Panjonko äitinä rahaa 18v täyttävälle lapselle?
Lapset asuvat minulla, järjestän juhlat ja muutenkin kannan arjen vastuun 90%. Isä antaa lahjsksi autokoulumaksut. Nuori odottaa minulta "kunnon rahalahjaa". Mikä on kohtuullinen?
Tämä stressaa minua jo valmiiksi vaikka kesällä täyttää. Kaikki asuminen, ruoka, terveyskulut koko ajan kasvavia ja minähän elätän häntä yhä jatkossakin. Isä saattaa lopettaa elarimaksunkin halutessa. Nuori ei toki huomioi asiaa vaan huutaa ja kiukkuaa epäreiluutta mikäli pihistän lahjarahassa.
Mikä siis kohtuullinen, nuorelle reilu summa?
Kommentit (46)
En yhtään mitään rahaa laittanut. Perintökorun annoin.
On kai provo tämä?
Lopeta stressi ja ole aikuinen. Kai se summa selviää. Tottakai mummo ja isä osallistuu lahjaan ym.
Kuulostaa ikävältä, että joudut jännittämään oman lapsesi reaktioita tuollaisessa asiassa. Lahja on lahja, ja antaja päättää sen suuruuden. Tässä tapauksessa, kun saaja on oma lapsi, kyseessä ei ole ensimmäinen eikä viimeinen lahja. Onko lapsi itse esittänyt jotain euromääräisiä odotuksia? - siltä pohjalta olisi helpompi ottaa kantaa.
Mun mielestä autokoulu riittää lahjaksi.
Jos 18 -vuotias "huutaa ja kiukkuaa" saadakseen rahalahjan, on ulko-ovi osoitteena. Mikäli olette sisällä🙂
Vierailija kirjoitti:
Jos 18 -vuotias "huutaa ja kiukkuaa" saadakseen rahalahjan, on ulko-ovi osoitteena. Mikäli olette sisällä🙂
Niinpä. Tuon ikäisenä jos saa jotain raivokohtauksia lahjan takia niin huhhuh. Jäänyt jollekin pikkulapsen tasolle.
Hän on puhunut että toivoo tavarajuttuja jotka maksaisi yli 200e enkä voi sellaista hankkia ja vastoin arvojankin (ostan omat pakolliset kirpparilta) , sanoin että annan ennemmin rahana tilille ja joutuu itse puntaroimaan tuhlaako tavaraan kuten aikoo...on tyytymätön alle 150e aivan varmasti. Arvostelee minua pihiksi, epäreiluksi, noloksi (vs. isänsä kun reilu) ja että 18v on iso asia ja minun pitää se käsittää. Siksi kysyn teidän näkemystä. 100e nuori pillahtaa todella. 150e minulle tosi iso summa muiden kulujen päälle, mutta pihistän sitten lisää muusta.. en tiedä, miten muilla?
Sukulaiset antaa omansa kuka mitenkin.
Jos sinulla on varaa ja haluat lahjoittaa rahaa, mikä siinä. Sinä kuitenkin annat hänelle kodin, elätät, järjestät ja maksat juhlat niin onko vielä erikseen lahjottava?
No näin isänä sanon, että 30 eukkoa riittää
Vierailija kirjoitti:
Hän on puhunut että toivoo tavarajuttuja jotka maksaisi yli 200e enkä voi sellaista hankkia ja vastoin arvojankin (ostan omat pakolliset kirpparilta) , sanoin että annan ennemmin rahana tilille ja joutuu itse puntaroimaan tuhlaako tavaraan kuten aikoo...on tyytymätön alle 150e aivan varmasti. Arvostelee minua pihiksi, epäreiluksi, noloksi (vs. isänsä kun reilu) ja että 18v on iso asia ja minun pitää se käsittää. Siksi kysyn teidän näkemystä. 100e nuori pillahtaa todella. 150e minulle tosi iso summa muiden kulujen päälle, mutta pihistän sitten lisää muusta.. en tiedä, miten muilla?
Sukulaiset antaa omansa kuka mitenkin.
Elämässä tulee pettymyksiä ja nyt ois viimeistään kiire siihen tottua ja oppia hillitsemään itsensä vaikka ei saa mitä haluaa. Joten tee palvelus lapselle ja sano että tästä eteenpäin rahaa ansaitaan omalla työllä ja kotona saa asua vain jos sopeutuu perheen sääntöihin. Tuo lapsi tulee muuten väkivalloin viemään kaikki rahasi, jos et todella ala asettaa rajoja hänelle.
Annan satasen per laudatur kun valmistuu ylioppilaaksi mutta ensin pitää tehdä työt ja ehkä exemiasta 60 euroa
18 v. En anna rahaa mutta maksan kotibileet parhaiden kamujen kansaa
Sen mukaan mihin on varaa. Jos ei oo kerro jo. Selvin sanoin etukäteen
Ensi viikolla esikoinen täyttää 18v. Autokoulu on lahja, muuta ei odotakaa . Syömässä käydään omalla perheellä varsinaisena päivänä. Viikonloppuna voileipäkakkua ja kuohuviiniä lähipiirille.
Tämä on ehkä tylsimpiä aiheita palstan historiassa.
Rahaa saa töistä
Hegseth ja mäkit
Ässä ja kaupat
Jne
Kannattaa käydä ne raha-asiat lasten kanssa läpi etukäteen että eivät odota kuuta taivaalta
Omalla lapsella ei ollut mitään lahjatoivetta ja muutenkin on aina hankittu se mitä hän on tarvinnut. Pistin pakettiin 200€ kulta"harkon". Tämän päivän hinta näyttää olevan satasen enempi :)
Toiselle maksoin autokoulun, toiselle annoin saman rahana. Toinen siis ei korttia halunnut.
Annoin pojalle 100 euroa kun hän täytti 18v ja oli tyytyväinen.