Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies väittää näin, onko totta teillä kaikilla muilla?

Vierailija
03.02.2015 |

Meillä viisihenkinen perhe, vanhemmat tekevät epädäännöllistä työtä ja minä äiti siis 3-vuorotyötä. Kun minulla alkaa "vapaapäivät" niin ne menee yleensä siivotessa ja kodin kaaosta järjestäessä. Olen todella väsynyt tähän, toki tiedän/tiesin, että tämän kokoisessa porukassa hommia riittää...
Nyt tuli jälleen taistelu kotitöistä yms. asioista. Meillä on koko ajan pyykkiä pestävänä, ns.pyykkivuori olemassa vaikka pesen sitä myös koko ajan. Puhtaat pyykit odottavat aina myös päivän pari laittajaansa eli minua. Eli minä pesen, laskostelen ja laitan pyykit kaappeihin. Lapset on 12, 10 ja 4. Nyt mies väittää ettei kellään muulla ole pyykkivuoria ja puhtaan pyykin vuoria kotonaan, että miten en vaan saa laitettua niitä... Ja minulla tuli jaksamisen ääriraja vastaan. Eli kun minulla pyörii esim. yövuorot niin koti menee kaaokseen aina sinä aikana eikä mies näe omassa toiminnassaan tai toimimattomuudessaan mitään vikaa.
Eikä näe muka mitään kaaosta, vaikka kodin epäjärjestys on aivan todellista eikä mitään ns.pikkusotkua. Hänen mielestään en saa mitään aikaiseksi ja kellään muilla ei ole tällaista. Omasta toiminnastaan huomauttaessani sain vain vastaukseksi, että käännät just asiat näin hänen piikkiin. Minä en kerrassaan tässä elämäntilanteessa parempaan pysty, teen vapailla ja töiden jälkeenkin sen minkä ehdin. Mies menee yleensä työpäivän jälkeen levähtämään... Päälle tulee harkkakuskaukset jne jne. Tähän päälle sain kuittauksen myös siitä, että hän on laskenut montako kertaa viime kesänä leikkasin nurmikon tai haravoin lehtiä ja niitä ei kuulemma ollut monta. Ehkä musta ei vaan oo tähän.

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian sivusta sanoisin itse, että mä olen huomannut että aika usein kotien pyykkivuori johtuu siitä että lapset (etenkin nuoret) käyttävät kerran yhtä vaatekertaa ja koska suihkussa käyvät joka päivä, pyykkiä kertyy yksilapsisessakin perheessä. Lisäksi jotkut aikuistetkin tekevät niin, esim. mun mies vaihtaa paidan joka päivä ja käy joka päivä suihkussa, eikä hikoile kun istuu toimistossa päivisin. Olen ehdottanut että talvella riittäisi tuuletus kauluspaidassa, koska se säästää kangasta ja alla on kuitenkin aina t-paita. Ratkaisuna tehtiin miehelle oma pyykkikori josta pesee paitansa itse.

Housuja ja päällyspaitoja ei tosiaankaan tarvitse pestä joka käytön jälkeen, ja itsekin teen niin että talvisin tuuletan ahkerasti ja vaihdan työvaatteet kotiin tultua pois ja pidän iltapäivän toista vaatekertaa.

Pyykkivuori ainakin pienenee kun pestäisiin maltillisemmin pyykkiä, kaikki hyötyvät siitä.

Vierailija
22/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan pyykit paikoilleen heti kun ne on kuivattu, mutta myös mies laittaa. IHan kumpi ehtii. Ei ole kertaakaan 10v yhdessäolon jälkeen jäänyt pyyki edes tunniksi mihinkään kasaan! Ja minä olen tosi laiska taloudenhoitaja mielestäni. En silti jättäisi pöyykkejä päiväkausiksi lojumaan, en edes tunneiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:52"]

Terveisin saavuin synnytyslaitokselta tällaiseen näkyyn, vaikka olin varta vasten pyytänyt että mies siivoaisi sillä välin kotona kun olemme vauvan kanssa sairaalassa.

[/quote]

Hah! Meillä ihan sama! Keittiö notkui tiskejä, vanhaa postia siellä täällä, pyykkejä ei oltu pesty, lattioita ei oltu imoroitu. Mies selittää hymyssä suin:

Ajattelin, että vauvan on kivempi heti kotiin tultuaan tottua kodin ääniin, kuten imuriin, siksi en imuroinut!

Kyllä se vauva pian niihin ääniin tottuikin, eikä mun tarvinnut maata sektioarpineni sängyn pohjalla...

Vierailija
24/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei tartte laittaa pyykkikoriin jos käy päivittäin suihkussa, vaatteet ei haise pahalle tai ei näy näkyvää likaa. Alusvaatteet tietenkin pyykkiin. Meillä tuli ennen tajuttomasti pyykkiä kun 5 henkilöä heitti kaikki vaatteet pyykkiin lähes joka ilta.

Kuivuri on meillä ehdoton. Ei tartte niin paljon ostaa vaatteitakaan. Ennen ei lapsilla ollu mitään mukamas laittaa päälle, nyt kun on kuivuri niin huomaa että onhan niillä vaikka kuinka.

Vierailija
25/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:03"]

Mä en kyllä koskaan oo ymmärtänyt pyykkivuoria tai pyykkiongelmaa muutenkaan. Tosin meillä on vaan yks lapsi, vauva vielä. Parina päivänä viikossa pesen koneellisen pyykkiä. 3min pyykit koneeseen, 5min kuivumaan ja 5min laskostus. Ei oo ylitsepääsemätön..

[/quote]

Suuressa perheessä pyykkiä tulee aivan eri tavalla. Ei meilläkään vielä esikoisen vauva-aikana kasoittain likapyykkiä ollut, mutta nyt viidennettä odottaessa pesen pyykkiä 2-3 koneellista joka ikinen päivä. Ja kun vuodevaatteet vaihdetaan tai kuraleikit ulkona vaativat haalareiden yms pesua niin silloin kone voi pyöriä 4-5 kertaa päivässä. Siitä voi laskea, että jos vaikka parina päivänä jättää pyykit pesemättä niin kasathan siitä syntyvät. Mies pesee lisäksi koneellisen omia työvaatteitaan joka päivä, toki hän pesee muitakin pyykkejä ellen ole päivän aikana niitä ehtinyt koneeseen laittaa.

Alkuperäiselle kyllä vinkkaisin, että ukko kunnon komentoon. Jos on aikaa arvostella toista tekemättömistä kotitöistä, niin voi itse tehdä ne työt. Ja todellakin isommat lapset mukaan töihin. Ei koti ole äidin työleiri. Itse olen kotiäiti niin tottakai silloin kuuluu ottaa isompi vastuu kotitöistä. Mutta jos molemmat ovat töissä, kotityöt menevät tasan.

Vierailija
26/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:52"]

Terveisin saavuin synnytyslaitokselta tällaiseen näkyyn, vaikka olin varta vasten pyytänyt että mies siivoaisi sillä välin kotona kun olemme vauvan kanssa sairaalassa.

[/quote]

Hah! Meillä ihan sama! Keittiö notkui tiskejä, vanhaa postia siellä täällä, pyykkejä ei oltu pesty, lattioita ei oltu imoroitu. Mies selittää hymyssä suin:

Ajattelin, että vauvan on kivempi heti kotiin tultuaan tottua kodin ääniin, kuten imuriin, siksi en imuroinut!

Kyllä se vauva pian niihin ääniin tottuikin, eikä mun tarvinnut maata sektioarpineni sängyn pohjalla...
[/quote]
Meillä oli mm. pöydällä kattilassa sama ruoka mikä siihen synnärille lähtiessä jäi. Vaikka mies oli yksin kotona. Töissä tosin kävi mutta kai nyt olis voinu jotain järjestellä.

Vierailija
27/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pyykkivuoria ja on sekaista. Kaikilla jää tavarat ja likaiset vaatteet juuri siihen mihin ne kädestä tippuu. Opiskelen illat työn ohella eikä minulla ole aikaa tehdä kotitöitä.

Vierailija
28/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka saa pyykit levitettyä 5 min? ehkä jos pelkkiä pyyhkeitä koneessa, vai pieni kone? mulla menee vähintään n. puoli tuntia, mukana paaaaaljon pikkupyykkiä, koska vauva talossa, n. 10 kg kone....

Vierailija
29/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä heitetään vaatteet suoraan pesukoneeseen ja pestään sitten kun se on täynnä.

Vierailija
30/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehes panee naapurin blondi muijaa, siinä se. Ei olis kantsinu alkaa pihtaamaan ja aukomaan päätään joka asiasta. Esim, onko sun mies joskus laittanu ne vaatteet kuivuun ja ookko sitten sen jälkeen pitäny luennon siitä miten vitun perkeleen väärin ne pyykit on ripustettu. Miehes panee naapuria.

Vierailija
31/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lykkää äijä sinne pyykkikoneeseen ja unohda viikkaus.

Vierailija
32/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh miten juntti mies.

Vierailija
33/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä siivotaan kerran viikossa, lapset omat huoneensa (imuroi myös), mies imuroi ja pesee alakerran ja minä yläkerran ja keittiön. Vessat on jostain syystä jääneet mulle...?

Pyykkiä pestään vain viikonloppuisin 3-4 koneellista, usein edellisen viikonlopun kuivat viikataan kaappiin samalla kun seuraavat laitetaan pesuun. Näin saan kuivaustelineille tilaa eikä mitään pyykkivuoria kerry koskaan.

Ruokaa laittaa se joka on kotona ja jolla on aikaa se tehdä. Astianpesukoneen tyhjentää ja täyttää vanhemmat lapset.

Meille on itsestään selvää että kaikki tehdään yhdessä, ei ole koskaan edes neuvoteltu asiasta.

Vierailija
34/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, meillä mies ei huomauttele, mutta kärsin ihan samasta ongelmasta. Eli meillä ne pyykit eivät muiden toimesta mene kaappeihin ja jos en ehdi välittömästi asiaa hoitamaan, niin pyykkiä kyllä kertyy. Lapsia on meillä kylläkin monta enemmän kuin teillä ja teen säännöllistä päivätyötä. Jos jaksan asiasta sanoa, isommat lapset tyhjentävät vaatekorinsa, samoin mies, mutta pienet eivät. Meillä kukaan muu ei kyllä jäkätä, koska heitä asia ei häiritse, ainoastaan minua! En kuuntelisi jäkättämistä ellei mies olisi valmis tekemään jotain asian eteen. Minua kyllä häiritsee itse olla se "jäkättäjä" joten useimmiten hoitelen pyykit kaappeihin sitten kun muilta toimilta ehdin ja laitan isoimmat lapset itse töihin. 

Vierailija
35/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä pesen pyykit. Mies ei osaa eikä tartte opetellakkaan. Hajottaa pian koko koneen. Melkein kaiken heitän kuivuriin. Kuivurista laitan koriin ja viikkaan illalla kun katotaan telkkaria. Lapsi vie puhtaat pinkat oikeisiin huoneisiin valmiiksi ja mä laitan paikoilleen.

Vierailija
36/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi opettaa perhettä tekemään asiat toivomallasi tavalla - mitä se jäkättäminen auttaa? Monet äidit oikien haluavat marttyyreiksi ja kirkkaan sädekehän tekemällä kaikki työt. Siinä tulee tehtyä se karhunpalvelus omille lapsille ja heidän tuleville puolisoilleen. Ihanaa, että anoppi opetti poikansa tekemään ihan kaikkea. Minun mieheni osaa rakentaa ja korjata koneita, remontoi ja jopa ompelee ja leipoo - mikään ihmimillinen ei ole vierasta :) Ihan kaikki ei kyllä häntäkään kiinnosta ja makoilee mielellään sohvalla iltaisin. Mutta mikäpä siinä: silloin on lupa, kun hän on jo hoitanut työn lisäksi lapsia ja kotitöitä. Meillä ei päivällä sohvalla maata :) Toivottavasti ap ja muutkin lukijat ovat saaneet ajatuksia ja pystyneet sopuisasti suunnittelemaan perheidensä työnjakoa. Just äsken lähti mies töihin ja poika kouluun - siihenkin saumaan ohjeistin roskapussin viennillä ja usein kannan valmiiksi ovenpieleen kierrätykset, jotka lähtevät samalla. Eivät ne hommat itsestään hoidu. Heti aamusta vetäisin yhdestä petistä lakanat pois ja pesuun. Vaikka tässä kirjoitankin hetken, kohta jo työn touhussa :)

Vierailija
37/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies muka hajottaisi pyykkikoneen, ihan höpöpuhetta. Pyykinpesusta jos ei selviä, miten voi hoitaa päivätyötä ja lapsia? Meillä mies nimenomaan korjaa koneen, jos siihen tulee jokin vika - ei tarvitse ostaa uutta tai tilata korjaajaa. Toivottavasti nämä kotitöistä miehensä vapauttavat naiset saavat jotain vastalahjaksi, mitä?

Tuo oli hyvä, että lapsi (oletettavasti pieni lapsi) vie pinot huoneisiin ja aikuinen laittaa kaappeihin. Minä lepään täydellisesti, kun katson telkkaria. Kun viisihenkisessä perheessä kaikki viikkaavat, ei siinä kauan mene. Mielestäni kaikki silittämishullut saisivat myös hankkia elämän. Se on kuin pakkomielle ja sitä samaa marttyyriutta. Meillä silitetään vain liinoja, verhoja ja osa juhlavaatteista. Kaikki muu laadukasta puuvillaa, villaa ja puuvillasekoitteita - ei silittämistarvetta. Pikkuhousuja silittävät ovat mielestäni suorastaan älyttömiä.

Vierailija
38/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:00"]

Mä en tajua kuinka kenellekään voi kertyä pyykkivuoria. Opetat ne lapset lajittelemaan valmiiksi tummat ja vaaleat eri koreihin - meillä jopa 3v tämän osaa. Sitten kun jommassakummassa korissa on koneellisen verran, menee minuutti laittaa ne koneeseen, ja kone pesee ne. Ripustukseen menee 5min. Sitten vaikka joka ilta komento jokaiselle esim iltapalan jälkeen "hakemaan omat pyykit narulta, vie huoneeseesi ja kaappiin"! Meillä 7v jo pystyy tähän. Pieniä pitää tietysti auttaa. Tämän voi toistaa joka päivä (kaksi telinettä ja/tai kuivausrumpu ehkä hyvä olla että ehtii kuivua - meillä on tosin vain yksi iso teline jota täytetään vuoropäivinä puolet ja puolet.) niin eipä vie kenenkään aikaa juuri yhtään ja pyykkivuoria ei ole koskaan. Ja se joka vetää heti lakanapyykit tähän sekaan ongelmaksi, niin vinkki: koko talon lakanoita ei ole pakko vaihtaa samana päivänä! Vaihda yhtenä vapaapäivänä yhden, toisena toisen, pitkin kuukautta, niin ei niiden takia muut pyykit jää jumimaan.. Kun tuolla perhekoolla varmaankin saa pestä kutakuinkin koneellisen päivässä muutenkin. Ainakin meillä saa; 2 aikuista, 7v, 3v ja vauva.

[/quote]

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä pyykinlajittelutapaa. Pestäänkö teillä vaan kaikki musta pyykki - rintsikat ja alushousut, farkut, hupparit, villapaidat, sukat, tekniset urheiluvaatteet, pyyhkeet jne. kaikki vaan iloisesti sekaisin? 

[/quote]Ei, villavaatteille on oma kori mutta pyrin ostamaan vaatteita jotka kaikki pestään 60 asteessa. Lapsen peliasu on niitä harvoja jotka pestään 40 asteessa ja aika usein pesen sen käsin.

Vierailija
39/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä myös suurin osa kotitöistä langennut mulle, vuorotyöläiselle äidille. Ja joskus kieltämättä menee hermo ja tulee hieman avauduttua. Varsinkin jos on ollut pitkä ja raskas työputki ja sitten alkaa vapaat. Ja kämppä on siivoamatta ja pyykit laittamatta. Vituttaa, vaikka mies ei valita. Se ei näe sotkua.. On se kyllä vähän petrannut. Välillä pesee pyykkiä ja hoitaa kyllä tiskit jos olen töissä. Mikään ei meinaan kyrsi enempää kuin se, että tulet ysin jälkeen illalla töistä ja tiskipöytä on kaaoksen vallassa ja aamulla herätyskello soi puoli kuusi. Ehkä se on nyt tajunnu että kannattaa vaan edes yrittää vähän siivota jälkiään.. Keskustella kannattaa, itsekin yritän aika ajoin keskustella sivistyneesti, mutta valitettava tosiasiahan se on että väsyneenä siitäkään ei tahdo tulla mitään. Meillä kyllä lapset osallistuvat kykyjensä mukaan kotitöihin ja usein ihan mielelläänkin. Ovat vaan sen verran pieniä vielä, että kovin paljoa ei voi vaatia. Lähinnä siivoavat omat lelunsa laatikoihin ja vievät likapyykit koriin.

Vierailija
40/148 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:40"]

Meillä viisihenkinen perhe, vanhemmat tekevät epädäännöllistä työtä ja minä äiti siis 3-vuorotyötä. Kun minulla alkaa "vapaapäivät" niin ne menee yleensä siivotessa ja kodin kaaosta järjestäessä. Olen todella väsynyt tähän, toki tiedän/tiesin, että tämän kokoisessa porukassa hommia riittää... Nyt tuli jälleen taistelu kotitöistä yms. asioista. Meillä on koko ajan pyykkiä pestävänä, ns.pyykkivuori olemassa vaikka pesen sitä myös koko ajan. Puhtaat pyykit odottavat aina myös päivän pari laittajaansa eli minua. Eli minä pesen, laskostelen ja laitan pyykit kaappeihin. Lapset on 12, 10 ja 4. Nyt mies väittää ettei kellään muulla ole pyykkivuoria ja puhtaan pyykin vuoria kotonaan, että miten en vaan saa laitettua niitä... Ja minulla tuli jaksamisen ääriraja vastaan. Eli kun minulla pyörii esim. yövuorot niin koti menee kaaokseen aina sinä aikana eikä mies näe omassa toiminnassaan tai toimimattomuudessaan mitään vikaa. Eikä näe muka mitään kaaosta, vaikka kodin epäjärjestys on aivan todellista eikä mitään ns.pikkusotkua. Hänen mielestään en saa mitään aikaiseksi ja kellään muilla ei ole tällaista. Omasta toiminnastaan huomauttaessani sain vain vastaukseksi, että käännät just asiat näin hänen piikkiin. Minä en kerrassaan tässä elämäntilanteessa parempaan pysty, teen vapailla ja töiden jälkeenkin sen minkä ehdin. Mies menee yleensä työpäivän jälkeen levähtämään... Päälle tulee harkkakuskaukset jne jne. Tähän päälle sain kuittauksen myös siitä, että hän on laskenut montako kertaa viime kesänä leikkasin nurmikon tai haravoin lehtiä ja niitä ei kuulemma ollut monta. Ehkä musta ei vaan oo tähän.

[/quote]

mikä vitun kaaos?  naisilla tuntuu olevan joku kammotus kun on muutama vaate siellä täällä ja sit vedetään jatkuvalla syötöllä jotain itkupotkuraivareita.  ja kaikki aika menee siivoamiseen.   

mitä jos antaisitte olla sen raivosiivoamisen ja siitä NALKUTTAMISEN kaikille muille.  jos EI OLE AIKAA niin sitten ei ole, siivotkaa vaikka kerran viikossa niin aika ei lopu kesken. Ei ole PAKKO siivota joka päivä jos ei ole aikaa