Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idiootit liikenteessä

Vierailija
02.02.2015 |

Miksi joka kerta, kun ajamaan lähtee tulee näitä teiden ritareita vastaan? Kukaan ei koskaan myönnä tekevänsä näitä, mutta silti liikenteessä tätä ajotaidotonta porukkaa riittää. Nyt voit anonyymisti tunnustaa ja perustella käytöstäsi liikenteessä!

- Ajovauhdin heijaaminen jopa 65-78 km/h välillä

- 80-alueella 70km/h kunnes tulee "ohituskaistan alkuun 1km" -kyltti ja vauhti lähtee pikkuhiljaa nousemaan. Ohituskaistalla paahdetaan lähes satasta ja tämän jälkeen tiputetaan vauhti takaisin reilusti alle rajoitusten

- Vauhdin hidastaminen kun auto/tolppa tulee vastaa vaikka nopeus on jo alle rajoituksen

- Ohituksen jälkeen ohittaneen auton perään jumahtaminen vaikka nopeus olisi reippaasti enemmän kuin aiemmin ajamasi nopeus

- Letkan syntyessä liian lyhyet turvavälit. Sinulla ei ole aikomustakaan mennä ohi, mutta ajat silti niin lähellä seuraava, että ohi halajava ei siihen voi mennä. Koko letkasta ei pääse kerralla ohi, mutta myös yksi kerrallaan ohittaminen on tehty mahdottomaksi (tarkoitan 3-5 auton letkoja, en monen kilometrin ruuhkia jolloin ohittaminen on vain tyhmää).

- Em. mainittu tilanne, mutta rekan perään jumahtaminen

- Motarilla huonommalla kelillä todella alhainen nopeus esim. 60km/h. Kumpi on vaarallisempaa? Ajaa sitä edes 80km/h jos satasta ei ole turvallista mennä vai pakottaa muut jarruttelemaan ja ohittamaan? Moni tajuaa aika myöhään, eettä edessä oleva auto lähestyy turhan nopeasti perä edellä. Huonolla kelillä ohituskaista on myös muhjuinen ja täten melko riskialtis vaihtoehto.

Tuleeko kellekkään mieleen lisää ärsyttäviä tilanteita liikenteessä?

Kommentit (236)

Vierailija
181/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:24"]

Itseäni ärsyttää se, että hidastetaan ennen punaisia valoja, ettei tarvitsisi pysähtyä. Tästä on sitten seurauksena, että kauempana perässä ajavat eivät ehdi valoista, kun jonon ensimmäinen eli hidastelija on vielä 25 metrin päässä kun valot jo vaihtuvat...

[/quote]

Jos oletetaan tielle 50km/h rajoitus ja valoista pysähdyksistä lähtevälle rivakka kiihdytys eli 5sec tavoitenopeuteen niin se tavoitenopeus saavutetaan noin 35m valoista. 

Himmailija, jolla on 25m päästä valoista 30km/h nopeutta kun valot vaihtuvat vihreäksi, kiihdyttelee siihen 50km/h tavoitenopeuteen 3sec ja ajelee sen jälkeen 2sec lisää tasaisella nopeudella etenee yhteensä n. 60m eli päätyy ... 35m valojen ohi samassa 5sec ajassa, käytännössä siis joutuisi hidastamaan ettei aja tuon valoista liikkelle lähtijän perään.

Eli sama määrä niitä autoja valoista ohi ehtii, jarruttaja-kiihdyttelijä vain polttaa moninkertaisen määrän bensaa.

[/quote]

Jos käsityksesi rivakasta lähdöstä on 5s 50 km/h nopeuteen niin apua...

"Maailman nopein kansa". Totta totisesti.

Vierailija
182/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 04:08"]

Isot, hyvin kiihtyvät autot joilla pääsee hyvin ohi. Silti pitää tulla viiden metrin päähän perään, vaikka ei ole mitään mahdollisuutta päästä ohi. Ei voi odottaa omaa vuoroa, kun siitä rekasta, joka, edellä menee, ei kuitenkaan pääse ohi kun vastaan tulee koko ajan jonoa. Minäkin haluaisin sen ohittaa. Nämä peräpuskurissa roikkujat ovat ärsytyksen aihe ja liikenneturvallisuuden vaarantaja numero 2. Numero 1 on nämä, jotka eivät edes jää roikkumaan. Pistetään kylmästi ohi samantien. Ei välitetä ylämäestä, risteyksestä, vastaantulijoista. Tällainen tyyppihän se eilen Tampereella tappoi lapsen. Ihan sama mikä keli oli, vain idiootti törmää ohittaessaan vastaantulijaan, eikä kelillä ole mitään merkitystä. Syy on yksin ohittajan, ei kenenkään muun. 

[/quote]

Mikä tämä odotusvuorojuttu on?

Normaalisti sen rekan perässä on jono josta kukaan ei lähde sen rekan ohi. Itse sitten ohitan koko jonon joko yksi tai useampi kerrallaan ja sitten kyllä taas ne unelmoijatkin lähtevät perään. Turvaväli on näillä yleensä luokkaa "olematon".

[/quote]

Siis mitä??!! Onko rekka pakko ohittaa? Onko minulta mennyt jotakin ohi? Jos edelläni ajaa rekka, minulla on velvollisuus ohittaa??!! Entä jos esim. huonon ajokelin vuoksi ajan mieluummin hiljempaa rekan perässä. Tai kun mökiltäpaluuruuhkassa ohituskaistalle siirtyminen tarkoittaisi raskaan ajoneuvon kyljessä ajamista kilometritolkulla? Tiedoksi, että siinä perässä on turvallisempaa kuin rinnalla. Ei mene rekan takana pysyttely aina "unelmoinnin" piikkiin, vaan turvallisuus menee meillä AINA kiireen edelle. Totta kai ohitetaan rekka jos keli on hyvä, tiellä ei ruuhkaa ja muutenkin auringon asento kohdillaan. Mutta käsittääkseni vielä saa valita.

[/quote]

Nysvää sinä ihan rauhassa, ei kiinnosta.

Minä menen sen rekan ja jonon ohi joka tapauksessa. Ja se ei muuten montaa sekuntia kestä -mistä ihmeessä keksit tuon "kilometrikaupalla"?

[/quote]

Oletko laskenut kuinka monta sekuntia nopeammin olet perillä määränpäässä? Saat muuten ihan huikeat lukemat :D Sitä pientä pikavoittoa se eilinenkin tappajaohittaja kai tavoitteli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:55"]

Isot, hyvin kiihtyvät autot joilla pääsee hyvin ohi. Silti pitää tulla viiden metrin päähän perään, vaikka ei ole mitään mahdollisuutta päästä ohi. Ei voi odottaa omaa vuoroa, kun siitä rekasta, joka, edellä menee, ei kuitenkaan pääse ohi kun vastaan tulee koko ajan jonoa. Minäkin haluaisin sen ohittaa. Nämä peräpuskurissa roikkujat ovat ärsytyksen aihe ja liikenneturvallisuuden vaarantaja numero 2. Numero 1 on nämä, jotka eivät edes jää roikkumaan. Pistetään kylmästi ohi samantien. Ei välitetä ylämäestä, risteyksestä, vastaantulijoista. Tällainen tyyppihän se eilen Tampereella tappoi lapsen. Ihan sama mikä keli oli, vain idiootti törmää ohittaessaan vastaantulijaan, eikä kelillä ole mitään merkitystä. Syy on yksin ohittajan, ei kenenkään muun. 

[/quote]

Normaalisti sen rekan perässä on jono josta kukaan ei lähde sen rekan ohi. Itse sitten ohitan koko jonon joko yksi tai useampi kerrallaan ja sitten kyllä taas ne unelmoijatkin lähtevät perään. Turvaväli on näillä yleensä luokkaa "olematon".

[/quote]

Siis mitä??!! Onko rekka pakko ohittaa? Onko minulta mennyt jotakin ohi? Jos edelläni ajaa rekka, minulla on velvollisuus ohittaa??!! Entä jos esim. huonon ajokelin vuoksi ajan mieluummin hiljempaa rekan perässä. Tai kun mökiltäpaluuruuhkassa ohituskaistalle siirtyminen tarkoittaisi raskaan ajoneuvon kyljessä ajamista kilometritolkulla? Tiedoksi, että siinä perässä on turvallisempaa kuin rinnalla. Ei mene rekan takana pysyttely aina "unelmoinnin" piikkiin, vaan turvallisuus menee meillä AINA kiireen edelle. Totta kai ohitetaan rekka jos keli on hyvä, tiellä ei ruuhkaa ja muutenkin auringon asento kohdillaan. Mutta käsittääkseni vielä saa valita.

[/quote]

Minä menen sen rekan ja jonon ohi joka tapauksessa. Ja se ei muuten montaa sekuntia kestä -mistä ihmeessä keksit tuon "kilometrikaupalla"?

[/quote]

Oletko koskaan ajanut esim. lomaltapaluuruuhkassa mökiltä Helsinkiin? Tietysti jos ajelet aina väliä Korvenkylä-Perähikiä niin kilometritolkulla rekkoja - saati muita autoja- rinnalla toteutuu harvakseltaan.

[/quote]

Huoh... ei ollut kyse pääkaupunkiseudun lomaltapaluuruuhkan kaltaisista erikoistilanteista.

Toisaalta, ei Suomessa ole kunnon ruuhkaa ikinä nähtykään.

Vierailija
184/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko laskenut kuinka monta sekuntia nopeammin olet perillä määränpäässä? Saat muuten ihan huikeat lukemat :D Sitä pientä pikavoittoa se eilinenkin tappajaohittaja kai tavoitteli.

[/quote]

Jos se rekka vetää jonoa 80 km/h ja minä ajan normaalia matkavauhtia 110-115 km/h. Niin omalla mökkireissulla yhteen suuntaan tulee eroa arviolta 15-20 minuuttia. Sekunteina tuo aika on siis 900-1200 -senhän halusit tietää.

Isona plussana mielihyvä matkan sujumisesta ja se etten alistu nysväämään jonkun hitaamaan perässä.

Vierailija
185/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:44"]

On siinä se ongelma, jos motarin ensimmäisellä kaistalla (eli oikea kaista) joku kiihdyttää ensin siihen motarilta liittyvän viereen ja jumahtaa siihen. Kun liittymiskaista lähenee loppuaan, pitää minun jarruttaa päästäkseni motarille. Miksi pitää kiihdyttää sieltä takaa rinnalle, estää motarille liittyminen ja vaihtaa ohituskaistalle vasta sen jälkeen, kun minä olen joutunut jarruttamaan ja liittymään tämän tollon taakse ja yritän ohituskaistan kautta päästä ohi, koska en halua noin vaarallisen ja piittaamattoman kuskin takana ajaa? Niin siinä vaiheessa vaihdetaan ohitettaviin kaistalle, taas siihen eteen. Mikä on tämä perimmäinen ajatus ja idea taustalla, että miksi??

[/quote]

Sinä et selvästikään hallitse autosi nopeutta. Kiihdytyskaistalla on erittäin helppoa sovittaa nopeus sellaiseksi, että pääsee mukaan liikenteeseen.

Ajan moottoriteillä lähes aina vakionopeussäädin päällä. Eli juuri sitä samaa vauhtia koko ajan. Huvittavimpia ovat nämä henkilöt, jotka ovat tulossa moottoritielle, kiihdyttävät siihen rinnalle kiihdytyskaistalla ja sitten vilkuilevat siihen tyyliin, että minun pitäisi antaa tietä. Siinä on edessä ja takana tilaa vaikka muille jakaa. En minä ala vaihtelemaan kaistaa sen takia, ettei toinen osaa säätää nopeuttaan. Koska varsinkin tämä turha kaistan vaihtelu aiheuttaa niin usein pahoja vaaratilanteita.

Vierailija
186/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä superohittelijat ovat omasta mielestään niin taitavia mutta jostain syystä kuitenkin hitaammin ajavat ovat heille vaikea pala. Miten selviätte traktoreista? Niitähän kohtaa tiellä suunnilleen yhtä usein kuin autolla köröttelijöitä, ne ovat leveämpiä, korkeampia ja kulkevat suunnilleen kuuttakymppiä. Ai niin nekin pitäisi saada tieltä pois, kuten vanhukset ja muut epävarmat kuskit ja tietty mopoautot että teillä olisi tilaa toteuttaa itseänne, säälittävät keskenkasvuiset pikkusielut.

Vierailija
187/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko koskaan ajanut esim. lomaltapaluuruuhkassa mökiltä Helsinkiin? Tietysti jos ajelet aina väliä Korvenkylä-Perähikiä niin kilometritolkulla rekkoja - saati muita autoja- rinnalla toteutuu harvakseltaan.

[/quote]

Huoh... ei ollut kyse pääkaupunkiseudun lomaltapaluuruuhkan kaltaisista erikoistilanteista.

Toisaalta, ei Suomessa ole kunnon ruuhkaa ikinä nähtykään.

[/quote]

Aivan. Nyt ymmärrän, että perheemme ajelee pitkää matkaa oikeastaan vain erikoistilanteissa ja siksi kokemukseni ovat "rajoittuneet". Lomiin ja satunnaisiin viikonloppuihin. Ja siksipä meillä ei kai yleensä ole jumalaton kiire tai rattiraivo päällä :D Kaupungissa asumisen etu on ekologisuus, kun yksityisautoilua ei tarvitse harrastaa "ammattimaisesti". Sinänsä ei pääse syntymään sitä kaikkivoipaisuuskuvitelmaa omasta erinomaisuudesta ratin takana...

Vierailija
188/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:57"]

[/quote]

Perus perheautollahan tuo vastaa suurin piirtein täyskiihdytystä hyvällä, kuivalla alustalla eli hyvinkin rivakka.  Mikä on ongelma?

Vierailija
189/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulkaas teiden ritarittaret aika paha yhdistelmä, jos mielestään tietää kaikki säännöt ja pitää niistä sitten tinkimättä kiinni, koska joustamista ei ole kirjattu lakiin. Jos ette motarilla pysty syystä tai toisesta lyngertämään kuin kuuttakymppiä, siirtykääs maanteille tai vielä pienemmille väylille.

Vierailija
190/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:09"]

[/quote]

Perus perheautollahan tuo vastaa suurin piirtein täyskiihdytystä hyvällä, kuivalla alustalla eli hyvinkin rivakka.  Mikä on ongelma?

[/quote]

Hitaat, unenomaisen tahmeat lähdöt pintakaasulla liikennevaloista.

Itse lähden aika melkoisen rivakasti.

Vierailija
191/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:11"]

Se on kuulkaas teiden ritarittaret aika paha yhdistelmä, jos mielestään tietää kaikki säännöt ja pitää niistä sitten tinkimättä kiinni, koska joustamista ei ole kirjattu lakiin. Jos ette motarilla pysty syystä tai toisesta lyngertämään kuin kuuttakymppiä, siirtykääs maanteille tai vielä pienemmille väylille.

[/quote]

Missäs se sinun joustamisesi sitten on??!! Jos et pysty joustamaan ja sopeutumaan muihin tiellä liikkujiin, missä se sinun paikkasi on? Se on kuule tiellä niinkuin elämässä yleensä, että esim. nuoria, vanhuksia, vammaisia ja hulluja et pysty eliminoimaan vaan toimeen pitäisi tulla. (Toki toivomme, että hulluimmille ei ole annettu korttia :D)

Vierailija
192/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:44"]

On siinä se ongelma, jos motarin ensimmäisellä kaistalla (eli oikea kaista) joku kiihdyttää ensin siihen motarilta liittyvän viereen ja jumahtaa siihen. Kun liittymiskaista lähenee loppuaan, pitää minun jarruttaa päästäkseni motarille. Miksi pitää kiihdyttää sieltä takaa rinnalle, estää motarille liittyminen ja vaihtaa ohituskaistalle vasta sen jälkeen, kun minä olen joutunut jarruttamaan ja liittymään tämän tollon taakse ja yritän ohituskaistan kautta päästä ohi, koska en halua noin vaarallisen ja piittaamattoman kuskin takana ajaa? Niin siinä vaiheessa vaihdetaan ohitettaviin kaistalle, taas siihen eteen. Mikä on tämä perimmäinen ajatus ja idea taustalla, että miksi??

[/quote]

Sinä et selvästikään hallitse autosi nopeutta. Kiihdytyskaistalla on erittäin helppoa sovittaa nopeus sellaiseksi, että pääsee mukaan liikenteeseen.

Ajan moottoriteillä lähes aina vakionopeussäädin päällä. Eli juuri sitä samaa vauhtia koko ajan. Huvittavimpia ovat nämä henkilöt, jotka ovat tulossa moottoritielle, kiihdyttävät siihen rinnalle kiihdytyskaistalla ja sitten vilkuilevat siihen tyyliin, että minun pitäisi antaa tietä. Siinä on edessä ja takana tilaa vaikka muille jakaa. En minä ala vaihtelemaan kaistaa sen takia, ettei toinen osaa säätää nopeuttaan. Koska varsinkin tämä turha kaistan vaihtelu aiheuttaa niin usein pahoja vaaratilanteita.

[/quote]

Niin se kaistanvaihtohan on periaatteessa lainkin vastaista. Se mitä itse toivoisin oikealla kaistalla ajelijoilta olisi että huolehtisivat jo ennen liittymää, että edessä on auton mentävä väli ja sen jälkeen pitäisivät vauhdin tasaisena niin liittyminen sujuisi kaikista parhaiten. Raskaille ajoneuvoille toki tulee annettua tilaa itsekin.

Vierailija
193/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alinopeuteen kommentti:

Itse asiassa inssiä ei pääse läpi jos ajaa paljon alle rajoituksen (muistaakseni 15km/h), sillä se katsotaan, ettei kuskilla ole riitttäviä taitoja auton hallintaan. Myös hylsy voi tulla jos liian varovaisesti odottelee risteyksissä vaikka olisi selviä paikkoja mennä.

Varovaisuus ja omien taitojen tuntemus on hyvästä, mutta jos tosiaan hyvällä kelillä ei uskalla ajaa muun liikenteen mukana sujuvasti, kannattaa ajotuntumaa hakea autokoulusta. Autokoulut tarjoavat myös ns. irtotunteja mm. epävarmoille kuskeille ja kuskeille pitkän ajotauon jälleen

Vierailija
194/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos se rekka vetää jonoa 80 km/h ja minä ajan normaalia matkavauhtia 110-115 km/h. Niin omalla mökkireissulla yhteen suuntaan tulee eroa arviolta 15-20 minuuttia. Sekunteina tuo aika on siis 900-1200 -senhän halusit tietää.

Isona plussana mielihyvä matkan sujumisesta ja se etten alistu nysväämään jonkun hitaamaan perässä.

[/quote]

Huoh... onneksi saan oman mielihyväni ihan muualta..! Ja sujuvaltahan se omakin, 15-20 minuuttia hitaampi matkakin tuntui. Kuunneltiin radiota ja juteltiin puolison kanssa :D Ei jäänyt paha mieli. Tuo on ilmeisesti mielestäsi merkittävä aikahyöty. Ehkä, jos olisin myöhästymässä lennolta, joo :D

Hienosti osasit muuten vakioida tuon mökkimatkalla keskimäärin ohitettavien rekkojen määrän!

Vierailija
195/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää se, että hidastetaan ennen punaisia valoja, ettei tarvitsisi pysähtyä. Tästä on sitten seurauksena, että kauempana perässä ajavat eivät ehdi valoista, kun jonon ensimmäinen eli hidastelija on vielä 25 metrin päässä kun valot jo vaihtuvat...

[/quote]

Ennen punaisia valoja hidastaminen säästää autoa ja bensaa, joten se on pelkästään fiksua. Se sen sijaan ei ole, jos tällainen vauhtia hidastava ei valon vaihduttua paina reippaasti kaasua, vaan jää vielä siinäkin vaiheessa hidastelemaan jonoon.

196/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:31"]

[/quote]

Ennen punaisia valoja hidastaminen säästää autoa ja bensaa, joten se on pelkästään fiksua. Se sen sijaan ei ole, jos tällainen vauhtia hidastava ei valon vaihduttua paina reippaasti kaasua, vaan jää vielä siinäkin vaiheessa hidastelemaan jonoon.

[/quote] Mutta keskimäärin bensaa kuluu enemmän, kun joku jää hidastelijan takia ylimääräisiin valoihin.

Vierailija
197/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:09"]

[/quote]

[/quote]

Hitaat, unenomaisen tahmeat lähdöt pintakaasulla liikennevaloista.

Itse lähden aika melkoisen rivakasti.

[/quote]

Ei tuo 5sec 0-50km/h ole mikään unenomaisen tahmea pintakaasulähtö edelleenkään vaan päinvastoin normaaliliikenteeseen nähden rivakka lähtö.  Voit toki esittää jotain numeroita, jotka mielestäsi ovat parempia pelkän käsien heiluttelun sijaan.

Vierailija
198/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP TÄÄLLÄ TAAS!
.
Huhhuh mikä polemiikki tästä syntyi. Myönnän kyllä, että aloitus on vähän kitkeränsävyinen, mutta myös erittäin väärinymmärretty.
.
En missään kohtaa ole sanonut hyväksyväni kaahaamista tai riskialttiita ohituksia saati sitten kehottanut moiseen toimintaan. En myöskään ole sanonut ettei vauhtia voisi sovittaa keliin ja omaan taitotasoon sopivaksi.
.
Kelillä ei kuitenkaan voi selittää heijaavaa ajotyyliä (jopa 15km/h), perässä roikkumista, äkkijarrutuksia ennen tolppaa/vastaantulevaa autoa ja ohituskaistakiihdyttelyä. Eihän? Omilla ajotaidoilla joo, mutta kyllä jokaisen ajajan pitäisi osata pitää ajonopeus suunnilleen vakiona ja tietää mitä riittävällä turvavälillä tarkoitetaan.
.
Alinopeus on mielestäni ihan fine tietyissä rajoissa. Itse ajan esesim. 80-alueella kelistä, liikenteestä ja aikataulusta riippuen 78-84km/h. Jos on todella huono näkyvyys (rankkasade, sumu, kova lumipyry), liukkaat tai auraamattomat tiet voin ajaa hiljempaakin. 100-alueella nopeuden laskeminen suhteessa enemmän on myös perusteltua tietyissä olosuhteissa. Kuitenkin jos motarilla joku ajaa 60km/h, se ei mielestäni ole perusteltua kuin ääriolosuhteissa. Motarit ovat suoria, leveitä, paremmassa kunnossa ja talvella tarkemmin aurattuja. Tällainen tarve kertoo auton puutteellisesta hallinnasta
.
Joten pointtini on: kehittäkää ja ylläpitäkää ajotaitojanne, miettikää myös kanssaliikkujianne ja pitäkää maltti mukana

Vierailija
199/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:09"]

Ehdottomasti ne, jotka eivät tajua, mität tarkoittaa sana "kiihdytyskaista". 60h/km vauhdilla kun EI SAA liittyä motarille, jossa ajetaan satasta. Lähes poikkeuksetta nämä ovat naiskuskeja (itsekin olen, mutta älyän kiihdyttää).

[/quote]

Joo... mä myös allekirjoitan tämän! Ymmärrän kyllä jos kiihdytyskaista on lyhyt tai siinä on tiukka mutka juuri ennen kiihdytyskaistaa (näitä on pääkaupunkiseudulla paljon) mutta jos moottoritienliittymässä on monta sataa metriä suoraa niin silloin se auto kiihdytetään siihen moottoritienopeuteen mahdollisimman nopeasti eikä körötellä kuuttakymppiä. Tuollainen ei ole pelkästään ärsyttävää mutta vaarallista! Itselleni ainakin autokoulussa opetettiin että kiihdytyskaistalta moottoritielle liittyessä pitää olla moottoritienopeudessa.

Toinen asia on vilkun käyttämättömyys... tämä on varsinkin taksikuskeilla todella yleistä!

Tähän liitty myös se että halutaan vaihtaa kaistaa mutta ei laiteta vilkkua päälle ennen kuin löytyy se pieni väli johon auton saa tungettua... sitten vähän vilautetaan vilkkua ja ängetään väliin! Minä ainakin antaisin tilaa jos laittaisit vilkun päälle kaistanvaihdon merkiksi!

Vierailija
200/236 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="AV Mamma" time="03.02.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:31"]

[/quote]

[/quote] Mutta keskimäärin bensaa kuluu enemmän, kun joku jää hidastelijan takia ylimääräisiin valoihin.

[/quote]

Harvemmin jää, ihmiset ei vain osaa oikein arvioida sitä valoista kiihdyttämiseen kuluvaa aikaa suhteessa siihen kuinka paljon se takamatkalta tuleva etenee kun on jo vauhdissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän