Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ruokkia 20 ihmistä, kun ruokarajoitteita on lähes 20 erilaista?

Vierailija
15.11.2021 |

Ruuan olisi oltava kasvisruokaa (+jotain omaa yhdelle vegaanille), lisäksi laktoositon ja gluteeniton/viljaton. Lisäksi on liuta yksittäisiä rajoitteita. Ruuassa ei saisi olla omenaa, kiiviä, maapähkinää, mätiä, sieniä, sipulia, valkosipulia, paprikaa, artisokkaa, parsaa, kaalia, papuja, punajuurta, parsakaalia, kukkakaalia.

Itse ehdotin amerikkalaistyylisiä naposteluhodareita, koska silloin voi ostaa tavallisia nakkeja, kasvisnakkeja ja gluttenittomia nakkeja sekä gluteenittomia nakkisämpylöitä. Siihen sitten saa jokainen laittaa omat lisukkeet päälle mielensä mukaan. Mutta se ei kuulema kelvannut, syytä en tähän saanut. Tomaatti- tai kasvissosekeitto ei kuulema kelpaa, koska niitä syötiin juuri. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ruuan olisi oltava kasvisruokaa (+jotain omaa yhdelle vegaanille), lisäksi laktoositon ja gluteeniton/viljaton. Lisäksi on liuta yksittäisiä rajoitteita. Ruuassa ei saisi olla omenaa, kiiviä, maapähkinää, mätiä, sieniä, sipulia, valkosipulia, paprikaa, artisokkaa, parsaa, kaalia, papuja, punajuurta, parsakaalia, kukkakaalia."

Ehdotan alkuruoaksi porkkanaraastetta, pääruoaksi paahdettua bataattia ja jälkiruoaksi hedelmäsalaattia. Täyttää kaikki speksit.

Tarkkuutta! Hedelmäsalaatissa ei saa olla omenaa eikä kiiviä.

Vierailija
62/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useammat yhteislounaat järjestänyt ja tavakseni on tullut erikoisten "allergioiden" kohdalla soittaa tai meilata suoraan ko henkilölle, että ihanko oikeasti olet allerginen tillille, parsalle ja voille. Yleensä tulee vastaukseksi että ei ole allergiaa, mutta ei vaan pidä. Näillä leikkiallergioilla aiheutetaan turhaa harmia järjestäjille ja samalla vaikeutetaan todellisten, jopa henkeä uhkaavien allergioiden, tunnistamista ja huomioimista. Aikuisen tulisi ymmärtää allergian ja sen ero, ettei pidä jostain. Aikuinen voi myös valita syökö kaikkea vai jättääkö ne ruokalajit väliin, joista ei vaan pidä. Näissä "allergioissa" korostuu ihmisen itsekkyys ja eritoten tyhmyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järjestin opiskeluporun kokoontumisen niin, että laitoin kutsuun listan siitä, mitä itse tarjoan. Pyysin sitten niitä, joille  joku kohta ruokalistasta ei sopinut, tuomaan jotain korvaavaa tilalle. Kaikki pystyivät syömään jotain minun tarjoamaani ja halutessaan tuomaan lisää itselleen sopivaa.

Vierailija
64/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakeissa on mausteita!!! Vatajalta saattaa löytyä mausteettomia?

Vierailija
65/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kalaa ja viisi leipää.

Vierailija
66/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otan ruoka-ainerajoitteista huomioon henkeä ja terveyttä uhkaavat. Itsediagnisoidut ja "mä en tykkää" -rajoitteiset voi sitten syödä kynsiään.  

Tää on tietenkin hyvä valinta myös! Toivottavasti kuitenkin kerrot tästä ennakkoon, jotta muut ruoka-ainerajoitteiset tietää syödä ennakkoon.

Toki ap:n tapaukseen ei ihan verrattavissa oleva tilanne, kun kyseessä kiertävä kokkausvuoro. Eli olisi pitänyt heti alkuunsa sopia nyyttärimuoto tai sitten ei tarjoiluja ollenkaan.

Jos vegaani ei tunnista edessään olevaa möykkyä lihaksi/ kalaksi ihan itse tai viimiestään mausta, ongelma ei ole minun. 

Et ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni, kun vastasit aiheen vierestä.

Miksi siis kutsut syömään vegaanin tai muun vastaavan ruokarajoitteisen, jos et tarjoa hänelle sopivaa ruokaa? Eli mikset ilmoita ennakkoon, että tällaista tarjolla tänään, niin tietää vieraat syödä kotona lähtiessä sitten, jos kyseinen ruoka ei heille sovi. Aikuisia ihmisiä kun tässä ollaan.

Mä syön aina lähtiessä sen verran että ei ole kiljuva nälkä jos tarjottavat ei miellytä tai ruokailu jostain syystä viipyy...luulin sen olevan ihan normi käytäntö. Eri asia sitten jos ruokalista on tehty yhdessä ja tiedän oikeasti mitä on tulossa.

Vierailija
67/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-perunoita (keitetyt, itse uunissa tehdyt lohkoperunat)

-vihersalaatti (ruukkusalaatti, tomaatti, kurkku, paprika)

-hedelmiä

-sipsejä (esim. Taffelilla kaikkiin rajoitteisiin sopivia tuotteita mm. Tamfelt Bravo, American BBQ, grillimaustetut, tavalliset suolalla maustetut)

- porkkanaviipaleita, kurkkuviipaleita ja hummusta

- wokkivihanneksia ja uunivihanneksia

-rosollia

- vegaaninen gluteenittomista jauhoista kasvispiirakka

- uunilohta ja uunikanaa

- vöneriä ja tofua

- vegaanisia leivonnaisia ja erikseen joku gluteeniton

- laktoositonta kermajäätelöä ja vegaaninen jäätelö

Vierailija
68/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljattomat söisi siis pelkkää nakkia?

Vierailija
69/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi oikeasti allergioista kärsiviä kun heitäkään ei välttämättä oteta vakavasti kun harrastetaan tätä en-tykkää-sipulista-sanon-että-olen-allerginen-sipulille tyyppisiä nirppanokkia.

Kukaan ei kehtaa olla nirppanokka, mutta allerginen saa olla. Paitsi että mielestäni ei saisi olla feikkiallerginen, se ei ole allergiaa jos sipuli maku ällöttää.

Ja sit minä saan aina kuulla, että kyllä sinä nyt voit sitä sipulia syödä, ei se tässä maistu/tunnu... Ei sillä maulla olekaan väliä, mutta kun olen oikeasti allerginen sipulille :-(  kyllä minä pahaa ruokaa voin syödä, mutta en halua viikon työkyvyttömyyttä.

Kiitos nirsojen, en uskalla syödä muiden tekemiä ruokia, kun niihin salaa piilotellaan milloin mitäkin, kun "ei se ole allergiaa, sipulin maku vaan ällöttää sua" "sä et ole koskaan syönyt HYVÄÄ sipuliruokaa".

Mielenkiinnosta: mitä nuo tyypit vastaa, kun sanot, että olet niin pahasti allerginen, että olet viikon työkyvytön (ja tähän vielä oireet listattuna)?

Jaa mitä? Yleensä tyyliin "no höpöhöpö, eihän KUKAAN ole sipulille allerginen, ja sehän on kypsennettyä, kyllä sä nyt kyspennettyä voit kuitenkin syödä. Säkö et muka syö sitten eineksiä ja jätäkö työpaikkalounaankin väliin, ihan varmasti syöt kuitenkin niin - ai ihan OIKEASTIKO sä et VOI syödä sipulia? No MITÄ SÄ SITTEN VOIT SYÖDÄ; ei mitään ruokaa voi tehdä ilman sipulia, en mä pysty mitään tarjoamaan"

Vierailija
70/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tästä tulee jäämään kaikille paha mieli ja se on kaikkien vika. Uniikit lumihiutaleet eivät tajua miksi.

Vierailija
71/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otan ruoka-ainerajoitteista huomioon henkeä ja terveyttä uhkaavat. Itsediagnisoidut ja "mä en tykkää" -rajoitteiset voi sitten syödä kynsiään.  

Tää on tietenkin hyvä valinta myös! Toivottavasti kuitenkin kerrot tästä ennakkoon, jotta muut ruoka-ainerajoitteiset tietää syödä ennakkoon.

Toki ap:n tapaukseen ei ihan verrattavissa oleva tilanne, kun kyseessä kiertävä kokkausvuoro. Eli olisi pitänyt heti alkuunsa sopia nyyttärimuoto tai sitten ei tarjoiluja ollenkaan.

Jos vegaani ei tunnista edessään olevaa möykkyä lihaksi/ kalaksi ihan itse tai viimiestään mausta, ongelma ei ole minun. 

Et ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni, kun vastasit aiheen vierestä.

Miksi siis kutsut syömään vegaanin tai muun vastaavan ruokarajoitteisen, jos et tarjoa hänelle sopivaa ruokaa? Eli mikset ilmoita ennakkoon, että tällaista tarjolla tänään, niin tietää vieraat syödä kotona lähtiessä sitten, jos kyseinen ruoka ei heille sovi. Aikuisia ihmisiä kun tässä ollaan.

Mä syön aina lähtiessä sen verran että ei ole kiljuva nälkä jos tarjottavat ei miellytä tai ruokailu jostain syystä viipyy...luulin sen olevan ihan normi käytäntö. Eri asia sitten jos ruokalista on tehty yhdessä ja tiedän oikeasti mitä on tulossa.

Missä sanottiin, että paikalle mennään kiljuvan nälän kera?

Mutta niin, onhan se erikoista kutsua varta vasten vieraita syömään, ja sitten tarjota jotain sellaista, mikä ei heille sovi. Kaikille olisi siis helpompaa, jos tämä on ennakkoon tiedossa, niin jokainen voi sumplia syömisensä itse.

Itse siis luulin, että on normikäytäntö kutsun yhteydessä kysyä ruokarajoitteet, ja jos näitä ei pysty ottamaan huomioon, niin ilmoittaa tästä sitten kyseiselle henkilölle.

Vierailija
72/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryt luomu puolelle . Luomu lihaa luomu munakoisoa luomu kurpitsaa ja luomu viiniä .

Vierailija
73/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan pahin, enkä kysele ruokarajoitteita etukäteen. Tarjoilut ovat laktoosittomia ja osa myös gluteenittomia.

20 vieraalle 20 kpl en voi en tykkää on jo kutsujan kiusaamista.

Vierailija
74/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi vain henkeä ja terveyttä vaarantavat rajoitteet. Aikuisillakin ihmisillä on yllättävän paljon muita ruokarajoitteita, joita sanovat allergiaksi.

Vierailija
75/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään ap:n kohtaa "syytä en koskaan saanut" (siihen hodari-ideaan).

Minä olisin vaatinut syyn.

Vierailija
76/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomioisi muuten kuin, että keliaakikoille ja diabetesläisille ja laktoosia sietämättömille ja lihaa syömättömille olisi jotain syötävää lämminruoka ja jälkiruokaa.

Kala-allergian huomioisim myös, että heille olisi jotakin.

Yksittäisiä paprikan inhoajia en huomioisi. Liian hankalaa. Enkä niitä, jotka ei halua syödä muna tai maitoa sisältävää.

Vierailija
77/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokousmenun ei tarvitse olla mikään ihmeellinen. Noin isolle porukalle tekisin ison kasviskeiton niistä aineksista, mitkä eivät ole kiellettyjen listalla. Lisäksi gluteiinitonta leipää, paria erilaista levitettä. Kahvin kanssa peruna- ja mantelijauhoista tehtyä kakkua tai kääretorttua.

Ja ilmoittaisin kokoukseen osallistuville, mitä on tarjolla. Piste.

Vierailija
78/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävä määrä teillä onkin allergisia. Eikö olisi ihan kaikkien kannalta järkevintä vastaisuudessa sopia, että vain allergiat otetaan huomioon. Ääni tulee täältäkin tortilloille, kaikki ainekset eri kippoihin ja jokainen noukkii sitten mieleisensä. Jatkoa ajatellen on parasta sopia noin nihkeälle porukalle, että jokainen tuo omat eväänsä.

Sitä paitsi jos on sinun vuorosi hankkia, niin et sinä mitään kysele käykö hodarit tai tortillat vaan sinä PÄÄTÄT.

Eihän aloituksessa puhuttu pelkästään allergioista. Voi olla, että joku ei vaan tykkää sienistä tms.

Sienet onkin sianruokaa.

Vierailija
79/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin perunamuusia veteen :D

Vierailija
80/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ruoka vaikea asia ihmisille nykyään. Pitäisi viedä kermapeput eräretkelle viikoksi, missä ruoka pitäisi itse haalia luonnosta, niin jo alkaisi kelpaamaan.

Tämä kermapeppu kyllä ihan metsästää ja tekee useinkin oman ruokansa eineksiä välttämällä. Syynä allergia eikä nirsous.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi