Miten ruokkia 20 ihmistä, kun ruokarajoitteita on lähes 20 erilaista?
Ruuan olisi oltava kasvisruokaa (+jotain omaa yhdelle vegaanille), lisäksi laktoositon ja gluteeniton/viljaton. Lisäksi on liuta yksittäisiä rajoitteita. Ruuassa ei saisi olla omenaa, kiiviä, maapähkinää, mätiä, sieniä, sipulia, valkosipulia, paprikaa, artisokkaa, parsaa, kaalia, papuja, punajuurta, parsakaalia, kukkakaalia.
Itse ehdotin amerikkalaistyylisiä naposteluhodareita, koska silloin voi ostaa tavallisia nakkeja, kasvisnakkeja ja gluttenittomia nakkeja sekä gluteenittomia nakkisämpylöitä. Siihen sitten saa jokainen laittaa omat lisukkeet päälle mielensä mukaan. Mutta se ei kuulema kelvannut, syytä en tähän saanut. Tomaatti- tai kasvissosekeitto ei kuulema kelpaa, koska niitä syötiin juuri. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
Kommentit (176)
Jos haluaa vain yhden ruoan tehdä niin tofukiusaus. Eli tofua ja perunoita suikaleina, mausteita ja soijakermaa. Ei ehkä juhlallinen, mutta käy kaikille. Jos tofu ei vakuuta, kinkkukiusaus joistain vegenakeista.
Miten olisi tortillat? Kaikki kokoo omansa.
Helppo tehdä papu-tomaattitäyte, kanatäyte (ilman sipuleita tai paprikoita), eri sooseja (ranskankermaa/kauraversio, juustoa).
Perustortillalätyissä on viljoja ja gluteenia (vegaanisia on), mutta on jotain maissiversioita myös ilman niitä.
Myös eri kasviksia eri astioihin. Sienet, parsakaali, punajuuri jne. eivät niihin sovi, ihan perus kurkku ja salaatti taas toimii!
Blinejä joihin kukin voi itse koota mieleisensä täytteet. Helppo tehdä myös gluteenittomina ja vegaanisina.
Uuniperunoita erilaisilla täytteillä!
Quinoasalaatti tabboulehn tyyliin. Sopii kaikille.
Falafelit ja arabialaiset lihapullat. Kasvissyöjät voivat syödä falafeleja, pavuton lihapullia ja muut molempia.
Munakoisodippi. Sopii kaikille.
Muhammara. Sopii kaikille.
Salaattitarvikkeita erikseen kulhoissa. Sopii vaihtelevasti kaikille.
Pitaleipää voi olla, mutta en kyllä keksi miten siitä saa viljattoman.
Jälkiruoaksi hedelmäsalaatti. Sopii kaikille.
Marenkeja. Tee vegaanille marengit kikherneiden liemeen.
Valkosipulin ja sipulin voi jättää kokatessa pois. Maku hiukan muuttuu, muttei se vaarallista ole.
Onko tämä talkooruokaa vai jokin juhla, päivällä vai illalla? Ovatko kaikki aikuisia? Päivän pääateria vai napostelua?
Minustakaan hodarit ei ole huono idea, jos kyseessä on rennot illanistujaiset. Lisäksi voit tehdä vegaanista perunasalaattia, kaalisalaattia ja jotain salaattia missä kasvisrajoitukset toteutuvat ja vaikka maissia. Jälkiruuaksi vegaanisia ja gluteenittomia kuppikakkuja.
Riippuu vähän minkä tyyliset tarjottavat tarvitaan. Onko toiveissa perinteistä ruokaa, vai käyvätkö vaikka pizzat/hampurilaiset? Hampurilaiset, tortillat ja nuo hodarit on ainakin helppoja siinä mielessä, että jokainen voi täyttää itse haluamallaan tavalla. Voi varata lihatäytettä, vegaanisia kasvispihvejä, tavallisia viljatuotteita ja gluteenittomia. Jos on paljon rajoitteita, on hyvä idea suunnitella tarjottavat siten, että jokainen voi poimia sieltä itselleen sopivimmat ruoat ja jättää ottamatta ne mitkä eivät käy. Myös sushi on aika helppo tuunata kaikille sopivaksi, jos juhlaväki on sen tyyppistä, että tällainen ruoka maistuu. Jos ruoan ei tarvitse olla niin täyttävää vaan enemmän illanistujais-tyyppistä naposteltavaa, niin siihen löytyy aika helposti kaupasta kaikenlaista pientä.
Jos toiveissa perinteisempää ruokaa, voisi vaikka tehdä muutamia lisukkeita, jotka sopivat kaikille ja siihen kylkeen jotain proteiinia ja salaattia. Salaatti on helppo koota erillisistä aineksista. Kaikille sopivia lisukkeita olisivat ainakin riisi, peruna ja gluteeniton pasta. Proteiiniksi vaikkapa kalaa, lihapihvejä ja kasvispihvejä/pyöryköitä, ja kastikkeeksi voi laittaa tarjolle muutamaa vaihtoehtoa. Esim kermaista kastiketta ja jotain vegaanille sopivaa jota tietysti muutkin voivat syödä. Jos kastikkeet tekee itse ja tarvitsee suurustamiseen jauhoa, kannattaa käyttää kaikille gluteenitonta. Muutenkin esim. lihapullissa ja vastaavissa voi tehdä kaikille gluteenittomat, niin ei tarvitse tehdä montaa laatua erikseen. Ruoan kylkeen sitten jotakin tavallista leipää ja gluteenitonta leipää.
Jälkiruoaksi esim. suklaamousse on helppo ja sopii kaikille, jos tekee maidottomaksi. Jos toiveissa kahvin kanssa leivonnaisia, kannattaa tehdä ainakin jotain gluteenitonta, ja viljaa sisältävät kakut/leivokset voi tehdä vegaanisiksi. Kahvipöytään tosin saa helposti valmiinakin keksejä tai pullia (myös vegaanisena ja gluteenittomana), ei välttämättä tarvitse itse alkaa leipomaan.
Vierailija kirjoitti:
Nakeissa ei ole jauhoja, joten ne ovat automaattisesti gluteenittomia.
Saattaa niissä perunaJAUHOA olla, mutta sehän ei ole viljaa. Sama muissakin makkaroissa, ei niissä viljaa ole.
Kiinnostaisi tietää, kuka kehtasi torpata hodari-ideasi, ja miksi aiot kuunnella häntä? Jos keksit noilla rajoitteilla jotain mikä käy kaikille niin teet vaan surutta sitä.
Mä otan ruoka-ainerajoitteista huomioon henkeä ja terveyttä uhkaavat. Itsediagnisoidut ja "mä en tykkää" -rajoitteiset voi sitten syödä kynsiään.
Kaikki sekaisin ämpäriin ja heitä niskaan. Ettäpähän on hänessä.
Näin tuumasi muorikin kun vasikka ei suostunut juomaan maitoa. Heitti vaan päälle ja tokaisi "ettäpähän on hänessä"
Teet vegaanisen pähkinättömän pohjaruoan, johon ei-vegaaniset, pähkinäallegiattomat ja valkosipulista tykkäävät voivat lisätä haluamiaan lisäkkeitä ja mausteita.
Laitoin tämän hölmöyttäni vähän huonoon aikaan tänne, kun pitää lähteä hoitamaan päivän hommia ja en ehdikkään vastailemaan kommentteihin. Pahoittelut! Kyseessä siis kokoustarjoilut, kaikki järjestää vuorollaan ja aika arkista murkinaa kuten nuo aloituksessa mainitut tomaatti- ja kasvissosekeitto. Hodari-idea torpattiin tosiaan ilman syytä. Kiitos kaikille neuvoista, vinkeistä ja vastauksista, palaan lukemaan lisää illalla jos kommenteja vielä tulee. 🙂
AP
Olen pahasti allerginen muutamalle ruoka-aineelle eikä se ole koskaan ollut minulle ongelma, kysyn ruoan sisällöstä jos sitä en tiedä tai jätän syömättä jos epäilyttää, ei mitään ongelmaa. En ikinä tee numeroa rajoitteistani, enkä halua nolata tarjoilun järjestäjää. Mutta - mistä tämä: en voi syödä sitä enkä tätä-kouhkaaminen on alkanut. Tuntuu, ettei enää mitään voi järjestää kun nirppanokkien naama on jo rutussa
Hämmästyttävä määrä teillä onkin allergisia. Eikö olisi ihan kaikkien kannalta järkevintä vastaisuudessa sopia, että vain allergiat otetaan huomioon. Ääni tulee täältäkin tortilloille, kaikki ainekset eri kippoihin ja jokainen noukkii sitten mieleisensä. Jatkoa ajatellen on parasta sopia noin nihkeälle porukalle, että jokainen tuo omat eväänsä.
Sitä paitsi jos on sinun vuorosi hankkia, niin et sinä mitään kysele käykö hodarit tai tortillat vaan sinä PÄÄTÄT.
Joku vegaaninen kastike, jossa gluteenittomia linssejä, maissia, porkkanaa ja lanttua.
Lisukkeeksi perunaa ja gluteenitonta pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ideologian kautta luodut "rajoitteet" ei ole rajoitteita. Itse sanoisin että tuo omat eväät kun minun tekemä ei kuitenkaan kelpaa
Aivan mielelläni tuon omat eväät / syön sitä mitä pystyn / syön kotona ennen lähtöä. Ei ole ongelmaa!
Kaikki minua varten laitettu on kyllä tähän asti aina "kelvannut" eli hyvillä mielin olen, jos joku on nähnyt vaivaa ja valmistanut minulle sopivaa ruokaa. Mutta mikään pakko ei tietenkään ole näin tehdä :)
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävä määrä teillä onkin allergisia. Eikö olisi ihan kaikkien kannalta järkevintä vastaisuudessa sopia, että vain allergiat otetaan huomioon. Ääni tulee täältäkin tortilloille, kaikki ainekset eri kippoihin ja jokainen noukkii sitten mieleisensä. Jatkoa ajatellen on parasta sopia noin nihkeälle porukalle, että jokainen tuo omat eväänsä.
Sitä paitsi jos on sinun vuorosi hankkia, niin et sinä mitään kysele käykö hodarit tai tortillat vaan sinä PÄÄTÄT.
Eihän aloituksessa puhuttu pelkästään allergioista. Voi olla, että joku ei vaan tykkää sienistä tms.
Tee myös perunajauhoista esim. kääretorttua tai kakkupohja, niin saat viljatonta. Jos teet lihapyöryköitä, niin niihinkin voi lisätä vähän perunajauhoja tuomaan rakennetta.
Ideologian kautta luodut "rajoitteet" ei ole rajoitteita. Itse sanoisin että tuo omat eväät kun minun tekemä ei kuitenkaan kelpaa