Miten ruokkia 20 ihmistä, kun ruokarajoitteita on lähes 20 erilaista?
Ruuan olisi oltava kasvisruokaa (+jotain omaa yhdelle vegaanille), lisäksi laktoositon ja gluteeniton/viljaton. Lisäksi on liuta yksittäisiä rajoitteita. Ruuassa ei saisi olla omenaa, kiiviä, maapähkinää, mätiä, sieniä, sipulia, valkosipulia, paprikaa, artisokkaa, parsaa, kaalia, papuja, punajuurta, parsakaalia, kukkakaalia.
Itse ehdotin amerikkalaistyylisiä naposteluhodareita, koska silloin voi ostaa tavallisia nakkeja, kasvisnakkeja ja gluttenittomia nakkeja sekä gluteenittomia nakkisämpylöitä. Siihen sitten saa jokainen laittaa omat lisukkeet päälle mielensä mukaan. Mutta se ei kuulema kelvannut, syytä en tähän saanut. Tomaatti- tai kasvissosekeitto ei kuulema kelpaa, koska niitä syötiin juuri. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Viljattomat söisi siis pelkkää nakkia?
Glueetinittomat sämpylät on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljattomat söisi siis pelkkää nakkia?
Glueetinittomat sämpylät on keksitty.
Viljaton ei syö gluteenittomia sämpylöitä.
Tekisin vain 2 riisipuuroa. Kauramaitoon ja laktoosittomaan maitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan ruoka-ainerajoitteista huomioon henkeä ja terveyttä uhkaavat. Itsediagnisoidut ja "mä en tykkää" -rajoitteiset voi sitten syödä kynsiään.
Tää on tietenkin hyvä valinta myös! Toivottavasti kuitenkin kerrot tästä ennakkoon, jotta muut ruoka-ainerajoitteiset tietää syödä ennakkoon.
Toki ap:n tapaukseen ei ihan verrattavissa oleva tilanne, kun kyseessä kiertävä kokkausvuoro. Eli olisi pitänyt heti alkuunsa sopia nyyttärimuoto tai sitten ei tarjoiluja ollenkaan.
Jos vegaani ei tunnista edessään olevaa möykkyä lihaksi/ kalaksi ihan itse tai viimiestään mausta, ongelma ei ole minun.
Et ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni, kun vastasit aiheen vierestä.
Miksi siis kutsut syömään vegaanin tai muun vastaavan ruokarajoitteisen, jos et tarjoa hänelle sopivaa ruokaa? Eli mikset ilmoita ennakkoon, että tällaista tarjolla tänään, niin tietää vieraat syödä kotona lähtiessä sitten, jos kyseinen ruoka ei heille sovi. Aikuisia ihmisiä kun tässä ollaan.
Mä syön aina lähtiessä sen verran että ei ole kiljuva nälkä jos tarjottavat ei miellytä tai ruokailu jostain syystä viipyy...luulin sen olevan ihan normi käytäntö. Eri asia sitten jos ruokalista on tehty yhdessä ja tiedän oikeasti mitä on tulossa.
Täähän toimii siinä tapauksessa, että ilta ei ole kovin pitkä. Mutta jos on tarkoitus jatkaa illanviettoa pitkän kaavan kautta, niin ei se ihan toimi, jos oot päivällä syöny jotakin lähtiessä kotona.
Nykypäivänä olisi kaikkein helpointa, jos ruokailut olis joko ravintolassa tai sitten tilattaisiin ravintolasta ruokaa kotiin.
Tortillat on hyvä idea, samoin hodarit.
Itse tekisin bataatti-porkkana-palsternakka-keittoa, enkä välittäisi että juuri oli kasviskeittoa, mikä este se on? Hyvää leipää kaveriksi
Tai sitten ne samat bataatit, porkkanat ja palsternakat uuniin ja vihreitä linssejä kaveriksi (kattilassa keittäen siis).
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan pahin, enkä kysele ruokarajoitteita etukäteen. Tarjoilut ovat laktoosittomia ja osa myös gluteenittomia.
20 vieraalle 20 kpl en voi en tykkää on jo kutsujan kiusaamista.
Tämähän on aivan käypänen vaihtoehto myös, kunhan vaan et emäntänä tykkää huonoa, jos kaikki eivät ruokiasi pysty syömään? Siis jos vieraallasi on esim. maidoton ruokavalio, niin hän ei laittamaasi ruokaa pysty syömään.
Minä suihkuttaisin kyynelkaasua koko porukalle.
Mitä Jeesus tekisi? Tarjoa heille 5 leipää ja 2 kalaa. Kaikki söivät kyllikseen, ja tähteeksi jääneitä paloja kerättiin kaksitoista korillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan pahin, enkä kysele ruokarajoitteita etukäteen. Tarjoilut ovat laktoosittomia ja osa myös gluteenittomia.
20 vieraalle 20 kpl en voi en tykkää on jo kutsujan kiusaamista.Tämähän on aivan käypänen vaihtoehto myös, kunhan vaan et emäntänä tykkää huonoa, jos kaikki eivät ruokiasi pysty syömään? Siis jos vieraallasi on esim. maidoton ruokavalio, niin hän ei laittamaasi ruokaa pysty syömään.
Hän on joko ottanut omia eväitä mukaan tai syönyt etukäteen 😌 todennäköisesti kaikissa ruoissa ei ole maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin vain 2 riisipuuroa. Kauramaitoon ja laktoosittomaan maitoon.
Riisipuuro kannattaa tehdä Kiehu-maitojuomaan, niin puuro ei pala pohjaan.
https://www.valio.fi/tuotteet/maidot/valio-kiehu-maitojuoma/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otan ruoka-ainerajoitteista huomioon henkeä ja terveyttä uhkaavat. Itsediagnisoidut ja "mä en tykkää" -rajoitteiset voi sitten syödä kynsiään.
Tää on tietenkin hyvä valinta myös! Toivottavasti kuitenkin kerrot tästä ennakkoon, jotta muut ruoka-ainerajoitteiset tietää syödä ennakkoon.
Toki ap:n tapaukseen ei ihan verrattavissa oleva tilanne, kun kyseessä kiertävä kokkausvuoro. Eli olisi pitänyt heti alkuunsa sopia nyyttärimuoto tai sitten ei tarjoiluja ollenkaan.
Jos vegaani ei tunnista edessään olevaa möykkyä lihaksi/ kalaksi ihan itse tai viimiestään mausta, ongelma ei ole minun.
Miksi siis kutsut syömään vegaanin tai muun vastaavan ruokarajoitteisen, jos et tarjoa hänelle sopivaa ruokaa? Eli mikset ilmoita ennakkoon, että tällaista tarjolla tänään, niin tietää vieraat syödä kotona lähtiessä sitten, jos kyseinen ruoka ei heille sovi. Aikuisia ihmisiä kun tässä ollaan.
Mä syön aina lähtiessä sen verran että ei ole kiljuva nälkä jos tarjottavat ei miellytä tai ruokailu jostain syystä viipyy...luulin sen olevan ihan normi käytäntö. Eri asia sitten jos ruokalista on tehty yhdessä ja tiedän oikeasti mitä on tulossa.
Jännä, että jos ennakkoon ilmoittaa (kysyttäessä), että ei syö esim. sipulia, niin on itsekäs kermaperse.
Mutta vastaavasti on ok jättää syömättä toisen vaivalla tekemä ruoka, koska "tarjottava ei vaan miellytä" :D Onko tämä siis yhtään sen aikuismaisempaa, toinen vaan uskaltaa sanoa asian ääneen?
Jotenkin ristiriitaista minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vieraalle 20 kpl en voi en tykkää on jo kutsujan kiusaamista.Tämähän on aivan käypänen vaihtoehto myös, kunhan vaan et emäntänä tykkää huonoa, jos kaikki eivät ruokiasi pysty syömään? Siis jos vieraallasi on esim. maidoton ruokavalio, niin hän ei laittamaasi ruokaa pysty syömään.
Hän on joko ottanut omia eväitä mukaan tai syönyt etukäteen 😌 todennäköisesti kaikissa ruoissa ei ole maitoa.
Mutta mistä tietää ottaa omat eväät mukaan / syödä etukäteen, jos kutsuja ei tästä kerro? Siis jos ei kysytä ruokarajoitteita etukäteen, niin miten kutsuja osaa ilmoittaa etukäteen asiasta esim. tälle maidottomalle tyypille.
Ja helpostikin voi olla aikalailla kaikissa ruoissa maitotuotteita: voita, juustoa, kermaa jne.
Onko noi sukua keskenään jolloin toi yliherkkyyskasauma saattaa johtua geeneistä vai onko nää vaan sitä porukkaa jolla on oltava oma erityisvaatimuksensa jopa ruokailussa että voi tuntea itsensä erityiseksi vaatimalla kokilta ylimääräistä vaivannäköä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että jos ennakkoon ilmoittaa (kysyttäessä), että ei syö esim. sipulia, niin on itsekäs kermaperse.
Mutta vastaavasti on ok jättää syömättä toisen vaivalla tekemä ruoka, koska "tarjottava ei vaan miellytä" :D Onko tämä siis yhtään sen aikuismaisempaa, toinen vaan uskaltaa sanoa asian ääneen?
Jotenkin ristiriitaista minusta.
Miten niin aikuismaisempaa? Ennen jos oltiin tulossa syömään niin ei sitä tarjottua jätetty syömättä vain siksi ettei nyt näytä tarjolla oleva ruoka hyvältä. Eihän tuollaisessa ole mitään aikuismaista, pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Onko noi sukua keskenään jolloin toi yliherkkyyskasauma saattaa johtua geeneistä vai onko nää vaan sitä porukkaa jolla on oltava oma erityisvaatimuksensa jopa ruokailussa että voi tuntea itsensä erityiseksi vaatimalla kokilta ylimääräistä vaivannäköä?
Liikaa serkusavioliittoja?
Tekisin kookoksisen kurpitsakeiton. Helppoa ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, mitkä rajoitteet ovat henkeä uhkaavia ja mitkä eivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanottiin, että paikalle mennään kiljuvan nälän kera?
Mutta niin, onhan se erikoista kutsua varta vasten vieraita syömään, ja sitten tarjota jotain sellaista, mikä ei heille sovi. Kaikille olisi siis helpompaa, jos tämä on ennakkoon tiedossa, niin jokainen voi sumplia syömisensä itse.
Itse siis luulin, että on normikäytäntö kutsun yhteydessä kysyä ruokarajoitteet, ja jos näitä ei pysty ottamaan huomioon, niin ilmoittaa tästä sitten kyseiselle henkilölle.
Mielenkiintoista alapeukkujen määrä! Keskustelua siis kaipaisin lisää tähän liittyen :)
Kiinnostaisi siis tietää, että miksi kutsut vieraita varta vasten syömään, mutta et ilmoita kutsutuille, jos ruoka ei heille sovi?
Jos vieraasi eivät voi syödä valmistamaasi ruokaa, niin harmittaako sinua yhtään turha vaivannäkö?
Miksei ole ok, että jokainen sumplii syömisensä itse? Eli siis jos olisi ennakkoon tiedossa, että ruoka ei sovi minulle, niin voin tuoda itselleni sopivaa tullessani tai syödä kunnon aterian ennen vieraille tuloa?
Miksi siis haluat juuri kokkailla vieraillesi? Eikö kahvittelut vaan riittäisi?
Oikeasti siis kiinnostaa nämä em. asiat, ei ole mitään kettuilua kyseessä :)
Vierailija kirjoitti:
En huomioisi muuten kuin, että keliaakikoille ja diabetesläisille ja laktoosia sietämättömille ja lihaa syömättömille olisi jotain syötävää lämminruoka ja jälkiruokaa.
Kala-allergian huomioisim myös, että heille olisi jotakin.
Yksittäisiä paprikan inhoajia en huomioisi. Liian hankalaa. Enkä niitä, jotka ei halua syödä muna tai maitoa sisältävää.
Ei kyseessä välttämättä ole mikään paprikan inhoaja. Ap:n luettelemasta listasta tulee mieleen sappi-ruokavalio.
Ilmeisesti ihmiset eivät ymmärrä mitä ruokarajoitteet tarkoittavat. Aikuiset luettelevat kaiken mistä eivät pidä 🤣
Sekaan hukkuvat terveydellisiä ongelmia aiheuttavat ruoka-aineet.