Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Graduntekijät, mikä fiilis?

Vierailija
02.02.2015 |

Mulla hommat aika alkuvaiheessa, aineistoa kerään. Paska fiilis just tänään, tuntuu että oon yliopiston kaikkien aikojen tyhmin ja surkein graduntekjä. 

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä fiilis tänään? 

Mulla taas täysi paska, opitäisi palauttaa tekstiä ohjaajalle, ja mä en oo edes varma toisesta tutkimuskysymyksestä. Olenhan tehnyt tätä vasta puoli vuotta. 

P*****E!

ap

Vierailija
62/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sain valmiiksi ja arvosanaksi erinomaisen. Hyvä fiilis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:29"]

Just sain valmiiksi ja arvosanaksi erinomaisen. Hyvä fiilis!

[/quote]Upeaa, onnea! Sano että sullakin oli paskoja päiviä? Tai ei tietty valehdella tarvii. :D

ap

Vierailija
64/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan usealla gradua tekevällä henkisen lukon työlle aiheuttaa mahdollinen epävarmuus valmistumisesta. En tarkoita pelkkää työttömyyttä, vaan onhan se aika iso muutos poistua yliopiston kuvioista kun siellä useimmat viettävät sen n. 5 vuotta, ainakin.

Vierailija
65/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

83, muhun ei päde tuo, lähden hippulat vinkuen kunhan suoritukset saan. Tuntuu että ohjaaja heittää koko ajan kapuloita rattaisiin ("meidän pitää nyt yhdessä miettiä tarkkaan tätä sun analyysiä") eikä anna mun tehdä paskaa gradua. Ehkä se paska ei sitten menisi läpi, tiedä häntä. 

Vierailija
66/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautin omani melkein kahden vuoden jälkeen viikko sitten ja valmistuminen on ihan pian. Mahtava fiilis. Paljon tsemppiä teille kaikille. Minulla ainakin oli paskoja päiviä. :D

Vierailija
67/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:43"]

Mites teillä muuten työtilanne? Onko gradun jälkeen töitä tiedossa? Itsellä gradu kohta valmis, mutta töistä ei mitään tietoa.. Pelottaa työttömäksi maisteriksi valmistuminen. Vaikka olenkin tehnyt aika hyvin oman alan töitä koulun ohella ja ulkomaankokemusta ja kielitaitoa löytyy, ei tunnu minnekään pääsevän edes haastatteluun :(

[/quote]
Olen opiskellut vakituisen työn ohessa samaa alaa mistä mulla on jo muita tutkintoja ja työpaikka. Ei siis ole kiire valmistua maisteriksi, koska papereilla en ihan juuri tee mitään. Viimeiset pakolliset kurssit suoritin nyt keväällä ja gradua pitäis vääntää syksyllä ja keväällä. Osa on kirjoitettu pitäisi vain saada inspis tehdä loppuun. Haen taas lisää jatkoaika ainakin vuodeksi ja pyrin graduseminaariin. Tosin en usko että pääsen kun seminaarikiintiö on käyty täyteen jo aikaa siten.

Vierailija
68/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:50"]

83, muhun ei päde tuo, lähden hippulat vinkuen kunhan suoritukset saan. Tuntuu että ohjaaja heittää koko ajan kapuloita rattaisiin ("meidän pitää nyt yhdessä miettiä tarkkaan tätä sun analyysiä") eikä anna mun tehdä paskaa gradua. Ehkä se paska ei sitten menisi läpi, tiedä häntä. 

[/quote]

Onko se sitten niin huono ja onko ohjaaja tietoinen tavoitetasostasi? Voi olla myös, että itse et näe omaa potentiaaliasi ja voisit saada aikaan hyvän työn.

Vierailija
69/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:52"]

Mulla hommat aika alkuvaiheessa, aineistoa kerään. Paska fiilis just tänään, tuntuu että oon yliopiston kaikkien aikojen tyhmin ja surkein graduntekjä. 

[/quote]

Kyllä voit palkata gradulle "ghostwriterin" jos sulla on rahaa tai hermot menee. Ja aiheesta riippuen voisit myös katsoo onko ulkomailla kirjoitettu samasta aiheesta. Itse löysin täältä (http://www.diplomarbeiten24.de/) hyvän pohja. Hyvä juttu on että saksalaiset kirjoittavat yleensä saksaksi gradut ja sen vuoksi suomen yliopistoitat ei yleensä huomaa jos joku kopioi osija tai koko gradun...

Vierailija
70/117 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko sairas poikkeus, kun mulla ei ole ollut yhtään ahdistuspäivää tai muutenkaan paskaa päivää gradun takia (muista syistä kyllä)? Syventyisin siihen mielelläni, jos olisi aikaa, mutta kun koko ajan on muita opintoja ja muita velvollisuuksia. Oikein odotan aina, milloin saan taas rauhallisen päivän että pääsen hekumoimaan gradullani.

Olisi kiintoisaa tietää, kuinka paljon graduahdistus syntyy siitä, jos ei koe aihettaan ja tutkimuskysymyksiä mielekkäiksi tai kiinnostaviksi ja on ottanut aiheen pakkoraossa, kun ei ole muutakaan keksinyt. Itsellä on aihe, jota aidosti pidän kiinnostavana ja jota voisin tutkia vielä lisääkin.

Vierailija
71/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:30"]

Huh, harvinaisen uneton yö stressin takia. Gradunteko ei taida sopia minulle. Pitänee perehtyä mindfullnessiin tai johonkin,  että pysyy pää kasassa. /ap

[/quote]

Hei, ahdistus on ihan normaalia graduprosessissa, samoin kuten epätoivo. Useinhan se on ensimmäinen isompi ponnistus. Minä vasta aloitan gradun tekemistä, mutta työn tilaaja haluaisi, että se olisi valmis aika nopeastikin, ts. reilun vuoden päästä. Ihan ideavaiheessa olen vielä. Olen tätä ennen tehnyt kandin ja amk:n opinnäytetyön ja molemmissa tahtoi epätoivo iskeä moneenkin otteeseen. En oikein osannut rajata kumpaakaan. Amk:n opinnäytteeseen sain enemmän tukea, kandissa harmitti vähän se, että oma työni oli vielä ihan raakile, kun ohjaus loppui. Oli niin paljon kysymyksiä, joiden kanssa painiskella ja dead line kummitteli. Sain sen sitten väkerrettyä loppuun, mutta se kyllä harmitti, että työstä ei sitten tullut niin hyvä kuin olisin halunnut. Se jotenkin jäi puolitiehen ja aineksia olisi ollut parempaankin. Toisaalta kandi on VAIN 10op, että rajansa kaikella.

Vierailija
72/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä, pienin askelin. Ei kannata hirvitellä koko työmäärää vaan puurtaa sitä työtä kasaan pikkuhiljaa. Mulla oli aikanaan kerran viikossa seminaari ja tein jotain pientä ainakin joka kerraksi, joten homma eteni sopivasti. Itse tein aikoinaan gradun "pois alta" jo neljäntenä opiskeluvuotena ja vikalle vuodelle jäi vapaavalintaisia opintoja ja muutama pakolllinen kirjatentti. Valmistuin 4,5 vuodessa siis.

Jos sen G:n haluaa valmiiksi, niin kyllä on ihan mahdollista tehdä se parissa kk. Työn ohessakin. Se pitää ajatella vaan duunina, joka tehdään, tykkäsi siitä tai ei. Ei työelämässäkään aina pääse valitsemaan päältä niitä kaikkein kiinnostavimpia työtehtäviä vaan sitä tehdään ne hommat, mitkä kuuluu. G on vaan yksi projekti, joka kannattaa kyllä saattaa loppuun. Keskeneräisyys ja syyllisyys on ne mitkä rassaa.

Tsemiä!

Vierailija
73/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:32"]

Riippuu ihan yliopistosta/tiedekunnasta, mutta ainakin ulkomaisissa yliopistoissa on sana- tai sivumäärärajoitukset. Tuskin Suomessa on mitään maksimisanamääriä, ainakaan kovin yleisesti.

[/quote]

Kyllä on ohjeellinen pituustoivomus (meillä 60-80 sivua), mutta ei yli menevästä osasta mitenkään rankaista, jos teksti on asiaa. Jaarittelut toki karsitaan, mutta kyllä laajan aineiston analyysiin ja monesti teoreettisen viitekehyksen avaamiseenkin menee sen verran, että meidän alalla gradut on yleensä 100 sivuisia. Tiedän aloja, joissa toive on 40 sivua. Se niin riippuu.

Vierailija
74/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitäisi vääntää gradu ruotsiksi, mutta päässäni ei ole yhtäkään ajatusta ruotsin kielellä. Suomeksi saisin kirjoitettua paljon helpommin, mutta se on mahdotonta, kun pääaine on ruotsi.

Vierailija
75/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Itse opiskelin työn ohessa ja tein gradun ainoan opintovapaan aikana, 5 kk:ssa alusta loppuun. Käytin hyväkseni projektinhallinnan oppeja: tein excel-kaaviolle aikataulun (GANTT). jossa merkitsin tehtävät viikoittain.

Sisällysluettelon tekeminen alkuksi on tosi hyödyllistä ja siitä on helppo edetä kappale kerrallaan. Itsekuria se vaatii, mutta sittenhän homma on tehty.

Vierailija
76/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:29"]

Minun pitäisi vääntää gradu ruotsiksi, mutta päässäni ei ole yhtäkään ajatusta ruotsin kielellä. Suomeksi saisin kirjoitettua paljon helpommin, mutta se on mahdotonta, kun pääaine on ruotsi.

[/quote]

Kirjotat suomeksi ja googlekääntäjällä sitten saat "ruotsinkielisen" version :) Ja mielenkiintoisia kommentteja myös varmasti.

Vierailija
77/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kaikista vittumaisinta käydä ohjaajan luona, koska hänellä ei ole hevon helvetin humpan hajua koko aiheestani ja siihen liittyvästä tutkimuksesta. Hän valikoitui ohjaaksi lähinnä sen vuoksi, että hän osaa ohjata tuota menetelmäpuolta. Kukaan muu ohjaaja ei halunnut ohjata laadullista gradua. Ikävä puoli vaan on, ettei hän tajua sitten muusta mitään... Voi perse.  Onneksi ei ole kovin korkeita tavoitteita. Tavoitteenani on semmoinen keskipaska perushyllyntäyte. Ja adios, opiskelijaelämä.

Vierailija
78/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, paskalta! Turhaan selvitystyöhön ja kirjallisiin harharetkiin palavan ajan määrä on satakertainen kirjoittamiseen menevään aikaan verrattuna. Heikkoina hetkinä luen AMK:n oppareita ja yliopistomme gradutietokantojen paskimpia tekeleitä. Se aina lohduttaa, että näilläkin on joku mennyt läpi. Joskus vielä googlaan, ovatko näiden 44 sivua ja kaksi viittausta Wikipediaan -gradujen tekijät töissä. Useimmiten ovat, joten minullakin on toivoa. 

Vierailija
79/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yliopistolla kirjoilla noin 20 vuotta ja kahta gradua koittanut tehdä. Viimeisimmästä yrityksestä on jo 3 vuotta. En edes muista mitä aihetta se käsitteli. Tutkintovaatimusten muuttuessa olen joutunut tekemään ylimääräisiä kursseja. Tuskin valmistun koskaan.

Vierailija
80/117 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavoitteena vain päästä läpi, arvosana 2 riittäisi minulle ihan hyvin. Kuinkahan huono se oikeasti saa olla? :D Nuo arvostelukriteerit on jotenkin niin ympäripyöreitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä