Graduntekijät, mikä fiilis?
Mulla hommat aika alkuvaiheessa, aineistoa kerään. Paska fiilis just tänään, tuntuu että oon yliopiston kaikkien aikojen tyhmin ja surkein graduntekjä.
Kommentit (117)
Mun pitäisi keksiä aihe koska opettaja jo odottelee pian tutkimussuunnitelmaa. Ei mitääääääääään päässä.
Vihaaaaan vihaan vihaaaan gradua! Mulla ei ole mitään järkevää sanottavaa, kukaan ei välitä siitä ja kuitenkin se on tehtävä. Prrkele!
Aah, niin paljon samoja ajatuksia. Ihanaa kun jaatte. /ap
Ei nappaa, aineisto kasassa, mutta aihe tyhjänpäiväinen. Tulokset ovat selvillä jo etukäteen eli just semmoista tuubaa, jota ei kiinnosta tehdä edes omasta mielenkiinnosta. Mulle riittää ilmiselvien asioiden havainnointi ilmiselviksi, tutkimustyön haluaisin paljastavan jotain uutta, mutta tässä matkan varrella on käynyt selväksi, että eipä tähän ole mitään uutta sanottavaa.
Välillä on tosi epätoivoista. Niinä päivinä kun tuntuu, että saan edes oivalluksentapaisen, olen onnesta piukeena.
Oli kiva löytää tämä ketju :)
Itse olen harrasteopiskelija. 11 vuosi alkaa kun tein tässä välissä YAMK tutkinnon, lapsen ja täysipäiväisiä työpäiviä. Nyt innostuin käymään loput puuttuvat 2 kurssia. Olisiko gradu ehken puolessa välin, mutta haen taas paria vuotta lisäaikaa. Onneksi on ikuisuus opiskeluoikeus eikä pakkoa valmisua.
YAMK:n opari auttoi mua kyllä tässä gradun teossa. Aihe on osin sama,joten voin käyttää valmista aineistoa ja lisäksi se auttoi ymärtämän gradunkin mittasuhteet. Enkä siis tosiaankaan tähtää mihinkään kummoiseen numeroon. Periksi en anna koska haluan oikeasti valmistua.
Itsekin jo pari vuotta työelämässä tässä välissä, mutta lopulta kun tunnit töissä alkoi karata käsistä eikä opiskelut enää edenneet oli pakko laittaa stoppi. Irtisanouduin töistä ja yritän nyt orientoitua uudelleen opiskeluihin. Tiukkaa tekee rahallisesti ja henkisestikin mutta pakko se vaan on jos haluan ikinä valmistua. Onneksi edes graduryhmä johon pääsin on hyvä ja tutkimus relevanttia, vaikka pelottaakin miten pärjään siellä kun pohjat ovat hatarahkot. /nro 2
Mulla on gradun palautus edessä huomenna! Jotenkin se vaan valmistui, vaikka sen teko oli ihan täyttä paskaa. Syyskuussa alotin ja loppupeleissä piti jopa karsia 2000 sanaa kun ylärajat paukkui. 120 sanaa pitäis vielä saada pois ennen huomista palautusta, mutta sitten se on purkissa. Toivotaan, että menee läpi.
Hurjasti tsemppiä teille, joilla gradu on vielä vaiheessa. Hommia se vaatii, mutta kyllä se lopulta sitten valmistuu!
Täällä kans yksi gradunvääntäjä! Tämä ketju tuo uskoa tulevaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:10"]
1,5 vuotta oon nyt yrittanyt saada tata paskaa tehtya. Suurin osa aineistosta kasassa, mutta ei vaan nappaa kirjoittaminen. Aiheen keksiminen oli tosi vaikeaa, taman valitsin kun oli ns. pakkorako. On sittemmin osoittautunut aika hiton vaikeaksi tama valitsemani aihe, eika tama edes kiinnosta mua niinkaan. Nyt vahan myoha lahtea aihetta vaihtamaan...
Mulla loppuu opinto-oikeus 6 kk paasta, joten nyt on ihan oikeasti ryhdyttava hommiin. Pakko saada jotain puristettua kasaan.
[/quote]
Suosittelen, että laitat lisäaikahakemuksen heti vetämään, jos opinto-oikeus on loppumassa. Lisäaikaa kannattaa ehdottomasti hakea silloin, kun opinto-opikeus on vielä voimassa, sillä jos lisäaikaa hakee vasta opinto-oikeuden jo päätyttyä, niin siinä saattaa silloin hetken kestää, ennen kuin opinto-oikeuden saa takaisin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:20"]
Mulla on gradun palautus edessä huomenna! Jotenkin se vaan valmistui, vaikka sen teko oli ihan täyttä paskaa. Syyskuussa alotin ja loppupeleissä piti jopa karsia 2000 sanaa kun ylärajat paukkui. 120 sanaa pitäis vielä saada pois ennen huomista palautusta, mutta sitten se on purkissa. Toivotaan, että menee läpi. Hurjasti tsemppiä teille, joilla gradu on vielä vaiheessa. Hommia se vaatii, mutta kyllä se lopulta sitten valmistuu!
[/quote]
onks gradussa joku sanarajatkin? Enpä ole tuollaista tiennyt. :O
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:30"]
Mulla on gradun palautus edessä huomenna! Jotenkin se vaan valmistui, vaikka sen teko oli ihan täyttä paskaa. Syyskuussa alotin ja loppupeleissä piti jopa karsia 2000 sanaa kun ylärajat paukkui. 120 sanaa pitäis vielä saada pois ennen huomista palautusta, mutta sitten se on purkissa. Toivotaan, että menee läpi. Hurjasti tsemppiä teille, joilla gradu on vielä vaiheessa. Hommia se vaatii, mutta kyllä se lopulta sitten valmistuu!
[/quote]
[/quote]
Riippuu ihan yliopistosta/tiedekunnasta, mutta ainakin ulkomaisissa yliopistoissa on sana- tai sivumäärärajoitukset. Tuskin Suomessa on mitään maksimisanamääriä, ainakaan kovin yleisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:25"]
1,5 vuotta oon nyt yrittanyt saada tata paskaa tehtya. Suurin osa aineistosta kasassa, mutta ei vaan nappaa kirjoittaminen. Aiheen keksiminen oli tosi vaikeaa, taman valitsin kun oli ns. pakkorako. On sittemmin osoittautunut aika hiton vaikeaksi tama valitsemani aihe, eika tama edes kiinnosta mua niinkaan. Nyt vahan myoha lahtea aihetta vaihtamaan...
Mulla loppuu opinto-oikeus 6 kk paasta, joten nyt on ihan oikeasti ryhdyttava hommiin. Pakko saada jotain puristettua kasaan.
[/quote]
Suosittelen, että laitat lisäaikahakemuksen heti vetämään, jos opinto-oikeus on loppumassa. Lisäaikaa kannattaa ehdottomasti hakea silloin, kun opinto-opikeus on vielä voimassa, sillä jos lisäaikaa hakee vasta opinto-oikeuden jo päätyttyä, niin siinä saattaa silloin hetken kestää, ennen kuin opinto-oikeuden saa takaisin.
[/quote]
Oon jo lisaajalla eika enempaa heru.. mutta kylla ma sen tohon kuuteen kuukauteen meinasin vaantaa, kun on tosiaan aineistot kasassa ja vahan jotain kirjoitellutkin.
[/quote]
[/quote]
Meillä ei taida olla ainakaan mitään sanarajoja, mutta sivurajat on.
Graduunhan saa ainakin jotenkin jonkin verran pituutta ja pääsee lähemmäs vaadittua sivumäärää jo sillä, että laittaa graduun kuvia, kuvioita ja taulukoita. Kuvat, kuviot ja taulukot eivät ole missään nimessä kiellettyjä, monissa graduissa ne ovat ainakin jossakin määrin jopa toivottuja.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
Riippuu ihan yliopistosta/tiedekunnasta, mutta ainakin ulkomaisissa yliopistoissa on sana- tai sivumäärärajoitukset. Tuskin Suomessa on mitään maksimisanamääriä, ainakaan kovin yleisesti.
[/quote]
Ma olen ulkomailla ja mulla rajana 40 000, tosin 10% on joustoa molempiin suuntiin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:25"]
[/quote]
[/quote]
Oon jo lisaajalla eika enempaa heru.. mutta kylla ma sen tohon kuuteen kuukauteen meinasin vaantaa, kun on tosiaan aineistot kasassa ja vahan jotain kirjoitellutkin.
[/quote]
Onko ihan varma, ettei ole mahdollista saada enää lisäaikaa? Tietääkseni yliopistoissa voidaan antaa harkinnan mukaan lisäaikaa vielä lisäajan päällekkin. Varsinkin jos opiskelija on jo lähellä tai hyvin lähellä valmistumista, niin lisäaikaa yleensä myönnetään silloin helpommin. Eihän se kuitenkaan loppujen lopuksi hyödytä loppupeleissä ketään, ei opiskelijaa, ei yliopistoa eikä yhteiskuntaa, jos valmistuminen jää pienestä kiinni, joten tuonkin vuoksi yliopistot haluavat saada oikeastaan kaikki kynnelle kykenevät opiskelijat valmistumaan.
Ja jos lisäaikaa ei myönnetä, niin sitten on käytettävissään vielä sellainen vaihtoehto, kuin päättyneen opinto-oikeuden palauttaminen.
33: opiskelen tosiaan ulkomailla, eikä gradun sanarajojen suhteen jousteta yhtään. Se on kyllä rasittavaa, koska en vaan enää keksi, mistä voisin nipistää..
56: valtiotieteellinen kyseessä, mutta tosiaan ulkomailla. Sain lopulta karsittua sanoja niin, että marginaalia jopa jäi 150 sanan verran. Palautin koko paskan hetki sitten netin kautta ja nyt ei tunnu miltään. Ei siis miltään, edes huojentuneelta. Ehkä se riemu tulee jälkijunassa :)
Tällainen: AAAAAHAAAAAARRGHAAAAAAAAAaaaaaaahhhhhhh... iiiiiiiiiiiii.
Kyllä tämä tästä.
Graduprojekti tuntuu paljon pienemmältä kun saa aikaiseksi kunnon tutkimussuunnitelman. Tämän ei tarvitse tarkoittaa muuta kuin ideapaperia omaan käyttöön, jossa on kysymykset, aineisto, tapa jolla kysymyksiä kysyt ja keskustelut joita haluat käydä. Kannattaa tehdä myös alustava sisällysluettelo, jossa on kaikki pienimpiä alalukuja myöden. Tutkimussuunnitelma ei touteudu koskaan sellaisenaan, mutta eipä tämä sen idea olekaan.
Sitten tämän paperin kanssa alan ammattilaisen pakeille. Onko toteutuskelpoinen? Mitä voisi olla hyvä idea muuttaa? Jos omaa graduohjaajaa ei huvita nähdä, laita s-postia jollekin joka on tutkinut samankaltaisia asioita - yleensä ovat suostuvaisia etsimään aikaa tapaamiselle tai sitten kommentoivat s-postitse.
Jos sinulla ei ole hyvää tutkimuskysymystä, sinulla ei ole mitään.
Muutama irtovinkki:
- Kirjoita kaikki ideat ylös. Joka ikinen. Kirjoita ne kokonaisiksi lauseiksi. Nämä on sitten helppo laajentaa kappaleiksi.
- Älä koskaan poista kirjoittamiasi valmiita lauseita/kappaleita, vaan siirrä ne jonnekin toiseen tiedostoon odottamaan.
- Tein oman graduni (ja teen nykyistä väikkäriä) paljolti lenkillä, työmatkoilla yms. kun on aikaa ajatella. Mitä aineistosta voi päätellä? Miltä aineiston ilmiöt näyttävät sen erään relevanttiin kirjaan/artikkeliin valossa? Ja sittten idea ylös heti kun mahdollista.
- Reflektoi miksi et voi hyväksyä, että gradu on vain opintosuoritus muiden joukossa, vaikka hyvin tiedät asian olevan näin. Pohdi, johtuisiko asian paistuminen lähinnä itsestäsi eikä itse työn luonteesta.