Graduntekijät, mikä fiilis?
Mulla hommat aika alkuvaiheessa, aineistoa kerään. Paska fiilis just tänään, tuntuu että oon yliopiston kaikkien aikojen tyhmin ja surkein graduntekjä.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:30"]
Täällä yksi graduntekijä liittyy joukkoon. Tuntuu aika epätoivoiselta, työ on vasta ihan alkuvaiheessa, joten epätoivoa on vielä varmaan aika paljon edessä. Heheh..
[/quote]Kyllä se siitä! Mä olin kuukausi sitten aivan hukassa, nyt sentään tajuan jotain, vaikka kova homma onkin edelleen edessä. Askel kerrallaan, niin ei tule epätoivoa.
[/quote]
Ihanaa, että löytyy vertaistukea. Juuri olin tutkimassa artikkeleja kun jotenkin mystisesti päädyin tänne :D Kauankohan aikaa menee, että alkaa ymmärtämään ees jotain. Mulla on hyvin kapea näkemys kirjallisuuskatsauksen tekemisestä mutta empiirinen osio on aika lailla hepreaa. Haittaako jos ei tajua?
73
[/quote]Onko sulla seminaaria? Meillä oli tosi hyvä seminaari, olisin vielä paljon enemmän kujalla, jos sitä ei olisi ollut. Metodikursseista useampi vuosi, yritän palautella mieleen että miten sitä tiedettä tehdäänkään... Kääh.
AP
Mites tänää menee?
Itselläni parempi fiilis, analyysiä aloittelen. Pientä ankeutta toki kuitenkin.
AP
Täällä yksi graduntekijä liittyy joukkoon. Tuntuu aika epätoivoiselta, työ on vasta ihan alkuvaiheessa, joten epätoivoa on vielä varmaan aika paljon edessä. Heheh..
Teen loppusilauksia, mutta nekin vie tuhottomasti aikaa. :/ Toivoisin että se olisi jo valmis.
[/quote]Kyllä se siitä! Mä olin kuukausi sitten aivan hukassa, nyt sentään tajuan jotain, vaikka kova homma onkin edelleen edessä. Askel kerrallaan, niin ei tule epätoivoa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:43"]
Mites teillä muuten työtilanne? Onko gradun jälkeen töitä tiedossa? Itsellä gradu kohta valmis, mutta töistä ei mitään tietoa.. Pelottaa työttömäksi maisteriksi valmistuminen. Vaikka olenkin tehnyt aika hyvin oman alan töitä koulun ohella ja ulkomaankokemusta ja kielitaitoa löytyy, ei tunnu minnekään pääsevän edes haastatteluun :(
[/quote]Itselläni on todennäköisesti hyötyä valmistumisesta. No, varmaahan ei ole nykyään mikään.. Oon kuitenkin melko kyllästynyt yliopistoon, joten mielelläni sieltä lähden.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 15:32"]
[/quote]
Ihanaa, että löytyy vertaistukea. Juuri olin tutkimassa artikkeleja kun jotenkin mystisesti päädyin tänne :D Kauankohan aikaa menee, että alkaa ymmärtämään ees jotain. Mulla on hyvin kapea näkemys kirjallisuuskatsauksen tekemisestä mutta empiirinen osio on aika lailla hepreaa. Haittaako jos ei tajua?
73
Kirjoitan loppulukua, joten olen esimerkki siitä että gradun voi saada valmiiksi. Hukkaan heitettyä aikaa, mutta minkäs teet.
Oliko aihe vaikea keksiä? Mikä teillä vaikutti aiheen valintaan?
Itsellä alkaa syksyllä suunnitelmaseminaari ja aihe pitäisi jostain repäistä..jaiks!
Voimia. Minä sain juuri lähes 10v yliopisto urani päätökseen. Gradu vain jäi ja jäi. Tänä keväänä oli pakko palauttaa ja kyllähän se noin kolmen kuukauden unettomien öiden jälkeen valmistui työn ohessa. Tuntui, että tulee vuosikymmenen surkein tekele, mutta vahvalla kakkosella läpi. Arvosanalla ei minulle ole tuon taivaallista merkitystä. Kirjoittaminen tuntui toisinaan lähes ylivoimaiselta, mutta jälkikäteen mietittynä ei vaatinut niin mahdottomia. Kovasti tsemppiä kaikille ison-G:n kanssa painiville.
Tein gradun kuukaudessa. Se kyllä syntyy kun vain puristaa se kasaan.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:35"]
60: Enpä ole ennen kuullut. Miten tuo suhteutuu seitsenportaiseen arvosteluun, jossa on:
approbatur
lubenter approbatur
non sine laude approbatur
cum laude approbatur
magna cum laude approbatur
eximia cum laude approbatur
laudatur
?
[/quote]
Edellinenhän puhui kandin työn arvostelusta. Meillä ainakin kanditutkielma arvosteltiin numeroin 1-5 ja gradusta tuli nuo sinun mainitsemasi arvosanat. Ei teilläpäin sitten lukea tarvinnut osata valmistuakseen?
Täällä kans yks väsäilijä. Mulla pelastus oli, että meillä saa jatkaa suoraan kandista, niin oli sitten 20 sivua heti valmiina :) Toinen iso helpotus oli, ettei tarvitse omaa aineistoa kerätä. Eli isot tsempit teille omaa aineistoa kokoaville!
45 sivua tehty, alarajaan matkaa enää 15 sivua!
Huh, harvinaisen uneton yö stressin takia. Gradunteko ei taida sopia minulle. Pitänee perehtyä mindfullnessiin tai johonkin, että pysyy pää kasassa. /ap
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:29"]
Viiden kuukauden tauon jälkeen tuntuu siltä, että kaikki pitäisi aloittaa alusta. En muista yhtään mitä olen tehnyt, kirjoitetut 35 sivua vaikuttaa täydeltä paskalta! En pysty tekemään kaikkea alusta :( En tiedä mistä aloittaisin koko homman taas.
[/quote]
Älä aloita uudestaan. Jatka vain tuosta. Kirjoitat ja jos suunta muuttuu, niin se muuttuu. Suurin ongelma on välivaiheessa liiallinen kriittisyys ja juuri uudelleen aloittaminen. Kaikkeen siihen menee sitten aikaa ja rima nousee koko ajan ylemmäs. Nyt lakkaa lukemasta sitä aiempaa ja mieti mistä haluat jatkaa ja kirjoita, kirjoita. Kun on tarpeeksi aineistoa, niin voit alkaa karsimaan ja tiivistämään.
Tervanjuontia tämä on, mutta ahdistavaa olisi jättää valmistumatta.
Isäni muistuttaa minua aina että paljon pöljemmätkin ovat tehneet gradun.
Mites teillä muuten työtilanne? Onko gradun jälkeen töitä tiedossa? Itsellä gradu kohta valmis, mutta töistä ei mitään tietoa.. Pelottaa työttömäksi maisteriksi valmistuminen. Vaikka olenkin tehnyt aika hyvin oman alan töitä koulun ohella ja ulkomaankokemusta ja kielitaitoa löytyy, ei tunnu minnekään pääsevän edes haastatteluun :(