Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erilainen vuorokausirytmi ärsyttää?

Vierailija
01.02.2015 |

Myönnän, että minua ärsyttää ihmiset, joilla on todella erilainen vuorokausirytmi kuin itselläni. Olen aamuvirkku, illan torkku. Ihmiset, jotka menevät aamunkoitteessa nukkumaan ja nukkuvat keski- tai iltapäivään saakka ärsyttävät minua. Miksiköhän? Mitä se  minulle kuuluu? Jotenkin vaan ärsyttää, ettei olla päivisin hereillä.

Ärsyttääkö teitä muitakin ja osaatteko sanoa, miksi päivät nukkuva ärsyttää?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää lähinnä nöissä aamuvirkuissa se, että koen heidän olevan hienokseltaan sitä mieltä, että ovat jotenkin tehokkaampia ja aikaansaavempia kuin aamukymmeneen nukkujat. Aamukymmeneen sunnuntaisin ja lauantaisin nukkujathan ovat heidän mielestään laiskoja!!! Aika monta kertaa olen kuullut aamuvirkun äidin kertoneen leikkipuistossa klo 09 aamulla, kuinka on jo ko aamuna siivonnut 200 m2, leiponut pullaa, käynyt lenkillä ja kaupassakin. Mihin minä sitten totean, että jaa, mä oon saanu meikattua ja raahauduttua tänne ;)

Vierailija
2/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:59"]Mua ärsyttää lähinnä nöissä aamuvirkuissa se, että koen heidän olevan hienokseltaan sitä mieltä, että ovat jotenkin tehokkaampia ja aikaansaavempia kuin aamukymmeneen nukkujat. Aamukymmeneen sunnuntaisin ja lauantaisin nukkujathan ovat heidän mielestään laiskoja!!! Aika monta kertaa olen kuullut aamuvirkun äidin kertoneen leikkipuistossa klo 09 aamulla, kuinka on jo ko aamuna siivonnut 200 m2, leiponut pullaa, käynyt lenkillä ja kaupassakin. Mihin minä sitten totean, että jaa, mä oon saanu meikattua ja raahauduttua tänne ;)
[/quote]
Sinäkin voit illalla listata tehneesi kaikki nuo asiat eli ei kai siinä pitäisi olla ongelmaa, jos joku on jo tehnyt ne. Tietysti jos ko. äiti antaa ymmärtää että olet nahjus, mutta muuten minusta ihan normaalia keskustelua puolitutun kanssa kertoa askareistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:00"]   Voi hyvinkin olla että tuo iltavirkku nukkuu jopa vähemmän kun tuo aamuvirkku koska menee monta tuntia myöhempään nukkumaan mutta yleisesti tuntuu olevan sellainen luulo monilla että ne jotka eivät herää aikaisin nukkuisivat jotenkin merkillisen paljon. [/quote] Mun mielestä yleinen mielipide on se, että iltavirkut eivät ymmärrä mennä ajoissa nukkumaan ja siksi ovat aamulla niin väsyneitä. [/quote] Onneksi yleinen mielipide ei tarkoita automaattisesti oikeaa ja ainoaa mielipidettä

[/quote]

Enhän niin sanonutkaan. Tuntuu vain että yleisesti iltavirkkuja syyllistetään enemmän siitä, etteivät osaa huolehtia itseään sänkyyn ajoissa, kuin siitä että olisivat laiskoja ja nukkuisivat kauan. Tarkoitan, että lauseet kuten "kannattaisi mennä ihmisten ajoissa nukkumaan", "pakkoko sitä on kukkua yömyöhään" tai "totutat vaan itsesi menemään nukkumaan iltauutisten jälkeen" on yleisempiä kuin "miten voit tarvita noin paljon unta" tai "ei aikuisen ihmisen tarvitse nukkua noin paljon".

Kummalla tavalla tahansa syyllistäminen on kuitenkin turhaa.

Vierailija
4/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen talvisin iltavirkku, kesäisin aamuvirkku. Muiden rytmit ei ärsytä, paitsi oman miehen, joka voisi joskus näyttää reippaalta heti aamusta - mikä se aamu sitten onkaan, siis mihin aikaan. Eikä hän aina olisi sellainen teini-ikäistä muistuttava variksenpelätin kaksi tuntia heräämisen jälkeen. 

Kyllä olisi mahtava herätä viikonloppuaamuna siihen että lapset on aamupalapöydässä ja mies pirteänä ehdottaisi jotain tekemistä koko perheelle :D

In my dreams. 

Vierailija
5/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä ärsyttää miehen aamuvirkkuus. Miehen luonnollinen rytmi on suunnilleen 6-22, mun taas 10-02. Töihin herään tietysti aikaisemmin, mutta siitä huolimatta saan todella huonosti unta ennen 24.00.

Kyllähän se kyrpii kun lomillakin heräilee siihen kun toinen pyörii asunnossa ja iltaisin maukuu että musat kii, telkkari hiljaselle, valot kii ja kello on vittu kymmenen :D lomamatkoilla yms. koitetaan tehdä kompromisseja niin että mennään suunnilleen 24 nukkumaan ja herätään kasin-ysin aikoihin, mutta tuokin on hankalaa kun mies olisi selvästi aktiivisimmillaan aamupäivällä kun minä vasta heräilen ja minä taas iltaisin kun mies miettii jo nukkumaanmenoa.

Vierailija
6/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:17"]
Kyllähän se kyrpii kun lomillakin heräilee siihen kun toinen pyörii asunnossa ja iltaisin maukuu että musat kii, telkkari hiljaselle, valot kii ja kello on vittu kymmenen :D[/quote]
Ei kuulosta kovin reilulta/joustavalta, että sinua ärsyttää kun mies pyytää illalla hiljaisuutta mutta samalla toivoisit hänen olevan hiljempaa aamulla sinun nukkuessa.

Vierailija
7/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:28"]

Ärsyttää lähinnä aamuvirkkujen väitteet siitä, että jos nukkuu myöhään niin silloinhan menee päivä ihan hukkaan. Tiedoksenne, että vuorokaudessa on aina se 24 tuntia riippumatta siitä, mihin aikaan herää ja käy nukkumaan. Ihan yhtä pitkän ajan voi olla hereillä. Jos sinä et saa mitään tehtyä enää klo 20 jälkeen, ei se tarkoita, ettei joku muu voisi olla siitä alkaen virkeimmillään.

Talviaikaan taas ärsyttää oma aamu-unisuuteni, koska valoisa aika menee monesti nukkuessa. Kesällä ei ole niin väliksi kun valoa piisaa.

[/quote]

Menee se, jos haluat käydä jossakin, niin monet paikat läväyttää ovensa kiinni jo 17.00 ja siinä sitten ollaan illanvirkkujen kanssa. Ihan mahtavaa herätät aamulla ja juoda kahvit rauhassa, lähtee kierteleen ja katseleen, syödä lounasta jossain kivassa paikassa ja kahvitella. Iltavirkku säntää paikalle joskus 15.00 jälkeen ja valittaa kun kohta on kaikki paikat kiinni ja mihinkään ei pääse. 

Jos se oma rytmi on omasta mielestä paras mahdollinen niin sitten ei vaan tarvi kiukutella ettei mihinkään pääse. 

Tää illanvirkku on opetellut aamunvirkuksi ja on paljon mukavampaa 

Vierailija
8/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:28"]

Ärsyttää lähinnä aamuvirkkujen väitteet siitä, että jos nukkuu myöhään niin silloinhan menee päivä ihan hukkaan. Tiedoksenne, että vuorokaudessa on aina se 24 tuntia riippumatta siitä, mihin aikaan herää ja käy nukkumaan. Ihan yhtä pitkän ajan voi olla hereillä. Jos sinä et saa mitään tehtyä enää klo 20 jälkeen, ei se tarkoita, ettei joku muu voisi olla siitä alkaen virkeimmillään.

Talviaikaan taas ärsyttää oma aamu-unisuuteni, koska valoisa aika menee monesti nukkuessa. Kesällä ei ole niin väliksi kun valoa piisaa.

[/quote]

Menee se, jos haluat käydä jossakin, niin monet paikat läväyttää ovensa kiinni jo 17.00 ja siinä sitten ollaan illanvirkkujen kanssa. Ihan mahtavaa herätät aamulla ja juoda kahvit rauhassa, lähtee kierteleen ja katseleen, syödä lounasta jossain kivassa paikassa ja kahvitella. Iltavirkku säntää paikalle joskus 15.00 jälkeen ja valittaa kun kohta on kaikki paikat kiinni ja mihinkään ei pääse. 

Jos se oma rytmi on omasta mielestä paras mahdollinen niin sitten ei vaan tarvi kiukutella ettei mihinkään pääse. 

Tää illanvirkku on opetellut aamunvirkuksi ja on paljon mukavampaa 

[/quote]

Tää illanvirkku muutti kaupunkiin, jossa ovia ei suljeta klo 17 :D

Vierailija
9/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:27"]

Minua vaan vituttaa ihmiset jotka valittaa tässäkin ketjussa kuinka ärsyttää kun parisuhdeaika jne jää vähälle kun toinen nukkuu eri aikaan pitempään.... ei se heidän vikana ole.. ehkä se sun rytmi on perseestä eikä heidän. Vaihda oma rytmiin siihen toiseen äläkä oleta että toisen se pitää vaihtaa vain koska hänellä on eri

[/quote]Meidän perheessä on 4 jäsentä, joista 3 rymissä, jossa mennään n. klo 8 kouluun/töihin. Yksi on omassa, paljon myöhemmässä, rytmissään. Minusta olisi helpompaa tuon yhden muuttaa rytmiään aikaisemmaksi, kuin meidän muiden kolmen alkaa taistelemaan koulun ja työpaikkani kanssa siitä, että haluamme myöhäisempään rytmiin. 

Jos vapaapäivinä valvon miehen seurana vaikka klo 02:een, niin lapset herätävät minut varmasti viimeistään seitsemältä.  Kiva siinä on 5 tunnin yöunilla jaksaa touhuta. Miestä lapset eivät häiritse, isi saa nukkua iltapäivään ihan rauhassa. Molemmat vanhemmat eivät kuitenkaan noin voi tehdä.

Vierailija
10/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla oli työpaikka mihin ehti viidessä minuutissa autolla. Otin tavaksi juoda vasta töissä aamukahvit kun niin siellä teki kaikki. Huvitti kun osa kyseli että olenko edes hereillä kun ajan sinne? No en todellakaan, mutta sainpa nukkua puolituntia pidempään.

Näki että joitakin vitutti mun jokseenkin uninen olemus aamuisin. Mieltä lämmittäviä muistoja aamuvirkkujen ärsyttämiset.

Vierailija
11/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ärsyttää kun kaveri kukkuu jonnekin yli puolen yön ja kiukuttelee sirtten Facessa kuinka vihaa aamuheräämisiä. En minäkään niustä tykkää mutta itseäni säästääkseni menen nukkumaan viimeistään klo 22. Tää kaveri ei vaan tajua että vois hiukan ees muutraa rytmiään ja saada helpotusta elämäänsä.

Vierailija
12/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:42"]

Mulla ärsyttää kun kaveri kukkuu jonnekin yli puolen yön ja kiukuttelee sirtten Facessa kuinka vihaa aamuheräämisiä. En minäkään niustä tykkää mutta itseäni säästääkseni menen nukkumaan viimeistään klo 22. Tää kaveri ei vaan tajua että vois hiukan ees muutraa rytmiään ja saada helpotusta elämäänsä.

[/quote]

Ei se ole niin helppoa. Kaikki eivät voi vain päättää mennä nukkumaan tiettyyn kellonaikaan, kaikki eivät yksinkertaisesti pysty muuttamaan rytmiään.

Vierailija
13/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:15"]Iltavirkuille asia ei ole aina yhtä selvää vaan saattavat soittaa vielä klo 21 jälkeen.[/quote]

Lähes kaikki ihmiset, lapsetkin, ovat vielä valveilla tuohon aikaan, joten ihmettelen, miksi kello 21 jälkeen ei voisi soittaa. Monet iltavuorossa olevat ihmiset ovat tuolloin vielä töissäkin, joten eihän päivä ole tuolloin vielä lähelläkään loppuaan. Joku kello 22-23 on sitten sellainen raja, että silloin ei ehkä enää kannata liielmmälti soittaa.

Esimerkiksi hyvien TV-ohjelmien suhteen ilta on klo 21 vasta alkamassa. Kesällä lapset hakevat toisia ulos leikkimäänkin vielä kello 21-22 aikoihin.

Vierailija
14/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iltavirkku ja aikaiset aamuheräämiset tekevät tuskaa. Erityisen suuresti tuskaa ne tekevät näin pimeään vuodenaikaan talvella. Keväällä ja kesällä valoisat aamut onneksi helpottavat edes vähän heräämistä aamulla. En silti nauti aikaisista aamuheräämisistä koskaan.

Vierailija
15/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ärsyttää aamuvirkut kaverit jotka laiskottelevat illalla ja menevät pahimmillaan nukkumaan kun meno on vasta parhaimmillaan. Nukkuisivat aamulla pidempään, niin jaksaisivat illalla jotain tehdäkin. ;) Kaikki kiinnostava tapahtuu illalla. Aamulla voit tietenkin käydä virastoissa tms. puljuissa jotka noudattavat virka-aikaa. Itse kukun 100kertaa mieluummin illalla ja yöllä, kuin herään katsomaan kuudelta aamulla katsomaan aamu-tv:tä. Ei kiinnosta itseäni. :D

Vierailija
16/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:12"]

Minua häiritsevät OMAN PERHEEN iltavirkut aamutorkut. Muiden ihmisten tavoilla ei ole väliä.

Ärsyttää repiä aamu-unista lasta arkiaamuisin sängystä. Heti aamusta saa ärsytyskäyrän nopeaan nousuun kun toinen ei vaan herää. Iltaisin sitten valitetaan että ei nukuta.

Ärsyttää kun aamu-uninen mies ei osallistu aamutoimiin, mm. siihen tyttären herättelyyn, vaan nukkuu kuin possu. Ärsyttää että mies menee sitten myöhään töihin ja tietenkin vastaavasti pääsee myöhään töistä (liukuma). Ei siis ole kotona tekemässä päivällistä tai viemässä lapsia harrastuksiin.

Viikonloppuisin mies herää iltapäivällä, joten ei voida tehdä kunnolla mitään perheenä ainakaan valoisaan aikaan. Laskettelukeskukseenkin olisi kiva pääsä aiemmin, eikä pari tuntia ennen sulkemisaikaa.

Juu, ärsyttää!

[/quote]

Voihan miehesi sitten illala tehdä esim jtn kotihommia vaikkei aamulla tekisikään. Miksi tuosta pitäisi suuttua.

[/quote]

Eihän se saa tehdä kotihommia, kun muut nukkuu ja niiden arvokkaampi iltauni kärsii siitä!

Vierailija
17/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:27"]

Minua vaan vituttaa ihmiset jotka valittaa tässäkin ketjussa kuinka ärsyttää kun parisuhdeaika jne jää vähälle kun toinen nukkuu eri aikaan pitempään.... ei se heidän vikana ole.. ehkä se sun rytmi on perseestä eikä heidän. Vaihda oma rytmiin siihen toiseen äläkä oleta että toisen se pitää vaihtaa vain koska hänellä on eri

[/quote]Meidän perheessä on 4 jäsentä, joista 3 rymissä, jossa mennään n. klo 8 kouluun/töihin. Yksi on omassa, paljon myöhemmässä, rytmissään. Minusta olisi helpompaa tuon yhden muuttaa rytmiään aikaisemmaksi, kuin meidän muiden kolmen alkaa taistelemaan koulun ja työpaikkani kanssa siitä, että haluamme myöhäisempään rytmiin. 

Jos vapaapäivinä valvon miehen seurana vaikka klo 02:een, niin lapset herätävät minut varmasti viimeistään seitsemältä.  Kiva siinä on 5 tunnin yöunilla jaksaa touhuta. Miestä lapset eivät häiritse, isi saa nukkua iltapäivään ihan rauhassa. Molemmat vanhemmat eivät kuitenkaan noin voi tehdä.

[/quote]

Lapset oppii ihan helposti puuhaamaan sordiino päällä juttujaan tunnin pari aamulla. Eihän heräämisen tarvitse tarkoittaa sitä, että säkkipilli- ja puukenkätanssiharjoitukset pitää aloittaa heti.

Vierailija
18/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkkujen logiigalla tarvitsee vain mennä aikaisemmin nukkumaan. Siitä kun makaa sängyssä saamatta unta on ihan tarpeeksi kokemusta. En muista milloin olen luonnollisesti nukahtanut ennen puoltayötä.

Vierailija
19/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää se, että itse aamuvirkkuna ihmisenä joudun AINA joustamaan sen mukaan, koska iltavirkut ystäväni viitsivät nousta sängystä. Mistään lounastapaamisista on turha haaveillakkaan ja illalla ei enää ole kuin anniskelupaikat auki. Ärsyttää aivat saatanan paljon. Onneksi työelämässä ei jousteta kenenkään mukaan, pää hajoaisi jos joutuisi olemaan töissä esim 7 asti.

Vierailija
20/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:25"]Eniten ärsyttää se, että itse aamuvirkkuna ihmisenä joudun AINA joustamaan sen mukaan, koska iltavirkut ystäväni viitsivät nousta sängystä. Mistään lounastapaamisista on turha haaveillakkaan ja illalla ei enää ole kuin anniskelupaikat auki. Ärsyttää aivat saatanan paljon. Onneksi työelämässä ei jousteta kenenkään mukaan, pää hajoaisi jos joutuisi olemaan töissä esim 7 asti.
[/quote]
Totta. Iltavirkut myös ärsyyntyvät kun aamuvirkkua alkaa väsyttää ja kehotetaanjuomaan kahvia tai muuta piristävää että jaksaisi myöhempään illanvietoissa. Ei kuitenkaan puhettakaan että mitään tapaamista voisi aikaistaa koska iltavirkku heräilee siinä iltapäivällä ja haluaa lähteä rauhassa liikkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi