Miksi erilainen vuorokausirytmi ärsyttää?
Myönnän, että minua ärsyttää ihmiset, joilla on todella erilainen vuorokausirytmi kuin itselläni. Olen aamuvirkku, illan torkku. Ihmiset, jotka menevät aamunkoitteessa nukkumaan ja nukkuvat keski- tai iltapäivään saakka ärsyttävät minua. Miksiköhän? Mitä se minulle kuuluu? Jotenkin vaan ärsyttää, ettei olla päivisin hereillä.
Ärsyttääkö teitä muitakin ja osaatteko sanoa, miksi päivät nukkuva ärsyttää?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:18"]Ärsyttää suunnattomasti naapurini vuorokausirytmi kun ite halusin mennä viikonloppuna nukkumaan siinä 23-1 maissa, niin naapuri ravaa kavereidensa kanssa tupakalla vielä aamu 5 aikaa ja paiskovat ovea ja vaikka nukun korvatulpilla, herään joka kerta oven kolahdukseen. Tosin itse kun herään aamulla aikaisemmin kun naapurini, pidän varmasti huolen että kolistelen itsekin ja paiskon ovea niin että heräävät. Karma is a bitch :-)
[/quote]
Lapsellista sulta. Kai voisit käydä huomauttamassa, että yölliset mekkalat häiritsevät sua, vai onko jotain vaikeutta tässä?
Minua vaan vituttaa ihmiset jotka valittaa tässäkin ketjussa kuinka ärsyttää kun parisuhdeaika jne jää vähälle kun toinen nukkuu eri aikaan pitempään.... ei se heidän vikana ole.. ehkä se sun rytmi on perseestä eikä heidän. Vaihda oma rytmiin siihen toiseen äläkä oleta että toisen se pitää vaihtaa vain koska hänellä on eri
Ärsyttää lähinnä aamuvirkkujen väitteet siitä, että jos nukkuu myöhään niin silloinhan menee päivä ihan hukkaan. Tiedoksenne, että vuorokaudessa on aina se 24 tuntia riippumatta siitä, mihin aikaan herää ja käy nukkumaan. Ihan yhtä pitkän ajan voi olla hereillä. Jos sinä et saa mitään tehtyä enää klo 20 jälkeen, ei se tarkoita, ettei joku muu voisi olla siitä alkaen virkeimmillään.
Talviaikaan taas ärsyttää oma aamu-unisuuteni, koska valoisa aika menee monesti nukkuessa. Kesällä ei ole niin väliksi kun valoa piisaa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:03"]
En tajua miten kukaan on aamuvirkku? Sama siitä hyvän huomenen hokemisesta. Pelkkä huomenta riittää oikein hyvin. Harvoin jos koskaan siinä aamussa mitään erityisen hyvää on. Herätyskellon keksijä olisi pitänyt hirttää lähimpään oksaan. Siitä vehkeestä pn pelkkää haittaa ja pahaa mieltä.
Nykyään ei eletä pelkkää maatalojen mukaan rytmitettyä ylös kukonlaulun aikaa. Tunti unta aamulla vastaa melkein kahta illalla. Vähän inhimillisyyttä tähän aamutorkkujen sortoon.
[/quote]
Jaa, minusta on ihana herätä uuteen aamuun. Koskaan ei tiedä, mitä kaikkea ihanaa päivä tuo tullessaan. Herätyskelloa en ole tarvinnut vuosiin, koska herään aamulla siihen, ettei minua enää väsytä. Mutta en ole aina ollut aamuvirkku, joten tiedän myös tuon liian lyhyiden yöunien kurimuksen ja herätyskellon pirullisen äänen.
Aamuvirkut ärsyttää vain siinä tapauksessa, että ne yrittää sotkeentua mun elämääni. Mun puolestani kukin saa elää siinä rytmissä kuin haluaa kunhan ei ala vaatimaan minulta rytmin muutosta. Käynnistyn hitaasti aamuisin ja viihdyn täsäs rytmissä enkä aio muuttaa tapojani.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:18"]Ärsyttää suunnattomasti naapurini vuorokausirytmi kun ite halusin mennä viikonloppuna nukkumaan siinä 23-1 maissa, niin naapuri ravaa kavereidensa kanssa tupakalla vielä aamu 5 aikaa ja paiskovat ovea ja vaikka nukun korvatulpilla, herään joka kerta oven kolahdukseen. Tosin itse kun herään aamulla aikaisemmin kun naapurini, pidän varmasti huolen että kolistelen itsekin ja paiskon ovea niin että heräävät. Karma is a bitch :-) [/quote] Lapsellista sulta. Kai voisit käydä huomauttamassa, että yölliset mekkalat häiritsevät sua, vai onko jotain vaikeutta tässä?
[/quote]
Ok, olen sitten lapsellinen, thanks hun. Mitähän mä voisin naapurilleni sanoa? "Älä kulje ovesta enää klo 1 jälkeen koska minä menen silloin nukkumaan?" Ja en muutenkaan uskalla naisihmisenä sanoa mitään kun siellä on iso jätkäporukka ryyppäämässä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:18"]Ärsyttää suunnattomasti naapurini vuorokausirytmi kun ite halusin mennä viikonloppuna nukkumaan siinä 23-1 maissa, niin naapuri ravaa kavereidensa kanssa tupakalla vielä aamu 5 aikaa ja paiskovat ovea ja vaikka nukun korvatulpilla, herään joka kerta oven kolahdukseen. Tosin itse kun herään aamulla aikaisemmin kun naapurini, pidän varmasti huolen että kolistelen itsekin ja paiskon ovea niin että heräävät. Karma is a bitch :-) [/quote] Lapsellista sulta. Kai voisit käydä huomauttamassa, että yölliset mekkalat häiritsevät sua, vai onko jotain vaikeutta tässä?
[/quote]
Ok, olen sitten lapsellinen, thanks hun. Mitähän mä voisin naapurilleni sanoa? "Älä kulje ovesta enää klo 1 jälkeen koska minä menen silloin nukkumaan?" Ja en muutenkaan uskalla naisihmisenä sanoa mitään kun siellä on iso jätkäporukka ryyppäämässä.
[/quote]
Minä ymmärrän hyvin tuon tuskan. Mutta luultavasti ottaisin yhteyttä myös isännöitsijään että melua on väärin aikoina päivästä. Hiljaisuuden aikaan ne ovat jne voi laittaa nätisti kiinni.
Mä olen kyllä aamuvirkku, vaikken mene älyttömän aikaisin nukkumaan. Mun mielestä ne klo 12 jälkeiset tunnit yöllä on turhia valvomiseen, joten ennen 12 meen nukkumaan. Ja rakastan tosi aikaisin heräämistä, herään mielelläni 5-6 aikaan. Silloin tunnen oloni tehokkaaksi ja saatan alkaa jopa siivoamaan aamulla ennen kouluun menoa. Mua ei ärsytä pitkään nukkujat, mutta ahdistaa vaan ajatus puoleen päivään nukkumisesta, tuntuu jotenkin että oon tuhlannut mun elämää turhaan nukkumiseen. Ja pitkään nukkujista tulee vähän laiska mielikuva.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:28"]
Ärsyttää lähinnä aamuvirkkujen väitteet siitä, että jos nukkuu myöhään niin silloinhan menee päivä ihan hukkaan. Tiedoksenne, että vuorokaudessa on aina se 24 tuntia riippumatta siitä, mihin aikaan herää ja käy nukkumaan. Ihan yhtä pitkän ajan voi olla hereillä. Jos sinä et saa mitään tehtyä enää klo 20 jälkeen, ei se tarkoita, ettei joku muu voisi olla siitä alkaen virkeimmillään.
Talviaikaan taas ärsyttää oma aamu-unisuuteni, koska valoisa aika menee monesti nukkuessa. Kesällä ei ole niin väliksi kun valoa piisaa.
[/quote]
Onhan se osaltaan kuitenkin totta. Yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen aikataulussa, esim. harvoilla pikkupaikkakunnilla on mitään tekemistä tai mikään paikka auki yhdeksän jälkeen. Silloin ollaan korkeintaan kotona telkkarin ja tietokoneen ääressä. Sama valoisan ajan kanssa. Talvella jos makaa sängyssä kahteen ja koomaa aamupalan kanssa kolmeen, ei ehdi juuri aurinkoa nähdä. Pihahommissa siitä on haittaa, sisällä istuessa ei tietenkään niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:00"]
Voi hyvinkin olla että tuo iltavirkku nukkuu jopa vähemmän kun tuo aamuvirkku koska menee monta tuntia myöhempään nukkumaan mutta yleisesti tuntuu olevan sellainen luulo monilla että ne jotka eivät herää aikaisin nukkuisivat jotenkin merkillisen paljon.
[/quote]
Mun mielestä yleinen mielipide on se, että iltavirkut eivät ymmärrä mennä ajoissa nukkumaan ja siksi ovat aamulla niin väsyneitä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:28"]
[/quote]
Onhan se osaltaan kuitenkin totta. Yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen aikataulussa, esim. harvoilla pikkupaikkakunnilla on mitään tekemistä tai mikään paikka auki yhdeksän jälkeen. Silloin ollaan korkeintaan kotona telkkarin ja tietokoneen ääressä. Sama valoisan ajan kanssa. Talvella jos makaa sängyssä kahteen ja koomaa aamupalan kanssa kolmeen, ei ehdi juuri aurinkoa nähdä. Pihahommissa siitä on haittaa, sisällä istuessa ei tietenkään niin paljon.
[/quote]
Toki jos asuu pikkupaikkakunnalla, on myöhään nukkuminen varmaan haitallisempaa. Tässä tapauksessa ärsyttää se, että yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen rytmillä, kun hyvin suuri osa on myös iltavirkkuja. Talvella myöhään nukkumisen mainitsinkin, se kyllä harmittaa, jos koko valoisa aika menee ohi.
Itse asun kaupungissa, jossa elämä ei onneksi pysähdy auringonlaskun aikaan. Riittää tekemistä meille iltavirkuillekin muuallakin kuin kotona koneen tai telkkarin ääressä!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:00"]
Voi hyvinkin olla että tuo iltavirkku nukkuu jopa vähemmän kun tuo aamuvirkku koska menee monta tuntia myöhempään nukkumaan mutta yleisesti tuntuu olevan sellainen luulo monilla että ne jotka eivät herää aikaisin nukkuisivat jotenkin merkillisen paljon.
[/quote]
Mun mielestä yleinen mielipide on se, että iltavirkut eivät ymmärrä mennä ajoissa nukkumaan ja siksi ovat aamulla niin väsyneitä.
[/quote]
Onneksi yleinen mielipide ei tarkoita automaattisesti oikeaa ja ainoaa mielipidettä
Jumankauta kun olen aina halunnut olla aamuvirkku, mutta en vaan pääse siihen rytmiin... :-( Vaikka menisin nukkumaan klo 21, niin aamulla herääminen on täyttä tuskaa ja herään hädin tuskin 45min ennen töiden alkua.Onneksi on työpaikka vieressä, muuten saisin kirota herätyskelloa aamuisin vielä entistäkin alempaan helvettiin...
Yhteiskuntahan valitettavasti suurelta osin pyörii päivätyötä tekevien rytmillä (niiden, jotka ovat töissä 8-16/9-17) Kun menet aamulla töihin 05 tai 06 saat järjestellä itse lapsesi hoidon, kun se 06:30 hoitoon saaminenkin on tuskan takana. Pahimmillaan heräät töihin 04 ja vaikka pääset töistä ajoissa, niin sitten on ne lasten hakemiset (katsovat pahalla, jos haet ennen välipalaa hoidosta), harrastukset, jotka on illalla... Helposti tulee päivälle mittaa 18-19h ennen kuin on itsellä mahdollisuutta päästä nukkumaan. Siinä sitten 5h yöunilla seuraavaan samanlaiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:11"]
Vaikla en mikään pahimmanlaatuinen aamuvirkku olekaan, kyllä mua vaan alkaa illalla väsyttämään enkä kovin usein jaksa kukkua jonnekin kahteen asti, saati vielä myöhempään. Siinä alkaa turtumaan eikä mikään enää innosta, eli en ainakaan hyvää seuraa ole silloin. Veli taas on ihan oikeasti aamuvirkku, vaikka teini onkin. Vapaapäivinäkin herää varhain, kun ei kuulemma malta käyttää lomaa nukkumiseen. Menee myös suosiolla illalla ihmisten aikoihin nukkumaan. Toinen teini-ikäinen veljeni sen sijaan nukkuu huoletta puolille päivin.
[/quote]
Tässäpä tuli se aamuvirkkujen tyypillisin "perustelu". Todellisuudessa aamuvirkku veli käyttää nukkumiseen suunnilleen saman verran kuin aamutorkkukin, he vain nukkuvat eri aikaan.
Kyllä ärsyttää - aamuvirkkujen diktatuuri työelämässä ärsyttää.
On paljon työtehtäviä, joissa 8 - 16.00 työajalle ei ole mitään perusteita.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:10"]
Mä nukahdan ehkä neljältä. Herään kuudelta. En nuku päiväunia. Vituttaa ihmiset jotka pystyy nukkumaan.
[/quote]
Tiedän tunteen. Muutama yö tuota niin hermot on ihan pisteessä.
Muakin ärsyttää että pitää koko elämä elää aamuvirkkujen mukaan. Onneksi mulla on liukuva työaika mutta lasten päiväkodit ja koulut menee täysin aamuvirkkujen (tai tavisduunarien työn) sanelemana. Olen monta kertaa sanonut että tuon lapsen tarhaan sitten kun menen töihin ja ihan vaan vahingossa kaikki tapaamiset päiväkodin kanssa laitetaan meille klo 8. Saati ettei kello 6. Koko oma kouluaikani meni vähän niin ja näin kun oma luontainen vuorokausirytmi on ihan muuta kuin koulun aikataulut. Sääli että tällä tavalla vielä nykyaikanakin tuhlataan ihmisten kykyjä ja voimavaroja koska kyseessä on laaja ongelma.
Mua ei kyllä kiinnosta muiden rytmit. Tietysti onhan se vähän inhottavaa jos ollaa yökylässä ja kaveri nukkuu viä yhen jälkee sängyssää.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:07"]Ei mua häiritse, jos ei samassa taloudessa asu. Tajuan sen, että nuori aikuinen, joka bilettää, valvoo pitkään ja nukkuu pitkään. Mutta sit kun on perhe ja jos ei ole yötöitä, niin pitäisi jossain rytmissä olla. Eli valoisana aikana hereillä ja sitten yöllä nukkumassa. Ja vaikka se vauva ei tätä heti ns hoksaisi, niin ainakin 6kk+ iässä ja ennen päiväkotiin menoa.
Mun on vaikea jaksaa kuunnella niiden äitien valitusta, jotka nukkuu aamulla 10-11 saakka lasten kanssa, eivä "ehdi" ikinä minnekään ja sitten vinkuvat kun lapset nukahtavat vasta puolen yön aikoihin. Ja lapset olis siinä iässä, että ne voisi hyvin pikku hiljaa vain nostaa aiemmin ylös, mutta ei: vinku vinku vinku. Voi voi kun miksi kerhot on aamulla, miksi muut lapsiperheet on liikkeellä aamulla, mutkun mä en voi.
[/quote]
Mä en siis ole itse aamuvirkku. Herätään lomilla klo 9 ja arkena klo 7-8. En haluaisi herätä aiemmin.
[/quote]
No kyllä mä miellän sut aamuvirkuksi. Itse en todellakaan ole, herään yleensä siinä klo. 12 ja menen nukkumaan 3-6 aikaan aamuyöstä. Nyt olen poikkeuksellisesti valvonut koko yön, kun oli menoa aikaisemmin aamulla. Kohta ottamaan tirsat.