Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erilainen vuorokausirytmi ärsyttää?

Vierailija
01.02.2015 |

Myönnän, että minua ärsyttää ihmiset, joilla on todella erilainen vuorokausirytmi kuin itselläni. Olen aamuvirkku, illan torkku. Ihmiset, jotka menevät aamunkoitteessa nukkumaan ja nukkuvat keski- tai iltapäivään saakka ärsyttävät minua. Miksiköhän? Mitä se  minulle kuuluu? Jotenkin vaan ärsyttää, ettei olla päivisin hereillä.

Ärsyttääkö teitä muitakin ja osaatteko sanoa, miksi päivät nukkuva ärsyttää?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei toi rytmi oo viä mitään mutta se kun valitetaan että on esim koulussa väsyny muttei tajuta että kahen aikaa yöllä pitäs nukkua eikä chattailla muiden kanssa. Oikeesti menee hermo ku tullaa koulussaet "voi vittu mua väsyttää mä nukahdan haluun kotiin nukkuu yhyy" ja sitte ku kysytää monelt menit nukkuu nii vastataa "tais olla jotai puol kaks se kello ku vikan kerran katoin kunnes nukahdin puhelin naamalla" ja sit viä nauretaa ku ois olevinaa jotenkin hauska juttu. Tai tyylii et "vois rytmii kääntää" ja viikon päästä: "kahentoist jälkee katoin sitä yhtä leffaa ku ei jaksanu mennä nukkuu"
Ei jestas oikeesti aaarrrgggh käy hermoille tollane roolin vetämine

Vierailija
62/100 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:53"]

Olen iltavirkku ja aikaiset aamuheräämiset tekevät tuskaa. Erityisen suuresti tuskaa ne tekevät näin pimeään vuodenaikaan talvella. Keväällä ja kesällä valoisat aamut onneksi helpottavat edes vähän heräämistä aamulla. En silti nauti aikaisista aamuheräämisistä koskaan.

[/quote]

Samis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttis perustaa iltavirkkujen puolue ajamaan meidän asioita.

Vierailija
64/100 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:15"]Iltavirkuille asia ei ole aina yhtä selvää vaan saattavat soittaa vielä klo 21 jälkeen.[/quote]

Lähes kaikki ihmiset, lapsetkin, ovat vielä valveilla tuohon aikaan, joten ihmettelen, miksi kello 21 jälkeen ei voisi soittaa. Monet iltavuorossa olevat ihmiset ovat tuolloin vielä töissäkin, joten eihän päivä ole tuolloin vielä lähelläkään loppuaan. Joku kello 22-23 on sitten sellainen raja, että silloin ei ehkä enää kannata liielmmälti soittaa.

Esimerkiksi hyvien TV-ohjelmien suhteen ilta on klo 21 vasta alkamassa. Kesällä lapset hakevat toisia ulos leikkimäänkin vielä kello 21-22 aikoihin.
[/quote]
Missä lapset juoksentelee oville koputtelemassa klo 22?

Vierailija
65/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kerroksen väkeä?

Vierailija
66/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Itse olen milloin missäkin rytmissä kolmivuorotyöni vuoksi. Muiden rytmit ei kiinnosta.

Vierailija
67/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttävät aamuvirkut. Menevät nukkumaan kun ilta on parhaimmillaan. Ei tässäkään mitään järkeä ole, jokainen kokee vuorokaudenajat eri tavalla. Toiselle hyödyttömältä tuntuva aika on toiselle virkeintä ja tehokkainta aikaa.

Vierailija
68/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitäisi herätä kukonlaulun aikaan - lypsylle, tietenkin!

(ääh...*yrttää pitää pahimmat mölyt mahassaan*)

Vierailija
69/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä kyllä, ettei tällaisia ihmisiä saa koskaan kiinni päiväsaikaan, koska he nukkuvat. Jos tulee tarvetta yhteydenottoon ja muistaa, että ai niin, sehän nukkuu, niin tulee pieni ärsytys kyllä.

Vierailija
70/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:59"]Kaikkien pitäisi herätä kukonlaulun aikaan - lypsylle, tietenkin!

(ääh...*yrttää pitää pahimmat mölyt mahassaan*)
[/quote]
Jos vaimo lypsää herään, muuten en.

Vierailija
71/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivään nukkuva teini ärsyttää.

Vierailija
72/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, et aamunvirkkuja on olemassakaan. Ne vaan väittää, et niiden pitää päästä nukkuun, kun eivät halua loukata vaikka tylsistyvät seurassa.

Vierailija
73/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikla en mikään pahimmanlaatuinen aamuvirkku olekaan, kyllä mua vaan alkaa illalla väsyttämään enkä kovin usein jaksa kukkua jonnekin kahteen asti, saati vielä myöhempään. Siinä alkaa turtumaan eikä mikään enää innosta, eli en ainakaan hyvää seuraa ole silloin.
Veli taas on ihan oikeasti aamuvirkku, vaikka teini onkin. Vapaapäivinäkin herää varhain, kun ei kuulemma malta käyttää lomaa nukkumiseen. Menee myös suosiolla illalla ihmisten aikoihin nukkumaan. Toinen teini-ikäinen veljeni sen sijaan nukkuu huoletta puolille päivin.

Vierailija
74/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsevät OMAN PERHEEN iltavirkut aamutorkut. Muiden ihmisten tavoilla ei ole väliä.

Ärsyttää repiä aamu-unista lasta arkiaamuisin sängystä. Heti aamusta saa ärsytyskäyrän nopeaan nousuun kun toinen ei vaan herää. Iltaisin sitten valitetaan että ei nukuta.

Ärsyttää kun aamu-uninen mies ei osallistu aamutoimiin, mm. siihen tyttären herättelyyn, vaan nukkuu kuin possu. Ärsyttää että mies menee sitten myöhään töihin ja tietenkin vastaavasti pääsee myöhään töistä (liukuma). Ei siis ole kotona tekemässä päivällistä tai viemässä lapsia harrastuksiin.

Viikonloppuisin mies herää iltapäivällä, joten ei voida tehdä kunnolla mitään perheenä ainakaan valoisaan aikaan. Laskettelukeskukseenkin olisi kiva pääsä aiemmin, eikä pari tuntia ennen sulkemisaikaa.

Juu, ärsyttää!

Vierailija
75/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vähän samaa asiaa välillä. Random-tutuista ei niin väliä, että missä rytmissä elävät. Törmäillään, kun satutaan olemaan samoilla kulmilla ja silleen. Kyllähän se eri rytmi kieltämättä ärsyttää, jos kyseessä on oma puoliso, jonka kanssa olisi kiva nähdä muulloinkin kuin kerran viikossa ja muuten nähdään lähinnä ovenraossa. Kun toinen tulee sisään, toinen lähtee. Vituttaa, kun mies nukkuu normisti vähintään puoleen päivään ja syö "aamupalansa" klo 14 ja lähtee töihin... no vaikka klo 16. Minä menen nukkumaan klo 22-23 välillä. Mies tulee kotiin joskus aamuyöstä. Herään aamuviideltä. Katson miehen raatoa vieressä, jos yritän tiedustella jotain päiväohjelmaa niin mies vaan murahtaa ja lähden töihin tietäen, etten tänäänkään kohtaa miestäni millään tavalla. Mahtava avioliitto. :D

Vierailija
76/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla aamunvirkku! Onneksi meillä kaikki ovat. Mikä on sen suloisempaa, kun herätä kesäaamuna aikaisin, istua mökin portaille kahvikuppi kädessä ja kuunnella linnunlaulua.

Arkena ei ole koskaan vaikeaa lähteä töihin ja viikonloppuisin ehtii tehdä kaikkea kivaa. Esimerkiksi eilen menimme yhdeksäksi aamiaiselle Ekbergille, jatkoimme sieltä kaupungille, kävimme kahdessa taidenäyttelyssä ja lopuksi kauppatorilla kalassa. Iltapäivällä maalailimme ja lopuksi saunoimme ja paistoimme kalaa. Nukkumaan mentiin n. klo 23.00

Tänään lähdimme lenkille aamiaisen jälkeen. Puolenpäivän aikaan ajoimme lounaalle vanhempien luo ja iltapäivä on kulunut taas remonttihommissa. 

Vierailija
77/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessä eri rytmissä elävä ärsyttää ihan ymmärrettävistä syistä: koskaan ei tavata eikä ehditä viettää aikaa yhdessä jos toinen valvoo ja toinen nukkuu, oli se sitten aamulla tai illalla. Nälkä on eri aikoina, joten ei voi syödä yhdessä, vireystila jatkuvasti erilainen, joten yhteisten menojen sumpliminen on tosi vaikeaa jne. Puhumattakaan siitä jos toisten pitää hissutella, jotta esim. iltapäivään asti nukkuva saa unensa. (Ja luonnollisesti vuorotyötä tekevät on erikseen, yövuoron jälkeen on pakko saada nukkua eikä siitä voi muut natista).

Muiden vuorokausirytmi ärsyttää siinä tapauksessa, jos kyseessä on läheinen, jonka kanssa olisi sovittava vaikkapa treffit, mutta toinen haluaisi kahvitella kauppakeskuksessa klo 10,  ja toinen taas ehdottaa illanviettoa baarissa katsellen bändiä, joka aloittaa klo 00. Tai joku ehdottaa jotain hullua aikaa eikä ollenkaan huomioi toisen osapuolen työaikoja yms.

Satunnaisten ihmisten päivällä nukkuminen ei ärsytä, ellei henkilö valita foorumeilla, ettei voi ottaa vastaan työtarjousta, koska ei jaksa nousta klo 8.00. Tai ettei lasta voi viedä eskariin, koska se alkaa liian aikaisin.

Vierailija
78/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten kukaan on aamuvirkku? Sama siitä hyvän huomenen hokemisesta. Pelkkä huomenta riittää oikein hyvin. Harvoin jos koskaan siinä aamussa mitään erityisen hyvää on. Herätyskellon keksijä olisi pitänyt hirttää lähimpään oksaan. Siitä vehkeestä pn pelkkää haittaa ja pahaa mieltä.

Nykyään ei eletä pelkkää maatalojen mukaan rytmitettyä ylös kukonlaulun aikaa. Tunti unta aamulla vastaa melkein kahta illalla. Vähän inhimillisyyttä tähän aamutorkkujen sortoon.

Vierailija
79/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 18:12"]

Minua häiritsevät OMAN PERHEEN iltavirkut aamutorkut. Muiden ihmisten tavoilla ei ole väliä.

Ärsyttää repiä aamu-unista lasta arkiaamuisin sängystä. Heti aamusta saa ärsytyskäyrän nopeaan nousuun kun toinen ei vaan herää. Iltaisin sitten valitetaan että ei nukuta.

Ärsyttää kun aamu-uninen mies ei osallistu aamutoimiin, mm. siihen tyttären herättelyyn, vaan nukkuu kuin possu. Ärsyttää että mies menee sitten myöhään töihin ja tietenkin vastaavasti pääsee myöhään töistä (liukuma). Ei siis ole kotona tekemässä päivällistä tai viemässä lapsia harrastuksiin.

Viikonloppuisin mies herää iltapäivällä, joten ei voida tehdä kunnolla mitään perheenä ainakaan valoisaan aikaan. Laskettelukeskukseenkin olisi kiva pääsä aiemmin, eikä pari tuntia ennen sulkemisaikaa.

Juu, ärsyttää!

[/quote]

Voihan miehesi sitten illala tehdä esim jtn kotihommia vaikkei aamulla tekisikään. Miksi tuosta pitäisi suuttua.

Vierailija
80/100 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukahdan ehkä neljältä. Herään kuudelta. En nuku päiväunia. Vituttaa ihmiset jotka pystyy nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi