Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi erilainen vuorokausirytmi ärsyttää?

Vierailija
01.02.2015 |

Myönnän, että minua ärsyttää ihmiset, joilla on todella erilainen vuorokausirytmi kuin itselläni. Olen aamuvirkku, illan torkku. Ihmiset, jotka menevät aamunkoitteessa nukkumaan ja nukkuvat keski- tai iltapäivään saakka ärsyttävät minua. Miksiköhän? Mitä se  minulle kuuluu? Jotenkin vaan ärsyttää, ettei olla päivisin hereillä.

Ärsyttääkö teitä muitakin ja osaatteko sanoa, miksi päivät nukkuva ärsyttää?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 17:23"]

Myönnän, että minua ärsyttää ihmiset, joilla on todella erilainen vuorokausirytmi kuin itselläni. Olen aamuvirkku, illan torkku. Ihmiset, jotka menevät aamunkoitteessa nukkumaan ja nukkuvat keski- tai iltapäivään saakka ärsyttävät minua. Miksiköhän? Mitä se  minulle kuuluu? Jotenkin vaan ärsyttää, ettei olla päivisin hereillä.

Ärsyttääkö teitä muitakin ja osaatteko sanoa, miksi päivät nukkuva ärsyttää?

[/quote]

Hahhah oot varmaan mun duunikamu. Siellä on yks joka ei voi sietää että olen henkisesti kuin zombie aamukymmeneen ja vasta siinä lähempänä lounastuntia vaivaudun puuteroimaan neäni -joo, työajalla :P

Vierailija
22/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:25"]

Eniten ärsyttää se, että itse aamuvirkkuna ihmisenä joudun AINA joustamaan sen mukaan, koska iltavirkut ystäväni viitsivät nousta sängystä. Mistään lounastapaamisista on turha haaveillakkaan ja illalla ei enää ole kuin anniskelupaikat auki. Ärsyttää aivat saatanan paljon. Onneksi työelämässä ei jousteta kenenkään mukaan, pää hajoaisi jos joutuisi olemaan töissä esim 7 asti.

[/quote]

Meillä on liukuva työaika ja pari kertaa viikossa joku työkaveri soittaa vielä klo 17 jälkeen, vaikka tietää, että olen töissä klo 7-15. Nykyisin en enää vastaa työajan ulkopuolella tuleviin työpuheluihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:15"]Iltavirkuille asia ei ole aina yhtä selvää vaan saattavat soittaa vielä klo 21 jälkeen.[/quote] Lähes kaikki ihmiset, lapsetkin, ovat vielä valveilla tuohon aikaan, joten ihmettelen, miksi kello 21 jälkeen ei voisi soittaa. Monet iltavuorossa olevat ihmiset ovat tuolloin vielä töissäkin, joten eihän päivä ole tuolloin vielä lähelläkään loppuaan. Joku kello 22-23 on sitten sellainen raja, että silloin ei ehkä enää kannata liielmmälti soittaa. Esimerkiksi hyvien TV-ohjelmien suhteen ilta on klo 21 vasta alkamassa. Kesällä lapset hakevat toisia ulos leikkimäänkin vielä kello 21-22 aikoihin. [/quote] Missä lapset juoksentelee oville koputtelemassa klo 22?

[/quote]En ole tuon kirjoittaja, mutta ainakin Tampereella siistillä rivitaloalueella on näitä myöhäisiä koputtelijoita kesäisin.
[/quote]
Eikö tuo ole liian myöhään?

Vierailija
24/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on tarve kontrolloida toisia ja tuntea olevansa parempi kuin muut.

Vierailija
25/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:03"]

En tajua miten kukaan on aamuvirkku? Sama siitä hyvän huomenen hokemisesta. Pelkkä huomenta riittää oikein hyvin. Harvoin jos koskaan siinä aamussa mitään erityisen hyvää on. Herätyskellon keksijä olisi pitänyt hirttää lähimpään oksaan. Siitä vehkeestä pn pelkkää haittaa ja pahaa mieltä.

Nykyään ei eletä pelkkää maatalojen mukaan rytmitettyä ylös kukonlaulun aikaa. Tunti unta aamulla vastaa melkein kahta illalla. Vähän inhimillisyyttä tähän aamutorkkujen sortoon.

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
26/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuilla ei ole MITÄÄN tarjottavaa minulle. Ja jos on esim. joku juhannusaamu tms. niin mieluummin valvon aamuun, kun menen aikaisin nukkumaan herätäkseni sitä ihmettelemään. Iltaisin ja öisin on menoa ja meininkiä ja ihan erilainen tunnelmakin. Hämyisä, vapautunut, mystinen, seksikäs ja jopa vähän "kiellettykin". Aamuihmiset juokoot portailla kahviaan kuudelta aamulla, mutta jättäkää minut yöeläjänä rauhaan. :D Onneksi olen saanut elämän järjestettyä sillä tavalla, että vain harvoin joutuu opiskelujen/töiden takia hyppimään aamuvirkkujen pillin mukaan. Liikaa tosin nekin kerrat. :(

Vierailija
27/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut vituttaa todella paljon, jos mekastavat niin, että muutkin heräilevät. Muuten ihastelkoot puolestani helmikuista aamua ihan vapaasti muutaman tunnin päästä. Harmi, että pitää olla heidän unten mailla, niin eivät tätäkään viestiä voi peukutella.

Vierailija
28/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut on rasittavia koska ne haukkuu meitä iltavirkkuja ja määrää kaikesta.

Vierailija
29/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme siis yksimielisiä siitä, että aamuvirkut ovat kaiken pahan alku ja juuri ja pilaavat kaiken. Miksi sitä heidän aamulypsyrytmiään pitäisi enää nyky-yhteiskunnassa kaikkien noudattaa? Olen saanut tarpeekseeni heidän diktatuuristaan.

Näin yön läpi valvoen voin olla hereillä kello 6.00, en muuten.

Vierailija
30/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella semmoisen yhteiskunnan kalliiksi, jossa olisi aamu- ja iltavirkuille palvelut auki molempien ehdoilla - varmaankin siksi yhteiskunta pelaa edelleen aamuvirkkujen ehdoilla ja tietystikin siitäkin syystä, että se on ollut olemassa agraariyhteiskunnan alusta asti. Tosin usein jätetään huomioimatta tuossa historiallisessa aspektissa se, että jo metsästäjä-keräilijäyhteisöjen aikaan oli niitä, jotka toimitti asiansa yhteisönsä hyväksi päivänvalon aikaan ja sitten oli niitä, jotka toimivat vartijoina ja metsästäjinä yöaikaan. Sama järjestelmä oli myöskin agraariyhteiskunnassa, joskin yöaikaan toimijoiden toimenkuvan kirjo tietystikin muuttui, kuten se on muuttunut meidänkin päiviimme asti.

Tätä 24h -yhteiskuntaa, johon olemme menossa etuineen ja ongelmineen, on tutkittu hyvinkin paljon:

The 24-hour society between myth and reality. - PubMed - NCBI

Our 24h society – 4 trends of (r)etail | Flat World Business

Uk Parliament on 24h society

Suomesta:

Myös 24h -yhteiskunta voi huomioida perheet - Uutinen - THL

Puheen Päivä: 24h yhteiskunta vaatii eniten lapsilta | Radio | Areena | yle.fi

Työelämän tutkimuspäivät - Työryhmien kuvaukset [Tampereen Yliopisto]

Vierailija
31/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua muuten ärsytä, mutta ärsyttää illan virkku yläkerran naapuri. Nuori työtön tyttö ja pitää aivan hirveää meteliä kaikki yöt.

Vierailija
32/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua häiritse, jos sillä ei ole vaikutusta omaan elämääni. Eli ihan rauhassa saavat kaverit nukkua milloin haluavat, kunhan vaan sillon ollaan paikalla kun on jotain sovittu.

Vielä vanhempien kanssa asuessani oli eri ääni kellossa. Oli, ja on edelleen käymään mennessä, todella ärsyttävää olla se ainoa aamuvirkku. Piti olla hiljaa, että muut ei heräisi. Yritäpä siinä sitten tehdä aamupalaa keittiössä, jonka seinän takana on vanhempien makuuhuone.

Vierailija
33/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmettelen joitakin ystäviä, kun valvovat itse jonnekin 3.00-4.00 asti aamulla ja sitten lapset herää kuitenkin jo 7-8 välillä, osa lapsista pitäis toimittaa kouluun, katsoo että he syö ja ottaa oikeet tavarat mukaan kouluun, ja vanhemmat vaan nukkuu jonnekin 13.00-14.00 asti, taapero katselee telkkaa, minkä isommat laittaa auki. Tai lomalla muksut saa hoitaa toisiaan ja isompi huolehtii että taapero saa aamupalaa yms Sit valitetaan masennusta ja jaksamattomuutta, ehkä tolla surkeella rytmillä on jotakin tekemistä siihen, ehkä ei.

Vierailija
34/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 08:25"]Ei mua muuten ärsytä, mutta ärsyttää illan virkku yläkerran naapuri. Nuori työtön tyttö ja pitää aivan hirveää meteliä kaikki yöt.
[/quote]

Mistä kaupungista? :D

Vierailija
35/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
36/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotenkin aamuvirkkuja pidetään ahkerampina kun iltavirkkuja vaikka tekesivät ihan samanpituisen työpäivän ihan samalla teholla. Esim. helposti klo 7-15 työtätekevää pidetään niin ahkerana ja "kunnollisena" ihmisenä kun herää jo viiden, kuuden maissa, raahaa ehkä lapsen hoitoonkin jo ennen seitsemää. Sitten joku joka herää vaikka kahdeksalta, vie lapsen hoitoon ysiin ja aloittaa työt klo 10 ja lopettaa kuudelta on kuitenkin se laiskaperse joka vaan nukkuu myöhään aamuisin ja vie hoitoonkin vasta kun kaikki muut on jo saapuneet.

Voi hyvinkin olla että tuo iltavirkku nukkuu jopa vähemmän kun tuo aamuvirkku koska menee monta tuntia myöhempään nukkumaan mutta yleisesti tuntuu olevan sellainen luulo monilla että ne jotka eivät herää aikaisin nukkuisivat jotenkin merkillisen paljon.

Vierailija
37/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua häiritse, jos ei samassa taloudessa asu. Tajuan sen, että nuori aikuinen, joka bilettää, valvoo pitkään ja nukkuu pitkään. Mutta sit kun on perhe ja jos ei ole yötöitä, niin pitäisi jossain rytmissä olla. Eli valoisana aikana hereillä ja sitten yöllä nukkumassa. Ja vaikka se vauva ei tätä heti ns hoksaisi, niin ainakin 6kk+ iässä ja ennen päiväkotiin menoa.

Mun on vaikea jaksaa kuunnella niiden äitien valitusta, jotka nukkuu aamulla 10-11 saakka lasten kanssa, eivä "ehdi" ikinä minnekään ja sitten vinkuvat kun lapset nukahtavat vasta puolen yön aikoihin. Ja lapset olis siinä iässä, että ne voisi hyvin pikku hiljaa vain nostaa aiemmin ylös, mutta ei: vinku vinku vinku. Voi voi kun miksi kerhot on aamulla, miksi muut lapsiperheet on liikkeellä aamulla, mutkun mä en voi.

Vierailija
38/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä. Olen itse aamuvirkku, muttei mulle tulisi mieleenikään soittaa kenellekään klo 5 aamulla. Iltavirkuille asia ei ole aina yhtä selvää vaan saattavat soittaa vielä klo 21 jälkeen. Nykyisin pidänkin kännykkää äänettömällä öisin. Erilainen vuorokausirytmi vaikuttaa tietysti siihen, miten muita ihmisiä voi tavata ja mitä h eidän kanssaan tehdä. Luonnollisesti ole aamuvirkkujen kanssa enemmän tekemisissä kuin muiden ja varsinkin näin perheellisenä päiväpainotteinen elämä sopii paremmin kuin yöpainotteinen.

Vierailija
39/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:07"]Ei mua häiritse, jos ei samassa taloudessa asu. Tajuan sen, että nuori aikuinen, joka bilettää, valvoo pitkään ja nukkuu pitkään. Mutta sit kun on perhe ja jos ei ole yötöitä, niin pitäisi jossain rytmissä olla. Eli valoisana aikana hereillä ja sitten yöllä nukkumassa. Ja vaikka se vauva ei tätä heti ns hoksaisi, niin ainakin 6kk+ iässä ja ennen päiväkotiin menoa.

Mun on vaikea jaksaa kuunnella niiden äitien valitusta, jotka nukkuu aamulla 10-11 saakka lasten kanssa, eivä "ehdi" ikinä minnekään ja sitten vinkuvat kun lapset nukahtavat vasta puolen yön aikoihin. Ja lapset olis siinä iässä, että ne voisi hyvin pikku hiljaa vain nostaa aiemmin ylös, mutta ei: vinku vinku vinku. Voi voi kun miksi kerhot on aamulla, miksi muut lapsiperheet on liikkeellä aamulla, mutkun mä en voi.
[/quote]
Mä en siis ole itse aamuvirkku. Herätään lomilla klo 9 ja arkena klo 7-8. En haluaisi herätä aiemmin.

Vierailija
40/100 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää suunnattomasti naapurini vuorokausirytmi kun ite halusin mennä viikonloppuna nukkumaan siinä 23-1 maissa, niin naapuri ravaa kavereidensa kanssa tupakalla vielä aamu 5 aikaa ja paiskovat ovea ja vaikka nukun korvatulpilla, herään joka kerta oven kolahdukseen. Tosin itse kun herään aamulla aikaisemmin kun naapurini, pidän varmasti huolen että kolistelen itsekin ja paiskon ovea niin että heräävät. Karma is a bitch :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme