Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi motarilla, kun annan liittyville tilaa ja siirryn vasemmalle kaistalle

Vierailija
14.11.2021 |

niin takana tuleva, joka on hidastellut viimeiset 100 km laittaa nyt kaasun pohjaan, siirtyy perääni vasemmalle kaistalle ja on valehtelematta alle 10 cm päässä. Kun siirryn takaisin oikealle kaistalle niin tuo ei mene edes ohi vaan palaa itse jonoon taakse.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi Traficomin jätkä vois tulla näyttämään lainkohdat tästä, että sitten kun tulee kolari hänen neuvojensa takia, niin korvausvastuu on siis kenellä, koska minulla se ei voi olla, jos on näin neuvottu?

Kuka korvaa tällaisessa tilanteessa, se Traficomin jätkä vai Traficom vai kuka?

Tähän ei ole vieläkään saatu vastausta, että KUKA korvaa, Traficomko, vai Traficomin jätkä, joka näin sanoi?

-Tieliikkennelaki ei ole muuttunut näiltä kohdin hänen aikanaan, mistä siis tulevat uudet ohjeet ja kuka vastaa, kun kolahtaa?

Jos kaistanvaihdon yhteydessä tulee kolari niin kaistanvaihtaja on aina syyllinen. Kaistaa saa vaihtaa vain. jos se on turvallista. Kukaan ei ole kehoittanut ajamaan holtittomasti.

Kukaan ei ole vaihtamassa kaistaa niin että siitä aiheutuisi vaaraa tai edes harmia muille autoilijoille. Vasemmalla kaistalla ei siis ollut ketään, ennen kuin se 100 kilometriä perässä roikkunut päätti osoittaa mieltään.

Vierailija
162/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska rikot lakia. Liittyvälle ei saa antaa tilaa vaihtamalla kaistaa.

Vetäse hitaan liittyjän perseeseen 120kmh ja tule sanomaan uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehällä on vielä erikoisuutena rekat joita niiden kuskit ajaa kuin pakettiautoa. Ei varmasti pystyisi pyshtymään tai hidastamaan sitä massaa parin metrin turvaväleillä ja muille autoilijoille kiukuttelemalla. Todella yleistä ja kreisiä.

Me ollaan sankareita kaikki..oon rekkamiäs

Vierailija
164/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos liittyjä on jo edessä samalla ajokaistalla, hänet voi ohittaa normaalisti. Perään ajaminen on kielletty. Vaihtoehtona on myös jarruttaa. Tämä tilanne ei liity mitenkään kiellettyyn kaistanvaihtoon.

Vierailija
165/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkat ajamista samalla kaistalla ETKÄ ANNA TILAA MOOTTORITIELLE liittyville.

Opettele liikennesäännöt.

Tilaa annetaan hidastamalla, ei vahtamalla kaistaa!

Moottoritiellä Ei. Jumalauta. Hidasteta. Koskaan. Rampista tulija väistää ja säätää nopeutensä liikennevirtaan sopivaksi. Mutta toi ap:n tapa niin lain rikkomista kuin onkin, on erittäin ystävällistä ja noita puskurissa roikkujia riittää aina, parempi kuin ei suuremmin niihin huomiota edes kiinnitä.

Vierailija
166/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölvästi! Rampilta tulevien autojen tulee sovittaa oma nopeutensa niin, että eivät sotke pääväylällä ajavien liikennettä. Tulevat kolmion takaa ja heillä on väistämisvelvollisuus. Itse väistän välillä oikealle kaistalle, jos liikenne on hiljaista ja koen sillä sujuvoittavani liikenteen soljumista, mutta en kyllä takuulla väistä jos ohituskaistalla on joku lähellä ohittamassa. Sitä paitsi tieliikennelakikin sen jo sanoo että turhaa kaistanvaihtoa tulee välttää.

Vierailija
167/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritiellä Ei. Jumalauta. Hidasteta. Koskaan. Rampista tulija väistää ja säätää nopeutensä liikennevirtaan sopivaksi. Mutta toi ap:n tapa niin lain rikkomista kuin onkin, on erittäin ystävällistä ja noita puskurissa roikkujia riittää aina, parempi kuin ei suuremmin niihin huomiota edes kiinnitä.

Moottoritiellä voi ja pitää hidastaa esimerkiksi esteen vuoksi, ajo-olosuhteen muuttuessa tai turvavälin pitämiseksi asiallisena. Jos kohtaa hitaamman auton, voi joko hidastaa tai ohittaa. Jos ohittaminen ei ole turvallista, on pakko hidastaa.

Vierailija
168/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa, meille opetettiin autokoulussa 2000-luvun alussa, että nimenomaan pitää antaa tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, jos on paljon liikennettä. Onko sääntö täsdä välissä muuttunut vai oliko mulla epäpätevä opettaja?

Vierailija
169/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän vetäiset ei kiinnosta

Vierailija
170/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moottoritiellä voi ja pitää hidastaa esimerkiksi esteen vuoksi, ajo-olosuhteen muuttuessa tai turvavälin pitämiseksi asiallisena. Jos kohtaa hitaamman auton, voi joko hidastaa tai ohittaa. Jos ohittaminen ei ole turvallista, on pakko hidastaa.

Nimenomaan. Liikenteeseen liityttäessä sillä motarilla jo valmiiksi oleva ihan samalla tavalla optimoi nopeutensa liittyvän auton kanssa, hidastamalla tai kiihdyttämällä, riippuen tilanteesta. Motarilla ei ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta. Tietenkään sitä nopeutta ei lasketa liian alas, mutta hidastaminen on kyllä varsin sallittua ja usein suotavaakin. Ja tuo kaistan vaihto on se viimeinen keino, käytetään silloin, jos kyse väistämisestä (auto, erityisesti hidas kulkuneuvo) on jo selvästi tulossa eteen).

Vierailija
171/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa, meille opetettiin autokoulussa 2000-luvun alussa, että nimenomaan pitää antaa tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, jos on paljon liikennettä. Onko sääntö täsdä välissä muuttunut vai oliko mulla epäpätevä opettaja?

Tilaa annetaan ajoneuvojonon suunnassa eli jättämällä väliä kiihdyttämällä tai hidastamalla. Nimenomaan runsaassa liikenteessä ei seilata kaistalta toiselle.

Vierailija
172/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa annetaan ajoneuvojonon suunnassa eli jättämällä väliä kiihdyttämällä tai hidastamalla. Nimenomaan runsaassa liikenteessä ei seilata kaistalta toiselle.

Tämäpä oli hyvä tieto. Meille tosiaan opetettiin, että tilaa pitää antaa kaistaa vaihtamalla.

Vierailija
173/179 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi väistää ja antaa tilaa liittyvälle? Ohitustilannehan se on.

Ei ole ohitustilanne, jos et tuon vertaa liikennesäännöistä tiedä, lopeta ajaminen kokonaan.

Googletappa itsellesi vielä tieliikennelaki.

ONHAN SE OHITUSTILANNE! Vasemmalta kaistalta ohi hänestä kuka liittyy oikealle kaistalle.

Ohitustilanne on vain, jos ohitettava ja sinä ajatte samaa ajoväylää samaan suuntaan. Rampista/liittymästä tuleva ei ole samalla väylällä, joten kyse ei ole ohittamisesta. Aivan samalla tavalla kuin et "ohita" risteävältä tieltä tulevaa.

Linnanmäen narunvedostako te joustamisinttäjät olette ajokorttinne saaneet, kun liikennesäännöistä ei ole edes perustasolla hajuakaan? Te olette juuri niitä joiden takia onnettomuuksia sattuu, kun muut eivät voi luottaa siihen että ajatte sääntöjen mukaan kuten muutkin, vaan alatte sooloilemaan omianne.

Vierailija
174/179 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-palstalaiset ovat omasta mielestään pätevämpiä tulkitsemaan tieliikennelakia kuin liikenneturvallisuusvirasto Traficomin johtava asiantuntija  : (

Vierailija
175/179 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän totta, mutta täysin hullu muutos. Uudet kuskit käy sääliksi. Onneksi olen jo nelikymppinen, ja ratissa ollut, mutta en ymmärrä, miksi liittymissä ei saa tehdä tilaa toisille ihmisille, huomioiden muu liikenne. Siis tilaa. Ei saa olla. Miksi ei?

Ei tämä mikään uusi muutos ole. Itsellekin opettiin näin autokoulussa reippaasti yli 10 vuotta sitten.

En tiedä, mistä arpajaisista tuo nelikymppinen on korttinsa saanut, mutta itse ajoin kortin 80-luvun lopussa ja tuo oli jo silloin kielletty.

Vierailija
176/179 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käy aina joskus niin, että kun olen liittymässä motarille ja olen jo katsonut sen paikan jonkun tietyn auton takaa, niin se oikeaa kaistaa ajava auto onkin siirtynyt vasemmalle huomaamattani, kun olen samalla seurannut muutakin liikennettä ja sitten se mun katsoma sopiva väli menikin jo ohi.. Eli ei se vasemmalle väistäminen aina auta edes sitä liittyjää. 

Ajakaa johdonmukaisesti liikennesääntöjen mukaan, niin jokainen voi ajaa turvallisemmin ja ennakoiden tapahtumia! 

Jos huomiokyky on tuota luokkaa, niin kannattaisiko käydä suosiolla luovuttamassa se kortti pois?

Vierailija
177/179 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoile äläkä turhaan vaihda kaistaa

No vaihdanpas, että muut pääsevät turvallisesti liitymään eikä minun tarvitse hidastaa vauhtia. Mitään sekoilua ei ilman tuota kolmatta pyörää tapahtuisi. 

Aijaijai, on jollain liikennesäännöt hukassa.

Vierailija
178/179 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pölvästi! Rampilta tulevien autojen tulee sovittaa oma nopeutensa niin, että eivät sotke pääväylällä ajavien liikennettä. Tulevat kolmion takaa ja heillä on väistämisvelvollisuus. Itse väistän välillä oikealle kaistalle, jos liikenne on hiljaista ja koen sillä sujuvoittavani liikenteen soljumista, mutta en kyllä takuulla väistä jos ohituskaistalla on joku lähellä ohittamassa. Sitä paitsi tieliikennelakikin sen jo sanoo että turhaa kaistanvaihtoa tulee välttää.

Samoin motarilla ajavien pitää pitää tarpeellinen turvaväli edelläajavaan. Jos näin tehtäisiin, niin liittyvä auto pääsisi ongelmitta liittymään muun liikenteen sekaan.

Vierailija
179/179 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan vaikka tuhannet sakot kuin otan kenenkään henkeä omatunnolleni.

Ap

Oletko huomannut, kuinka usein siellä vasemmalla kaistalla olijat joutuvat tekemään äkkijarrutuksia, kun olet täysin arvaamattomasti vaihtanut kaistaa jonkun sinua ohittavan eteen? Itse olen näitä äkkijarrutuksia ainakin joutunut siellä vasemmalla kaistalla tekemään sinun kaltaistesi liittyjien väistäjien takia tekemään.

Ajelen toisinaan 3- tietä ja ainakin siellä kyllä annetaan tilaa motarille liittyjälle enkä ole nähnyt kertaakaan sen aiheuttavan mitään äkkijarrutuksia kun kuskit kyllä osaa katsoa onko vasemmalla kaistaa tilaa enkä toisaalta ole havainnut kenenkään osoittavan mieltäkään vaan useimmat haluaa vain päästä ehjänä perille.Semmoisen olen nähnyt pari kertaa että rampin päässä on auto pysähtyneenä kun ei ole saanut autoaan sopimaan liikennevirtaan.Pari kertaa olen pakosta joutunut antamaan tilaa vasemmalle kaistalle lähes tyhjällä motarilla,ei jäänyt sunnuntai hesaria väliin kun sokea audikuski tulee rampilta ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi