Miksi motarilla, kun annan liittyville tilaa ja siirryn vasemmalle kaistalle
niin takana tuleva, joka on hidastellut viimeiset 100 km laittaa nyt kaasun pohjaan, siirtyy perääni vasemmalle kaistalle ja on valehtelematta alle 10 cm päässä. Kun siirryn takaisin oikealle kaistalle niin tuo ei mene edes ohi vaan palaa itse jonoon taakse.
Kommentit (179)
Jos ihmiset osaisivat käyttää kiihdytyskaistaa, ei kenelläkään olisi mitään tarvetta antaa tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset osaisivat käyttää kiihdytyskaistaa, ei kenelläkään olisi mitään tarvetta antaa tilaa.
Kaikkein eniten säästelevät polttoainetta kiihdytyskaistalla xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä kaistan vaihtaminen liittymästä tukevien väistämiseksi on liikennesääntöjen vastaista.
Puskuriin liimautuva haluaa siis paradoksaalisesti liikennesääntöjä rikkomalla huomauttaa siitä, että rikoit liikennesääntöjä.Tämä taitaakin olla ainoa paikka jossa liikennesääntöjä noudatetaan rystyset valkoisena. Toki samaan aikaan voi roikkua viiden metrin päässä edellä menevästä ja ylinopeutta ja puhelinta käyttäen tietenkin. Myös liikenneopettaminen kuuluu velvollisuuksiin.
Jos sääntö ei miellytä, niin siitä vain kampanjoimaan sen kumoamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin vaihtaa kaistaa, jos näkee heti että joutuu ohittamaan. Tieliikennelakin velvoittaa ennakoimaan. Tilanne ei ole mustavalkoinen.
Totta. Yli 90% liittymästä tulijoista haluaa välttämättä tunkea moottoritietä ajavan eteen. Hyvä niin. Mutta jos nyt annankin tilaa hidastamalla hieman niin kohdalle sattuu tietysti se harvinainen tapaus joka haluaakin liittyä nätisti heti minun perääni. Näiden ongelmien välttämiseksi minäkin väistän vasemmalle kun liittymästä tulija ajaa rinnalla ja vasemmalla on tilaa. Siis juuri tuo ap:n kuvailema tapaus, jossa kymmeniä kilometrejä takanani roikkunut päättikin juuri nyt kiihdyttää ohitseni.
Mulla on motarilla aina vakkari päällä, liittymästä tuleva kiihdyttää tai jarruttaa. Mä en koske polkimiin tai vaihda kaistaa, mun edessä on aina tilaa, en roiku toisten persuksissa.
Aaah, on poikkeuskin, jos sieltä on tulossa rekka niin vaihdan kyllä kaistaa, se ei kulje 100kmh ja kiihtyvyys on mitä on. Periaatteessa siis vain ohitan tuon rekan.
Ap: ltä pitäisi ottaa kortti pois. On laitonta vaihtaa turhaan kaistaa, esim tilaa liittyjälle antaakseen. Aiheuttaa ihan turhaan vaaratilanteen. Tästä voi poliisi sakottaa nähdessään.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Selvennykseksi vielä se että ap kirjoittaa siis tilanteesta, jossa motarin vasemmalla kaistalla ei ole ketään, hänen takaa ei tule ketään nopeampaa vaan siellä on ainoastaan tuo kymmeniä kilometrejä perässä roikkunut, eikä oikealla kaistallakaan ole muuten jonoa. Siitä huolimatta liittymästä tuleva ei osaa liittyä sujuvasti sen enempää ap:n eteen kuin taaksekaan vaan jää siihen rinnalle. Minusta silloin on parempi väistää vasemmalle ja palata takaisin kun tuo liittymästä tullut on ottanut paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on motarilla aina vakkari päällä, liittymästä tuleva kiihdyttää tai jarruttaa. Mä en koske polkimiin tai vaihda kaistaa, mun edessä on aina tilaa, en roiku toisten persuksissa.
Aaah, on poikkeuskin, jos sieltä on tulossa rekka niin vaihdan kyllä kaistaa, se ei kulje 100kmh ja kiihtyvyys on mitä on. Periaatteessa siis vain ohitan tuon rekan.
Niin minullakin on vakkari päällä ja kunnon turvaväli edessä, mutta silti pitää joskus väistää tyhjälle vasemmalle kaistalla, taikka painaa pikkasen kaasua tai jarrua kun liittymästä tulevaa ilmiselvästi ajaa kohtauskurssilla. Mieluummin minä väistän kun jään motarille odottelemaan poliisin tuloa, selvittelemään kolarin syitä ja tilailemaan hinausajoa sekä kyytiä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska rikot lakia. Liittyvälle ei saa antaa tilaa vaihtamalla kaistaa.
Tämän totta, mutta täysin hullu muutos. Uudet kuskit käy sääliksi. Onneksi olen jo nelikymppinen, ja ratissa ollut, mutta en ymmärrä, miksi liittymissä ei saa tehdä tilaa toisille ihmisille, huomioiden muu liikenne. Siis tilaa. Ei saa olla. Miksi ei?
Ei tämä mikään uusi muutos ole. Itsellekin opettiin näin autokoulussa reippaasti yli 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Toi Traficomin jätkä vois tulla näyttämään lainkohdat tästä, että sitten kun tulee kolari hänen neuvojensa takia, niin korvausvastuu on siis kenellä, koska minulla se ei voi olla, jos on näin neuvottu?
Kuka korvaa tällaisessa tilanteessa, se Traficomin jätkä vai Traficom vai kuka?
Tähän ei ole vieläkään saatu vastausta, että KUKA korvaa, Traficomko, vai Traficomin jätkä, joka näin sanoi?
-Tieliikkennelaki ei ole muuttunut näiltä kohdin hänen aikanaan, mistä siis tulevat uudet ohjeet ja kuka vastaa, kun kolahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi Traficomin jätkä vois tulla näyttämään lainkohdat tästä, että sitten kun tulee kolari hänen neuvojensa takia, niin korvausvastuu on siis kenellä, koska minulla se ei voi olla, jos on näin neuvottu?
Kuka korvaa tällaisessa tilanteessa, se Traficomin jätkä vai Traficom vai kuka?
Tähän ei ole vieläkään saatu vastausta, että KUKA korvaa, Traficomko, vai Traficomin jätkä, joka näin sanoi?
-Tieliikkennelaki ei ole muuttunut näiltä kohdin hänen aikanaan, mistä siis tulevat uudet ohjeet ja kuka vastaa, kun kolahtaa?
Jos kaistanvaihdon yhteydessä tulee kolari niin kaistanvaihtaja on aina syyllinen. Kaistaa saa vaihtaa vain. jos se on turvallista. Kukaan ei ole kehoittanut ajamaan holtittomasti.
Vierailija kirjoitti:
En anna tilaa, eikä motarilla saa hidastaa. Jos liittyvällä ei pää käänny, se on voi voi.
Luiskasta jalat poikki on hyvä huudella että olin oikeassa. Missä muuten kielletään moottoritiellä hidastaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sekoile äläkä turhaan vaihda kaistaa
No vaihdanpas, että muut pääsevät turvallisesti liitymään eikä minun tarvitse hidastaa vauhtia. Mitään sekoilua ei ilman tuota kolmatta pyörää tapahtuisi.
Kortittomana minäkin tiedän ettei sinun tarvi antaa tietä liittymästä tulevalle, et saa edes hidastaa vauhtia. Sinä voit jopa vaarantaa liikenteen touhuillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän totta, mutta täysin hullu muutos. Uudet kuskit käy sääliksi. Onneksi olen jo nelikymppinen, ja ratissa ollut, mutta en ymmärrä, miksi liittymissä ei saa tehdä tilaa toisille ihmisille, huomioiden muu liikenne. Siis tilaa. Ei saa olla. Miksi ei?
Ei tämä mikään uusi muutos ole. Itsellekin opettiin näin autokoulussa reippaasti yli 10 vuotta sitten.
Puolisolla ollu kortti yli 30 vuotta, tuo kyseinen asia opetettu jo hänelle autokoulussa. On ajanut ammattikortin (yhdistelmä rekka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väärin vaihtaa kaistaa, jos näkee heti että joutuu ohittamaan. Tieliikennelakin velvoittaa ennakoimaan. Tilanne ei ole mustavalkoinen.
Totta. Yli 90% liittymästä tulijoista haluaa välttämättä tunkea moottoritietä ajavan eteen. Hyvä niin. Mutta jos nyt annankin tilaa hidastamalla hieman niin kohdalle sattuu tietysti se harvinainen tapaus joka haluaakin liittyä nätisti heti minun perääni. Näiden ongelmien välttämiseksi minäkin väistän vasemmalle kun liittymästä tulija ajaa rinnalla ja vasemmalla on tilaa. Siis juuri tuo ap:n kuvailema tapaus, jossa kymmeniä kilometrejä takanani roikkunut päättikin juuri nyt kiihdyttää ohitseni.
No ei siinä tarvi kaistaa vaihtaa vaan painat sitä kaasua, kun tiedät liittymästä tulevan haluavan ajaa taaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitapa tänne se lakipykälä, missä tuo on kielletty. Totta kai liittyvällä on väistämisvelvollisuus, mutta ei kukaan kiellä käyttämättä maalaisjärkeä. Muuten tulee ruuhkia ja sitten tulee onnettomuuksia, kun aina ne välit eivät mene sillä tavalla, että pystyy liittymään. Varsinkin, kun jotkut idiootit pitävät tästä oikeudestaan kiinni ja tahallaan yrittävät sabotoida kaistalle tulevan yritystä liittyä.
Ap
Niin no jos noudattaisit alunperinkin liikennesääntöjä ja jättäisit edellä ajavaan turvavälin niin moottoritielle liittyjä mahtuisi hyvin liittymään sille kaistalle, sinun ei tarvitsisi lainvastaisesti vaihtaa kaistaa antaaksesi tilaa rampilta tuleville eikä tulisi turhia jarrutuksia ja ruuhkia. Eli kaikki on ihan sinusta itsestä kiinni.
Ei minun edessäni aja ketään, jos minä kerta väistän... Siis mitä ihmettä ymmärrät?
Ap
No mitä halvattua sitten väistät? Paina ihmeessä sitä kaasua, jos edessäsi ei ole ketään. Voi hyvänen aika.
Mulle käy aina joskus niin, että kun olen liittymässä motarille ja olen jo katsonut sen paikan jonkun tietyn auton takaa, niin se oikeaa kaistaa ajava auto onkin siirtynyt vasemmalle huomaamattani, kun olen samalla seurannut muutakin liikennettä ja sitten se mun katsoma sopiva väli menikin jo ohi.. Eli ei se vasemmalle väistäminen aina auta edes sitä liittyjää.
Ajakaa johdonmukaisesti liikennesääntöjen mukaan, niin jokainen voi ajaa turvallisemmin ja ennakoiden tapahtumia!
itse jos nään kiihdytyskaistalla, että moottoritiellä ajavan perässä ei ole tulossa ketään, eikä minunkaan takana ole ketään, niin saatan ajaa kiihdytyskaistalla niin hitaasti, että moottoritiellä ajava kerkeää mennä ohi, jolloin pääsen liittymään sitten tyhjälle motarille rauhallisemmin, polttoainetta säästellen.
Mutta jos on ruuhkainen motari, silloin ei säästellä polttoainetta, vaan sovitan vauhdin moottoritien liikennevirtaan kiihdytyskaistalla vaikka sitten surutta kaasupolkimen pohjaan painamalla.
Sysipaska palsta jolla on mahdoton keskustella oikeasti mistään.