siis häh?! teen kuulemma rusetin lapsekkaalla tavalla.
Kaksi narua kiepille ja niistä sitten solmu. Onko jokin aikuismaisempi tapa tehdä rusetti jota mä en vaan tajua?!
Kommentit (87)
Ensimmäistä kertaa kuulen tämän sanonnan pupun- tai jäniksenkorvista. Onpa kiva sanonta. Itse teen nimenomaan tällä "lasten" tyylillä. En ole kokenut tarvetta opetella sitä toista tapaa. Muu perhe tekee sillä "aikuisten" tavalla.
Olen 45 -vuotias nainen eikä mua kyllä puristele yhtään, jos jotakuta sattuisi huvittamaan tapani tehdä rusetti. Ei hyvää päivää sentään :)
Mutta ei se kyllä mitenkään voi olla HTAAMPI tapa kuin se toinen???
Ja pyöreät nauhat ei pysy millään rusetilla kunnolla. Itse laitan sellaisissa ne korvat vielä toisen kerran solmuun. On kuitenki ihan helppo avata kun ei ihan kympillä vedä kireälle niitä
Aikuisten ja lasten tavalla tulee sama solmu. Kestävyys riipuu siitä, tekeekö sen ylenmmän lenkeistä tehtävän yksinkertaisen solmun vastakkaiseen suuntaan kuin alemman yksinkertaisen solmun (merimiessolmu) vai samaan suuntaan (ns. ämmänsolmu). Rusetti on ihan sama solmu kuin merimiessolmu, paitsi että vapaat päät tehdään silmukoiksi.
Itse teen myös kahdella lenkillä rusetin. Ei se todellakaan ole hitaampi tai huonommin pysyvä tapa! Joka päivä pysyy 8 tuntia työkengät jalassa "lasten rusetilla". ;)
Joskus siirryin kuukausiksi tähän "aikuisten rusettiin", hurjan hidas ja huonosti pysyvä tapa. Sai olla vähän väliä kiristelemässä nauhoja. Rumakin siitä rusetista tulee.
Kerran muuten jäin kengät ostamatta kun kenkäkaupassa työntekijät puhuivat tästä "lasten" rusetista niin halventavaan sävyyn. Herran jumala, se on vaan rusetti!!
Hah, olen 20 ja teen "lastenrusetin". Teoriassa osaan myös sen "oikean" tavan, mutta kun olen jotain 5-vuotiaasta tehnyt sen noin, niin ei kai sitä enää 15 vuoden jälkeen aleta vaihtamaan, hyväksi havaittua tapaa. :D
Ajattelin ensin että kyllä ihmisillä on pienet ongelmat: kuinka joku toinen tekee rusetin eri tavalla kuin itse. :D Mutta sitten tuli mieleen että kyllä niitä ongelmia on varmaan ihan tarpeeksi jos täytyy päteä sillä että "osaa" tehdä rusetin "paremmin" kuin joku toinen. Niin että voimia!
Mä teen lasten tavalla ja teen jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:23"]Mä teen lasten tavalla ja teen jatkossakin.
[/quote]
Pyysin nyt kuitenkin miestä näyttämään miten se tehdään "aikuisten tavalla". Nyt on kolme eri tapaa tehdä se. Käytän edelleen pupunkorvia koska se on kaikista nopein ja helpoin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:50"]
Se on lapsellinen tapa, ei lapsekas
[/quote]
Mä olin jo reippaasti täysi-ikäinen, kun kuulin että on erikseen aikuisten ja lasten tapa (outo jaottelu kyllä). Mun tapa oli se lasten enkä oo viitsinyt opetella sitä toisenlaista, kun toi oma tapa on ollut riittävän toimiva. Sitä paitsi mulla on kaikki nauhakengät valmiiksi rusetilla ja solmin niitä vasta sitten kun ne on löystyneet tai auenneet kokonaan....
Eikö se ole ihan sama, että miten tekee kunhan rusetit pysyy kiinni?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 02:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 02:00"]
Minä en edes tiedä millaisen rusetin teen. Minulle opetettiin joskus lapsena ihan omituinen tapa, josta minulle on nyt aikuisena kuittailtukin, en vaan jaksa opetella erilaista tapaa.
Teen siis ensin yhden "pupunkorvan" ja vedän toisen narun siitä korvan "solmun" läpi ja kiristän. Saa muuten todella tiukan rusetin.
[/quote]
Et siis osaa sitoa kengännauhojasi. Onneksi olkoon.
Minun viisivuotiaani yritti huijata minua tekemällä tuollaisen "rusetin"
[/quote]
Ai miten niin en osaa? Nauhat pysyvät tiukasti kiinni koko päivän ja rusettikin näyttää ihan identtiseltä "oikean" tavan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:18"]
Minä en edes tiedä millaisen rusetin teen. Minulle opetettiin joskus lapsena ihan omituinen tapa, josta minulle on nyt aikuisena kuittailtukin, en vaan jaksa opetella erilaista tapaa.
Teen siis ensin yhden "pupunkorvan" ja vedän toisen narun siitä korvan "solmun" läpi ja kiristän. Saa muuten todella tiukan rusetin.
[/quote]
[/quote]
Ai miten niin en osaa? Nauhat pysyvät tiukasti kiinni koko päivän ja rusettikin näyttää ihan identtiseltä "oikean" tavan kanssa.
[/quote]
Mitenpä meinasit opettaa lastasi? Ihmettelen miten olet huijannut opettajia kouluun mennessä, ainakin meillä piti ekaluokkalaisena osata sitoa kengän nauhat ja sinä et sitä näemmä vieläkään osaa.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitenpä meinasit opettaa lastasi? Ihmettelen miten olet huijannut opettajia kouluun mennessä, ainakin meillä piti ekaluokkalaisena osata sitoa kengän nauhat ja sinä et sitä näemmä vieläkään osaa.
[/quote]
No isänsä opettakoon jos ei minun tyylini kelpaa. :D
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:40"]
Kaksi narua kiepille ja niistä sitten solmu. Onko jokin aikuismaisempi tapa tehdä rusetti jota mä en vaan tajua?!
[/quote]
Harva aikuinen noin tekee rusetin se on totta. Mutta ajattele näin: mitä sitten? Missä hemmetin säännöstössä sanotaan miten rusetti pitää tehdä?
Tee se rusetti miten haluat!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:14"]
Saanen kysyä, että missähän iässä tämä nk. Aikuisten rusetti sitten opetetaan tekemään? Mä olen nyt 26, eikä vielä ole opetettu aikuisrusettia. Onko sen rusetin teolle joku valinnainen oppiaine yläasteella vai missö tuo aikuisrusetti kuuluisi oppia? Onko myöhäisopettelijoille jotakin aikuisrusetintekokursseja kansalaisopistoissa?
[/quote]
Tämä kuuluu sarjaamme miten käyttää haarukkaa ja veistä oikein. Ne vaan pitää tietää. Minä tiedän mutta minua ei kiinnosta.
Rusetin teen "aikuisten" tavalla mitä hemmettiä se tarkoittaakaan ja käytä aina haarukkaa ja veistä (ei näsäviisastella).
Mutta haarukkaa käytän ns. väärin koska pidän piikki puolen ylhäällä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 12:23"]Mä teen lasten tavalla ja teen jatkossakin. [/quote] Pyysin nyt kuitenkin miestä näyttämään miten se tehdään "aikuisten tavalla". Nyt on kolme eri tapaa tehdä se. Käytän edelleen pupunkorvia koska se on kaikista nopein ja helpoin.
[/quote]
Pupukorva tyyli ei ole helpoin eikä nopein. Mutta käytä mitä haluat ei sillä merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:12"]
Mä olin jo reippaasti täysi-ikäinen, kun kuulin että on erikseen aikuisten ja lasten tapa (outo jaottelu kyllä). Mun tapa oli se lasten enkä oo viitsinyt opetella sitä toisenlaista, kun toi oma tapa on ollut riittävän toimiva. Sitä paitsi mulla on kaikki nauhakengät valmiiksi rusetilla ja solmin niitä vasta sitten kun ne on löystyneet tai auenneet kokonaan....
Eikö se ole ihan sama, että miten tekee kunhan rusetit pysyy kiinni?
[/quote]
Mahtaa olla kenkien pysyvyys hyvä jos tunget jalkasi sinne kun nauhat on jo kiinni
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Älä välitä tuosta. Ei tosiaankaan ole mitään oikeata tapaa. Kun asian saa hoidettua niin se on ainoa millä on merkitystä
Oma mies sanoo tuota lasten rusettia mummosolmuksi. Se ei pysy kiinni saati asetu nätisti.
Itsehän en ole vieläkään oppinut solmimaan kengännauhojani oikein, vaan mummosolmulla mennään.