Savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos? Tapahtuuko tätä?
Eli tiedätkö savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos, jos työntekijästä ei pidetä jostain syystä? Tapahtuuko tätä Suomessa?
Jos tätä vielä tapahtuu niin en ymmärrä miten sitä voidaan perustella.
Kommentit (175)
Meillä pieni klikki savusti esimiehen ulos. Klikin pomo halusi itse pomoksi. Entisen hyvän pomon tilalle tulikin tyyppi, jonka jälkeen asiat olivat todella kurjasti. Siitäpäs saivat, minä lähdin eläkkeelle ja tuo entinen pomo sai paljon paremman duunin.
Iän ikuinen suomalainen kiusaajien tapa purkaa omaa pahaaoloaan. Näiden lapset aloittaa kiusaamisen jo koulussa ja jatkavat työelämässä. Sukupolvelta toiselle. Useimmiten kiusaajat ovat ns. sosiaalisesti parempaa väkeä ja kokevat että se on heidän etuoikeus kohdella muita miten haluavat, "koska he pitävät Suomea pystyssä" (näin sanoi eräs kokoomuslainen, ylpeili miten opettaa tavan jo nuorena lapsilleen).
Kyllä savustetaan. Minua pyrkii savustamaan työpaikalta tyyppi, joka ensin minut sinne halusi. Hänen aisaparinsa on jopa käynyt minulle kerran sanomassa, ettå minun kannattaa hakea toisaalle töihin. En tiedä huomaako esimies mitään, vai onko hän todella niin sokea.
Meidän sairaalassa ihan jatkuvasti.
Bisnesalalla jatkuvasti jos joku ei tee tulosta. Siellä ei ymmärretä sitä, jos joku nainen tulee raskaaksi vaan pitäisi muka olla täydessä työkunnossa. Haloo miehet?
Meille tuli uusi työntekijä, joka kitisee aivan kaikesta. Kieltäytyy myös tekemästä töitä ja opettelemasta tehtäviä. Esimies käytti koko koeajan siihen että "hän varmaan oppii ajan kanssa". No koeaika loppui, ei oppinut eikä edes yrittänyt. Marisi vain kaikista tehtävistä mitä hänelle annettiin. Ja nyt ollaan kaikki ihan loppu kun tämä yksi myrkyttää ilmapiiriä ja kaataa omat tehtävänsä muille.
Ollaan oikeastaan tilanteessa että osaston työntekijät savustaa tämän uuden pihalle tai uusi savustaa koko muun osaston.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä yllämainitun kaltaisille myrkyttäjä-marisijoille pitäisi työpaikoilla tehdä? Irtisanominenhan ei tuollaisin perustein onnistu. Kuinka kauan jaksatte olla jaloja ritareita työntekijää kohtaan?
Pitäisi säätää joku laki että savustaja erotettaisiin niin loppuisi tuo iän ikuinen savustaminen, joka perustuu aina vääryyteen eikä oteta huomioon miltä savustettavalta tuntuu.
Itse huomasin hoitoalalla että jos ei itse osallistu syyttömien savustamiseen niin joutuu pian itse savustettavaksi. Julmia ihmisiä hoitoala täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä yllämainitun kaltaisille myrkyttäjä-marisijoille pitäisi työpaikoilla tehdä? Irtisanominenhan ei tuollaisin perustein onnistu. Kuinka kauan jaksatte olla jaloja ritareita työntekijää kohtaan?
Tämä muakin kiinnostaa. Onko muka vähemmän paha että yksi piinaa ulos koko toimivan osaston kuin että osasto vain hankkiutuu eroon siitä yhdestä hankalasta tyypistä ja jatkaa taas hommiaan entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi säätää joku laki että savustaja erotettaisiin niin loppuisi tuo iän ikuinen savustaminen, joka perustuu aina vääryyteen eikä oteta huomioon miltä savustettavalta tuntuu.
Entäpä tilanteessa, jossa se savustaminen perustuu sen savustettavan omaan asenteeseen ja tehottomuuteen? Vai onko tuottamattomia negatiivisia tyyppejä vain pakko sietää muuten toimivassa työympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä tilanteessa, jossa se savustaminen perustuu sen savustettavan omaan asenteeseen ja tehottomuuteen? Vai onko tuottamattomia negatiivisia tyyppejä vain pakko sietää muuten toimivassa työympäristössä.
Kokemukseni mukaan nämä huonosti käyttäytyvät, tehottomat ja negatiiviset ovat immuuneja savustamiselle. Kun ei niille ole väliä muista, ovat keskittyneet itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työsopimuksessa mainituista työtehtävistä kieltäytyminen ole irtisanomisperuste?
No, tietenkin tämä marisija tekee hommat uhkausten jälkeen mitenkuten, jolloin tulee tulkintaristiriita työstä kieltäytymisestä.?
Useimmiten ulossavustamiselle on ihan pätevät perusteet. Esim. laiskotteleva, valittava tai vaikkapa täysin tuppisuu työntekijä muodostuu väistämättä rasitteeksi koko työporukalle, ja firmalle. Sellaiset voi ihan hyvillä mielin savustaa ulos, ilman mitään tunnontuskia. Olen itsekin saanut onnistuneesti savustettua monta niskoittelevaa työkaveriani, ja eräässä firmassa itseasiassa yhden johtajista ulos. Joka kerta, kun olen saanut savustettua ihmisen ulos on työpaikan ilmapiiri parantunut huomattavasti.
Savustetut ihmiset voivat katsoa peiliin, sillä heidän ulossavustamiseensa on syypää he itse. Miksi minun pitäisi tuntea mitään tunnontuskia, jos savustan esim. työilmapiirin tuhoajan tai työporukan rasittajan ulos? Minähän teen silloin vain sen, mikä jokaisen vastuullisen ihmisen kuuluu tehdä. En mitään väärää.
Eikä muuten kannata ainakaan minulle alkaa valittaa karmasta tms., koska saan kyllä alta aikayksikön uuden työn käytännössä mistä vain mikäli minut savustetaan ulos. Olen varmistanut kaikilla tavoin sen, että huolta huomisesta minulla ei ole millään osa-alueella...
Ei ne kouluajan kiusaajat mihinkään häviä, vaan siirtyvät vaan työelämään jatkamaan samaa rataa.
Pahin tapaus jonka tiedän oli entisellä työpaikallani, tästä on n. 20 vuotta aikaa. Kyseessä oli toimihenkilö. Yks päivä ei vaan kulkukortit enää toimineet, ja häneltä katkaistiin yhteydet kaikkeen tietoliikenteeseen. Ei pystynyt siis tekemään työtään lainkaan. Ihan älytön tapaus. Kyllä, lähti talosta saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kouluajan kiusaajat mihinkään häviä, vaan siirtyvät vaan työelämään jatkamaan samaa rataa.
En itse ainakaan ollut koulussa kiusaaja, enkä edes kiusattu. Mutta fakta on se, että työelämä on koulua moninverroin raadollisempaa eikä työelämässä ole yhtään sijaa heille, jotka niskoittelevat tai eivät sopeudu muuhun työporukkaan.
Enkä minä todellakaan kiusaa ketään ilman oikeaa syytä, koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan ollut koulussa kiusaaja, enkä edes kiusattu. Mutta fakta on se, että työelämä on koulua moninverroin raadollisempaa eikä työelämässä ole yhtään sijaa heille, jotka niskoittelevat tai eivät sopeudu muuhun työporukkaan.
Enkä minä todellakaan kiusaa ketään ilman oikeaa syytä, koskaan.
Työelämässä on aina niitä jotka tekee enemmän kuin toiset töitä. Sellainen on fantasiaa ja utopiaa että jokaisen työpanos olisi identtinen. Tai jos ei porukkaan sopeudu, on erilaisia persoonia. Se ei kuitenkaan oikeuta savustukseen. Oletko miettinyt koskaan miltä savustettavalta tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Onko hoito-alalla pahakin tilanne työtovereiden kohtelussa?
Hoitoalalla on paljon työpaikka kiusaamista, selän takana pahan puhumista ja kaikenlaisia riitoja. Itseäni on yritetty monesti savustaa ulos, monella tavalla. Loppujen lopuksi karma on kostanut kaikille savustamuista yrittäjille, ja ovat joutuneet itse savustetuiksi pois. Itse en ole lähdössä kulumallakaan, enkä tunne empatiaa, enkä muitakaan tunteita työkavereita kohtaan.
Hoitoalalla ainakin, todella paljon.