Savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos? Tapahtuuko tätä?
Eli tiedätkö savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos, jos työntekijästä ei pidetä jostain syystä? Tapahtuuko tätä Suomessa?
Jos tätä vielä tapahtuu niin en ymmärrä miten sitä voidaan perustella.
Kommentit (175)
En ymmärrä että osa täällä jopa kehuu savustaneensa ja sanoo niin kuin se olisi jotenkin moraalisesti oikeuttavissa.
Ihan oikein jos ei naamaa jaksa kattoo tai on laiska työntekijä.
Savustamista tapahtuu erityisesti silloin, jos joku/jotkut kokevat oman työpaikkansa uhatuksi.
Miten kukaan pystyy olemaan niin julma toista ihmistä kohtaan, että savustaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein jos ei naamaa jaksa kattoo tai on laiska työntekijä.
Häpeä! Eiköhän karma sinullekkin joskus takaisin maksa eikä silloin ketään harmita.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelussa kun sanot sanankin laeista alkaa ajojahti.
Eiku pari askelta korkeammalle valitus ja esimies menee sairaslomalle.. ikuisiksi ajoiksi.
Millainen arvomaailma on savustajalla?
Missä teidän moraali jotka olette savustamiseen osallistuneet?
Aloittaessani uudessa työssä esimies haukkui minua edeltäviä työntekijöitä ja kaksi vanhempaa työntekijää kerskuivat lounaalla taukohuoneessa kuinka työpaikalla on savustettu ihmisiä ulos. Parin vuoden jälkeen olin itse tilanteessa jossa minun savustaminen todenteolla alkoi. Nykyään hyvän työpaikan löytyminen on lottovoitto.
Myös ammattiyhdistysliike savustaa työpaikoilta väkeä, ja nimenomaan nuoria ammattitaitoisia työntekijöitä. Kaveri on savustettu työstä nimenomaan ay-jyrien painostuksen takia, vaikka tykkäsi itse työstä kovasti. Teki hyvää työtä ripeällä tahdilla, jolloin ay-politrukit alkoivat painostamaan jotta työtahtia pitäisi laskea, muuten vanhat jäärät tuntisivat itsensä huonommiksi ja pomo huomaisi miten paljon tehostamisen varaa työssä olisi. Päätti sitten jättää koko puljun ja siirtyä toiseen työpaikkaan. Vanhan työpaikan pomo valitteli, että tätähän se on kun ummehtuneet ay-politrukit sahaavat oman ammattialansa oksaa. Joku toinen työpaikka, joka ei ollut ay-mafian korruptoima, sai hyvän työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Millainen arvomaailma on savustajalla?
Ammattiyhdistysliikkeen arvomaailma.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että osa täällä jopa kehuu savustaneensa ja sanoo niin kuin se olisi jotenkin moraalisesti oikeuttavissa.
Sairaitahan ne sellaiset on ja ovat sairastuttaneet jo koko työyhteisön, työilmapiirin voi aistia jo työpaikan ovelta, ennenkuin kukaan edes sanoo mitään. Vaikka se jotenkin nurinkuriselta tuntuukin, niin itsensä pitää pelastaa tuolta ja lähteä heti ensimmäisestä havainnosta hakemaan toista paikkaa. Kaksi faktaa:
1. paska ei muuksi muutu
2. se on sittenkin vaan duunipaikka, ei liity sinun itseisarvoosi millään tavoin tai arvota sinua
Paperiteollisuudessa esihenkilöt jaksaa päivittäin muistuttaa kuinka on oven takana jonoa tulossa jos et tee juuri niin nopeasti ja sillä tavalla kuin käsketään. Ei duunareilla ole arvoa suomessa
On savustettu.
Toisessa tilanteessa minusta kuulemma tuli jatkuvasti huonoa palautetta sekä esimiehiltä että työkavereilta. Pyysin tarkennusta, että mitä nämä palautteet ovat olleet niin vastaus "en muista".
No on jännä juttu jos on useammalta taholta muka tällaista kuullut ja minua pidempään seurailtu, niin "ei muista".
Toinen tapaus alkoi yhtäkkiä saamaan ihme raivokohtauksia silloin, kun ei ollut ketään kuulemassa. Solvasi minua myös työporukan whatsapissa, haukkui jatkuvasti työskentelyäni selän takana.Tämä tyyppi oli pomon kaveri, pomo mukamas oli puolueeton. Kyllä se sen toisen puolella oli eikä myöskään uskonut kertomustani, kun ainoa miten otti kantaa oli että "se ei oo yleensä tollanen" ja "selvitetään asia JOS SÄ HALUUT".
Esimiehen olisi kuulunut asia selvittää, halusi asianosaiset sitä tai ei.
Tuntuu, että tuossa oli kateus takana ja se, että minua haukkumalla muka oma arvo nousi.
Tein molemmista paikoista ilmoituksen luottamusmiehelle, ensimmäinen vastasi, toinen ei mitään. Laitoin pitkän kirjeen kohtelustani ja esimiehen menettelystä ja kaksi kyselyä perään, onko viestini luettu. Ei mitään vastausta.
Uskon, että työskentelyssäni on voinut olla puutteita, mutta kummallista on ettei niitä korjattavia asioita ole kummassakaan paikassa suostuttu kertomaan. On myös yritetty klassista maton alle lakaisua, eli "molempien pitää miettiä miksei kemiat kohtaa" ja sitä etten muka osaa ottaa palautetta vastaan. Paha on ottaa silloin, kun se tulee selän takana.
Eihän siinä ole mitään henkilökemia-asiaa, jos yksi henkilö jatkuvasti haukkuu samaa ihmistä ja käyttäytyy hyökkäävästi. Selän takana mustamaalaaminen on hyökkäävää käytöstä.
Esimies ei myöskään jaksa puuttua, kun on kivempaa ja helpompaa olla puuttumatta.
Tapahtuuhan tätä. Onneksi meillä on Ay liikkeet olemassa, sillä muuten savustamista tapahtuisi 10x enemmän, kun työntekijät menettäisivät kaikki oikeudet.
Tätä kokoomus yms. yrittää ajaa, että rikkaat rikastuisi polkemalla työntekijöiden palkat ja oikeudet alas.
Savustamisesta tulisi super helppoa ilman Ay liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuuhan tätä. Onneksi meillä on Ay liikkeet olemassa, sillä muuten savustamista tapahtuisi 10x enemmän, kun työntekijät menettäisivät kaikki oikeudet.
Tätä kokoomus yms. yrittää ajaa, että rikkaat rikastuisi polkemalla työntekijöiden palkat ja oikeudet alas.
Savustamisesta tulisi super helppoa ilman Ay liikkeitä.
Työpaikkani laiskimmat ja pahimmat kiusaajat ovat ay-liikkeen ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa jonka mielestä savustamisesta pitäisi tehdä laitonta ja rikollista?
Savustaminen on niin väärin kuin mikään voi olla. Toinen haluaa tehdä töitä ja tässä kiitos?
No kerro ihmeessä miten siitä tehtäisiin laitonta? Että kun Pirjosta tuntuu ikävältä kun työkaverit ei sano moi, niin sitten ne saisi siitä sakot?
Tai jos joku ei perehdytä kiireeseen vedoten, niin mitä?
Kyllä ihan oikeaan työpaikkakiusaamiseen on jo olemassa lain puolesta keinot puuttua, mutta jos joku vaan nyt kertoo miten tuollaisen hienovaraisen painostamisen voisi saada kriminaisoitua, niin mielenkiinnolla kuuntelen.
Varsinkin kun joka työpaikalla on myös niitä, jotka itse käyttäytyy ihan törkeästi, ja kun siihen reagoidaan, niin huutavat kurkku suorana joutuneensa kiusatuiksi. Samoin jos joku kertoo olleensa AINA kiusattu, niin todennäköisemmin tilanne on se, että hän itse on ns. herkistynyt kiusaamiselle, ja näkee sitä kiusaamista kaikkialla, myös sellaisissa paikoissa missä sitä todellakaan ei ole.
Ihan vaikka esimerkkinä: ihminen haluaa ihan joka palaverissa päästä sanomaan joka asiaan oman mielipiteensä, ja jos sen kanssa ei olla samaa mieltä --> kiusaamista. Tai jos oma ehdotus ei mene läpi --> kiusaamista. Ja sitten kun on tullut tällä lailla "kiusatuksi", niin sitten itse ei enää tervehdi muita tai osallistu yhteisiin tilaisuuksiin --> syrjintää. Siis oletus näillä henkilöillä on, että kun he kokevat tulleensa loukatuiksi, niin muun työyhteisön pitäisi pyydellä anteeksi ja maanitella heitä takaisin mukaan porukoihin. Ja jokainen aikuinen varmaan tietää, että ei se nyt työpaikalla ihan silleen mene.
Alapeukkuryöppyä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Myös ammattiyhdistysliike savustaa työpaikoilta väkeä, ja nimenomaan nuoria ammattitaitoisia työntekijöitä. Kaveri on savustettu työstä nimenomaan ay-jyrien painostuksen takia, vaikka tykkäsi itse työstä kovasti. Teki hyvää työtä ripeällä tahdilla, jolloin ay-politrukit alkoivat painostamaan jotta työtahtia pitäisi laskea, muuten vanhat jäärät tuntisivat itsensä huonommiksi ja pomo huomaisi miten paljon tehostamisen varaa työssä olisi. Päätti sitten jättää koko puljun ja siirtyä toiseen työpaikkaan. Vanhan työpaikan pomo valitteli, että tätähän se on kun ummehtuneet ay-politrukit sahaavat oman ammattialansa oksaa. Joku toinen työpaikka, joka ei ollut ay-mafian korruptoima, sai hyvän työntekijän.
Tämä on just sitä miesvaltaisten alojen, esim. paperitehtaiden meininkiä. Tiedän itse valtavan monta vastaavaa tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä teidän moraali jotka olette savustamiseen osallistuneet?
KEnenkään velvollisuus ei ole loputtomasti esim. tehdä saikuttajan töitä. Mulla on oma työmoraali, joka tarkoittaa sitä, että pidän huolen siitä, että oma työpanokseni on kunnollinen ja muiden ei tarvitse mun takia kärsiä. En myöskään itse ala kenenkään toisen hommia paikkailemaan.
Onneksi omalla alalla ketjutetaan määräaikaisuuksia niin pitkään, että siinä pääsee kyllä näkemään ketkä osaa hommat ja ketkä ei, eikä ketään tarvitse savustaa ulos, kun niitä sopimuksia ei vaan jatketa.
Mutta henkilökohtaisesti ymmärrän sellaisen savustamisen, missä huono työntekijä savustetaan pihalle. Sitten taas pelkkä ilkeily ja kuppikuntailu on asia erikseen.
Olenko ainoa jonka mielestä savustamisesta pitäisi tehdä laitonta ja rikollista?
Savustaminen on niin väärin kuin mikään voi olla. Toinen haluaa tehdä töitä ja tässä kiitos?