Savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos? Tapahtuuko tätä?
Eli tiedätkö savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos, jos työntekijästä ei pidetä jostain syystä? Tapahtuuko tätä Suomessa?
Jos tätä vielä tapahtuu niin en ymmärrä miten sitä voidaan perustella.
Kommentit (175)
Itse jouduin esimieheni savustamaksi. Olin nuori ja ensimmäisessä opiskelujen jälkeisessä työpaikassa. Hän oli savustanut jo kaksi alaista pois tiimistä, ja minusta tuli pian uusin uhri. Hän antoi minulle jatkuvasti sihteeritason tehtäviä (kokouskutsujen lähettäminen, muistiinpanojen tekeminen, postitukset, toimiston siistiminen) vaikka olin yliopistokoulutettu asiantuntija. Hän allokoi minun projekteilleni vähemmän budjettia kuin muille, jotta ns. oikeat työtehtäväni vähenisivät. Hän pyysi minua listaamaan miellekkäimmät työtehtäväni, ja seuraavalla viikolla hän ilmoitti poistavansa ne minulta ja antavansa ne tiimiläiselleni. Tilalle tuli lisää sihteerihommia. Hän jopa uhkasi hankkia minulle alennuksen titteliin ja palkkaan mutta vetäytyi, kun sanoin olevani liittoon yhteydessä. Omalle esimiehelleen ja HR:lle hän kertoi ummet ja lammet siitä, että olin niin surkea työntekijä, ettei minulle voinut antaa vastuullisempia tehtäviä. HR ei koskaan kuullut minua asiassa vaan uskoi sokeasti esimiestä.
Onnekseni päädyin yhteen projektiin toisen tiimin esimiehen kanssa, ja tämän tiimistä avautui paikka. Hain sitä ja tulin valituksi. Vanhalle tiimilleni esimies selitti, että minut piti säälistä siirtää uusiin tehtäviin, koska en ollut riittävän osaava vanhassa tiimissä. Viimeisenä tekonaan esimies ei suostunut jakamaan työtehtäviäni uudelleen vaan pommitti minua edelleen vanhan tehtäväni asioilla kuukausia siirron jälkeen. Lopulta uusi esimieheni joutui puuttumaan tilanteeseen.
Eli siis suomeksi kiusataan. Usein kiusaajalla on se sama juttu kuin kouluaikana: tarve nöyryyttää muita ettei oma paha olo tai epävarmuus näkyisi.
Onneksi itse pääsin myrkyllisestä työpaikasta pois, jossa esimies kiusasi. Nykyään uudessa työssä huolehdin siitä ettei vastaavaa tapahdu muille. Omasta kokemuksesta on siis ollut hyötyä. Kiusaajakin passitettiin lopulta takaisin Kajaaniin. Toki itse pitää sitä saavutuksenaan.🤣
Vierailija kirjoitti:
Eli siis suomeksi kiusataan. Usein kiusaajalla on se sama juttu kuin kouluaikana: tarve nöyryyttää muita ettei oma paha olo tai epävarmuus näkyisi.
Onneksi itse pääsin myrkyllisestä työpaikasta pois, jossa esimies kiusasi. Nykyään uudessa työssä huolehdin siitä ettei vastaavaa tapahdu muille. Omasta kokemuksesta on siis ollut hyötyä. Kiusaajakin passitettiin lopulta takaisin Kajaaniin. Toki itse pitää sitä saavutuksenaan.🤣
Olen samaa mieltä ja usein huomannut, että lyhyemmät miehet tai jotenkin muuten 'vajavaiset' ovat ilkeitä muille. Liekö joku Napoleon syndrooma tai vast. alemmuuskompleksi jota yrittävät paikata muiden alistamisella.
Vierailija kirjoitti:
Iän ikuinen suomalainen kiusaajien tapa purkaa omaa pahaaoloaan. Näiden lapset aloittaa kiusaamisen jo koulussa ja jatkavat työelämässä. Sukupolvelta toiselle. Useimmiten kiusaajat ovat ns. sosiaalisesti parempaa väkeä ja kokevat että se on heidän etuoikeus kohdella muita miten haluavat, "koska he pitävät Suomea pystyssä" (näin sanoi eräs kokoomuslainen, ylpeili miten opettaa tavan jo nuorena lapsilleen).
Osuit asian ytimeen.Juuri se sosiaalisesti parempi väki ottaa asiakseen kiusata vähän heikompaa alaista,koska he luulevat,että se on heidän oikeus,kun ovat päässeet asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ujoskus pomo, joka kutsui "ikäviä alaisia" puhutteluun kahden kesken, ja kehotti irtisanoutumaan. Ei oo oikeastaan enää edes savustamista, vaan suoranaista ajamista. Yhdeltä ainakin sai hermon palamaan niin että se lähtikin. Mua ei uskaltanut yrittää vaikka olis halunnut, kun olin niin läheisissä väleissä luottamusmieheen ja tiesi, etten suostuisi kahdenkeskiseen puhutteluun.
Suomen arvopaperikeskus on alalla tunnettu..
Miesvaltaisella alalla olen työssä. Nyt aletaan työntekijöitä vaginaistamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ujoskus pomo, joka kutsui "ikäviä alaisia" puhutteluun kahden kesken, ja kehotti irtisanoutumaan. Ei oo oikeastaan enää edes savustamista, vaan suoranaista ajamista. Yhdeltä ainakin sai hermon palamaan niin että se lähtikin. Mua ei uskaltanut yrittää vaikka olis halunnut, kun olin niin läheisissä väleissä luottamusmieheen ja tiesi, etten suostuisi kahdenkeskiseen puhutteluun.
Suomen arvopaperikeskus on alalla tunnettu..
WC-paperin johtavia tuottajia .
No mitä luulet jos varsinkin julkinen sektori alkaa olee täynnä jotain hint tikommunisteja pelkästään ja menot sitten sen mukaiset myöskin.
Aivan varmasti hankala työntekijä nakitetaan niin kurjaan työhön, että itse irtisanoutuu.
Nyt lampaat firmojen nimiä esiin missä savustamissa tapahtuu tai on tapatunut.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele työvoimapulaa niin kauan, kun suomessa ei voida turvata turvallisia työoloja ihmisille.
Etätyön pitäisi olla laillinen perusoikeus, sekä rakentaa webbijärjestelmä johon kaikkien yritysten työntekijät voivat jättää anonyymia, työantajaan linkitettävää palautetta. Mikäli tietty hälytysprosentti täyttyy, viranomaiset tulee tutkimaan paikan työoloja.
Lisäksi työstä pitäisi oystymään irtisanoutumaan ilman karenssia, mikäli työolot sisältää kiusaamista ym.
Mulle elämä on liian lyhyt että viettäisin sen jonkun viksahtaneen leikkikaluna joka ei muusta saa iloa eläänsä kun muiden kiusaamisesta.
Juurikin näin. Tuntuu että Suomessa kiusaamista on jo alettu pitää jossakin määrin normaalina. Itsekään en usein pidä työkavereistani mutta en silti kiusaa heitä. Luulen kiusaamisen johtuvan myös kiusaajan heikosta itsetunnosta . Niin kauan kuin kiusaajat saavat jatkaa ilman seuraamuksia eivät asiat voi muuttua.
Työtehtävät ylös tarkasti ja kirjallisesti.y lemmältä pomolta pyyntö tehdä tämä!! Myöskin ne yllättävät työtehtävät ja kiireajat erikseen, ja myös teksti että niitä omia töitä ei saa antaa muille, jotta kukaan ei kuormitu. Pomoille myös tämä, ja heidänkin työajat ja tehtävät näkyviksi työntekijöille, koska narsistimaiset pomot niin herkäst vaivihkaa ja lipevästi antaa muille työnsä, tyyliin 'nyt en ehdi, niin veisitkö tai autatko tämän 'ja myöskin narsistiset pomot teettävät pätevillä harjoittelijoilla omat työnsä, ja sitä harjoittelijaa ohjaakin tietysti myös joku muu työntekijä. On niin tympeetä katsoa pomoa, joka lähtee aina etuajassa, isoissa tapahtumissa ei jää auttamaan ja kiitoksena aukoo päätään, miksi ei hänelle ilmoiteta kauanko menee. Ei ymmärrä miten raskaita on loppujärjestelyt, ei onnistu 5 min, kun siirretään takaisin valtavat pöydät, tuolit, jne jne. Sitten on 2 h mennyt ylimääräistä ja se pitää selittää pomolle, jonka pitäisi virallisestikkin olla paikan päällä itsekin työssä. Valituksia on tehty, mutta käytös ei vain ole muuttunut. Elää harhamaailmassa, jossa luulee että hyvä pomo voi mikromanageroida ja olla poissa, ilman että työpaikka ei muka tajuaisi , että hän ei tee niitä töitä juuri mitään. Luulee että pomona voi vain käydä päsmäröimässä ja ihmettelee kun ei pomona saa kunnioitusta. Neuvoo itsestäänselvyyksissä ja antaa kylmäästi potkut jos ei häntä mielistele , ja jos edes vähänkin sanoo että nyt ei oltu tehty mitään, kun olit unohtanut kokonaan työtilauksen.onneksi ylempi taho on järkevä ja on estänyt nämä potkut! Yrittää silti koko ajan, kuulen vierestä sitä savustusta, kun tenttaa yhtä työntekijää. Tämä yksi työntekijä kantaa vastuun sen pashan , kokemattoman pikkupomon toiminnasta siten että hän ei anna periksi, niin koko yhteisö ei ole ihan hulluksi mennyt. Isompi johto puuttuu ja lähetti hänet työkyky arviointiin. Yksi savustuksen kohde siis taistelee että saataisiin hyvä ilmapiiri. Yksikkö ei edes tarvii johtajaa, työt tehdään porukalla aina paremmin, ja osataan itsekkin, kun ollaan yksin jokatapauksessa välillä, ilmankin turhia höpöttävää pomoa, joka vastoin sopimustaan on jättänyt omat työnsä muille. Vakituisen irtisanominen on kuitenkin iso päätös, mutta edes erihommiin tuo pomo joutaisi kyllä.
On järkyttävää että pomo ei edes ole selvillä työnteosta, kun ei itse tee ja savustaa yhtätyöntekijää ulos. Se on tosi sairas ympäristö. Veikkaan narsistia, viha ja aggressio muiden virheistä paljastaa sen. Huuto yhtä äkkiä ja ilmapiiri, jossa ihmeissään mietitään mistä pikkuasiasta se nyt pimahtaa. Huom huuto on työnhäirintää ja väkivaltaa. Muistakaa että narsisimin tunnistaa että ujuttaa työt muille, ja on vihainen ja huutava, jopa väkivaltainen. Empatiaa ei ole. Vain järjellä voi vastata hänelle! Saa vaivihkaa koko yhteisön laajasti sekaisin, sopimukset kaatuu, työntekijät lähtee tai uupuu, talous yllätyksiä, itse ei tee töitä ja siirtää niitä muille. Ja sitten huutaa, miksi et tee nopeammin minun työtäni, on arvaamattomia. Heidän huuto voi tuila vaikka kolmen päivän päästä, pienestä asiasta,ei ole mitään loogista syytä niihin. Osaavat manipuloida ja ajavat aina omaa etuaan. Minä, minä olen täydellinen. Eivät myönnä virheitään. Ovst ylhäällä ja muut kaikki pieniä ja alhaalla. Hovi harhaisuus. Narsisti pomo ei ikinä ajattele asioota, miten on parasta työntekijälle! Hän kaataa kaikki omat työnsä kaikille muille, ei tietenkään niin että sen heti tajuaisi. Eihän kuninkast tee töitä, vaan alamaiset, narsistinen harha. Narsisti ei muutu. Vain itse voi joko lähteä tai sairastua. Kun narsisti pomo on lomalla, koko työyhteisö voi hiton hyvin. Ero on valtava. Ja työt toimii silti.
Yleensä pomot ei ole kärryillä työtehtävien kestosta ja sisällöstä. Se pitää korjata. kirjalliset , tarkat ja selkeät työnjaot paperille ylös kaikilta, myös pomoilta. Siitä on vaikeampaa lusmuilla. Jos on hyvä työporukkka, niin itse ainakin tein just pari tuntia yli, kun tiesin etten halua sitä hyvälle työkaverilleni jättää ma aamuun. Hänelläkin on yhtä pajon töitä. Kun on samanhenkisiä työkavereita, ei normaali ihminen halua heille pahaa tai juorua heistä, vaan minä ainakin suojelenkin, eli muistutan jos joku on unohtunut, niin ei tule heille sanomista siitä. En oo mennyt töihin kilpailemaan, juoruamaan tai viemään muiden työpaikkoja, reilu peli. Oli yks paikka auki, kysyin suoraan mua kauemmin olleelta hakeeko hän siihen, ei hakenut, joten sanoin, että no sit voin hakea. Sainkin sen , mutta en haluakkaan siihen yksikköön, siellä on kahjo pomo. Savustas yhtä pätevää työntekijää. Ei pomona kestä itseään parempia, ja on tehnyt aiheettomia varoitus ilmoituksia, ylempo johto hylkäsi ne. Ei näe omaa asemaansa pomona ja kannustimena, ainoastaan kykenee käskyttämään. Kaikilla ei vain riitä ihmisten käsittelyyn taitoja, eli löytää eri persoonat ja tuoda heidän taidot esiin, hyviin hommiin. Eivät ajattele työpaikan edistystä, ainoastaan omas itseäään.
Savustus työpaikalla on suuri vaihtuvuus ja savustus on niin vakava ongelma, että se pitää lopettaa hyvin nopeasti ylemmältä taholta! Luottamus on täysin mennyt, savustettavan ja savustajan välillä ja jäljellä on vain hyvin kuormittava ja sairastunut työnteko, josta puuttuu kommunikointi, ilo ja tilalla on ylisuoritus, pelko potkuista. Ulospäin näkyy ihmeellisenä piikittelynä, murjotuksina ja välillä jopa puhumisena säästä. Jos pomo on savustavas tyyppiä, hän ei sovi pomoksi! Pomon pitää tietysti ratkoa ongelmat , isotkin ja olla itse luotettava! Ja ottaa ne vastuut ja myöskin auttaa kiperis tulanteiisa aina työntekijöitä! Savustus on usein narsisitista ja hyvin sairasta toimintaa. Ja paljastuukin monen työntekijän kärsiminen ja sairastelu, uupumus työhyvinvointi mittauksissa!
Viha, aggressio ei kuulu terveen ihmisen käytökseen.
Apua. Varmaan veljeni. Hän on useammassa työpaikassa saanut lähtöpassit tällaisista syistä. Yleensä ei selviä koeajasta, mutta jos ihme tapahtuu (eli esimieheksi osuu vässykkä) niin tosiaan yt:t melkein ainoa keino.
Veljeni on vajaa 30v ja saanut kenkää koeajalla ainakin 10:stä paikasta ja ollut useissa yt:ssä, joista jokaisissa saanut lähtöpassit. Ja aina samoista syistä on huomautettu ja kenkää tullut. Siltikään ei muuta tapojaan, koska hänellä on oikeus ja kaikenlainen tasavertaisuuden vaatiminen on kiusaamista ja simputusta.