Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos? Tapahtuuko tätä?

ElliIhmeissan1
13.11.2021 |

Eli tiedätkö savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos, jos työntekijästä ei pidetä jostain syystä? Tapahtuuko tätä Suomessa?

Jos tätä vielä tapahtuu niin en ymmärrä miten sitä voidaan perustella.

Kommentit (175)

Vierailija
41/175 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvopaprikeskus eli Euroclear on harrastanut tätä. Hyvin vahoillinen organisaatio,micromanageeraus huipussa.

Mahdatkohan sinä ressukka edes tietää, mitä micromanageerauksella tarkoitetaan?

Vierailija
42/175 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä irtisanoin itseni viime vuonna, syynä kiusaus, perättömien valheiden levitys.

Olin hiljainen ja tein vaan työni. Selvästi näki että mulkut kollegat liittoutuneet minua vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/175 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikkialla savustetaan joka suuntaan.

Työpaikoilla savustetaan työntekijöitä työttömiksi, ja työttömiä puolestaan savustetaan milloin minnekin.

Savustuksen kotimaa Suomi tässä vain harjoittaa tehostamistoimiaan, ja ay-liike hoitaa indeksikorotukset kilpailukyvyistä tai velkaantumisista huolimatta.

Oppia ikä kaikki, mutta omiin laillisiin oikeuksiin ja oikeusturvaan kannattaa perehtyä huolellisesti jos joudut tuollaiseen, kas kun siitä rakennellaan helposti kierre jossa ei muuta paikkaa yhteiskunnassa enää olekaan kuin olla savustamisen kohteena milloin missäkin.

Vierailija
44/175 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ihan arkipäivää tuo savustaminen.

Vierailija
45/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tapahtuu ja monella eri alalla. Suomalaiset on kateellisia mulkkuja. Ei tarvi kuin alkaa opiskella jotain niin sen jälkeen ollaan et mikä sä yrität olla jne. Niin katkeraa ja pikkusieluista menoa että ihmettelen näiden ihmisten sielunelämää.

ap ei ole tainnut olla kovin pitkään työelämässä eikä varsinkaan useammassa eri työpaikassa. Kyllä tuo yllättävän tavallinen ilmiö.

Eihän sitä mitenkään perustella, sillä on työpaikkakiusaamista.

Vierailija
46/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalalla. Kerran savustettu toisen kerran yritetty ei onnistuneet.

Ensimmäinen kerta oli kun olin vasta valmistunut. Tein avointa virkaa, ts. paikka oli auki mutta ei vielä haussa ja siihen tarvittiin vt. Sain sen, se oli kotisairaanhoidon puolella. 

Siihen oli haluttu eräs toinen, mutta ylihoitaja sanoi ettei ota sitä ihmistä, syystä jota en tiedä. Minun kimppuuni hyökättiin. Minulle ei puhuttu, minulta salattiin infoa, minulle osoitettiin töykeää naamaa. Tämä jatkui ja minulla alkoi olla todella kamala olo mennä töihin.

Kai siitä jotain kantautui yh:n korviinkin koska hän kutsui tapaamiseen ja sanoi suoraan miten asia on. En voi jatkaa sillä paikalla koska tilanne on mennyt mahdottomaksi. Sain kuitenkin paikan toisesta kaupunginosasta.

Sitten myöhemmin hain ja sain vakityön terveyskeskuksesta. Siihenkin oli työkaverit suunnitelleet toista, ja älämölöhän siitä nousi kun paikan sain. Ja päätin että minua ette ulos saa. Eivätkä saaneet.

Tilanne tasoittui ajan myötä niin että osa porukasta tuli järkiinsä ja alkoi hyväksyä. Oli kuitenkin muutama jotka koskaan eivät antaneet anteeksi että "ryöstin" paikan heidän toivomaltaan henkilöltä.

Eihän se mukavaa ollut työskennellä paikassa jossa on huoo henki mutta periksi en antanut ja työni tein niin hyvin että sain jopa kiitosta ylemmältä taholta.

Myöhemmin kunnan sisäisenä siirtona pääsin nykyiseen työhöni sairaalaan jossa viihdyn.

Vierailija
47/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi savustui ulos kun vaadittiin töissä tekemään työtä

Vierailija
48/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työnantajat savustaa työtekijöitä pihalle. Eihän työnantajia kiinnosta lait muutenkaan kun voittoja maksimoidaan kuluja minimoimalla

Vierailija
49/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savustus on mielenkiintoinen termi. Itse koin painostusta ja välit viilenivät esimiehen suunnasta sen jälkeen kun annoin hänelle palautetta siitä, hän että antoi omat hommansa meille alaisille ja silti valitti omaa kiirettään ja elämäntilannetta meille. Esimies oli oma kurssikaveri ja teki käytännössä alempaa työtä esimiehen liksalla. Jätti kaikki esimiehen hommat tekemättä. Kaikesta piti muistuttaa ja kaikki oli jotenkin vaikeaa. Käyttäytyi ylimielisesti muita kohtaan. Lyhyillä ihmisillä joku Napoleon-syndrooma vissiin...

Esimies oli antanut meille tiukan kiellon olla tekemättä ylitöitä. Kun kerran jouduin tekemään perustellusti ylitöitä niin hän ehdotti että pitäisi käyttää lomapäivä sen kuittaamiseen. En käyttänyt vaan kysyin asiaa henkilöstöpuolelta jonka mukaan tehdystä työstä kuuluu maksaa korvaus, piste. Paljastui että esimies oli itse tehnyt ylitöitä säännöllisesti. Siis vaikka oli itse kieltänyt meiltä ylityöt! Ja vaikka olimme tehneet hänen työnsä! Käsittämätön tyyppi.

Vuoden jälkeen en vaan enää jaksanut kuunnella jatkuvasti hänen ongelmia ja tehdä jatkuvasti pomon töitä vaan annoin täyslaidallisen puhelimessa.

Oman purkaukseni jälkeen hän myönsi että olin oikeassa mutta huomasin että hän otti palautteen itseensä. Tämän jälkeen minut jätettiin tylysti ulkopuolelle kaikesta. Löysin itseni mm. tykypäivästä ja kuulin että muilta oli kysytty aiheita ja kohteita tyky-reissuun. Meillä oli siis pieni porukka. Työkaveri kertoi esimiehen sanoneen ettei ainakaan 'siltä' kannata kysyä mitään. Muutkin siis huomasivat tämän syrjinnän.

Minulle tehtiin myös selväksi ettei minulle ollut mitään uutta tehtävää tarjolla vaan olisin samassa hommassa 'toistaiseksi'.

Loppuun väsyneenä, syrjintään ja esimiehen kaksinaamaisuuteen, esimiehen ylimielisyyteen ja oman asemansa väärinkäyttöön sekä suoranaiseen valehteluun pettyneenä hain organisaatiossa töihin toiselle paikkakunnalle. Tulin valituksi. En olisi kuitenkaan päässyt uuteen työhön jos esimies ei olisi antanut puoltoa. Esimies yritti kuitenkin pitää minut talossa vetoamalla ettei ole ketään tulijaa minun paikalle. Tunsin esimieheni ja olin varautunut tähän, joten olin kysynyt pari nimeä valmiiksi, jotka olivat halukkaita sisäisesti siirtymään omalle paikalleni "tässä sulle pari nimeä!". Nyt tämä ilkeä tyyppi ei siis voinut enää venkoilla vaan joutui puoltamaan siirtoani.

Nyt jälkeenpäin olen ihmetellyt miten pimeä ihminen voi olla että yrittää teettää omat työnsä muilla, saada siis maksimi hyödyn minimi vaivalla. Palautetta ei osata käsitellä vaan selitetään musta valkoiseksi. Käsitys itsestä on täysin vääristynyt ja sitä vääristää näillä itseään täynnä olevilla ihmisillä lisää se, että heitä ei pysäytetä vaan saavat jatkaa toimintaansa. Ei ole ikävä entiseen työhön! Olen kuitenkin kiitollinen kokemuksesta, koska nyt osaan tunnistaa omat rajani ja tiedän kykeneväni antamaan palautetta aiheesta.

Vierailija
50/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa kun sanot sanankin laeista alkaa ajojahti.

Uskon tämän! Alalla on kova vaihtuvuus.

Asiallisesti käyttäytyvät ihmiset vaihtavat muihin hommiin.

Aika pelottavaa, että viranomaisvaltaa käyttävät ihmiset saavat käyttäytyä miten lystäävät.

Vierailija
51/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelussa kun sanot sanankin laeista alkaa ajojahti.

Uskon tämän! Alalla on kova vaihtuvuus.

Asiallisesti käyttäytyvät ihmiset vaihtavat muihin hommiin.

Aika pelottavaa, että viranomaisvaltaa käyttävät ihmiset saavat käyttäytyä miten lystäävät.

Pahimmillaan tilanne on se että toimitaan vastoin lakia, sanot asiasta ja asiaa ei korjata. Siinä vaiheessa on pakko päättää jäätkö vai evakuoitko itsesi pois työstä ennen kuin jotain sattuu. Lähes jokainen valitsee poistua koska tilanne on kestämätön.

Vierailija
52/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

87/87 | 

klo 20:56 | 15.11.2021

Haluaako kukaan paljastaa millaista se meno hoitoalalla on pahimmillaan ja mitä negatiivistä siellä tapahtuu?

Kansa kuulisi mielellään teitä nykyisiä ja entisiä hoitajia. Meitä kiinnostaa mitä te olette kokeneet ja ehkä avoimesti puhuen hoitoalakin paranisi 🤗

Vierailija
53/175 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla yleistä, että savustajilla voi olla hyvin laajat verkot ja he voivat estää työllistymisen muihinkin yksikköihin yms. Todella julmaa peliä. Myös syrjintää ja kiusaamista. Onko ihme että moni lopulta jättää alan ja työvoima pula?

Vierailija
54/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillistä, jos ei sopeudu vaikkapa tietynlaisen äänekkään joskin pienen jengin mielipiteisiin joita työpaikoilla esiintyy, luottamushenkilöt heidän ympärilleen kerääntyvät, pikkupomojen luottomiehet jne Kaikenlaista lähes huomaamatonta painostusta, kiusaamista esiintyy joku työntekijä voi esm omaksua itselleen tietynlaisen johtajan roolin jota hänelle ei ole kukaan edes antanut käyttää sitä muiden savustamiseen kiusaamiseen. Sitten on vielä monenlaisia muunlaisia kuppikuntia, työnkuvan, palkkauksen jne perusteella joka luo tietynlaisen työnantajan masinoiman pärstäkerroin  hajota/hallitse kuvioihin jolloin on mahdollista että monenlaista savustamista saattaa tulla yksilölle monestakin suunnasta.

Vierailija
55/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä savustetaan. Omat kokemukseni ovat saman organisaation kahdelta eri osastolta ja molemmissa tapauksissa savustajana oli nainen. Toinen ei sietänyt työoloja kohtaan esitettyä kritiikkiä ja kehotti lähtemään, jos homma ei miellytä. Tämä tapahtui useampaan otteeseen ja useamman eri henkilön kohdalla. Jälkimmäinen puolestaan kehotti miettimään onko minusta työhöni enää (tällöinkin kyse oli ennen kaikkea huonosti organisoidusta työstä ja työoloista). Otin jalat alleni ja kuulemani mukaan niin on tehnyt mini muukin.

Vierailija
56/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäjä savusti minut ulos kuntouttavasta työtoiminnasta aikanaan.

Sanoi päin naamaa, että "sinulla on huono vaikutus ihmisiin". Nauratti, kun olin lähinnä istunut hiljaa nurkassa, ja tulin kaikkien kanssa hyvin toimeen. Ei oo työkkäri enää soitellut:)

Siinä sitä on kannustamista työelämään kun pomo savustaa sinut ulos kuntouttavastakin.

Tragikoomista.

Vierailija
57/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mikään ihme jos suomessa on paljon työttömiä on sen verran surkeita nuo työpaikat ja täynnä itsekkäitä kpäitä

Vierailija
58/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä erityisesti rakennusalalla, jossa ei noudateta minkäänlaisia lakeja.

Joo, ammattiyhdistysliike yleisesti käyttää tätä metodia muun kiusaamisen ohella.

Samoin työnantajat, eikä loimaankassalaisetkaan ole "syyttömiä"

Vierailija
59/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäpä narautin yhden kelvottoman....pomo toi täyden tinalankarullan ennen ruokista ja ruokiselta tultuani yli puolet puuttui. Siitä ohi kulki eräs laiskan pulskea työ'kaveri' jolla oli 3 wc paperi rullaa ja pohjamaali pulloja kainalossaan. Meni omalle kaapilleen, tuli tyhjin käsin takaisin. Kaappi oli avoin, jossa kassinsa levällään. Kujin ohi ja siellähän näkyi ne maalipullot. Vinkkasin pomolle ja samalla saoin että siitä tinarullasta katosi yli puolet ennenkuin ehdin yhtään käyttää.

Ei mennyt kuin 15 min. kun tuo oli pihalla, itse irtisanotuneena. Vaihtoehtona oli, ettei saa töitä koko eteläsuomesta.

Sain kuin sainkin tinalankani takaisin....en taatusti ottanut omaan piikkiini sen häviämistä. Niinhän olisi tapahtunut jollen lisi nähnyt tuota tapausta. Siitä rullasta kun riitti tiettyyn määrään kappaleita ja nyt ei olisi riittänyt kuin alle puoleen.

Tiesinhän tuon vessapaperia ennenkin vieneen, mutta viimeinen niitti oli tuo tinalanka.

Tuollaiset tulee hoitaa ulos joka työpaikalla.

Toki luontaisetuja on kaikilla työpaikoilla erimuodossaan, mutta ei se sitä tarkoita että työkaverin piikkiin varastetaan, eli asia saadaan näyttämään siltä, kuin joku muu olisi jotain hävittänyt. 

Vierailija
60/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mikään ihme jos suomessa on paljon työttömiä on sen verran surkeita nuo työpaikat ja täynnä itsekkäitä kpäitä

Tämä johtuu siitä että työllä on liian suuri merkitys ihmisarvolle Suomessa.

Kun ihmiset menevät töihin, he eivät mene töihin vaan lunastavat ihmisarvon.

Kaikilla on töissä Suomessa liian suuret panokset tiskissä.

Tuosta se monella työttömällä jääkin kiinnii.

Homma hoituisi, mutta ei ole sosiaalisesti hyväksytty eikä riittävän taitava tuohon savustusleikkiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi