Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos? Tapahtuuko tätä?

ElliIhmeissan1
13.11.2021 |

Eli tiedätkö savustetaanko suomalaisilla työpaikoilla työntekijöitä ulos, jos työntekijästä ei pidetä jostain syystä? Tapahtuuko tätä Suomessa?

Jos tätä vielä tapahtuu niin en ymmärrä miten sitä voidaan perustella.

Kommentit (175)

61/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hoito-alalla pahakin tilanne työtovereiden kohtelussa?

Mä en ole törmännyt. Päinvastoin ihan liikaakin siedetään, esim. ammattitaidottomuutta ja jatkuvaa saikuttamista katsotaan läpi sormien ja suoranaisista hoitovirheistä ei kerrota eteenpäin, vaan hyssytellään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
62/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä mikään ihme jos suomessa on paljon työttömiä on sen verran surkeita nuo työpaikat ja täynnä itsekkäitä kpäitä

Tämä johtuu siitä että työllä on liian suuri merkitys ihmisarvolle Suomessa.

Kun ihmiset menevät töihin, he eivät mene töihin vaan lunastavat ihmisarvon.

Kaikilla on töissä Suomessa liian suuret panokset tiskissä.

Tuosta se monella työttömällä jääkin kiinnii.

Homma hoituisi, mutta ei ole sosiaalisesti hyväksytty eikä riittävän taitava tuohon savustusleikkiin.

Työllä ei ole muuta merkitystä kuin rahallinen. Töissä käydään että on varaa viettää vapaa-aikaa.

Eli sillä saa rakennettua talon, hankittua autot vuosikymmenten ajan muutaman v. välein vaihtaen uuteen, mieleisensä harastukset ja kaiken mitä elämältään haluaa. 

Sekä rahaa pankkiin sopivasti, ettei mitkään yllärit pelota tai voi jäädä vaikka pois niistä töistä kun ikää alkaa karttua ja haluaa jo harjoittelemaan eläkkeellä oloa.

Raha on vaihdon väline ja sitä saa töissä käymällä, muun takia minä en ainakaan töissä olisi ikinä käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

87/87 | 

klo 20:56 | 15.11.2021

Haluaako kukaan paljastaa millaista se meno hoitoalalla on pahimmillaan ja mitä negatiivistä siellä tapahtuu?

Kansa kuulisi mielellään teitä nykyisiä ja entisiä hoitajia. Meitä kiinnostaa mitä te olette kokeneet ja ehkä avoimesti puhuen hoitoalakin paranisi 🤗

Varmasti haluaisikin kuulla mutta kuka pystyy omalla naamalla tulemaan esille?

Hilkka Ahde oli aikoinaan rohkea ja pystyi tulemaan koska hänellä oli taloudellisesti turvattu tulevaisuus ja ihan sama sijoittuuko työelämään enää.

Toista se on meikäläisillä jotka haluaa oman asuntolainansa maksaa.

Onko savustamista vai kiusaamista, eiköhän liene sama asia.

Vierailija
64/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen ollut mukana savustamassa. Työntekijä teki työnsä hyvin, kunnes koeaika päättyi. Sen jälkeen saatiin me työkaverit aina korjailla työnjälkeä ja mikään ei auttanut, esimiehen tai tämän esimiehen puhuttelut. Mutta teki kuitenkin näennäisesti töitään, niin ei voinut irtisanoa. Sen lisäksi puhui pahaa uusille työntekijöille ja sai heidätkin lopettamaan töidensä hoitamisen, haukkui selän takana kaikkia, myös minulle, kunnes tajusi, etten ole hänen kanssaan samaa mieltä. Kun saatiin savustettua hänet ulos, koko työpaikan ilmapiiri muuttui täysin ja kyselyssä ollut ilmapiiri nousi nelosesta kasiin.

Todella törkeää! Oletko miettinyt miltä savustettavasta tuntuu?

No mieti sinä, miltä niistä kaikista muista tuntui.   Kaikista niistä, jotka joutuivat tekemään enemmän, koska tuo savustettu nyt vaan ei viitsinyt tehdä enää hommia , kun oli duunin saanut.   Kaikista niistä, jotka joutuivat hänen aiheettomien pahojen puheidensa kohteeksi.    Olisiko koko työyhteisön pitänyt kärsiä ikuisesti tästä yhdestä?

Tämä. Kun irtisanominen on tehty vaikeaksi, on savustaminen lähes ainoa tapa päästä lusmusta eroon.

Vierailija
65/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele työvoimapulaa niin kauan, kun suomessa ei voida turvata turvallisia työoloja ihmisille.

Etätyön pitäisi olla laillinen perusoikeus, sekä rakentaa webbijärjestelmä johon kaikkien yritysten työntekijät voivat jättää anonyymia, työantajaan linkitettävää palautetta. Mikäli tietty hälytysprosentti täyttyy, viranomaiset tulee tutkimaan paikan työoloja.

Lisäksi työstä pitäisi oystymään irtisanoutumaan ilman karenssia, mikäli työolot sisältää kiusaamista ym.

Mulle elämä on liian lyhyt että viettäisin sen jonkun viksahtaneen leikkikaluna joka ei muusta saa iloa eläänsä kun muiden kiusaamisesta.

Vierailija
66/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minäpä narautin yhden kelvottoman....pomo toi täyden tinalankarullan ennen ruokista ja ruokiselta tultuani yli puolet puuttui. Siitä ohi kulki eräs laiskan pulskea työ'kaveri' jolla oli 3 wc paperi rullaa ja pohjamaali pulloja kainalossaan. Meni omalle kaapilleen, tuli tyhjin käsin takaisin. Kaappi oli avoin, jossa kassinsa levällään. Kujin ohi ja siellähän näkyi ne maalipullot. Vinkkasin pomolle ja samalla saoin että siitä tinarullasta katosi yli puolet ennenkuin ehdin yhtään käyttää.

Ei mennyt kuin 15 min. kun tuo oli pihalla, itse irtisanotuneena. Vaihtoehtona oli, ettei saa töitä koko eteläsuomesta.

Sain kuin sainkin tinalankani takaisin....en taatusti ottanut omaan piikkiini sen häviämistä. Niinhän olisi tapahtunut jollen lisi nähnyt tuota tapausta. Siitä rullasta kun riitti tiettyyn määrään kappaleita ja nyt ei olisi riittänyt kuin alle puoleen.

Tiesinhän tuon vessapaperia ennenkin vieneen, mutta viimeinen niitti oli tuo tinalanka.

Tuollaiset tulee hoitaa ulos joka työpaikalla.

Toki luontaisetuja on kaikilla työpaikoilla erimuodossaan, mutta ei se sitä tarkoita että työkaverin piikkiin varastetaan, eli asia saadaan näyttämään siltä, kuin joku muu olisi jotain hävittänyt. 

Melkoinen mahti on työnantajalla, jos pystyy estämään työllistymisen noin laajalla alueella. Kyse kuitenkin lienee yrityksestä eikä valtion laitoksesta.

Vierailija
67/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa työpaikassa missä oon ollut, on kiusattu. Olen ollut kiusattu ja nähnyt sivusta kun jotain kiusataan. Työelämä on raakaa. Mikä meissä suomalaisissa on, ettemme siedä toisiamme?

Vierailija
68/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minäpä narautin yhden kelvottoman....pomo toi täyden tinalankarullan ennen ruokista ja ruokiselta tultuani yli puolet puuttui. Siitä ohi kulki eräs laiskan pulskea työ'kaveri' jolla oli 3 wc paperi rullaa ja pohjamaali pulloja kainalossaan. Meni omalle kaapilleen, tuli tyhjin käsin takaisin. Kaappi oli avoin, jossa kassinsa levällään. Kujin ohi ja siellähän näkyi ne maalipullot. Vinkkasin pomolle ja samalla saoin että siitä tinarullasta katosi yli puolet ennenkuin ehdin yhtään käyttää.

Ei mennyt kuin 15 min. kun tuo oli pihalla, itse irtisanotuneena. Vaihtoehtona oli, ettei saa töitä koko eteläsuomesta.

Sain kuin sainkin tinalankani takaisin....en taatusti ottanut omaan piikkiini sen häviämistä. Niinhän olisi tapahtunut jollen lisi nähnyt tuota tapausta. Siitä rullasta kun riitti tiettyyn määrään kappaleita ja nyt ei olisi riittänyt kuin alle puoleen.

Tiesinhän tuon vessapaperia ennenkin vieneen, mutta viimeinen niitti oli tuo tinalanka.

Tuollaiset tulee hoitaa ulos joka työpaikalla.

Toki luontaisetuja on kaikilla työpaikoilla erimuodossaan, mutta ei se sitä tarkoita että työkaverin piikkiin varastetaan, eli asia saadaan näyttämään siltä, kuin joku muu olisi jotain hävittänyt. 

Melkoinen mahti on työnantajalla, jos pystyy estämään työllistymisen noin laajalla alueella. Kyse kuitenkin lienee yrityksestä eikä valtion laitoksesta.

Kyllä vaan, yritys tasolla....ala on melko kapea ja alan toimipaikkoja suhteellisen vähän, vain muutama kokomaassa ja kaikki yritykset tuntee johtotasolla toisensa. Myös työnjohto ja osa työntekijöistäkin.

Ja ihan yleisesti eri työnantajat kyllä samalta alalta yhteyttä pitää aluellisesti ja laajemminkin.  Määrättyjen työtekijöitten maine kiirii pitkällekin, niin hyvässä kuin pahasakin.

Työnantajat varoittaa toisiaan erilaisissa asioissa vaikka kilpailijoita keskenään ovatkin.

Myös edelliseen työpaikkaan voi uusi työnantaja soittaa ja kysyä. 

Minä käytin tuota mahdollisuutta ja kehoitin kysymään lisätietoja itsestäni mikäli kiinnostaa, kun vaihdoin työpaikkaa olosuhteitten pakosta työnantajani eläköidyttyä.

Itse asiassa uudessa paikassa tiedettiin minun sinne tulevan, ennenkuin itsekään siitä tiesin. Paljastui jälkeenpäin yrityksen valokuvaajan paljastettua sen minulle.

Vierailija
69/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä syksynä sain vihdoin ja viimein töitä. Ilo oli kuitenkin lyhytaikaista kun kiusan tekeminen alkoi jo toisella viikolla.

Perehdytystä ei ollut, työkaveri on "ei ehdi" neuvoa ja jos kysyy miten joku asia tehdään niin hoetaan vain että "käytä järkeä". Sitten kun käyttää järkeä niin sekin on väärin koska ei ollut kuin toinen halusi. Sitten myös saatetaan neuvoa tekemään ensin yhdellä tavalla, sitten seuraavana päivänä se onkin väärin ja pitää vanha purkaa ja tehdä siten kuin se oli alunperin. Plus paljon muuta.

Kiusaaja on ollut talossa jo vuosikymmeniä ja on joku omistajan kaveri, joten en ole alkanut asialle mitään tekemään, vaan etsin uuden paikan missä ei tarvitse sietää luonnevikaisia.

Vierailija
70/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Eikä läheskään aina ole kyse siitä, että työpaikalla ei arvosteta tai pidetä työntekijästä. Riittää, kun esimies kokee uhaksi itselleen. Liian taitava työntekijä saa pomon näyttämään huonommalta ja sitähän ei kaikki esimiehet kestä.

Ehkä kuitenkin useimmiten koska normaali irtisanominen on todella vaikeeta.

Tuotantopuolella uuden palkkaaminen todellisuudessa mahdotonta. Vaan jäppä, kuinkakin laiska ja osaamaton pitäisi palkata uudestaan. Laki siis estää uusien palkkaamisen kun sitten se hankala siirtyy silloin  jonossa vanhaksi työntekijäksi.

Vierailija
71/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisessa työpaikassa missä oon ollut, on kiusattu. Olen ollut kiusattu ja nähnyt sivusta kun jotain kiusataan. Työelämä on raakaa. Mikä meissä suomalaisissa on, ettemme siedä toisiamme?

Ei siinä ole kyse sietämisestä. Kiusaaminen on kiva peli ja palkkio on pois kiusattu työkaveri. Näin mietti 3 vuotias hiekkalaatikolla ja näin miettii myös moni samaan kehitysvaiheeseen jämähtänyt työpaikalla. Ei ne seuraamuksia sen enempää mieti, ei edes silloin kun jäävät itse pulaan. No mutta, sillähän räpistelette.

Vierailija
72/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on koulu ja työpaikkakiusaaminen ykkösmaita koko Euroopassa. Jotenkin sen täytyy tulla meidän sulkeutuneesta kulttuuristamme ja "metsäläisperimästä". Meillä ei paljoa ladella kohteliaisuuksia, kiitos ja heikään ei tule vieläkään isolta osalta ihmisistä esim kaupan kassalla tai naapurustossa. Kaamosaika jne. Sulkeutunut kansa, paljon muutakin pahoinvointia, masennusta, päihdeongelmia, aleksitymiaa eli empatiakyvyttömyys on suomalaisilla verissä. Muissa maissa kulttuuriin on kuulunut poskisuudelmat ja halaukset satoja vuosia, meillä hyvä kun edes silmiin katsotaan. Sitäkin vähän pälyillen.

Vierailija
73/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä syksynä sain vihdoin ja viimein töitä. Ilo oli kuitenkin lyhytaikaista kun kiusan tekeminen alkoi jo toisella viikolla.

Perehdytystä ei ollut, työkaveri on "ei ehdi" neuvoa ja jos kysyy miten joku asia tehdään niin hoetaan vain että "käytä järkeä". Sitten kun käyttää järkeä niin sekin on väärin koska ei ollut kuin toinen halusi. Sitten myös saatetaan neuvoa tekemään ensin yhdellä tavalla, sitten seuraavana päivänä se onkin väärin ja pitää vanha purkaa ja tehdä siten kuin se oli alunperin. Plus paljon muuta.

Kiusaaja on ollut talossa jo vuosikymmeniä ja on joku omistajan kaveri, joten en ole alkanut asialle mitään tekemään, vaan etsin uuden paikan missä ei tarvitse sietää luonnevikaisia.

Tämä sama kokemus.

Teollisuuden iso työnantaja jonne pitäisi olla ilo hakea. Ja kunnia päästä. Miten työntekijät voivatkin pilata hyvän työpaikan.

Työhön opastaminen on tiimin etu. Nämä +50v työntekijät+30v saman työnantajan palveluksessa ovat kokemukseni mukaan heitä jotka siirtää omia työpaikka kiusaamistaan uusille työntekijöille.

Vierailija
74/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla jatkuvaa

Vierailija
75/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama kokemus.

Teollisuuden iso työnantaja jonne pitäisi olla ilo hakea. Ja kunnia päästä. Miten työntekijät voivatkin pilata hyvän työpaikan.

Työhön opastaminen on tiimin etu. Nämä +50v työntekijät+30v saman työnantajan palveluksessa ovat kokemukseni mukaan heitä jotka siirtää omia työpaikka kiusaamistaan uusille työntekijöille.

Teollisuudessa itsekin, joskin pienemmässä yrityksessä. Täälläkin edut olisi hyvät ja firma itsessään kunnollinen, mutta vähän tekee tiukkaa tuo jokseenkin outo työkulttuuri.

Vierailija
76/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hoito-alalla pahakin tilanne työtovereiden kohtelussa?

Mä en ole törmännyt. Päinvastoin ihan liikaakin siedetään, esim. ammattitaidottomuutta ja jatkuvaa saikuttamista katsotaan läpi sormien ja suoranaisista hoitovirheistä ei kerrota eteenpäin, vaan hyssytellään.

Taidettiin napata yksi työilmapiirin myrkyttäjä ja savustaja kiinni rysän päältä. Sinäkö määrittelet muiden ammattitaidon tai hoitovirheet? N hyvin todennäköistä, että olet syy saikuttamisiin ja irtisanoutumisiin. Sinun ei tarvitse nähdä edes sitä savustamisen vaivaa. Syö ihmeessä vain sitä pullaasi ja pärjäile keskenäsi siellä töissä. Älä turhaan odottele itsellesi uusia tyhmiä työkavereita, älä myöskään enää ikinä kitise siitä, että vajaahenkilöstöllä toimitaan.

Vierailija
77/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti savustamisia tapahtuu jokaisella alalla. Työskentelen osittain tällaisten ongelmien parissa ja kyllä se on ihan arkipäivää. Ihmiset voivat huonosti ja osa työyhteisöistä on täysin sairaita.

Vierailija
78/175 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että osa täällä avoimesti puolustaa savustamista.

Oletteko miettinyt miltä kiusauksen kohteeksi joutuneesta tuntuu?

Vierailija
79/175 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä peräkylien pikkukaupungeissa ja -kylissä olevissa tehtaissa savustaminen on ihan normaalia. Duunariporukka pitää HR:ää ja pomoja pihtiotteissaan mielensä mukaan, p-seet penkkiin -metodilla.  Jos joku ei miellytä tai jälkikasvulle tarvitaan työpaikka, ulkopuolinen savustetaan armotta ja julmin keinoin ulos HR:n avustuksella. Paperiliittokaan ja Metalli eivät uskalla sekaantua.

Vierailija
80/175 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin täällä ja muuallakin miesvaltaisia aloja kehutaan, siellä se tuntuu olevan yleisempää. Tiedän tapauksen, että jopa yhteistyökumppani, joka omistaa osan firmasta, on savustettu pois. 

Itse tosin naisvaltaisessa yhteisössä koin saman, naispuolinen osastonjohtaja ei saanut osallistua valintaani ja hän olisi selkeästi halunnut hommaan miehen. Naurettavaksi homman tekee se, että minun koeaikapurkua ei tehty asiallisella tavalla, vaan tarjottiin jatkoa siihen asti kun sopivampi henkilö löytyy :D tai koeajan loppuun. Tuossa olisin voinut kyseenalaistaa sen, että enkö ollut sopiva, kun olisin saanut jatkaa vielä jopa pari kuukautta. Kyllähän siihen tekosyitä keksittiin, mutta tuo jatkon tarjoaminen teki hommasta naurettavan. No mulla oli juuri silloin lapsi aloittamassa koulun joten päätin ottaa riskin, karenssin ja jäädä kotiin. Lokakuussa sainkin sitten jo muuta työtä ja karenssinkin sain perusteluilla kohtalaisen lyhyeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä