Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saattohoidossa olevaa ei nesteytetty

Vierailija
13.11.2021 |

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008367971.html
Ja ilmeisesti muutenkin toivomisen varaa saattohoidossa. Joo, tiedän ettei varsinkaan Suomessa nesteytetä kuolevia, riippumatta tilanteesta ja kuolevan toiveesta. Tuntuu vaan että todellinen syy on nopeuttaa kuolemaa, eikä mikään "neste menee solujen välitilaan", "jano ei katoa nesteytyksellä" (no ei tietenkään katoa), "nesteytys voi aiheuttaa hengenahdistusta" yms perus-selitykset. (Juttua en pääse lukemaan, ei tunnuksia, en tiedä mitä siinä on).
Ei se kuivuminen ja sen aiheuttama sekavuus ja huono olo (joka virallisesti on lyhytaikaista)ole mitään mukavaa koettavaa kuolevalle.
Haluaisin kirjoittaa omaan hoitotahtooni että tahdon nesteytystä, mutten kirjoita kun tiedän ettei sitä kuitenkaan saa.

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemikaalit myrkkyjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroo tällä kuivattamisella ja morfiinin ja opioidien käytöllä on eutanasiaan

Niin, onhan nuokin eutanasia. Ei vaan yhtä nopea. Isäpuoleni oli todella herkkä morfiinille ja äitini vaati että eivät antaisi sitä niin paljon. Isäpuoli kuitenkin valitti kipuja ja siinä vaiheessa morfiinia annettiin kunnolla, vaikka tiedettiinkin että hän on sitten taju kankaalla koko ajan. Minusta tässä vaiheessa oli ihan oikein, ettei kuunneltu äitini toivetta. Tietysti äitiä harmitti, että ei mies enää ollut hereillä ollenkaan, mutta mitä järkeä olla, jos vaan sattuu? Sitten hän loppujen lopuksi vain kouristeli ja lopetti hengittämisen. Eli tavallaan kuoli nukkuessaan.

Yliannos morfiinia tappaa. Sen antamisessa on tarkat ajat milloin sitä voi antaa . Monet on myös kuollut siksi ettei ole annettu veren ohennuslääkettä vaikka on tiedetty että Suonet on kalkkeuneet huonosta ruuasta liiasta kalsiumista . Liikunnan puute aiheuttaa veren kierto häiriöitä siksi meillä on jumppanit. Mikä sen kivun aiheutti sitten . Sopiiko kysyä miksei kivun aiheuttajaa poistettu .

Kyllä meillä kuolee ihmisiä myös kipuun esim. silloin kun he saavat sydäninfarktin mutta eivät riittävän nopeasti kipulääkettä. Morfiini on yksi niistä lääkkeistä joita kuuluu olla saatavilla esim. elvytys tilanteissa mahdollisimman nopeasti.

Ei sydäninfarktin saanut kuole kipuun vaan siihen että sydän ei toimi kunnolla. Morfiinilla voi olla tietysti ehkä sydämentoimintaan vaikuttaa.

Kipu voimistaa sydämen toimintaa joka tietysti on huono jos osa sydämestä ei saa happea kun jokin sydänverisuoni on tukossa.

Vierailija
142/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleva ihminen lopettaa yleensä nielemisen, joten suun kautta on turha tarjota mitään. Kuten lukuisia kertoja todettu, silloin suuta voidaan kostuttaa.

Miksi kuolevaa pitäisi nesteyttää? Ikääntyneeltä, hauraalta monisairaalta, ei välttämättä "löydy" enää edes suonia tähän. Ei hän kuole janoon. Hän kuolee siihen, että elimistö ei enää toimi.

Ko lehtijuttu on maksumuurin takana, vaikea kommentoida. Lisäksi meillä on vain omaisen näkökulma, lääkäri ei voi edes kommentoida mitään.

Tietenkään se ei tarkoita sitä, että koskaan ikinä missään ei tapahdu virheitä hoidossa tai saattohoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet janottaa myös ja huoneilman on kuivaa. Koittakaa juottaa vettä pillillä. Hävytöntä . Ihmisiä kidutetaan . Hoitajat ei viitsi vaihtaa vappoja .

Vierailija
144/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joistain hoitajista jo huokuu että vanhuksista jo halutaan eroon.  Itse pelkään tulevaisuudessa joutuvani tälläisten hoitajien armoille, jotka ottavat "vallan" omiin käsiinsä. Helposti voi luistaa vanhuksen syöttämisestä ja juottamisesta, jolloin joudutetaan kuolemaa. Myös liian nopea syöttäminen aiheuttaa keuhkokuumeen, kun ruoka ei mene mahaan asti ja vanhus ei kerkiä niellä kunnolla. Kiire voi olla myös syynä tähän.  Vanhus ei pysty sanomaan sitä aina että älä syötä niin nopeasti. Vierailessa läheisen luona kuului aina kakomisen ääniä kun yhtä vanhusta syötettiin ja huokasin aina ettei se tukehtunu minun vierailun aikana. Työvoimaa tarvittaisiin varmasti lisää ainakin ruokailussa. Minulla meni tunti kun syötin omaa isääni hoitolaitoksessa ja hoitajat ottivat omaisen avun tosi mielellään vastaan. Mietin miten ihmeessä ne kerkiävät syöttää kaikki, mutta ei näköjään kerkiäkään.

Vierailija
145/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että mummini elämä päättyi lääkkeen yliannostukseen, eli eutanasiaan Suomessa. Jäi epäselväksi lääkittiinkö hänet kuol emaan aiemmin ettei joutuisi sauraalasta hoitokotiin. Ruumiinavaus tulisi olla pakollinen.

Eutanasiasta pitäisi voida itse päättää. En halua kitua elämäni viimeisillä metreillä.

Vierailija
146/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa iäkkään läheisen kanssa juuri nyt (suolisto kuoliossa mesenteriaali trombin takia eikä hoidettavissa, hirveän kivulias tila) Suuta pitää kostuttaa säännöllisesti ja huulia rasvata koska suu kuivuu nopeasti mutta suonensisöinen nesteytys ei ole tarpeen. Maksimi opiaattikipulääkitys! Olen kyllå täysin pro-eutanasia. Tämä vaihe on hirveä, sama jos saisi sen yliannoksen morfiinia kuin että kituu muutaman päivän, mitä väliä kun lopputuloq on sama ja hyvästit on sanottu!

Vierailija
147/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että mummini elämä päättyi lääkkeen yliannostukseen, eli eutanasiaan Suomessa. Jäi epäselväksi lääkittiinkö hänet kuol emaan aiemmin ettei joutuisi sauraalasta hoitokotiin. Ruumiinavaus tulisi olla pakollinen.

Eutanasiasta pitäisi voida itse päättää. En halua kitua elämäni viimeisillä metreillä.

Mikä perussairaus mummillasi oli jonka vuoksi hån sai tuota lääkettå?

Vierailija
148/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tilanteessa iäkkään läheisen kanssa juuri nyt (suolisto kuoliossa mesenteriaali trombin takia eikä hoidettavissa, hirveän kivulias tila) Suuta pitää kostuttaa säännöllisesti ja huulia rasvata koska suu kuivuu nopeasti mutta suonensisöinen nesteytys ei ole tarpeen. Maksimi opiaattikipulääkitys! Olen kyllå täysin pro-eutanasia. Tämä vaihe on hirveä, sama jos saisi sen yliannoksen morfiinia kuin että kituu muutaman päivän, mitä väliä kun lopputuloq on sama ja hyvästit on sanottu!

Lisäys, ikää siis 90 v. Sanoin lääkärille että maksimi kipulääkitys, olen soittsnut hoitajille et antaa se määrätty lääkitys SÄÄNNÖLLIESTI eokä vasta ditten kun potilas jo kipristelee kivuissaan. Huomasin että lääkitys oli jätetty antamstta yön aikana kun siellä.istuin kuolevan vieressä illan ja aamun. Tk-osaston hoitajilla ei ilmeisesti selvöä kuvaa miten kuvuliasta ln kun suolisto kuolioituu ja käytännössä reikiintyy (massiivi tulehdus) eläessä.

Vierailija
149/151 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joistain hoitajista jo huokuu että vanhuksista jo halutaan eroon.  Itse pelkään tulevaisuudessa joutuvani tälläisten hoitajien armoille, jotka ottavat "vallan" omiin käsiinsä. Helposti voi luistaa vanhuksen syöttämisestä ja juottamisesta, jolloin joudutetaan kuolemaa. Myös liian nopea syöttäminen aiheuttaa keuhkokuumeen, kun ruoka ei mene mahaan asti ja vanhus ei kerkiä niellä kunnolla. Kiire voi olla myös syynä tähän.  Vanhus ei pysty sanomaan sitä aina että älä syötä niin nopeasti. Vierailessa läheisen luona kuului aina kakomisen ääniä kun yhtä vanhusta syötettiin ja huokasin aina ettei se tukehtunu minun vierailun aikana. Työvoimaa tarvittaisiin varmasti lisää ainakin ruokailussa. Minulla meni tunti kun syötin omaa isääni hoitolaitoksessa ja hoitajat ottivat omaisen avun tosi mielellään vastaan. Mietin miten ihmeessä ne kerkiävät syöttää kaikki, mutta ei näköjään kerkiäkään.

Tåmä on niin totta. Hengitysteihin mennyt ruoka aiheutti keuhkokuumeen isälläni, ei tosin liian nopean syöttämisen, vaan suolenkiertymisen aiheuttaman oksentelun kautta. Isän tilaa ei huomattu ajoissa ja tuli keuhkokuume. Isä - voi sanoa, että onneksi - menehtyi suolistoleikkaukseen. Riskinä olisi ollut seurata vierestä, kun hän olisi kuivanut ja kitunut saattohoidossa luurangoksi. Nyt hän itse kättäni puristamalla antoi "hyväksynnän" riskiselle, mutta välttämättömälle leikkaukselle ja saimme sanoa hyvästit.

Vierailija
150/151 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoitopotilaan elimistö ei toimi enää. Nesteytys aiheuttaa vaan lisää kipua ja kerääntyy keuhkoihin, jota sitten "imuroidaan" keuhkoista pois. Tiedän, kun olen saattohoitanut molemmat vanhempani. Itse toivon, että eutanasia sallittaisiin viimein Suomessa. Kun toivoa ei enää ole, tuntuu järjenvastaiselta kidututtaa ihminen kuoliaaksi. Jopa eläimet saavat inhimillisen kuoleman, ihmiset ei.

Suomessa saattohoito on tavalla tai toisella puhdasta kidutusta. Oma isäni (koti)saattohoidossa "taistelin" hänelle jonkin verran nestetytystä, sillä hän oli hyvin tuskissaan janonsa vuoksi. Ehkä kuolema kesti hänellä muutaman päivän kauemmin, mutta ainakin tuska hänellä helpotti nesteytyksen ansiosta. 

Kotisairaanhoitajan lausunnon turvin sain hänelle tosiaan 0,5 litraa päivässä loppuvaiheessa nesteytystä. Suurin huoli terveydenhuollolla tuntui olevan, ettemme vain anna liikaa morfiinia pumpusta. Janoon kuoleminen siis on ok, mutta morfiiniin ei. :(

Vierailija
151/151 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi opiskellessa sanottiin, että kuolevaa lääkitään niin paljon, että on kivuton, toisin sanoen siihen saatetaan vaatia yliannos. Käytännön kokemusta mulla ei asiasta ole, kun en ole hoitajan hommia valmistuttuani tehnyt.