Refluksitautiset, miten pitkiä huonoja kausia teillä on ollut?
Itselläni juuri nyt huono kausi meneillään. Muutamia päiviä pystyn olemaan ilman lääkitystä, sitten oireet taas palaavat. Lääkityksenä on omprazol 40 mg kun huono olo, sitten kun siedettävä niin 20 mg. Mutta miten pitkiä teidän huonot kaudet ovat olleet?
Kommentit (17)
Pidä ruokakirjaa mikä pahentaa oireita. Itsellä loppu kuin seinään kun vähensin viljat ja maidon minimiin.
Tunnen yöllä kun hapot virtaavat ylös, vatsassa kuplii, kylkiluiden kohdilla kipua/polttelua, lievää pahoinvointia, suussa myös paha maku ja polttelua. Runsaasti ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yöllä kun hapot virtaavat ylös, vatsassa kuplii, kylkiluiden kohdilla kipua/polttelua, lievää pahoinvointia, suussa myös paha maku ja polttelua. Runsaasti ilmavaivoja.
ap
Mietin vain että miten ruokavalio voi tähän oloon vaikuttaa jos se sulkijalihas on löystynyt?
Mutta miten pitkiä huonoja jaksoja muilla on ollut?
AP
Ravinto on a ja o. Itsellä loppuivat vaivat, kun siirryin kasvisruokaan. Samalla jouduin jättämään vehnän ja rukiin ja maidon.
Kauraleipä käy. Rasvat minimissä! Kantapään kautta opittua, eikä lääkäriä tähän tarvittu. Olo on mahtava!!
Vierailija kirjoitti:
Ravinto on a ja o. Itsellä loppuivat vaivat, kun siirryin kasvisruokaan. Samalla jouduin jättämään vehnän ja rukiin ja maidon.
Kauraleipä käy. Rasvat minimissä! Kantapään kautta opittua, eikä lääkäriä tähän tarvittu. Olo on mahtava!!
Lisään vielä, että:
Heräsin joskus yöllä, kun yskitti ja vatsahappoa tms. oli mennyt henkitorveen nukkuessa. Tähän hätään laitoin sängyn pääpuolen jalkojen alle muutaman sentin korokkeet. Se auttoi jonkin verran.
Illalla syöminen kannattaa lopettaa muutamaa tuntia ennen nukkumaan menoa.
Kovin huono kausi ei voi olla kyseessä, jos et edes noudata omahoito-ohjeita ja lääkkeitäkään et tarvitse koko ajan.
Mutta ehkä saat tuolla meiningillä refluksisi pahenemaan siihen pisteeseen, jossa lääkkeet eivät enää auta.
Minulla oli paljon, mutta melko huomaamattomia (tai ehkä olin niin tottunut niihin) jaksoja vielä muutama vuosi sitten kun olin lihava enkä älynnyt nostaa sängynpäätyä yöksi yli 20 cm. Nykyään laitan kirjapinot sängynpäätyjalkojen alle (toimii mainiosti ainakin minulla), olen laihduttanut, niin ettei vatsa enää paina, vältän ylensyömistä ja illalla vältän syömistä n. 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa tai ainakin syön vain ihan jotain pientä ja kevyttä, jos on nälkä. Itselläni hampaat meni refluksitaudin takia aika huonoon kuntoon, mutta on vähän epäselvää, että vaikuttiko bruksismi sitten enemmän. Bruksismihan kai liittyy refluksitautiin monesti niin, että elimistö yrittää saada ihmisen hereille, kun mahan sisältö alkaa nousta (jotain tällaista luin joskus Hesarista). Harmi vaan, kun tuli purentakiskot hankittua niin myöhään, mutta ovat olleet oikea aarre minulle sitten kun sain ne. Mutta siis laihduttaminen on auttanut ainakin minulla ja rasvaiset ruoat pois. Nykyään etsin elämääni iloa muusta kuin syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli paljon, mutta melko huomaamattomia (tai ehkä olin niin tottunut niihin) jaksoja vielä muutama vuosi sitten kun olin lihava enkä älynnyt nostaa sängynpäätyä yöksi yli 20 cm. Nykyään laitan kirjapinot sängynpäätyjalkojen alle (toimii mainiosti ainakin minulla), olen laihduttanut, niin ettei vatsa enää paina, vältän ylensyömistä ja illalla vältän syömistä n. 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa tai ainakin syön vain ihan jotain pientä ja kevyttä, jos on nälkä. Itselläni hampaat meni refluksitaudin takia aika huonoon kuntoon, mutta on vähän epäselvää, että vaikuttiko bruksismi sitten enemmän. Bruksismihan kai liittyy refluksitautiin monesti niin, että elimistö yrittää saada ihmisen hereille, kun mahan sisältö alkaa nousta (jotain tällaista luin joskus Hesarista). Harmi vaan, kun tuli purentakiskot hankittua niin myöhään, mutta ovat olleet oikea aarre minulle sitten kun sain ne. Mutta siis laihduttaminen on auttanut ainakin minulla ja rasvaiset ruoat pois. Nykyään etsin elämääni iloa muusta kuin syömisestä.
Mutta voin siis omalta kohdaltani korostaa tuota, että jos olen jotain rasvaisempaa syönyt, niin huomaan, että alkaa oireilla.
Rasvaisista ruuista olen päässyt eroon, mutta kahvi on edelleen paheeni. Koetan pitää sen vain aamujuomana. Kahvi aiheuttaa itselläni oireilua, Watsa-kahvia välillä käytän. Se on vähähappoisempaa.
Joskus ihan pienikin muutos voi auttaa. Itsellä yönärästys helpottui huomattavasti kun jätin iltapalalta pois omenat ja banaanit.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin ratkaisu on mennä nukkumaan nälkäisenä.
Nälkä närästää ihan yhtä lailla.
Mulla loppu se kun lopetin oluen, viinin ja värilliset alkoholit kokonaan. Pystyn juomaan vain kirkkaita joissa vähiten lisäaineita. Mikään ruoka ei närästä. Olut oli ihan kaikkein pahin närästystä aiheuttava ja siitä alkoi nenäkin vuotamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoin ratkaisu on mennä nukkumaan nälkäisenä.
Nälkä närästää ihan yhtä lailla.
Tämä. Joskus kun on pitkään ollut tyhjällä vatsalla, nousee ihan sitä happoa ylös yyyyh. On tosiaan yksilöllistä, mistä refluksi johtuu ja mikä siihen auttaa. Itse voin nykyään syödä tulisia ruokiakin ilman sen kummempia ongelmia, mutta jostain syystä sipulit ja suklaat voi aiheuttaa oireilua. Neuvoisin kuuntelemaan omaa elimistöä. Ja joo, bruksismi ja tämä kulkee käsi kädessä. Siitä että leuat alkaa jumittaa, tietää aika hyvin että nyt menee taas huonompaan suuntaan. Stressi myös tosi huono juttu.
Minkälainen sun huono olo on? Mulla on vaan kurkun alueella tunnetta ja alue ärsyyntyy kosketuksesta. Lääkäri määräs jotain närästyslääkettä.