Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saattohoidossa olevaa ei nesteytetty

Vierailija
13.11.2021 |

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008367971.html
Ja ilmeisesti muutenkin toivomisen varaa saattohoidossa. Joo, tiedän ettei varsinkaan Suomessa nesteytetä kuolevia, riippumatta tilanteesta ja kuolevan toiveesta. Tuntuu vaan että todellinen syy on nopeuttaa kuolemaa, eikä mikään "neste menee solujen välitilaan", "jano ei katoa nesteytyksellä" (no ei tietenkään katoa), "nesteytys voi aiheuttaa hengenahdistusta" yms perus-selitykset. (Juttua en pääse lukemaan, ei tunnuksia, en tiedä mitä siinä on).
Ei se kuivuminen ja sen aiheuttama sekavuus ja huono olo (joka virallisesti on lyhytaikaista)ole mitään mukavaa koettavaa kuolevalle.
Haluaisin kirjoittaa omaan hoitotahtooni että tahdon nesteytystä, mutten kirjoita kun tiedän ettei sitä kuitenkaan saa.

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiipuvalle elimistölle keinotekoinen nesteytys voi olla taakka. Se aiheuttaa herkästi nesteen kertymistä elimistöön kuten hengitysteihin, vatsaonteloon tai raajoihin turvotuksina. Se lisää myös sydämen kuormaa.

Nesteytys on hyvää hoitoa silloin, kun potilaalla on sairaustilanne, jonka yli nesteytystukihoidolla päästään. Kuolema ei ole sellainen tilanne.

Suun kuivuuteen nesteen antaminen suonensisäisesti ei auta. Janontunnetta voi parhaiten lievittää kostuttamalla suuta.

Vierailija
22/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Miettikää itse, että jos olette kuolemassa ja teillä on tosi kovat kivut, niin se nesteytys vaan pitkittää kuolemaa 1-2 päivällä. Ei se ole kivaa edes omaisille katsoa kun läheinen kituu.

Siksi eutanasia on laillistettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nesteytys vaatii kehoon kajoamista. Viimeisillään ollut läheiseni , joka täysissä sielun voimissaan , kielsi ehdottomasti viemästä sairaalaan tai mihinkään ensi-apuun voimien vähetessä. Lopetti itse lääkkeiden , ruuan ja juoman ottamisen. Kunnioitimme hänen toivettaan. Miksi olisi pitkittänytkään?

Vierailija
24/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa potilas ilmaisi halunsa juoda, muttei ilmeisesti kyennyt riittävästi nielemään, eikä nesteytykseen ei ryhdytty, koska potilas oli (muista hyvistä laboratorio ja sydäntuloksista huolimatta) siirretty saattohoitostatukselle.

Vierailija
25/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kivisten mukaan äidiltä heidän vaatimuksestaan saattohoidon aikana otettu sydänfilmi ja laboratoriokokeet antoivat hyvät tulokset. ”Kun katselin äitiä, mietin, että jos vahva keho ei anna periksi, hän voi joutua kitumaan kauankin, mutta jos hän saisi nestettä, hän saattaisi elää pitkäänkin”, Riku Kivinen sanoo."

Riku ja Jari Kivisen mukaan heidän äitinsä ei juuri valittanut kivuista, mutta sai ennalta ehkäisevästi morfiinia ja muita opioideja, ja oli hetkittäin harhainen. ”Äidin kuolintaistelu kesti päiviä. Hän vain tuijotti, sai lihaskouristuksia, yritti ylös ja pyysi apua. Pidimme häntä molemmin puolin käsistä kiinni. Se taistelu oli järkyttävää”, Jari Kivinen sanoo.

”Hetkittäin tunnistin muutamia sanojakin, kuten ”rakas” ja ”jano”,” Riku Kivinen lisää.

Jari Kivinen muistelee viimeisiä päiviä äidin kuolinvuoteen äärellä. ”Kun veljeni halasi äitiä poski poskea vasten ja minä perässä, kyynel vielä vierähti äidin silmästä.”

😢

Tässä tapauksessa saattohoito on tehty todella päin p*rsettä.  Täällä päin ensin käytetään pappi ja hyvästellään omaiset, sitten annetaan Serenase ja infuusiopumpulla morfiinia eikä potilas enää tajuihinsa palaa. 

Vierailija
26/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattohoitopotilaan elimistö ei toimi enää. Nesteytys aiheuttaa vaan lisää kipua ja kerääntyy keuhkoihin, jota sitten "imuroidaan" keuhkoista pois. Tiedän, kun olen saattohoitanut molemmat vanhempani. Itse toivon, että eutanasia sallittaisiin viimein Suomessa. Kun toivoa ei enää ole, tuntuu järjenvastaiselta kidututtaa ihminen kuoliaaksi. Jopa eläimet saavat inhimillisen kuoleman, ihmiset ei.

Vierailija
27/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasia pitäisi laillistaa. Olisi ihan varmasti tarpeeksi ihmisiä siihenkin hommaan ettei ketään tarvitse pakottaa. Pientä extraa palkkaan voisi antaa siitäkin työstä

Kyllä minustakin pitäisi eutanasia saada lailliseksi. Tiedän kyllä miksei nestettä anneta, mutta jäi todella ikävä muisto isästäni kun hän makasi sairaalassa kuolemaisillaan ja hoki koko ajan sitä, että antakaa vettä 😢. Ja osoitti sormillaan omaa suutaan, vettä, vettä. Jano on todella inhottava tunne, nälkääkin pakottavampi. On epäinhimillistä antaa ihmisen kuolla noin.

Vierailija
28/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa on kyllä vastaiskun siihen, miksi ei nesteytystä suonensisäisesti.

Tästä löytyy asianmukaista tietoa vaikka https://www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo/palliatiivinen-hoito/saat…

Vierailija
29/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoitopotilaan elimistö ei toimi enää. Nesteytys aiheuttaa vaan lisää kipua ja kerääntyy keuhkoihin, jota sitten "imuroidaan" keuhkoista pois. Tiedän, kun olen saattohoitanut molemmat vanhempani. Itse toivon, että eutanasia sallittaisiin viimein Suomessa. Kun toivoa ei enää ole, tuntuu järjenvastaiselta kidututtaa ihminen kuoliaaksi. Jopa eläimet saavat inhimillisen kuoleman, ihmiset ei.

Tässä tapauksessa nesteytystä eikä imeytymistä edes testattu. Laboratorioarvot olivat hyvät eikä kuolevalle tyypilliset.

Saattohoitoon siirtämisen syy saattoi olla ohimenevä sairaus, joka vaikutti ruokahaluun ja oma-aloitteiseen juomiseen. Mutta kun olet joutunut saattohoitostatukselle, et pääsekään siitä enää pois. Neste pois ja olet pois rasittamasta kapasiteettia.

Kammottavaa.

Vierailija
30/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa siis virhe ei ole ollut se, että ei ole nesteytetty, vaan se, että potilaan suuta ei ole kostutettu ja hoidettu eikä omaisten kanssa selkeästikään puhuttu, mitä saattohoito tarkoittaa. Saattohoidossa olevalta ei oteta sydänfilmejä eikä labroja! Millään turhalla ei kuolevaa kiusata. Herää myös kysymys, onko kuolevan kipu-/rauhoittava lääkitys ollut riittävä.

Vierailija
31/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa nesteytystä eikä imeytymistä edes testattu. Laboratorioarvot olivat hyvät eikä kuolevalle tyypilliset.

Saattohoitoon siirtämisen syy saattoi olla ohimenevä sairaus, joka vaikutti ruokahaluun ja oma-aloitteiseen juomiseen. Mutta kun olet joutunut saattohoitostatukselle, et pääsekään siitä enää pois. Neste pois ja olet pois rasittamasta kapasiteettia.

Kammottavaa.

Ei pidä paikkaansa, saattohoitopäätös voidaan perua koska tahansa, jos potilaan vointi siltä näyttää.

Vierailija
32/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema on kamala asia.

Vierailija
33/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevatko ihmiset, että kuolema on pääsääntöisesti joku ihana "hän kuoli rauhallisesti nukkuessaan" -tapahtuma? Aika todellisuudesta vieraantunutta settiä.

Vierailija
34/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa.

Ei pidä paikkaansa, saattohoitopäätös voidaan perua koska tahansa, jos potilaan vointi siltä näyttää.

Vaikea kuvitella, että vointi paranisi, jos nesteytystä ei edes testata ja saattohoitopotilaas jätetään kuivumaan kouristuksiinsa, hyvistä laboratoriotuloksista huolimatta.

Vierailija
35/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus sairaanhoitajana on, että saattohoitopäätös tehdään vasta ihan loppuvaiheessa. Saattopäätöstä ei peruta, koska sitä ei tehdä kevyesti. Se tehdään, kun hoito ei auta ja potilas oikeasti heikkenee koko ajan päivien ajan tai romahtaa silmissä.

Vierailija
36/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on kamala asia.

Ei ole. Kuolema on kuolevalle monesti helpotus. Sen näkee kuolleen ihmisen kasvoilta. Kamala asia on kituminen elämän ja kuoleman rajamailla. 

Vierailija
37/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa siis virhe ei ole ollut se, että ei ole nesteytetty, vaan se, että potilaan suuta ei ole kostutettu ja hoidettu eikä omaisten kanssa selkeästikään puhuttu, mitä saattohoito tarkoittaa. Saattohoidossa olevalta ei oteta sydänfilmejä eikä labroja! Millään turhalla ei kuolevaa kiusata. Herää myös kysymys, onko kuolevan kipu-/rauhoittava lääkitys ollut riittävä.

Luepa itse juttu, huulia kyllä kostutettiin. Ja labrat otettiin pojan vaatimuksesta. Ilmeisesti tässä tapauksessa saattohoitopäätös ja nesteyttämättömyys oli hoitovirhe.

Vierailija
38/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulevatko ihmiset, että kuolema on pääsääntöisesti joku ihana "hän kuoli rauhallisesti nukkuessaan" -tapahtuma? Aika todellisuudesta vieraantunutta settiä.

Mitä itse olen vierestä ollut katsomassa niin kuolema on nimenomaan rauhallinen tapahtuma. Kituminen ja tuska tapahtuvat ennen sitä. Ihan viime sekunneilla ainakin omilla kokemuksillani kuoleva on ollut hyvin rauhallinen ja tuskaton. 

Vierailija
39/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän iso osa ihmisistä on vieraantunutta sakkia, hyvinkin monessa asiassa.

Vierailija
40/151 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa.

Näin.