Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohjesäännön mukainen leikkaus ei kelvannut - alokkailta tukka siiliksi

Vierailija
31.01.2015 |

Tammikuussa palveluksensa aloittaneen alokkaan äiti kertoo tapauksesta, joka sattui hänen pojalleen. Parturin jälki ei riittänyt.

– Tapaus sattui heti, kun poika oli armeijaan mennyt. Lomille tultuaan hän totesi, että ”ei kelvannut”, äiti kertoo.

Äidin mukaan käskyn hiustenleikkaukseen antoi ryhmänjohtaja eli toinen varusmies.

– Sitten alokkaat ajoivat toisiltaan hiukset aivan siiliksi.

Äidin mukaan kyseessä on selvä simputus, koska hiukset oli alunperinkin leikattu ohjeen mukaan.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/alokkailta-tukka-siiliksi/1977980

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:24"]

Voi hyvä luoja. Siinä taas oikea mammanpoika ja äitimammanen. Hius kaavaa parissa kuukaudessa jo helposti parturoitavaan mittaan että se armeijasiili ei ole mikään maailmanloppu. Tässä on taas oikein uutiskynnys ylitetty.

[/quote]

Kun on valtaa, on myös vastuuta. Vallan väärinkäyttö aiheuttaa epäoikeudenmukaisuutta, joka taas mm. rapauttaa ryhmähenkeä ja sitä kautta alentaa suorituskykyä.

Vierailija
62/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:29"]

Minusta ohjesääntö voisi jopa olla että kaikki pois niin ei tarvitsisi tällaisestakin itkeä kun ei poika saa käydä parturissa armeija-aikana vaan julmat isot pojat olivat ajaneet koneella.

[/quote]

Monenko naisen luulet astuvan sen jälkeen vapaaehtoisena? 

Vai puolustetaanko nyt oikeutta simputtaa vain armeijaan pakotettuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mamma ei halunnut kullannupulleen siiliä ja kunnon curling-mamman tavoin päätti kilahtaa ja nostaa metelin julkisuudessa. Armeijan yms. lakimiehet taas ei muuta voi kun tuomita. 

Kuulemma jossain (erikois) joukko-osastoissa ajeltiin siilit porukalla koska traditio tms. Oliko tämä sitten ryhmänjohtajan käsky vai ryhmäpainetta niin on tulkinnanvaraista. Loppujenlopuksi kaverit teki sen itse toisiltaan koneilla.

Meillä ei ollut mutta varmaan olisin äitini mielipiteistä huolimatta sen ajanut jos olisi ollut :)

Vierailija
64/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen parikymppinen nuorimies ihan oikeasti itkee sitä että tukka vedettiin kerran koneella siiliksi, jos se kerran oli lyhyt jo valmiiksi? Ymmärrän jos alokas olisi ollut oikea hevitukkajumala ja joutunut kaikki puolimetriä leikkaamaan pois, mutta että jonkun sentin takia pahoitetaan mieli ja äiti soittelee vielä lehteen? Vähän sama esimerkiksi kuin minä syyttäisin työnantajaani simputuksesta, jos minulla olisi juuri ja juuri työpaikkani ohjesäännöt (jotka yleensä vielä tulkinnanvaraisia) täyttävät kynnet ja pomoni käskisi leikata ne vielä lyhyemmäksi.

Vierailija
65/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä esiintyy simputusta niin siitä ei pidä äitimammojen soitella lehtiin vaan ihan muuta kautta alokkaan itsensä viedä asiaa eteenpäin. Typerää että jotkut naiset kasvattavat pojistaan ikuisia äidin tississä roikkujia, sitten ihmetellään että miten se asuu mun nurkissa vieläkin vaikka on jo 40v..

Vierailija
66/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:24"]

Voi hyvä luoja. Siinä taas oikea mammanpoika ja äitimammanen. Hius kaavaa parissa kuukaudessa jo helposti parturoitavaan mittaan että se armeijasiili ei ole mikään maailmanloppu. Tässä on taas oikein uutiskynnys ylitetty.

[/quote]

No siinä vasta äitimammanen kirjoittelee. Jos päätettäisi, että naisen ruumiskaan ei ole hänen, vaan vauvan ja yhteiskunta päättää kampauksen synnytykseen saakka, mutta myös ruokavalion ja tekemisesi? Joillekin ainakin tuntui olevan aamun ketjussa vaikea hyväksyä, että odottavan äidin keho ei ole pelkästään hänen oma ja hänen päätösvallassaan. 

Kävitkö kirjoittamassa sinne myös, että synnyttäneiden äitien keho on neuvolan omaisuutta?

Vierailija
67/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:56"]

Vähän sama esimerkiksi kuin minä syyttäisin työnantajaani simputuksesta, jos minulla olisi juuri ja juuri työpaikkani ohjesäännöt (jotka yleensä vielä tulkinnanvaraisia) täyttävät kynnet ja pomoni käskisi leikata ne vielä lyhyemmäksi.

[/quote]

Entä jos kävisit töissä juuri ja juuri määrätyn työajan puitteissa ja saisit juuri ja juuri määrätyn mukaisen palkan, ja sitten työnantajasi vaatisikin käymään töissä entistä pitempään ja pienemmällä palkalla...

Vierailija
68/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:29"]

Minusta ohjesääntö voisi jopa olla että kaikki pois niin ei tarvitsisi tällaisestakin itkeä kun ei poika saa käydä parturissa armeija-aikana vaan julmat isot pojat olivat ajaneet koneella.

[/quote]

Monenko naisen luulet astuvan sen jälkeen vapaaehtoisena? 

Vai puolustetaanko nyt oikeutta simputtaa vain armeijaan pakotettuja?
[/quote]

No minusta koko pakkoarmeijan voisi lakkauttaa ja siirtyä vapaaehtoiseen palkka-armeijaan, mutta se taas ei liity tähän. Ja minusta myös jos nainen armeijan vihreisiin haluaa voisi leikata tukkansa, se on kuitenkin jatkuvasti kasvava asia jonka saa aina takaisin. Eipä se paljoa tilannetta muuttaisi sillä suurin osa naisista lopettaa ensimmäisten kuukausien aikana kuitenkin, joten ehkä se tukan poisleikkaaminen olisi vain hyvä asia ja karsisi jyvät akanoista jo alussa?

Vierailija
69/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen parikymppinen nuorimies ihan oikeasti itkee sitä että tukka vedettiin kerran koneella siiliksi, jos se kerran oli lyhyt jo valmiiksi? 

[/quote]

Minä olen nähnyt parikymppisen nuoren naisen ja jopa vanhemman mamman itkevän vähäisempää. Kun juuri laitettu kampaus menee sotkuun. Ettei vaan ollut sinä?

Vierailija
70/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:32"]

Ottiko alokastakin pattiin vai vituttiko vain äitiä? Mielestäni se on oleellisinta, kokeeko alokas itse tulleensa simputetuksi, ei ole yhdenkään äitimammasen asia loukkaantua varmuuden vuoksi.

Ja kyllä, itse olen armeijan käynyt nainen ja oma tukka oli jo valmiiksi lyhyt inttiin mennessä, aina ohjesäännön mukainen.

[/quote]

Oletko lesbo?

Vierailija
71/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mínun pojalleni kävi viime kesänä juuri samalla tavalla. Kalju oli minusta aika karmea. Poika itse naureskeli asialle. Minusta haiskahti simputukselle, mutta eipä olisi tullut mieleenkään mennä itkemään lehdistölle. Tuossa jutussahan ei millään tavalla tullut ilmi pojan kanta asiaan.

Hienoa, että simputtamiseen puututaan ja sitä pyritään vähentämään. Mutta toisaalta moni curling-vanhempi ja pullamössölapsi kokee vähäisetkin rajoitukset yksilönvapautta loukkaavina (vrt. Stockan ilmapalloisä tai Cittarin kiukkukohtausperhe).

Vierailija
72/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:56"]

Vähän sama esimerkiksi kuin minä syyttäisin työnantajaani simputuksesta, jos minulla olisi juuri ja juuri työpaikkani ohjesäännöt (jotka yleensä vielä tulkinnanvaraisia) täyttävät kynnet ja pomoni käskisi leikata ne vielä lyhyemmäksi.

[/quote]

Entä jos kävisit töissä juuri ja juuri määrätyn työajan puitteissa ja saisit juuri ja juuri määrätyn mukaisen palkan, ja sitten työnantajasi vaatisikin käymään töissä entistä pitempään ja pienemmällä palkalla...
[/quote]

Työaika, palkka ja siihen liittyvä lainsäädäntö eivät ole ihan verrattavissa hiustenleikkaukseen, koska ne eivät ole mitään ohjesääntöjä vaan lakeja.

Vierailija
73/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen parikymppinen nuorimies ihan oikeasti itkee sitä että tukka vedettiin kerran koneella siiliksi, jos se kerran oli lyhyt jo valmiiksi? Ymmärrän jos alokas olisi ollut oikea hevitukkajumala ja joutunut kaikki puolimetriä leikkaamaan pois, mutta että jonkun sentin takia pahoitetaan mieli ja äiti soittelee vielä lehteen? Vähän sama esimerkiksi kuin minä syyttäisin työnantajaani simputuksesta, jos minulla olisi juuri ja juuri työpaikkani ohjesäännöt (jotka yleensä vielä tulkinnanvaraisia) täyttävät kynnet ja pomoni käskisi leikata ne vielä lyhyemmäksi.

[/quote]

Jos malli ei riko sääntöjä, niin sitten pitää hyväksyä, vaikka kuinka olisi juuri ja juuri.

Vierailija
74/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä esiintyy simputusta niin siitä ei pidä äitimammojen soitella lehtiin vaan ihan muuta kautta alokkaan itsensä viedä asiaa eteenpäin. Typerää että jotkut naiset kasvattavat pojistaan ikuisia äidin tississä roikkujia, sitten ihmetellään että miten se asuu mun nurkissa vieläkin vaikka on jo 40v..

[/quote]

Jos armeijassa on simputusta, voi sitä käsitellä lehtien palstalla, jos asianomainen niin haluaa ja toimittaja näkee jutun aihetta. Ei nykyarmeijaan kuulu simputus, se kuuluu vain tänne av-palstan kersantti Karoliinoille.

Vierailija
75/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpia on mielestänne parempi noudattaa, koko armeijan yhteisiä sääntöjä vai mahdollisesti yksittäisen varusmiehen päähänpistoja.

Vierailija
76/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:55"]

Eli mamma ei halunnut kullannupulleen siiliä ja kunnon curling-mamman tavoin päätti kilahtaa ja nostaa metelin julkisuudessa. Armeijan yms. lakimiehet taas ei muuta voi kun tuomita. 

Kuulemma jossain (erikois) joukko-osastoissa ajeltiin siilit porukalla koska traditio tms. Oliko tämä sitten ryhmänjohtajan käsky vai ryhmäpainetta niin on tulkinnanvaraista. Loppujenlopuksi kaverit teki sen itse toisiltaan koneilla.

Meillä ei ollut mutta varmaan olisin äitini mielipiteistä huolimatta sen ajanut jos olisi ollut :)

[/quote]

Kyse on ohjesäännön rikkomisesta ja simputuksesta. Armeijassa sellaista ei saa hyväksyä, itsepä ovat ohjeensa tehneet ja ne miettineet. Siksi rangaistusta ei ansaitse äiti, joka tuo asian esille vaan se kantapeikko, joka antoi toisen varusmiehen käskyttää alokkaita hiustenleikkuuseen.

Armeijassa pitäisi oppia ryhmäkuri ja pitäisi oppia tottelemaan, mutta jos käskytys on simputusta ja kiusaamista, ei sitä ryhmäkuria synny vaan päinvastoin, syntyy porukka, joka ei tosipaikan tullen toimi yhtenäisesti vaan todennäköisesti tosielämässä ensitöikseen lynkkaisin ryhmänjohtajansa ja sen jälkeen hajaantuisi. Kantapeikkojen tehtävänä on varmistaa, että varuskunnassa toiminta ei muodostu pikkunilkkien vallankäytän välineeksi vaan jokainen toimii ohjeistetusti.

Entä jos vääpeli ilmoittaisi, että ohjesäännön mukaan jokaisen naisen on oltava posliini ja karvattomuus on hänen tarkistettavissaan. Pitäsikö naisalokkaiden suostua, koska niin heille sanotaan vai saisiko epäillä käskytystä?

Vierailija
77/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 11:56"]

Millainen parikymppinen nuorimies ihan oikeasti itkee sitä että tukka vedettiin kerran koneella siiliksi, jos se kerran oli lyhyt jo valmiiksi? 

[/quote]

Minä olen nähnyt parikymppisen nuoren naisen ja jopa vanhemman mamman itkevän vähäisempää. Kun juuri laitettu kampaus menee sotkuun. Ettei vaan ollut sinä?
[/quote]

Juu en. En ole ikinä ymmärtänyt hiusten perään itkemistä. (Älkääkä vetäkö tähän mitään tukka lähtee-syöpähoidot-kaljuuntumis-keissiä se ja vastavat ovat aina eri asia). Harmittaa saa, mutta aina pitäisi muistaa ett hius kasvaa aina takaisin.

Vierailija
78/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi armeijaan pakotetun tarvitsisi miettiä miten siellä asioita hoidetaan? Jos johtaja päättää vastoin hänen tahtoaan, ei varusmiehellä ole tilanteessa muuta mahdollisuutta kuin niskoittelu, josta saa rangaistuksen.

äiti ja media voi käsitellä tuota saamatta paskaa niskaansa. Mediassa käsiteltynä yksikkö saa sitä paskaa ja toiminta saattaa jopa parantua. 

Sinä et vissiin saanut sitten tissiä, kun murehdit jos tuo poika onkin saanut. Tässä puhuttiin kuitenkin hiustenleikkuusta vastoin toisen lupaa, josta oikeuskin on tuominnut useaan otteeseen.

Vierailija
79/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi lehdessä ei saa kertoa, että Venäjän armeijan meininki on jo täällä? Luuletko, että se yksittäisten varusmiesten vallankäyttö tuohon jää? Odotetaan rauhassa, kunnes tulee tieto jostain nuoresta miehestä, joka on hirttänyt itsensä ja vanhemmat jäävät miettimään, miksi selkänsä oli vereslihalle hakattu ja jalkojen luut murtuneet. Niinhän se on naapurimaassakin, osa porukasta tapetaan ihan omin voimin.

Vierailija
80/108 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2015 klo 12:03"]

[/quote]

Jos armeijassa on simputusta, voi sitä käsitellä lehtien palstalla, jos asianomainen niin haluaa ja toimittaja näkee jutun aihetta. Ei nykyarmeijaan kuulu simputus, se kuuluu vain tänne av-palstan kersantti Karoliinoille.

[/quote]

Monet lehdet kirjottaa ihan mitä paskaa tahansa tarkistamata faktoja. Tuskinpa on tarkastanut tässäkään onko oikeasti mennyt niin kuin äiti kertoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän