Kilpirauhaslääkkeet: Thyroxin vs. MediThyrox, kokemuksia?
Periaattessa näissä on sama vaikuttava aine, mutta käytännössä joitain eroavaisuuksia on. Jollain saattaa jompi kumpi toimia paremmin. Joku lisäaine tms. näissä ilmeisesti on eri kumminkin.
Onko täällä kellään kokemuksia MediThyroxista? Entä jos on reseptillä Thyroxinia, voi apteekista pyytää MediThyroxia ilman lääkärin reseptiä?
Kommentit (12)
Minulla vaihdettiin, kun en siedä laktoosia. Medithyroxia mennyt muutama vuosi ja sinä aikana on vähennetty määrää. Oma kilpirauhanen alkanut ehkä toimia, jos lääke ei ole imeytynyt tai sitten imeytyy tosi paljon paremmin.
+1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.
Mä en yhtään siedä tuota tavallista thyroxinia. Saan siitä kauheat liiketoiminta oireet vaikka arvot ei ole lähellekään liiketoimintaa. Thyroxinilla on paska olo ja ilman thyroxinia taas kauheat vajaatoiminta oireet..
Mulle ei sovi laktoosi missään lääkkeessä. Nykyinen lääke Thyroxin 25microg, mutta todennäköisesti vaihdetaan juurikin tuohon Mediin ensi kuun puolella, kun testitkin tulossa. Laktoosi-intoleranssia ei ole todettu, mutta laktoosia sisältävät lääkkeet on aina vaikuttaneet muhun.
Yritin juurikin selvittää äsken eroavaisuuksia yliopistonapteekin chatin kautta. Monelle esim. 75microg tyroksiinia ei sovi vaan resepti siirretään 75microg medithyroxiniin ja tässä moni on todennut foorumeills, että vaikuttavaa ainetta levotyroksiinia olisikin vähemmän tuossa medithyroxinin tabletissa. Chatissa taas sanottiin, että ne kaikki tabletit sisältää just sen levotyroksiininatriumi määrän kuin paketti sanoo.
Voiko tohon oikeasti luottaa?!
Molekyylipaino on erilainen, joten ainemäärä on jonkin verran erilainen. Liukenevuus saattaa olla erilainen, mutta aika epätodennäköistä, että ero olisi merkittävä.
Itse olen käyttänyt Thyroxinia monta vuotta. Lääkkeen tehoon saattaa vaikuttaa muutkin tekijät kuin annoskoko. Itsellä lähti hormonipitoisuus nousuun, kun otin muutaman viikon lääkettä aamuyöstä varsinaisen heräämisen sijaan. Ilmeisesti lääke imeytyi paremmin, kun aamiaisen välissä oli kaksi kolme tuntia.
Kysyppä lääkäriltä. Chatilta ei kannata kysyä.
Suomalaisena ulkomailla saan Jodette nimisiä tabletteja kerran viikossa. Minun ei tarvitse joka päivä ottaa tuota thyreitropiinia, tai sinnepäin.
Minulle on tullut punaisia läikkiä ohuimpiin ihon kohtiin Lichten ruber. Se vaivaa sen mukaan miten kilpirauhanen toimii. Sain juuri eilen ihotautilääkäriltä vaikuttavana aineena clobetasolpropionaattia. Sen pitäisi auttaa näihin punaisiin läikkiin.
Kilpirauhanen on syytä pitää kunnossa ja käydä tarkastuksissa riittävästi.
Jodette on keskeisessä euroopassa ilman reseptiä. Suomen apteekissa väitettiin, ettei suomessa sellaista ole.
Fimean nettisivuilla kerrotaan näin:
"Medithyrox tabletit (Uni-Pharma S.A.) sisältävät levotyroksiininatriumia pentahydraatti-muodossa.
Aktiivisen aineen määrä vastaa vedettömän levotyroksiininatriumin määrää.
Tuotteissa, jotka ovat tällä hetkellä markkinoilla Suomessa (Thyroxin 25 mikrog ja 100 mikrog)
levotyroksiininatriumin määrä vastaa puhdasta levotyroksiinia.
Näin ollen Medithyrox 25 g tabletit ja Medithyrox 100 g tabletit sisältävät hieman vähemmän
aktiivista ainetta kuin vastaavat Thyroxin-tabletit"
Eli Medithyroxissa olisi vähemmän puhdasta levotyroksiinia, mutta onkohan mahdollista, että levotyroksiininatrium pentahydraatti-muodossa saattaa jollekin imeytyä, tai toimia paremmin?