Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteenmuutto: poikaystävä vaatii vuokraa?

Vierailija
13.11.2021 |

Olen opiskelemassa sosionomiksi ja teen opiskeluiden ohella osa-aikatöitä kaupassa. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa kohta 2 vuotta ja tultiin yhdessä siihen tulokseen, että yhteemuutto olisi ajankohtainen. Poikaystävä on minua pari vuotta vanhempi ja tekee kokopäivätöitä projektipäällikkönä. Itse asun kerrostaloyksiössä ja tarkoitus oli, että muuttaisin poikaystäväni omistamaan omakotitaloon.

Kuvittelin omassa mielessäni, että se riittäisi, jos pienistä tuloistani maksaisin niin ison osan ruokaostoksista ja muista yhteisistä kuluista kun pystyn, mutta poikaystävän mielestä minun pitäisi maksaa vuokraa, jos asun "hänen" talossaan. Vähän kyllä ison askeleen ottamisesta saatu onnellisuuden tunne lopahti. Vuokra olisi pienempi kuin nykyisessä asunnossani, mutta lisäksi joutuisin maksamaan myös niitä muita kuluja, "yhteisessä" talossa kun asutaan.

Poikkis on muuten täydellinen paketti, mutta tämä vaatimus pisti miettimään. Onko oikein vaatia omalta puolisolta vuokraa? Tai ylipäätään tuoda rakkaudelle perustuvaan parisuhteeseen tällaista "liiketoimintaa"? Onko poikaystäväni todella kylmäsydäminen vai ylireagoinko? Ja onko mitään vinkkejä miten voisin yrittää neuvotella tästä? Haluaisin kyllä muuttaa yhteen, mutta...

Kommentit (828)

Vierailija
81/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävästi kuulostaa siltä että mies suunnittelee yhteenmuuttoa taloudellisista ja käytännön syistä. Vuokran lisäksi joudut varmaan ostamaan ja tekemään ruoat, siivoamaan ison talon, pyykkäämäön, tekemään puhatyöt ja mahdollisesti myös osallistumaan lumitöihin, huonekalujen ostoon ja remonttikustannuksiin. Kun ero tulee jäät tyhjin käsin.

Vierailija
82/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useita penniä venyttäviä kitupiikkejä. Yhdelläkään ei mikään parisuhde kestä, riitaa rahasta (ynnä muusta) tulee aina ja joka kerta. Kodin leikkiminen ei vain toimi neuroottisesti parisuhteen debit/kredit taseita laskeskellen.

Miten rahasta voi tulla riitaa, kun kumpikin maksaa omat kulunsa?

Ne ”omat kulut” on joskus parisuhteessa hieman hankalasti määriteltäviä, varsinkin jos on lapsia. Sairaalloisilla kitupiikeillä erityisesti on varsin mielenkiintoisia näkemyksiä aiheesta.

Kerropa, mitä hankalaa määriteltävää niissä mielestäsi on? Kulut ovat joko sinun kulujasi tai puolison kuluja, ei ole yhteisiä kuluja edes yhteisestä omaisuudesta, koska silloin kulut maksetaan puoliksi. Sama lasten kulujen kanssa - paitsi tietty silloin, kun toinen haluaa ostaa 8 talvihaalaria, toisen mielestä riittää 2 ja sitten keskustellaan, kuka ne 6 ylimääräistä maksaa.

En ala erittelemään ja laskeskelemaan centtejä kanssasi, se on teidän kitupiikkien mielipuuhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljelläni oli vastaavanlainen tilanne, mutta hän teki vaimokandidaatille selväksi, että yhteenmuutto on ajankohtainen vasta sitten, kun opinnot on ohi ja vakityöpaikka takaa sen, että voidaan elää tasa-arvoisesti yhdessä. Siihen asti seurustellaan. Koska tulevalla kälyllä on vain määräaikaisia työsuhteita, eivät ole vielä ostaneet yhteistä asuntoa, vaan käly asuu hyvien bussiyhteyksien äärellä vuokralla lähiössä, veli omassa kolmiossaan keskustassa. Näin ei kumpikaan koe tulevansa riistetyksi eikä kumpikaan maksa toisen kuluja.

Jos me olisimme miehen kanssa odottaneet sitä, että mä saan vakipaikan, niin olisimme muuttaneet yhteen vasta melkein seitsemän vuoden yhdessäolon jälkeen. Ei kiitos. En todellakaan asuisi erillään noin kauaa. Me muutimme omakotitaloon vuokralle 10kk seurustelun jälkeen jossa asuimme melkein vuoden. Muutimme omakotitaloon joka lainoineen miehen nimissä koska mä olin ulosotossa ostohetkellä. Oman osuuteni asumisesta olen maksanut koko ajan. Nykyään olemme naimisissa ja mä olen maksanut velkani pois. Avioehtoa ei ole. En missään vaiheessa kuvitellet, että asuisin ilmaiseksi. Laitan yhteiselle tilille summan joka ollaan yhdessä mietitty suhteessa tuloihin. Jos tuloni jossakin vaiheessa nousevat, niin nostan ihan itse summaa. Ruoasta mä maksan enemmän. 

Jokainen tekee omat valintansa. Jos haluaa puolisonsa elintason, vaikka ei ole tuloja, niin silloin saattaa joutua odottamaan, että itsekin on töissä. Yhteen ei pidä muuttaa sillä mielellä, että toinen on maksajana. Jos tämä ei kelpaa, pitää löytää yhtä huonotuloinen mies kuin itsekin on ja elää yhteisellä alhaisella elintasolla loppuikänsä.

Vierailija
84/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi toisinpäin, sinulla olisi oma talo, antaisitko poikaystävän asua ilmaiseksi?

Jos mietin itseäni. Minulla on vielä velkainen okt. Lyhennän lainaa kuukausittain. Parin vuoden päästä sen pitäisi olla ihan oma, minun omaisuuttani. En pitäisi sitä "ilmaiseksi asumisena", jos osallistuu esimerkiksi sähkö- ja vesilaskuihin, maksaa ruokia jne. Toki voi tehdä niin, että on se yksi könttäsumma ns. vuokra, jolla sitten kattaa nuo kaikki kulut.

Ei silä vuokralla mitään ruokaa makseta vaan asumisen kuluja. Vai tuleeko jossain vuokra-asunnon mukana ruuatkin.... yleensähän sähkö, vesi, netti ja kotivakuutus maksetaan vielä vuokran päälle ja vuokralla katetaan pääomakulut, kiinteistöverot, jätehuolto, nuohous, pienet huollot, auraus....

Vierailija
85/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kuinka rahanahneita suominaiset ovat.

Sinä maksat vuokraa. Piste.

Miesten hyväksikäytön täytyy loppua!!!

Vierailija
86/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö saman voisi laajentaa muuhunkin omaisuuteen? Jos toisella puolisolla sattuu olemaan aiemmin ostettu ja maksettu auto, niin toisen puolison tulee maksaa ”automaksua” mikäli auton kyydissä matkustaa? Samoin jos toisella on kesämökki, niin ”mökkimaksua” on ehdottomasti perittävä. 😂

Meillä puolison autosta tuli yhteinen auto, kun muutimme yhteen (täällä landella ei ilman autoa voi olla). Tottakai maksamme myös sen kulut nykyisin puoliksi. Jos jommalla kummalla olisi kesämökki, niin sama pätisi siihenkin; kulut puoliksi.

Vierailija
87/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä maksaisit vuokraa, toinen kerryttää omaisuuttaan. Joo älä muuta yhteen.

Mies maksaa talosta lainaa, kiinteistöveroa, lämmityskustannukset, sähköt ja veden. Kun mies pyytää että nainen osallistuisi kuluihin vuokran muodossa, niin se onkin väärin ja että "nainen kerryttää miehen omaisuutta".

Mieti nyt vähän.

Nainen vielä sanoi maksavansa tätä tulevaa "vuokraa" vähemmän mitä nykyisin maksaa omasta asunnostaan.

Jokainen vastaa omasta omaisuudestaan. Myös sen omaisuuden aiheuttamista kuluista. Se mitä voi olettaa kumppanilta on osallistuminen juoksevien kuluihin esim. Sähkö ja vesilaskuun , nettiin ja ruokakuluihin omalta osaltaan.

Vierailija
88/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun rahoillasi maksetaan asuntolainaa, niin sitten sinulla pitäisi olla myös omistusosuus.

Vierailija
89/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkö, vesi ,netti ja

Lämmityskulut puoliksi

Lainat saa sälli hoitaa ite koska kerryttää ainoastaan hänen omaisuutta

Mites vakuutukset, jätemaksut, kiinteistöverot, rikkoontuneet asiat kuten jääkaappi tms.

Vierailija
90/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te osaa lukea, että tämä koko lankahan on tehty tuon hesarin jutun perusteella, jossa NAINEN ottaa miehen vuokralle? Postaus 67/76 -> Ella Sälpäkivi, 19, kertoi somessa rakentavansa talon.

Peiliin katsomisen paikka monella, jotka ulisivat kuinka väärin kun mies tekisi näin.

Vierailija
91/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mies maksaa siitä sitten verot, piste. Miten tyhmä on ihminen, joka haluaa verottajan väliin? Miksi ei voi mennä avoliittoon, avata yhteistä taloustiliä ja sopia, että molemmat maksavat sinne osuutensa? Miksi pitää saada nimenomaan vuokrana ja siitä sitten luovuttaa osuutensa verottajalle?

Vierailija
92/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut jyvitetään tulojen mukaan, ei puoliksi. Meillä minä, nainen, maksan suurimman osan kuluista koska tuloni ovat huomattavasti suuremmat.

Vierailija
93/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä ,että jokaisen kannattaa asua kotonaan vaikka seurustelisi. Älä muuta. Tuollaisen kumppanin kanssa ei siitä koidu mitään hyvää.

Juuri näin. Siivellä elämisen ei tietenkään pidä olla kenellekäään itsetarkoitus, mutta neuroottisen kitupiikin kanssa suhteen aloittaminen saati yhteen muuttaminen on karmea virhe JOKA KERTA. Ei poikkeuksia.

Vierailija
94/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kulunut provo. Mutta koska oikeasti on ihmisiä, joille ehdotetaan vuokran maksamista, niin muistutan, että silloin tehdään vuokrasopimus ja vuokranantaja maksaa verot vuokrasta.

Itse menin puolisoni kanssa avoliittoon, en vuokrasuhteeseen,

Eköhän sitä vuokraa vastaan ole kukuja laittaa vähennyksiin, joten verot ei ole valtavat jos lainkaan.

Vierailija
95/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisit muuttaa yhteen mutta et haluaisi maksaa asumiskuluja jep jep…

Paljonko niitä ”asumiskuluja” omakotitalossa keskimäärin tulee per kk? Entä onko kotia leikkivällä pariskunnalla minkäänlaista elatusvelvollisuutta toisiaan kohtaan? Miehenä en olisi vastaavassa tilanteessa kuvitellutkaan periväni mitään perkeleen ”vuokraa” puolisoltani, eikä tapana ole muutenkaan laskea pennejä joka tilanteessa ettei toinen vain pääsisi ”hyötymään”. Ihan kohtuullisen hyvin on toiminut, takana on pitkä ja onnellinen avioliitto.

Sehän on kiva jos toimii sulla. Oletan, että kumppanisi kuitenkin hoitaa oman osansa eikä elä siivelläsi?

Entäs jos kumppani sairastuu tai tapahtuu jotain, jonka takia jää työttömäksi tai täysin tulottomaksi parhaillaan vuosiksi. Kuinka pitkään elättäisit?

Niin pitkään kuin tarvis, loppuelämäni ajan ja sen jälkeenkin. Aivan käsittämätön kysymyskin.

Kiitos tästä viestistä. Näyttää täällä jokunen harva tervepäinen mieskin kirjoittelevan. Meillä on samanlainen tilanne. Köyhinä mentiin yhteen, välillä toinen on ollut työttömänä, välillä toinen. Omaisuutta on kerrytetty yhdessä tässä vuosien varrella. Aina on kuitenkin ollut yhteiset rahat ja yhteen hiileen puhallettu. On toiminut, eikä rahasta olla riidelty koskaan tämän 25 vuotta kestäneen liiton aikana.

Vierailija
96/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, kuinka rahanahneita suomimiehet ovat.

Sinun ei tarvitse kerryttää miehen omaisuutta. Piste.

Naisten hyväksikäytön täytyy loppua!!!

Vierailija
97/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP siis haluaa asua ilmaiseksi miehen luonna.

Entä jos tulee ero?

Oletko sitten valmis maksamaan asumisaikasi vuokran? Et tietenkään.

Viisas mies pakottaa naisen maksamaan oman osuutensa vuokrasta ensimmäisestä päivästä lähtien.

Naiset käyttävät miehiä taloudellisesti hyväkseen häikäilettömästi!

Vierailija
98/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävästi kuulostaa siltä että mies suunnittelee yhteenmuuttoa taloudellisista ja käytännön syistä. Vuokran lisäksi joudut varmaan ostamaan ja tekemään ruoat, siivoamaan ison talon, pyykkäämäön, tekemään puhatyöt ja mahdollisesti myös osallistumaan lumitöihin, huonekalujen ostoon ja remonttikustannuksiin. Kun ero tulee jäät tyhjin käsin.

Asumisestaan maksava piika. Sitten alkaa tulemaan vaatimuksia "kun asut MINUN asunnossani". Olen näitä tapauksia nähnyt. Jos on vähänkään merkkejä siitä, että mies haluaisi vaan hyötyä, niin ei kannata muuttaa.

Vierailija
99/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö, vesi ,netti ja

Lämmityskulut puoliksi

Lainat saa sälli hoitaa ite koska kerryttää ainoastaan hänen omaisuutta

Mites vakuutukset, jätemaksut, kiinteistöverot, rikkoontuneet asiat kuten jääkaappi tms.

Meillä kaikki nuo ovat asumikuluja eli maksetaan 50/50. Isot remontit, joissa puhutaan tuhansista tai jopa kymmenistä tuhansista euroista, ovat sitten eri asia. Mutta pienet remontit, korjaukset, laitehankinnat maksetaan ilman muuta puoliksi, koska tämähän on minun kotini. Kyllä minä tiedän, että jos ero tulee, niin en saa mukaani uutta terassia tai rakasta kasvihuonettani, mutta pitäisikö minun elää tässä kuin joku vieras?

eri

Vierailija
100/828 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö saman voisi laajentaa muuhunkin omaisuuteen? Jos toisella puolisolla sattuu olemaan aiemmin ostettu ja maksettu auto, niin toisen puolison tulee maksaa ”automaksua” mikäli auton kyydissä matkustaa? Samoin jos toisella on kesämökki, niin ”mökkimaksua” on ehdottomasti perittävä. 😂

Meillä puolison autosta tuli yhteinen auto, kun muutimme yhteen (täällä landella ei ilman autoa voi olla). Tottakai maksamme myös sen kulut nykyisin puoliksi. Jos jommalla kummalla olisi kesämökki, niin sama pätisi siihenkin; kulut puoliksi.

Ei riitä pelkät kulut, tarvitaan erillinen automaksu ja mökkimaksu! 😂