Yhteenmuutto: poikaystävä vaatii vuokraa?
Olen opiskelemassa sosionomiksi ja teen opiskeluiden ohella osa-aikatöitä kaupassa. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa kohta 2 vuotta ja tultiin yhdessä siihen tulokseen, että yhteemuutto olisi ajankohtainen. Poikaystävä on minua pari vuotta vanhempi ja tekee kokopäivätöitä projektipäällikkönä. Itse asun kerrostaloyksiössä ja tarkoitus oli, että muuttaisin poikaystäväni omistamaan omakotitaloon.
Kuvittelin omassa mielessäni, että se riittäisi, jos pienistä tuloistani maksaisin niin ison osan ruokaostoksista ja muista yhteisistä kuluista kun pystyn, mutta poikaystävän mielestä minun pitäisi maksaa vuokraa, jos asun "hänen" talossaan. Vähän kyllä ison askeleen ottamisesta saatu onnellisuuden tunne lopahti. Vuokra olisi pienempi kuin nykyisessä asunnossani, mutta lisäksi joutuisin maksamaan myös niitä muita kuluja, "yhteisessä" talossa kun asutaan.
Poikkis on muuten täydellinen paketti, mutta tämä vaatimus pisti miettimään. Onko oikein vaatia omalta puolisolta vuokraa? Tai ylipäätään tuoda rakkaudelle perustuvaan parisuhteeseen tällaista "liiketoimintaa"? Onko poikaystäväni todella kylmäsydäminen vai ylireagoinko? Ja onko mitään vinkkejä miten voisin yrittää neuvotella tästä? Haluaisin kyllä muuttaa yhteen, mutta...
Kommentit (828)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita penniä venyttäviä kitupiikkejä. Yhdelläkään ei mikään parisuhde kestä, riitaa rahasta (ynnä muusta) tulee aina ja joka kerta. Kodin leikkiminen ei vain toimi neuroottisesti parisuhteen debit/kredit taseita laskeskellen.
Miten rahasta voi tulla riitaa, kun kumpikin maksaa omat kulunsa?
Ne ”omat kulut” on joskus parisuhteessa hieman hankalasti määriteltäviä, varsinkin jos on lapsia. Sairaalloisilla kitupiikeillä erityisesti on varsin mielenkiintoisia näkemyksiä aiheesta.
Suostuuko mies siihen että perustatte yhteisen taloustilin johon laitatte rahaa tietyn prosentin tuloistanne- sinä tietysti vähemmän.
Sieltä maksatte sitten yhteiselämään kuuluvat menot ruoka- ym kuluineen?
Myös talonpidon kulut.
Näin ollen mitään vuokraa ei tarvi maksaa. Aika outoa vaatia kyllä vuokraa!
Kuuntele omaa intuitiotasi, onko mies muutenkin omastaan kiinni pitävä ja pihi?
Ella Sälpäkivi, 19, kertoi somessa rakentavansa talon
METSÄKALTEVAN tontille nousee 125 neliön suuruinen talo, jossa on viisi huonetta ja keittiö, sauna sekä autotalli. Sälpäkiven poikaystävä muuttaa myös taloon vuokralaiseksi.
Sälpäkivi kertoo talon rakennuttamisen maksavan noin 300 000 euroa.
”Itselläni oli 38 000 euroa, loput rahoitan lainalla. Tarkoitus on, että laina on 25 vuoden kuluttua maksettu pois”, Sälpäkivi kertoo.
https://www.hs.fi/kaupunki/hyvinkaa/art-2000008385397.html
Trolliksihan tämä(kin) lanka paljastui...
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että pidät sen luukkusi missä nytkin asut.
Kuinka paljon poikkeus pyytää vuokraa vs siihen mitä maksat nyt? Oletko laskenut miten tulosi tulisi menemään yhdessä asuessa. Jos saat nyt asumistukea, niin yhteenmuutettaessa tuskin saat. Muutenkin poikaystäväsi tulisi olemaan elatusvelvollinen jos tienaa sua enemmän ja se tulee rassaamaan suhdetta.
Vain avioliitossa on elatusvelvollisuus kumppaniaan kohtaan.
Toisaalta aviopuoliso on perheenjäsen ja eron tullessa odotuksessa puolet omakotitalon arvosta lähtee toiselle mikäli ei ole avioehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi toisinpäin, sinulla olisi oma talo, antaisitko poikaystävän asua ilmaiseksi?
Jos mietin itseäni. Minulla on vielä velkainen okt. Lyhennän lainaa kuukausittain. Parin vuoden päästä sen pitäisi olla ihan oma, minun omaisuuttani. En pitäisi sitä "ilmaiseksi asumisena", jos osallistuu esimerkiksi sähkö- ja vesilaskuihin, maksaa ruokia jne. Toki voi tehdä niin, että on se yksi könttäsumma ns. vuokra, jolla sitten kattaa nuo kaikki kulut.
Sähkö, vesi ,netti ja
Lämmityskulut puoliksi
Lainat saa sälli hoitaa ite koska kerryttää ainoastaan hänen omaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein vuokraa...
Se joka tienaa enemmän, myös maksaa suhteellisesti enemmän. Se on minusta reilua enkä itse suostuisi mihinkään "kulut tasan puoliksi"-juttuun pienempituloisena.
Kuulostaa niin pienituloisen (vihervasemmistolaisen) puheelta. Eli pyrit vain hyötymään toisesta. "Reilua että toinen maksaa enemmän". Joskus on ja joskus ei, riippuu ihan missä vaiheessa suhde on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit muuttaa yhteen mutta et haluaisi maksaa asumiskuluja jep jep…
Paljonko niitä ”asumiskuluja” omakotitalossa keskimäärin tulee per kk? Entä onko kotia leikkivällä pariskunnalla minkäänlaista elatusvelvollisuutta toisiaan kohtaan? Miehenä en olisi vastaavassa tilanteessa kuvitellutkaan periväni mitään perkeleen ”vuokraa” puolisoltani, eikä tapana ole muutenkaan laskea pennejä joka tilanteessa ettei toinen vain pääsisi ”hyötymään”. Ihan kohtuullisen hyvin on toiminut, takana on pitkä ja onnellinen avioliitto.
Taas nainen esiintyy miehenä 😂 läpinäkyvää.
Olen kyllä ihan oikea mies, vaikka sinun on sitä varmasti hyvin vaikea uskoa. Siis oikea, ei mikään centtejä neuroottisesti laskeskeleva surkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoutui maksamaan "ison osan ruokaostoksista ja muista kuluista niin paljon kuin pystyy", eli eikö tämä ole vaihtoehto vuokralle? Ihan samahan se on, millä nimikkeellä maksaa.
Ap maksaa saman kuin mitä tuloista menisi yksin asuessa omaan itselliseen elämään ja talouden ylläpitoon.
Katsoisi nyt vain, ettei ukko kuse silmään. Älä ap ainakaan ala ilmaiseksi siivoojaksi, pyykkäriksi tai kotikokiksi.
Naiset tekee aika usein näin eli maksavat elämisen kuluja ihan kamalan paljon. Eron koittaessa he ovat ihmeissään, kun ruoka- ja muu taloustarvikeostot pysyvät ennallaan, mutta vielä pitäisi lisäksi maksaa vuokraakin. Että erossa sitä jää puille paljaille, kun ahne mies ei suostukaan siihen, että hän pitää velat ja nainen talon.
Tekee nainen sitten kotihommia tai makselee elämisen kuluja sen vuokran lisäksi, jää talo miehelle. Naiselle tuulen huuhtoma perse. Kivaa miettiä jossain kurjassa vuokraluukussa kuinka siivosi, tiskasi ja keräili paskaiset vaatteet lattioilta, samalla kun hankasi kusijälkiä veskin lattialta. Oma tupa oma lupa.
Entä mitä ap:lle jää käteen nykyisestä vuokra-asunnostaan?
Pienituloinen saa asumistukea vuokrakämppään. Mikäli syö vuokraisännän kanssa samasta jääkaapista on samaa taloutta ja ei näin saa asumistukea vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Veljelläni oli vastaavanlainen tilanne, mutta hän teki vaimokandidaatille selväksi, että yhteenmuutto on ajankohtainen vasta sitten, kun opinnot on ohi ja vakityöpaikka takaa sen, että voidaan elää tasa-arvoisesti yhdessä. Siihen asti seurustellaan. Koska tulevalla kälyllä on vain määräaikaisia työsuhteita, eivät ole vielä ostaneet yhteistä asuntoa, vaan käly asuu hyvien bussiyhteyksien äärellä vuokralla lähiössä, veli omassa kolmiossaan keskustassa. Näin ei kumpikaan koe tulevansa riistetyksi eikä kumpikaan maksa toisen kuluja.
Jos me olisimme miehen kanssa odottaneet sitä, että mä saan vakipaikan, niin olisimme muuttaneet yhteen vasta melkein seitsemän vuoden yhdessäolon jälkeen. Ei kiitos. En todellakaan asuisi erillään noin kauaa. Me muutimme omakotitaloon vuokralle 10kk seurustelun jälkeen jossa asuimme melkein vuoden. Muutimme omakotitaloon joka lainoineen miehen nimissä koska mä olin ulosotossa ostohetkellä. Oman osuuteni asumisesta olen maksanut koko ajan. Nykyään olemme naimisissa ja mä olen maksanut velkani pois. Avioehtoa ei ole. En missään vaiheessa kuvitellet, että asuisin ilmaiseksi. Laitan yhteiselle tilille summan joka ollaan yhdessä mietitty suhteessa tuloihin. Jos tuloni jossakin vaiheessa nousevat, niin nostan ihan itse summaa. Ruoasta mä maksan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä ongelma. Eihän mies ole elatusvelvollinen. On ihan tavallista, että toinen maksaa yhtiövastikkeen kun toinen lyhentää lainaa. Kuluuhan se asunto sinun siellä asuessa. Aika härskiä kuvitella, että voisit ilmaiseksi asua ja maksaa vain "jotain pientä." Onneksi miehelle selvisi tässä vaiheessa millainen lokki olet.
Ei ole välttämättä mitään lainaa, hän sanoi " oma omakotitalo " ja omakotitalossa ei ole yhtiövastiketta, toki muita kuluja
Onko tämä aloitus miehen kirjoittama?
Miksi ihmeessä aikuinen nainen olettaisi, että hän saa asua miehen luona ilmaiseksi?
N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita penniä venyttäviä kitupiikkejä. Yhdelläkään ei mikään parisuhde kestä, riitaa rahasta (ynnä muusta) tulee aina ja joka kerta. Kodin leikkiminen ei vain toimi neuroottisesti parisuhteen debit/kredit taseita laskeskellen.
Miten rahasta voi tulla riitaa, kun kumpikin maksaa omat kulunsa?
Ne ”omat kulut” on joskus parisuhteessa hieman hankalasti määriteltäviä, varsinkin jos on lapsia. Sairaalloisilla kitupiikeillä erityisesti on varsin mielenkiintoisia näkemyksiä aiheesta.
Kerropa, mitä hankalaa määriteltävää niissä mielestäsi on? Kulut ovat joko sinun kulujasi tai puolison kuluja, ei ole yhteisiä kuluja edes yhteisestä omaisuudesta, koska silloin kulut maksetaan puoliksi. Sama lasten kulujen kanssa - paitsi tietty silloin, kun toinen haluaa ostaa 8 talvihaalaria, toisen mielestä riittää 2 ja sitten keskustellaan, kuka ne 6 ylimääräistä maksaa.
Provon tunnistaa aina siitä, että "ap" siirtyy keksimään seuraavaa saatuaan langan tulille, eikä kommentoi enää yhtään mitään, kun ei keksi, mihin suuntaan juonta kuljettaisi. Mutta jokin tässä asiassa ihmisiä tuntuu kiehtovan, kun ei mene päivää ilman asumiskulukeskustelua.
Olen itse sitä koulukuntaa, jonka mukaan kulut maksetaan avoliitossa puoliksi. Jos asunto on vain toisen omistama, niin tietenkään lainanlyhennykset eivät kuulu niihin. Jos toisen elintaso on aivan liian korkea, niin silloin ei muuteta yhteen, tai sitten se korkeamman elintason omaava voi ehdottaa toisenlaista maksujen jakamista.
Asiantuntija suositteli kuluvalla viikolla prosenttiosuuksien mukaan maksamista eli molemmat laittavat saman prosenttiosuuden tuloistaan yhteiselle taloustilille, jolta asuminen ja ruoka maksetaan. Ehkä sekin on ok, itse en siihen suostuisi, koska minusta tulot ovat henkilökohtainen asia ja olisi todella raskasta kuukausittain tehdä toiselle selkoa siitä, paljonko on ansainnut, ja laskeskella sen perusteella prosentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä maksaisit vuokraa, toinen kerryttää omaisuuttaan. Joo älä muuta yhteen.
Mies maksaa talosta lainaa, kiinteistöveroa, lämmityskustannukset, sähköt ja veden. Kun mies pyytää että nainen osallistuisi kuluihin vuokran muodossa, niin se onkin väärin ja että "nainen kerryttää miehen omaisuutta".
Mieti nyt vähän.
Nainen vielä sanoi maksavansa tätä tulevaa "vuokraa" vähemmän mitä nykyisin maksaa omasta asunnostaan.
Nainen eli ap sanoo tuossa osallistuvansa yhteisiin kuluihin. Opettele lukemaan ja sitä odotellessa pysy pois palstalta. Kaikkien etu.
Ohis
Eikö saman voisi laajentaa muuhunkin omaisuuteen? Jos toisella puolisolla sattuu olemaan aiemmin ostettu ja maksettu auto, niin toisen puolison tulee maksaa ”automaksua” mikäli auton kyydissä matkustaa? Samoin jos toisella on kesämökki, niin ”mökkimaksua” on ehdottomasti perittävä. 😂
Ei kannata muuttaa, jos asumiskustannukset nousevat.
Olen sitä mieltä ,että jokaisen kannattaa asua kotonaan vaikka seurustelisi. Älä muuta. Tuollaisen kumppanin kanssa ei siitä koidu mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoutui maksamaan "ison osan ruokaostoksista ja muista kuluista niin paljon kuin pystyy", eli eikö tämä ole vaihtoehto vuokralle? Ihan samahan se on, millä nimikkeellä maksaa.
Ap maksaa saman kuin mitä tuloista menisi yksin asuessa omaan itselliseen elämään ja talouden ylläpitoon.
Katsoisi nyt vain, ettei ukko kuse silmään. Älä ap ainakaan ala ilmaiseksi siivoojaksi, pyykkäriksi tai kotikokiksi.
Naiset tekee aika usein näin eli maksavat elämisen kuluja ihan kamalan paljon. Eron koittaessa he ovat ihmeissään, kun ruoka- ja muu taloustarvikeostot pysyvät ennallaan, mutta vielä pitäisi lisäksi maksaa vuokraakin. Että erossa sitä jää puille paljaille, kun ahne mies ei suostukaan siihen, että hän pitää velat ja nainen talon.
Tekee nainen sitten kotihommia tai makselee elämisen kuluja sen vuokran lisäksi, jää talo miehelle. Naiselle tuulen huuhtoma perse. Kivaa miettiä jossain kurjassa vuokraluukussa kuinka siivosi, tiskasi ja keräili paskaiset vaatteet lattioilta, samalla kun hankasi kusijälkiä veskin lattialta. Oma tupa oma lupa.
Pienituloinen saa asumistukea vuokrakämppään. Mikäli syö vuokraisännän kanssa samasta jääkaapista on samaa taloutta ja ei näin saa asumistukea vuokraan.
Eli se asumistuki on sinun mielestäsi se autuaaksi tekevä asia, jonka takia ap:n ei kannata muuttaa yhteen ja maksaa omaa osuuttaan asumisesta? :-o