Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rokottamaton perhe haluaa katsomaan meidän vastasyntynyttä, mitä ihmettä vastata

Vierailija
13.11.2021 |

Täysin käsittämätöntä että ei oteta rokotuksia, ja heillä vielä itsellään pieniä lapsia.

Mitä tälläisille vastaa, jotka viis veisaa muiden ja omasta turvallisuudestaan.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinä en päästäisi ketään katsomaan sitä vastasyntynyttä oli rokotettu tai ei. Myös rokotetuilla voi olla koronaa ja jopa vielä oireettomana. 

Oireeton korona voi olla konellä tahansa. Tartunnan kantaja myös levittää virusta jo ennen oireiden puhkeamista.

Vierailija
62/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rokottamaton raskaana oleva, ja pelkään kyllä enemmän niitä rokotettuja, jotka käyvät illanvietossa ravintoloissa ja baareissa, ja sitten tulevat kylään meille odottamatta ensin muutamaa päivää tuleeko oireita vai ei. Rokotetut tartuttaa siinä missä rokottamattomatkin, mutta jos ovat vähäoireisia/oireettomia, niin ei voi ikinä tietää, ovatko turvallisia vieraita.

Itse en tosiaankaan käy missään turhilla asioilla. ruokakaupassa käyn maskin kanssa, joskus olen käynyt päiväsaikaan kirpparilla, kun on hiljaisempaa. Täällä ollaan perustasolla. Julkisia on ollut pakko käyttää pari kertaa, mutta päiväsaikaan ei ole juurikaan muita matkustajia, koska tuppukylä. Vähemmän minä ihmisiä altistan ja riskeeraan kuin te, jotka elätte elämää niin kuin koko pandemiaa ei olisi.

Ja ei, en ole anti-vaxxer, otetaan kyllä influenssarokotteet koko perhe, mutta koronarokotteen pitkäaikaisvaikutuksia vauvoihin ei ole tutkittu, enkä laita lastani koekaniiniksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen rokottamaton raskaana oleva, ja pelkään kyllä enemmän niitä rokotettuja, jotka käyvät illanvietossa ravintoloissa ja baareissa, ja sitten tulevat kylään meille odottamatta ensin muutamaa päivää tuleeko oireita vai ei. Rokotetut tartuttaa siinä missä rokottamattomatkin, mutta jos ovat vähäoireisia/oireettomia, niin ei voi ikinä tietää, ovatko turvallisia vieraita.

Itse en tosiaankaan käy missään turhilla asioilla. ruokakaupassa käyn maskin kanssa, joskus olen käynyt päiväsaikaan kirpparilla, kun on hiljaisempaa. Täällä ollaan perustasolla. Julkisia on ollut pakko käyttää pari kertaa, mutta päiväsaikaan ei ole juurikaan muita matkustajia, koska tuppukylä. Vähemmän minä ihmisiä altistan ja riskeeraan kuin te, jotka elätte elämää niin kuin koko pandemiaa ei olisi.

Ja ei, en ole anti-vaxxer, otetaan kyllä influenssarokotteet koko perhe, mutta koronarokotteen pitkäaikaisvaikutuksia vauvoihin ei ole tutkittu, enkä laita lastani koekaniiniksi.

Otat kai rokotteen kun lapsesi syntyy ?

Vierailija
64/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin vain harvat ja valitut katsomaan lastani. Muille sanoisin kohteliaasti ei. Vetoisin väsymykseen. Saattaisin sanoa myös rokotuksen puutteesta.

Onneksi tässä lähipiirissäni on vain rokotettuja.

Vierailija
65/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin rokotteista riippumatta en vastasyntynyttä päästäisi ketään katsomaan, voivat hyvin odottaa, sillä vauvaan ehtii tutustua myöhemminkin.

Nyt ei ole kyse pelkästään koronasta, vaan liikkeellä on influenssaa, RS-virusta, ihan tavallista flunssaa jne. Miksi pitäisi vauva ja vauvaperhe altistaa millekään pöpölle?

Vierailija
66/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiertääkö tässä asiassa se, että kun sanot ystävällisen jämäkästi sen (ainoan oikean vaihtoehdon, eli) EIN, he suuttuvat/katkaisevat välit/loukkaantuvat/itkevät tms.? Ole todella rauhallinen ja ystävällinen. Selvitä asiasi napakasti ja lyhyesti ja sisällytä siihen "välitän teistä ja arvostan sitä, että haluatte nähdä vauvan". Älä kuitenkaan lähde mukaan pitkälliseen keskusteluun/viestien vaihtoon siitä, miksi ei ja mitä korona ja mitä ei... 

Vierailija
67/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän rokotehuudatus on taas tässä. Kuinka te jaksatte...? Vastasyntyneelle ei mitään vierailijoita oteta vastaan muutenkaan.

Vierailija
68/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoitat ääliöille että olette lapselle ristiäisiä järjestämässä ette todella hautajaisia. EIKÖHÄN MENE PERILLE. tuonlaisia itsekeskeisiä narsisteita ette todella tarvitse ystäviksi. 

Vierailija
69/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin mä rokottamattomat päästäisin katsomaan. Niistä sentään tietää onko terveinä vai ei.

Rokotettujen terveys on täysi arvoitus.

No ei ihan niinkään. Tiedän useamman rokottamattoman, jotka ovat sairastaneet koronaa oireettomana, mm. oma lapseni, mutta testi onkin ollut positiivinen.

Ai miksi on terveitä testattu? No asun maassa, jossa oli käytössä koronapassi ja testit olivat pakollisia.

Vierailija
70/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laajoissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että raskaana olevat naiset ovat suuremmassa riskissä koronaviruksen aiheuttaman taudin vaikeaan muotoon, teho-osastolle ja hengityskoneeseen joutumiseen. Äitikuoleman riski on myös koholla vaikeissa tautimuodoissa. Rokote suojaa raskaana olevaa koronataudilta ja taudin aiheuttamalta ennenaikaiselta synnytykseltä.

Koronaviruksen deltavariattiin on todettu liittyvän lähes kaksinkertainen vaikeampien tautimuotojen esiintyminen rokottamattomilla raskaana olevilla tuoreessa isobritannialaistutkimuksessa. Vertailuryhmänä oli viruksen alkuperäisen muodon aiheuttamat sairastumiset.

Sikiön kannalta äidin koronavirusinfektio tuo useita riskejä. Ennenaikaisen synnytyksen ja vastasyntyneiden teholle joutumisen riski on koholla. Äidin vaikea tautimuoto uhkaa myös sikiön hapensaantia ja terveyttä.

Raskaana olevia rokottamattomia osastohoitoon myös Taysissa

Deltavariantin yleistyttyä ja neljännen tautiaallon myötä myös Taysin alueella on rokottamattomia raskaana olevia päätynyt osastohoitoon ja taudin aiheuttamaan ennenaikaiseen synnytykseen.

Koronarokote suojaa raskaana olevaa koronataudilta ja taudin aiheuttamalta ennenaikaiselta synnytykseltä. Lisäksi raskausajan rokote suojaa sekä äitiä että lasta teho-osastohoidon tarpeelta.

Rokotteen ottaminen on sallittua ja suositeltavaa kaikissa raskauden vaiheissa ja raskautta suunniteltaessa. Jos rokotussarjasta ei ehtisi toteutua kuin ensimmäinen rokote ennen synnytystä, sekin antaa jo osittaista suojaa loppuraskauteen, ja toisen rokotteen voi ottaa imetysaikana.

https://www.tays.fi/fi-FI/Tays_suosittelee_Suojaa_itseasi_ja_vauva(1331…

Vierailija
71/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti otan, kun lapsivuodeaika on ohi. Olen kuitenkin riskiryhmää (diabeetikko ja veritulpille altistava perussairaus), ja kuten sanoin, en ole anti-vaxxer. Siihen mennessä on jo vähän enemmän tutkittua tietoa rokotteesta lapsille ja aikuisillekin. Loppuupahan natkuttaminen oman isän puolelta, joka on painostanut asiasta kuukausitolkulla. Kaikille muille asia ollut ihan ok, paitsi isälleni.

Vierailija
72/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kommentista: "Ei kukaan rokottamaton ole niin tyhmä että änkeää lasta katsomaan."

Tämähän tässä on aika keskeistä, että se rokottamattomuuden teko saa epäilemään toisen älyllistä kapasiteettia hyvin syvästi. Se saa myös epäilemään toista eettisesti vinkuraksi, eli todella egoistiseksi. Toki ymmärrän, että rokottamattomuudella on monia syitä, myös niitä eettisesti hyviä (esim. sairaus). Kuitenkin osalla perustelut ovat syvästi vajavaisia, kuten salaliittoteoriat tai "luonnollinen vastustuskyky". 

Tuosta argumentista, että molemmat levittävät, sekä rokotetut että rokottamattomat: en halua, että minä rokotettuna levitän taudin rokottamattomaan. Se on härskiä asettaa minut siihen tilanteeseen. Siksi haluan, että pysytte kaukana. Tuskin pienen vauvan vanhemmat jaksavat tuota asiaa pelätä/vahdata, kun on se vauvakin siinä mietittävänä. Mistä suunnasta se tauti siis tulekaan, rokottamattomat kuolevat ja kärsivät hyvin paljon todennäköisemmin. 

Vierailija
73/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän rokotehuudatus on taas tässä. Kuinka te jaksatte...? Vastasyntyneelle ei mitään vierailijoita oteta vastaan muutenkaan.

Niinpä. Ovat keksineet uuden tavan aloituksille, kun ihmiset ei enää lähde mukaan niihin suoraan rokotevastaisiin ketjuihin. Jännää sinänsä, että nyt myönnetään rokotettujen sairastavan lähinnä oireettomasti tai hyvin lievin oirein. Outoa, että se ei johda ajatukseen, että rokotus tietenkin kannattaa ottaa. No toki näillä hörhöillä monilla onkin rokotus tai tauti sairastettu.

Ketjun aiheeseen: kukaan täysijärkinen ei tällä hetkellä järjestä vierailuja alle 6 kk vauvojen kanssa missään sisätiloissa.

Vierailija
74/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti otan, kun lapsivuodeaika on ohi. Olen kuitenkin riskiryhmää (diabeetikko ja veritulpille altistava perussairaus), ja kuten sanoin, en ole anti-vaxxer. Siihen mennessä on jo vähän enemmän tutkittua tietoa rokotteesta lapsille ja aikuisillekin. Loppuupahan natkuttaminen oman isän puolelta, joka on painostanut asiasta kuukausitolkulla. Kaikille muille asia ollut ihan ok, paitsi isälleni.

Kuuntele isääsi ja ota rokote ajoissa. Hän tietää mistä puhuu. Kauppareissun tuliaisena voi hyvin olla korona, kun tautia on nyt niin paljon liikkeellä ympäri Suomen. Tiesittehän, että Pohjanmaa pahin alue, ei Uusimaa.

Vierailija
75/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ovat keksineet uuden tavan aloituksille, kun ihmiset ei enää lähde mukaan niihin suoraan rokotevastaisiin ketjuihin. Jännää sinänsä, että nyt myönnetään rokotettujen sairastavan lähinnä oireettomasti tai hyvin lievin oirein. Outoa, että se ei johda ajatukseen, että rokotus tietenkin kannattaa ottaa. No toki näillä hörhöillä monilla onkin rokotus tai tauti sairastettu.

Ketjun aiheeseen: kukaan täysijärkinen ei tällä hetkellä järjestä vierailuja alle 6 kk vauvojen kanssa missään sisätiloissa.

Kyllä näitä arkipäivän hankalia sosiaalisia tilanteita ihan oikeasti miljoonille suomalaisille tulee jatkuvasti vastaan.

Viimeksi itse sain kutsun joulupäivällisille rokottamattomien ihmisten kanssa juuri ennen joululomamatkaa.

En näe kyllä mitään järjellistä syytä kokoontua ennen joulua isolla porukalla jossa on rokottamattomia riskiryhmiin kuuluvia paikalla.

Rokottamattomat useib puolustautuvat väittäen että ovat varovaisia. No eivät ainakaan nämä rokottamattomat sukulaiseni todellakaan ole. Ovat tunkeneet kylään koko epidemian ajan rokottamattomina ja eläneet kuten ennenkin.

Tässä tapauksessa valitettavasti kyse on oikeasti vain tyhmyydestä. Kaikki fiksummat suvussa ovat rokotteensa ottaneet.

Vierailija
76/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä arkipäivän hankalia sosiaalisia tilanteita ihan oikeasti miljoonille suomalaisille tulee jatkuvasti vastaan.

Viimeksi itse sain kutsun joulupäivällisille rokottamattomien ihmisten kanssa juuri ennen joululomamatkaa.

En näe kyllä mitään järjellistä syytä kokoontua ennen joulua isolla porukalla jossa on rokottamattomia riskiryhmiin kuuluvia paikalla.

Rokottamattomat useib puolustautuvat väittäen että ovat varovaisia. No eivät ainakaan nämä rokottamattomat sukulaiseni todellakaan ole. Ovat tunkeneet kylään koko epidemian ajan rokottamattomina ja eläneet kuten ennenkin.

Tässä tapauksessa valitettavasti kyse on oikeasti vain tyhmyydestä. Kaikki fiksummat suvussa ovat rokotteensa ottaneet.

Noloin argumentti on tuo että ”on oltu tosi varovaisia”

What? Käydään Helsingin keskustassa ravintoloissa, liikutaan julkisilla, lapsi on päiväkodissa, käydään ryhmäliikunnassa altistamassa muita. Huh huh! ”Oltu tosi huolellisia” jepjep

Vierailija
77/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä pystynkö enää olemaan niin yksinkertaisten kaveri 🤯

Vierailija
78/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aina voi keksiä tekosyyn, jos ei halua tavata. Kun sen tekee tarpeeksi monta kertaa, ehkä rokottamaton viimein tajuaa. Hmm eipä taidakaan. Eihän se tajua edes ottaa rokotetta.

Vierailija
79/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan lisäksi nyt liikkeellä RS -virusta, joka voi olla vauvalle hengenvaarallinen. Meillä ei kävisi kukaan oli rokotetta tai ei.

Vierailija
80/128 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä sulta on esim neuvolassa mennyt ohi. Raskaana olevia on käsketty ottaa rokote jostain elokuusta asti. Yksinkertainen olet, huh huh