Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?
Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?
Kommentit (250)
En tunne yhtäkään ihmistä jota toisen jatkuva myöhästely ei ärsyttäisi
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:36"]
Miksi myöhästelijä itse suuttuu, jos en ole enää odottamassa, kun hän saapuu? Silloin alkaa puhelin kilistä, että missä olet, miksi et ole täällä, mehän sovittiin. Joo, niin sovittiin, että tapaamme klo 13.00 ja nyt on jo 13.15 ja minä jatkan elämääni. Olisi ollut kiva nähdä, mutta koska sinulla oli muuta tekemistä juuri tapaamisaikaan, niin minä en jäänyt odottelemaan.
[/quote]
Toi nyt on tosi tylyä ja loukkaavaa. Jos pointti oli kaverin tapaaminen, niin ei kai 15 min paljon ole. Pääasia kait kumminkin oli nähdä kaveri eikä itsekkäästi väkisin mieltänsä pahoittaa? Jättäisin tollasen ystävän näkemisen kokonaan, jos noin tiukkaa on.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:36"]
Miksi myöhästelijä itse suuttuu, jos en ole enää odottamassa, kun hän saapuu? Silloin alkaa puhelin kilistä, että missä olet, miksi et ole täällä, mehän sovittiin. Joo, niin sovittiin, että tapaamme klo 13.00 ja nyt on jo 13.15 ja minä jatkan elämääni. Olisi ollut kiva nähdä, mutta koska sinulla oli muuta tekemistä juuri tapaamisaikaan, niin minä en jäänyt odottelemaan.
[/quote]
Toi nyt on tosi tylyä ja loukkaavaa. Jos pointti oli kaverin tapaaminen, niin ei kai 15 min paljon ole. Pääasia kait kumminkin oli nähdä kaveri eikä itsekkäästi väkisin mieltänsä pahoittaa? Jättäisin tollasen ystävän näkemisen kokonaan, jos noin tiukkaa on.
[/quote]
Niin jätän minäkin kaverin jolle se 15 min myöhästyminen on tavallista ja ok omaan nojaansa, en todellakaan jaksa joka kerta odotella milloin rinsessa oikein mahtaiis paikalle tulla.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:28"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"] Miten se sitten pitäisi ottaa, jos ei henkilökohtaisesti? [/quote] Siten, että me ihmiset ollaan erilaisia ja rennommalla asenteella pääsee kaikki helpommalla. [/quote] Rennolla asenteella päätyy kynnysmatoksi. Kiitos ei! [/quote] Ei vaan pidetyksi ihmiseksi, jonka seurassa on mukava olla ja joka osaa laittaa elämänasiat tärkeysjärjestykseen :) [/quote] Eli tärkeintä on minä, minä ja minä?
[/quote]
Ei vaan muut. Kukaan ei pidä tiukkapipoista ja ammattiloukkaantujista.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"]
Miten se sitten pitäisi ottaa, jos ei henkilökohtaisesti?
[/quote]
Siten, että me ihmiset ollaan erilaisia ja rennommalla asenteella pääsee kaikki helpommalla.
[/quote]
Mun tuntemieni kroonisten myöhästelijöiden asenne ei ole yhtään sen rennompi kuin muillakaan. Hirveet kilarit saavat, kun teen oharit tai tulen milloin mua sattuu huvittamaan. Eivät yhtään ymmärrä, että me ihmiset ollaan erilaisia enkä mä aina jaksa ilmoittaa, jos tuleekin jotain kivempaa tekemistä kuin kaverin tapaaminen.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:28"] [quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"] Miten se sitten pitäisi ottaa, jos ei henkilökohtaisesti? [/quote] Siten, että me ihmiset ollaan erilaisia ja rennommalla asenteella pääsee kaikki helpommalla. [/quote] Rennolla asenteella päätyy kynnysmatoksi. Kiitos ei! [/quote] Ei vaan pidetyksi ihmiseksi, jonka seurassa on mukava olla ja joka osaa laittaa elämänasiat tärkeysjärjestykseen :) [/quote] Eli tärkeintä on minä, minä ja minä?
[/quote]
Ei vaan muut. Kukaan ei pidä tiukkapipoista ja ammattiloukkaantujista.
[/quote]
Kukaan ei pidä myöhästyjistä ja toisten ajan aliarvioijista.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:36"]
[/quote]
[/quote]
15min on aika paljon jos pitäisi nähdä vaikka ruokkiksella lounaalla tai muuten rajattu aika eikä esim koko ilta. Tai jos yhdessä mennään elokuviin ja sit molemnat myöhästyy sen 15min
Se on epäkohteliasta. Kyllä nyt aikuinen ihminen osaa ajoittaa menonsa niin, että osaa olla paikalla sovittuna kellonaikana.
Myöhästyminen on toisten halveksimista ja heidän aikansa väärinkäyttöä.
Miten sinä suhtautuisit, jos saisit aina odottaa kavereitasi vaikkapa puolen tunnin tai tunnin ajan?
Niinpä.
Me kaveripiirissä päätimme kouluttaa tällaista kroonista myöhästelijää, jolla oli aivan samanlainen asenne kuin ap:llakin. Kuulemma taiteellsiet ihmiset myöhästyvät ja ei voi olla niin kamalaa ja vaikeaa vähän odottaa. "Vähän" oli sitten mitä tahansa 20 minuutista kahteen tuntiin. Lukemattomat kerrat istuttiin kesäaamuina valmiina mökille, uimarannalle, retkelle yhä kuumenevassa autossa, kun myöhästelijä vasta könysi suihkuun, söi aamupalan ja alkoi pakata kamojaan. Miten ihmeessä on millään tavalla reilua, oikeudenmukaista tai edes normaalia hoidella aamutoimiaan samalla kuin laittaa kaksi autollista kavereita odottamaan itseään? Meidänkään kaveripiirissä ei ollut ketään muuta tällaista röyhkeää ja itsekeskeistä ihmistä, jonka mielestä on täysin ok antaa muiden elää hänen aikataulujensa mukaan.
Lopulta sovimme, että pidämme aikataulut emmekä odota tätä yhtä. Kerroimme tämän myös hänelle ja naureskeli vaan, että kyllähän hän aina yrittää. Aloitimme niin, että sovimme tapaamisen aina 30 minuuttia myöhemmin, mutta valitettavasti tämä myöhästelijä oppi tämän muutaman kerran jälkeen ja oli sitten vian entistä enemmän myöhässä. Sitten päätimme kyllmästi, että tämä yksi tipahtaa matkalta jos ei ole ajoissa. Pari itkupotkuraivaria kaveri sai, kun jäi retkiltä pois, kun vain kurvasimme ohi hänen jalkakäytävänsä, kun ei ollut siellä valmiina odottamassa eikä ollut viestiä puhelimessa, että on myöhässä ja kuinka paljon. Sitten ylättäen olikin ajoissa, mutta valitti, miten joutui heräämään klo 5, jotta oli valmiina klo 8. En edelleenkään jaksa käsittää, mitä kaikkea puuhasi tuon kolmen tunnin aikana, mutta elämänhallintahan tällaisella myöhästelijällä on täysin hukassa.
Jatkoimme kouluttamista niin, että kun sovimme lounastreffit, menimme sovittuun aikaan syömään ja lähdimme siitä sitten jatkamaan töitämme ja kuittasimme raivoisat puhelut sillä, että valitettavassti emme voi joustaa työajoissamme hänen mielensä mukaan ja valitukset voi sitten soittaa vaikkapa esimiehillemme. Jos sovimme tapaamiset toisten kodeissa, saatoimme lähteäkin baariin, ja tämä mattimyöhäinen sai sitten kipitellä perässä, jos meidät sieltä vielä kiinni sai. Monen monituista kertaa jäi illallinen, elokuva tms. häneltä väliin ja viimein sitten oppi olemaan ajoissa.
Voimille se vain häneltä otti, jaksoi marmattaa ja syytellä siitä, että olemme niin ilkeitä kun emme voi elää hänen aikataulunsa mukaan odottaen tuntitolkulla hänen korkeuttaan. Lopulta olimme puolin ja toisin niin kyllästuneitä, että emme enää pyytäneet häntä mukaan. Miksi ihmeessä, kun hänen mielestään vain hän on niin tärkeä, että kaikkien muiden 6-8 ystävän piti sopeutua hänen aikatauluihinsa?
Tämä yksi kaveri kuulosti aina ihan ap:lta ja hänen elämänhallintansa on nykyäänkin pielessä. Ei ole työpaikkaa, ei perhettä eikä pysyviä ystäviä. Eikä näe mitään väärää omassa toiminnassaan. Jopa sukulaisensa on suututtanut niin, että ei juurikaan saa kutsuja edes sukujuhliin. Sitten kai pitää tällaisilla palstoilla vängätä, miten edelleen ihmisten pitäisi sopeutua juuri hänen aikatauluunsa, koska vain hän on tärkeä ja muut epämiellyttäviä pingottajia.
Tunnen muuten toisenkin myöhästelijän, on enemmänkin sellainen satunnainen myöhässäolija, ja hän on sanonut suoraan, ettei koskaan sovi liian tarkkoja aikoja juuri siksi, että hänen on vaikea olla ajoissa. Hän ei myöhästy töistä eikä tapaamisista mutta myöntää, että hänen on vaikea pitää aikatauluja nimenomaan loppupäivästä ja siksi sopii sekä paikat että ajat niin, ettei pieni myöhästely ole haitaksi. Esim. minun kanssani sopi, että hän laittaa viestiä kun on bussissa ja minä voin sitten tulla paikalle ostoskeskukseen kun ehdin ja soitellaan siellä se lopullinen tapaaminen. Tämä on vain fiksua. Hän ei syyllistä muita omasta huonosta tavastaan.
Tällaisia aloituksia tekee vain sellainen ihminen, joka myöhästelee aina eikä näe siinä mitään väärää. Myötähäpeä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:49"]
Mikä teistä on myöhästymistä?
[/quote]
Se, ettei ole sovittuun aikaan paikalla.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:34"]
Ei vaan pidetyksi ihmiseksi, jonka seurassa on mukava olla ja joka osaa laittaa elämänasiat tärkeysjärjestykseen :)
[/quote]
Mikä se tärkeysjärjsetys sitten on? Että netissä roikkuminen on tärkeämpää kuin ystävän näkeminen, niinkö?
Oli asia mikä tahansa josta tiedät kaverisi loukkaantuvan ja toistuvasti teet niin silti, olet melko mäntti kaveri kun tahallasi loukkaat.
Näitä "rentoja myöhästelijöitä" on paljon myös nettikirppis-ostajissa. Tullaan tunteja myöhemmin eikä edes pahoitella.
Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms.
Mikä teistä on myöhästymistä?
[/quote]
Se, ettei ole sovittuun aikaan paikalla.
[/quote]
Tämä. Satunnainen myöhästyminen on hyväksyttävää, kunhan ilmoittaa ajoissa myöhästyvänsä ja kuinka paljon on myöhässä.
Kyllä mun mielestä on aika henkilökohtaista seisottaa toista vartti tai puolikin tuuntia räntäsateessa odottamassa.
Yks kaveri pisti välit poikki , kun en ollut odottanut sitä 20 min että hän saapuu... olisi nyt ottanut rennommin eikä kiukkuisena soitellut perään.
Äiti veti rennosti herneen nenään, kun emme olleet veljeni kanssa pihalla odottamassa (olimme jo aikuisia ja asuimme omillamme) kun hän kerrankin oli vain 10min myöhässä. Äidillä oli tapana tulla vartin yli sovitusta ja me olimme jo vuoden istuneet sen vartin sisätiloissa juomassa kahvia, eikä odoteltu kadun varressa :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"] Miten se sitten pitäisi ottaa, jos ei henkilökohtaisesti? [/quote] Siten, että me ihmiset ollaan erilaisia ja rennommalla asenteella pääsee kaikki helpommalla. [/quote] Rennolla asenteella päätyy kynnysmatoksi. Kiitos ei!
[/quote]
Ei vaan pidetyksi ihmiseksi, jonka seurassa on mukava olla ja joka osaa laittaa elämänasiat tärkeysjärjestykseen :)
[/quote]
Eli tärkeintä on minä, minä ja minä?