Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?
Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?
Kommentit (250)
"Miksi ketään haittaisi että olen myöhässä, enhän minä tahalteen sitä tee, se vaan nyt sattuu käymään, mutta kun MINUN tunteeni, MINUA harmittaa kun loukkaannut.."
Minulla oli ystävä, joka myöhästeli AINA. Joka kerta sai tapaamiseen varmistautua sillä, että perillä tuleekin tekstari myöhästymisestä ja siinä sitten odottelet puolisen tuntia-tunnin yksinäsi kun kaveri matkaa kaikessa rauhassa paikalle kun itselleen sopii. Ei muuten ole mitään kivointa touhua, olisin mielelläni itsekin viettänyt kotona sen ylimääräisen ajan jonka jouduin lopulta seisoskelemaan tyhmänä tapaamispaikassa. Lopulta lakkautin tapaamiset kokonaan, sillä myöhästymisistä välittyi ettei seurani oikeastaan kiinnosta kun ei voida sen vertaa vaivaa nähdä, että aloittaisi sen pukeutumisen ja meikkaamisen ja bussipysäkille taapertamisen edes ajoissa tai heräisi sovittuun aikaan.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:18"]
No mulla on yks kaveri joka on aina myöhässä. Sen takia koska "laittautuu". Se ihan hyvin tietää että illalla on tapaaminen mutta silti laiskottelee koko päivän ja puolituntia ennen dovittua aikaa ryömii suihkuun...että pistää vihaksi.
[/quote]
Mut se on sen kaverin tapa, voisitko sinä arvostaa häntä ja sopeutua eds vähän hänen luonteeseensa?
[/quote]
Minkä takia pitäis sopeutua toisen myöhästelyyn? Muuttakoon luonnettaan sitten.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:09"]
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Suomalaiset on muutenkin liian kireitä ja ihan turhaa nipottaa jostakin myöhästymisestä. Sitten voi myöhästyä itsekin eikä tarvitse stressata otsasuoni pinkeenä, että ehtiikö varmasti ajoissa kun tulee näitä force majeure esteitä elämässä. Se on pakko oppia relaamaan kun vaikkapa lasten kanssa yrittää lähteä ja lapselle tulee juur silloin kakkahätä kun pitäisi pukea ulkovaatteet päälle niin pakkohan se on mukula vessaan päästää ja sitten ollaankin jo ainakin vartin myöhässä.
[/quote]Firce majeure ei tietääkseni tarkoita sitä, että "kun mun piti vielä meikata, kun nukuin pitkään, enkä yhtään tajunnut, että kello oli jo kakstoista ja sitten ei bussi tullut, oli perkele myöhässä, aina ne on myöhässä"
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:27"]
"Miksi ketään haittaisi että olen myöhässä, enhän minä tahalteen sitä tee, se vaan nyt sattuu käymään, mutta kun MINUN tunteeni, MINUA harmittaa kun loukkaannut.."
Minulla oli ystävä, joka myöhästeli AINA. Joka kerta sai tapaamiseen varmistautua sillä, että perillä tuleekin tekstari myöhästymisestä ja siinä sitten odottelet puolisen tuntia-tunnin yksinäsi kun kaveri matkaa kaikessa rauhassa paikalle kun itselleen sopii. Ei muuten ole mitään kivointa touhua, olisin mielelläni itsekin viettänyt kotona sen ylimääräisen ajan jonka jouduin lopulta seisoskelemaan tyhmänä tapaamispaikassa. Lopulta lakkautin tapaamiset kokonaan, sillä myöhästymisistä välittyi ettei seurani oikeastaan kiinnosta kun ei voida sen vertaa vaivaa nähdä, että aloittaisi sen pukeutumisen ja meikkaamisen ja bussipysäkille taapertamisen edes ajoissa tai heräisi sovittuun aikaan.
[/quote]
Nämä ihmiset ovat niin ärsyttäviä. JOS jatkuvaan myöhästelyyn ei muka ole syynä itsekeskeisyys niin kertokaa odotuttajat että MIKÄ se syy on? Ettekö tajua että me muutkin käymme suihkussa/meikkaamme/siivoamme/syömme/laitamme lapset valmiiksi/yms. ja silti olemme pääsääntöisesti AJOISSA!
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:55"]Odotutappa tälläistä tapamyöhästelijää ja saa kuulla kunniasi. Mä odotutin yli 20 minuuttia ja sanoin vaan sori, meikkipussi oli hukassa. Oliko mukava odotella? [/quote] Toinen hyvä näpäytys on tilata ravintolassa ruoka. On muutes inhottava tulla kun toiset jo syö. "aaiii te tilasitte jo...".
[/quote]
Mää on tehnyt näin, että kun on varattu pöytä ja tarjoilija tulee kyselemään, niin sanon, että odotetaan 10 minuuttia ja sitten tilataan ja näin tehdään. Ei niitä pöytiä voi koko illaksi varata. Minulla on vartti se aika, minkä voi odottaa ja sitten jatkan elämääni. Ihan sama mihin tapaamiset sovitaan, ärsyttävää se on jossain kauppakeskuksessakaan odottaa. Mä olen yhden kaverin kanssa jo tottunut, että menen kaupoille ja sitten tullessaan soittaa, että missä olet "meidänhän piti tavata täällä". "Menin odotellessa katselemaan kenkiä, kun en jaksanut tyhjän panttina olla". Mulla ei sitten ole mikään kiire sieltä kenkäkaupasta pois, jos kovin paljon myöhästyi.
Näkeehän se tästäkin ketjusta, että odotuttajat eivät halua maistaa omaa lääkettään, vaan heillä tuntuu olevan siihen yksinoikeus.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:52"]
Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms.
[/quote]
Yleensä korkeakoulutetuilla työssään on liukumat eli ei ketään kiinnosta. Esimiehitkin ovat itse aina jäljessä kokousten aikatauluista, joten rentoa on ja silti hommat tulee tehtyä. Kansainvälisessä yhteistyössä aikataulut pissii myös aina, joten tiukkisasenteella ei vaan enää tänä päivänä pärjää.
Mun mies on lääkäri. Aika usein se lähtee kotoa siihen aikaan, kun pitäisi ottaa eka potilas vastaan. Korkeakoulutettujen ei tarvitse olla ajoissa. Minä olen LTO enkä koskaan aamulla ajoissa paikalla avaamassa ovia, kyllä ne vanhemmat voi odotella, se 15 min muka vaikuttaa niin, että ne ei ehdi junaan ja bussiin ja töihin. Höh. Junia tulee aina uusia.
[/quote]
Heh, tämä lienee vitsi :)
Mulla on yksi krooninen myöhästelijäkaveri. Tiedostaa itsekin ongelmansa. Tulen nykyään aina vartin-puoli tuntia sovittua myöhemmin paikalle, sillä oma aikataulu on kiireinen ja en halua käyttää niukasta vapaa-ajasta yhtään aikaa myöhästelijän odotteluun. Muutaman kerran kun kaveri onkin ollut ajoissa tai vähemmän myöhässä, on ilme ollut huomattavan kireä ja on jopa kivahdellut että on joutunut odottamaan :-D Aijaa...
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:09"]
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Suomalaiset on muutenkin liian kireitä ja ihan turhaa nipottaa jostakin myöhästymisestä. Sitten voi myöhästyä itsekin eikä tarvitse stressata otsasuoni pinkeenä, että ehtiikö varmasti ajoissa kun tulee näitä force majeure esteitä elämässä. Se on pakko oppia relaamaan kun vaikkapa lasten kanssa yrittää lähteä ja lapselle tulee juur silloin kakkahätä kun pitäisi pukea ulkovaatteet päälle niin pakkohan se on mukula vessaan päästää ja sitten ollaankin jo ainakin vartin myöhässä.
[/quote]Firce majeure ei tietääkseni tarkoita sitä, että "kun mun piti vielä meikata, kun nukuin pitkään, enkä yhtään tajunnut, että kello oli jo kakstoista ja sitten ei bussi tullut, oli perkele myöhässä, aina ne on myöhässä"
[/quote]
En tiedä millaista elämää elät mutta kyllä mulle ainakin tulee usein odottamattomia tilanteita, joiden seurauksena saatan myöhästyä. En tarkoita nyt sitä, ettei viitsi edes yrittää lähteä ajoissa vaan sitä, että ihan oikeasti myöhästyy jonkun odottamattoman asian takia. Ennen lapsia olin aina ajoissa joka paikassa, jopa hyvinkin eutajassa mutta lasten kanssa en enää päässyt samaan täsmällisyyteen edes silloinkaan kun lähdin vain yksin. Jos ei muuta niin lastenhoitaja oli myöhässä, joten niin ollen sitten minäkin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:27"]"Miksi ketään haittaisi että olen myöhässä, enhän minä tahalteen sitä tee, se vaan nyt sattuu käymään, mutta kun MINUN tunteeni, MINUA harmittaa kun loukkaannut.."
[/quote]
Ei sitten tullut mieleesi tulla itse joustavasti paikalle, kun kaverisi (tosin ei tainnut olla kovin tärkeä) tavan tiesit tai vaikkapa sanoa hänelle hienovaraisesti siitä? Kylläpä täällä keskustelujat ovat omia kavereitansakin kohtaan ikäviä. No mikäs siinä, kun on vara valita...eiku.
Helppoa. Myöhästelijä osoittaa myöhästymisellään että ei välitä tapaamisesta (ja tavattavasta) niin paljoa että näkisi vaivaa tullakseen ajoissa. Satunnaisesti voi myöhästyä kuka tahansa mutta krooninen myöhästyminen on siis henkilökohtainen loukkaus.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:18"]
No mulla on yks kaveri joka on aina myöhässä. Sen takia koska "laittautuu". Se ihan hyvin tietää että illalla on tapaaminen mutta silti laiskottelee koko päivän ja puolituntia ennen dovittua aikaa ryömii suihkuun...että pistää vihaksi.
[/quote]
Mut se on sen kaverin tapa, voisitko sinä arvostaa häntä ja sopeutua eds vähän hänen luonteeseensa?
[/quote]
Minkä takia pitäis sopeutua toisen myöhästelyyn? Muuttakoon luonnettaan sitten.
[/quote]
Tolla asenteella varmaan on helppo elää, kun näkee kaiken katkerana ja ilkeytenä. Oisko mitään joku kompromissi tai yhteisymmärrys?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 08:32"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:18"] No mulla on yks kaveri joka on aina myöhässä. Sen takia koska "laittautuu". Se ihan hyvin tietää että illalla on tapaaminen mutta silti laiskottelee koko päivän ja puolituntia ennen dovittua aikaa ryömii suihkuun...että pistää vihaksi. [/quote] Mut se on sen kaverin tapa, voisitko sinä arvostaa häntä ja sopeutua eds vähän hänen luonteeseensa? [/quote] Minkä takia pitäis sopeutua toisen myöhästelyyn? Muuttakoon luonnettaan sitten. [/quote] Tolla asenteella varmaan on helppo elää, kun näkee kaiken katkerana ja ilkeytenä. Oisko mitään joku kompromissi tai yhteisymmärrys?
[/quote]
Kompromissi tai ymmärrys voisi tulla kyseeseen jos joku myöhästelijä kertoisi jatkuvalle myöhästelylleen jonkin muun syyn tai selityksen kuin sen ettei viitsinyt/jaksanut/huvittanut/teki jotain muuta. Tottakai se on silloin vittuilua odottajaa kohtaan kun toinen odottaa ja myöhästelijä tarkoituksella vitkuttaa lähtöään!
Tämän on varmaan jo moni sanonut, mutta sanonpa minäkin: myöhästyminen kaverin tapaamisesta kielii välinpitämättömyydestä kaveria kohtaan. Sama juttu, jos myöhästyt tärkeästä liiketapaamisesta tai koulusta/töistä.
Jokainen voi olla kerran tai silloin tällöin myöhässä, kaikkea sattuu elämässä juu. MUTTA kyllä itse ainakin otan henkilökohtaisesti sen, jos ystäväni (tai oikeastaan kun!) myöhästyy JOKAIKINEN kerta sovituista tapaamisistamme. Se vain kertoo minulle, ettei minun tapaamiseni ole ystävälle tärkeää, eli minun aikani on hänelle hälläväliä.
Mulla oli ennen tapana myöhästellä ja syynä oli kyllä ihan oma laiskuus ja saamattomuus. Jos piti ehtiä 17.15 bussiin, aloin laittautua vasta 16.50 vaikka tiedän itsekin että siinä menee puoli tuntia jne. Jätin bussiin juoksemiset niin hilkulle että myöhästyin usein ja piti mennä seuraavalla. Jos olin sopinu meneväni kaverille kuudeksi, olin paikalla aikaisintaan puoli seitsemän koska "mehän ollaan vaan sen kotona, ei haittaa jos myöhästyy".
Jossain vaiheessa kuitenkin kun kasvoi aikuiseksi tajusin ottaa sen pään pois perseestä ja huomioida muita paremmin. Ihmisillä on muutakin elämää kuin mun näkeminen ja jos olen myöhässä, voin pilata jonkun aikataulun. Vihaan itsekin odottamista, joten miksi pakottaa muutkaan odottamaan :-)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:17"]
Tämän on varmaan jo moni sanonut, mutta sanonpa minäkin: myöhästyminen kaverin tapaamisesta kielii välinpitämättömyydestä kaveria kohtaan. Sama juttu, jos myöhästyt tärkeästä liiketapaamisesta tai koulusta/töistä.
Jokainen voi olla kerran tai silloin tällöin myöhässä, kaikkea sattuu elämässä juu. MUTTA kyllä itse ainakin otan henkilökohtaisesti sen, jos ystäväni (tai oikeastaan kun!) myöhästyy JOKAIKINEN kerta sovituista tapaamisistamme. Se vain kertoo minulle, ettei minun tapaamiseni ole ystävälle tärkeää, eli minun aikani on hänelle hälläväliä.
[/quote]
Voi se myös olla niinkin, että ihmisen aikakäsitys ei oikein toimi. Kaikki ei ole niin näppäriä arvioimaan paljonko tarvitsevat aikaa päästäkseen jonnekin paikkaan VAIKKA liikkuvat jatkuvasti ja ovat aikuisia jne niin silti kaikilla ei ole sellaista kykyä huomata ajan todellinen kuluminen ja varautua siihen. Minusta te kavereistanne valittavat voisitte sanoa heille suoraan, että jatkuva myöhästely ärsyttää. Ehkä saisitte sitten selityksen ja ehkä jopa jotkut kykenisivät tulemaan ajoissa seuraavilla kerroilla.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Voi se myös olla niinkin, että ihmisen aikakäsitys ei oikein toimi. Kaikki ei ole niin näppäriä arvioimaan paljonko tarvitsevat aikaa päästäkseen jonnekin paikkaan VAIKKA liikkuvat jatkuvasti ja ovat aikuisia jne niin silti kaikilla ei ole sellaista kykyä huomata ajan todellinen kuluminen ja varautua siihen. Minusta te kavereistanne valittavat voisitte sanoa heille suoraan, että jatkuva myöhästely ärsyttää. Ehkä saisitte sitten selityksen ja ehkä jopa jotkut kykenisivät tulemaan ajoissa seuraavilla kerroilla.
[/quote]
Höpöhöpö. Normaaliälyinen ihminen TIETÄÄ kestääkö hänellä esim. pukeutumiseen 10 minuuttia vai 1 tunti tai kestääkö matkassa 15 minuuttia vai 45 minuuttia.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:27"]
[/quote]
[/quote]
Höpöhöpö. Normaaliälyinen ihminen TIETÄÄ kestääkö hänellä esim. pukeutumiseen 10 minuuttia vai 1 tunti tai kestääkö matkassa 15 minuuttia vai 45 minuuttia.
[/quote]
Armeijan käyneet taas tietävät että sängystä vaatteet päälle ja ulos kestää ehkä 2 minuuttia minimissään, joten jos on aikataulu tiukassa niin sitten mennään nopeammin ja jätetään meikkailut väliin :)
Mikseivät myöhästelijät edes vaivaudu ilmoittamaan, että ovat myöhässä ja tulevat paikalle siihen ja siihen kellonaikaan? Silloin odottajan ei tarvitsisi olla epätietoisuudessa ja voi tarvittaessa tehdä jotain muua.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 09:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En mä tiedä. En ole koskaan ottanut aikaa paljonko mulla kuluu mihinkin hommaan. Ei mulla edes ole enää rannekelloa ja muutenkin käytän kelloa tosi vähän. Riippuu paljon muusta liikenteestä kaunako matka milloinkin kestää. Edes ruuhka-aikaa ei voi varmuudella ennakoida. Joskus pääsen työmatkan 15 minuutissa mutta joskus meneekin 40 min, sitä ei voi tietää. Erityisesti pk-seudulla liikenne on nykyään todella epämääräistä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:36"]
Miksi myöhästelijä itse suuttuu, jos en ole enää odottamassa, kun hän saapuu? Silloin alkaa puhelin kilistä, että missä olet, miksi et ole täällä, mehän sovittiin. Joo, niin sovittiin, että tapaamme klo 13.00 ja nyt on jo 13.15 ja minä jatkan elämääni. Olisi ollut kiva nähdä, mutta koska sinulla oli muuta tekemistä juuri tapaamisaikaan, niin minä en jäänyt odottelemaan.
[/quote]
Toi nyt on tosi tylyä ja loukkaavaa. Jos pointti oli kaverin tapaaminen, niin ei kai 15 min paljon ole. Pääasia kait kumminkin oli nähdä kaveri eikä itsekkäästi väkisin mieltänsä pahoittaa? Jättäisin tollasen ystävän näkemisen kokonaan, jos noin tiukkaa on.
[/quote]
Onhan se tylyä ja loukkaavaa, että ei tule sovittuun aikaan paikalle, jos pääasiana on nähdä kaveri eikä itsekkäästi väkisin pahoittaa mieltään. Mikä ero siinä muka on, että myöhästelijää ei odotella verrattuna siihen, että myöhästelijä ei tule ajoissa?