Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?

Vierailija
28.01.2015 |

Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:02"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:55"]

Odotutappa tälläistä tapamyöhästelijää ja saa kuulla kunniasi. Mä odotutin yli 20 minuuttia ja sanoin vaan sori, meikkipussi oli hukassa. Oliko mukava odotella?

[/quote]

Niin, tottakai ne suuttuu, koska sä sekoitat teidän valta-asetelman.

Ei niitä saa odotuttaa, koska ne on tärkeämpiä, ja odottajat on niiden alistamia.

[/quote]

Mee nyt muualle selittää noita sun typeriä teorioita. Uhriutuminen on niin väsyttävää.

[/quote]Etkö tunne peruspsykologiaa yhtään? Vai oletko itse vastaava vallankäyttäjä..
[/quote]

Apua, mitä täällä saakin lukea ja oppia! Tunnen paljonkin psykologiaa mutten mitään noin typerää teoriaa! :D

Vierailija
122/250 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikuisesti ohjelman halpalentoyhtiö Easy jet'stä. Oikein viduddi katsoa epärehellisiä matkustajia, jotka tulivat reilusti myöhässä, ja portit oli suljettu. Melkein kaikki inttivät myöhästyneensä parilla minuutilla, ja röyhkeimmät väittivät tulleensa tuntia ennen, mutta olleet muka vaan väärässä paikassa. Kuulutuksiakaan ei kuulema ollut tullut ollenkaan. Jopa kapteenille aina välillä virkailijat soittivat, voiko vielä päästää. Ja kun ei, niin alkoi moukkamainen solvaaminen henkilökuntaa kohtaan. Ihan viimeisimmäksi sitten kerrottiin kameralle, että kokeilinpahan vaan, pääsenkö, vaikka olin reilusti myöhässä, ja ihan oma moka. Raivostuttavaa!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästymällä varastat toisen aikaa, jota ei saa koskaan takaisin!

Vierailija
124/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:22"]

Voi se myös olla niinkin, että ihmisen aikakäsitys ei oikein toimi. Kaikki ei ole niin näppäriä arvioimaan paljonko tarvitsevat aikaa päästäkseen jonnekin paikkaan VAIKKA liikkuvat jatkuvasti ja ovat aikuisia jne niin silti kaikilla ei ole sellaista kykyä huomata ajan todellinen kuluminen ja varautua siihen. Minusta te kavereistanne valittavat voisitte sanoa heille suoraan, että jatkuva myöhästely ärsyttää. Ehkä saisitte sitten selityksen ja ehkä jopa jotkut kykenisivät tulemaan ajoissa seuraavilla kerroilla.

Höpöhöpö. Normaaliälyinen ihminen TIETÄÄ kestääkö hänellä esim. pukeutumiseen 10 minuuttia vai 1 tunti tai kestääkö matkassa 15 minuuttia vai 45 minuuttia. 

En mä tiedä. En ole koskaan ottanut aikaa paljonko mulla kuluu mihinkin hommaan. Ei mulla edes ole enää rannekelloa ja muutenkin käytän kelloa tosi vähän. Riippuu paljon muusta liikenteestä kaunako matka milloinkin kestää. Edes ruuhka-aikaa ei voi varmuudella ennakoida. Joskus pääsen työmatkan 15 minuutissa mutta joskus meneekin 40 min, sitä ei voi tietää. Erityisesti pk-seudulla liikenne on nykyään todella epämääräistä"

Harvalla tuollainen elämätyyli onnistuisi, vai etkö opiskele tai käy töissä. Työt alkavat määrätyllä kellon lyömällä, samoin opiskelut. Ja moneen paikkaan on varattava aika ja oltava sillä kellon lyömällä esim. lääkäri, kampaaja yms. Jos myöhästyt vartinkin, olet menettänyt varaamasi ajan ja saat vielä maksaa varaamasi ajan.

Vai kuvitteletkö, että maailma pyörii sinun aikataulusi ympärillä.

[/quote]

Jos en ehdi jonnekin ajoissa niin sitten en ehdi. Ei sille mitään voi. En ota siitä ongelmaa jos menetän lääkäriajan tai kampaaja ajan. Varaan uuden ajan paremmalla onnella vaan. Helpottaa hirveän paljon kun ei suhtaudu niin vakavasti. Jos kaveri ehtii lähtemään ennen kuin saavun paikalle niin , hän sitten lähtee. Tavataan joskus toiste paremmalla ajalla.

Vierailija
125/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"]

Mua ei haittaa, koska olen yleensä itsekin myöhässä. :) Kyllä täytyy olla pipo kireällä, jos tuostakin saa hepulit ja ollaan tyyliin katkaisemassa välejä...

[/quote]

Mutta älä sinäkään sitten hermostu, kun en enää ole sinua odottamassa.

Vierailija
126/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:20"]

Alan epäillä, että näillä toisten myöhästymisestä hermostuvilla on itsellään itsetunto-ongelmia ja epävarmuutta omasta olemisestansa tms. Ei kukaan täyspäinen ota itseensä jos kaverin aikataulu vähän pettää. Mä olen päättänyt ottaa oppia näiltä kulttuurin rikastuttajilta mitä Suomeenkin valuu ja ottaa elämän ja aikataulut vähän rennommin. Rento asenne ehkäisee monilta sairauksilta ihan tutkitusti.

[/quote]

Laitatko linkkiä tutkimukseen, olet sen varmasti lukenut, niin löydät sen.

Vierailija
127/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:22"]

Voi se myös olla niinkin, että ihmisen aikakäsitys ei oikein toimi. Kaikki ei ole niin näppäriä arvioimaan paljonko tarvitsevat aikaa päästäkseen jonnekin paikkaan VAIKKA liikkuvat jatkuvasti ja ovat aikuisia jne niin silti kaikilla ei ole sellaista kykyä huomata ajan todellinen kuluminen ja varautua siihen. Minusta te kavereistanne valittavat voisitte sanoa heille suoraan, että jatkuva myöhästely ärsyttää. Ehkä saisitte sitten selityksen ja ehkä jopa jotkut kykenisivät tulemaan ajoissa seuraavilla kerroilla.

Höpöhöpö. Normaaliälyinen ihminen TIETÄÄ kestääkö hänellä esim. pukeutumiseen 10 minuuttia vai 1 tunti tai kestääkö matkassa 15 minuuttia vai 45 minuuttia. 

En mä tiedä. En ole koskaan ottanut aikaa paljonko mulla kuluu mihinkin hommaan. Ei mulla edes ole enää rannekelloa ja muutenkin käytän kelloa tosi vähän. Riippuu paljon muusta liikenteestä kaunako matka milloinkin kestää. Edes ruuhka-aikaa ei voi varmuudella ennakoida. Joskus pääsen työmatkan 15 minuutissa mutta joskus meneekin 40 min, sitä ei voi tietää. Erityisesti pk-seudulla liikenne on nykyään todella epämääräistä"

Harvalla tuollainen elämätyyli onnistuisi, vai etkö opiskele tai käy töissä. Työt alkavat määrätyllä kellon lyömällä, samoin opiskelut. Ja moneen paikkaan on varattava aika ja oltava sillä kellon lyömällä esim. lääkäri, kampaaja yms. Jos myöhästyt vartinkin, olet menettänyt varaamasi ajan ja saat vielä maksaa varaamasi ajan.

Vai kuvitteletkö, että maailma pyörii sinun aikataulusi ympärillä.

[/quote]

Jos en ehdi jonnekin ajoissa niin sitten en ehdi. Ei sille mitään voi. En ota siitä ongelmaa jos menetän lääkäriajan tai kampaaja ajan. Varaan uuden ajan paremmalla onnella vaan. Helpottaa hirveän paljon kun ei suhtaudu niin vakavasti. Jos kaveri ehtii lähtemään ennen kuin saavun paikalle niin , hän sitten lähtee. Tavataan joskus toiste paremmalla ajalla.
[/quote]

Kai perut kuitenkin jos et ehdi? Sinunlaistesi takia kampaajat menettää tuloja ja joutuvat laskuttamaan peruuttamatta jättäneet asiakkaat.

Vierailija
128/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:02"]

Alan epäillä, että näillä toisten myöhästymisestä hermostuvilla on itsellään itsetunto-ongelmia ja epävarmuutta omasta olemisestansa tms. Ei kukaan täyspäinen ota itseensä jos kaverin aikataulu vähän pettää. Mä olen päättänyt ottaa oppia näiltä kulttuurin rikastuttajilta mitä Suomeenkin valuu ja ottaa elämän ja aikataulut vähän rennommin. Rento asenne ehkäisee monilta sairauksilta ihan tutkitusti.

[/quote]

Laitatko linkkiä tutkimukseen, olet sen varmasti lukenut, niin löydät sen.

[/quote]

Googlaa sanalla stressi, löydät varmasti usemmankin tutkimuksen missä kehotetaan ottamaan rennosti.

Vierailija
129/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on niin vähän sitä oikeaa vapaa-aikaa että jos toinen on myöhässä niin sitten se yhteinen sovittu juttu katkeaa myös sieltä toisesta päästä kun minun pitää lähteä jo toiseen paikkaan/kotiin/tms. Koen ainakin että tuskin tuo ihminen sitten seuraani arvostaa jos tietää että minulla on käytettävissä vain x aika. En koe miellyttäväksi vapaa-ajan viettotavaksi sitä että seison vaikka kylmässä pihalla tai odottelen yksin kahvilassa/ravintolassa.

Vierailija
130/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla on kaveri, joka on käytännössä aina myöhässä. Kerran sovimme, että hän ja toinen kaveri tulevat luokseni viettämään iltaa ja teemme yhdessä ruokaa. Toinen kaveri tuli tuomisineen sovittuun aikaan ("siinä kuuden - puoli seitsemän aikaan", ei siis sen tarkemmin sovittu). Seitsemältä myöhässä oleva kaveri soitti, että hän on juuri lähdössä kotoa, käy matkalla kaupassa ja tankkaamassa ja on perillä puoli kahdeksan jälkeen.

Eli kenellä tässä tapauksessa oli niitä ongelmia, kroonisesti myöhästelevällä kaverilla, vai meillä kahdella ajoissa olevalla jotka nälkäisinä odottelimme seuraa ja ruokamme loppuja aineksia?

Vierailija
131/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tämä jo mainittu, mutta myöhästyminen on vallankäytön väline.

Myöhästely on tietoista, tai alitajuista, vallankäyttöä, jolla myöhästelijä näyttää sille odottajalle, että se dominoi.

Ihan perusjuttu, joka löytyy kaikista valtaa käsittelevistä kirjoista, mm. greenen power kirjasta jne.

Vierailija
132/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästelijät ovat yksinkertaisesti itsekkäitä, typeriä kusipäitä.

Ei ole tippaakaan vaikeaa saapua paikalle ajoissa, jos pitää olla jossain 13:00 niin lähtee sitten HYVISSÄ AJOIN että on varmasti perillä 12:40-13:50 välillä, sitten ei ainakaan ole myöhässä _koskaan_, ellei jotain todella yllättävää satu. 

Itse olen melkolailla aina 5-20min etuajassa, ei tule turhaan kiire kun tietää että ehtii paikalle ja sitten voi itse odotella koska on itse saanut valita odottavansa hetken, ei se niin vituta.

Sitten jos mattimyöhäinen tulee 5-20min myöhässä, voi ajoissa tuleva joutua odottamaan 10-40minuuttia yhteensä. Ette te kusipäämyöhästyjät tietenkään tajua, että toiset tulee vähän etuajassa paikalle, eikä viimeisellä minuutilla.

Ihan selvästi pidätte itseänne tärkeämpinä kuin muita, jos ei voi sen vertaa ottaa toisia huomioon että on ajoissa perillä. Toivottavasti saatte paskaa niskaan ja potkut töistä myöhästymistenne takia. 

Vierailija
133/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:37"]

Myöhästelijät ovat yksinkertaisesti itsekkäitä, typeriä kusipäitä.

Ei ole tippaakaan vaikeaa saapua paikalle ajoissa, jos pitää olla jossain 13:00 niin lähtee sitten HYVISSÄ AJOIN että on varmasti perillä 12:40-13:50 välillä, sitten ei ainakaan ole myöhässä _koskaan_, ellei jotain todella yllättävää satu. 

Itse olen melkolailla aina 5-20min etuajassa, ei tule turhaan kiire kun tietää että ehtii paikalle ja sitten voi itse odotella koska on itse saanut valita odottavansa hetken, ei se niin vituta.

Sitten jos mattimyöhäinen tulee 5-20min myöhässä, voi ajoissa tuleva joutua odottamaan 10-40minuuttia yhteensä. Ette te kusipäämyöhästyjät tietenkään tajua, että toiset tulee vähän etuajassa paikalle, eikä viimeisellä minuutilla.

Ihan selvästi pidätte itseänne tärkeämpinä kuin muita, jos ei voi sen vertaa ottaa toisia huomioon että on ajoissa perillä. Toivottavasti saatte paskaa niskaan ja potkut töistä myöhästymistenne takia. 

[/quote]

tarkoitin siis 12:40 - 12:50 :D meinasi tulla tunnin myöhästymisvinkki.

Vierailija
134/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on aina tai usein myöhässä kertoo siitä, ettei arvosta muita ihmisiä ja väheksyy yhdessä sovittuja tapaamisia. Todella ylimielistä ja muita vähättelevää käytöstä.

[/quote]

Sinun käsityksesi asiasta. Ei välttämättä ollenkaan totta. Myöhästely on aika paljon pienempi paha kuin tällainen putkinäkö.

Vierailija
135/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:16"]

Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?

[/quote]

Onhan se loukkaavaa,jos kaveri ei kunnioita minua sen vertaa,että vaivautuu paikalle silloin kun sovittu.Ja kyllä,se tahallista jos ei osaa varata matkaan riittävästi aikaa vaan myöhästelee jatkuvasti.

Vierailija
136/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:34"]

En tiedä, onko tämä jo mainittu, mutta myöhästyminen on vallankäytön väline.

Myöhästely on tietoista, tai alitajuista, vallankäyttöä, jolla myöhästelijä näyttää sille odottajalle, että se dominoi.

Ihan perusjuttu, joka löytyy kaikista valtaa käsittelevistä kirjoista, mm. greenen power kirjasta jne.

[/quote]

Nyt se foliohattu pois päästä! :D

Vierailija
137/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:28"]

Mua ei haittaa, koska olen yleensä itsekin myöhässä. :) Kyllä täytyy olla pipo kireällä, jos tuostakin saa hepulit ja ollaan tyyliin katkaisemassa välejä...

[/quote]

Joo en ymmärrä mitä näille ihmisille on tapahtunut koulu ja työelämässä, että noin kovasti tarttee vapaallakin pipo olla kireänä. Ei ihmiset pahuuttaan myöhästy vaan se on tapa siinä missä muutkin. Kulttuurit voivat olla Suomessakin erilaisia. Ihmettelen vaan miten nämä ihmiset pärjäisivät ulkomaalaisten kanssa tai silloin, kun hommat ei mene täydellisesti...Yleensä nämä tiukkapipot on juuri niitä jäykkiä tyyppejä, jotka ahdistavat muita pingottamisellaan.

[/quote]

Tämä on muuten totta. Ei ole älykkään ihmisen merkki menettää hermojaan tai ajatella kaiken olevan pilalla, jos aikataulu venyy muutamalla minuutilla ystäviä tavatessa. Jatkuva aikatauluttaminen on stressaavaa. Jos kutsut kaverisi kylään, niin etkö avaa ovea jos hän on 10 min myöhässä?

Omituista minusta sopia sellaisia tapaamisia, joissa toisen täytyy esim. odottaa ulkona kylmässä. Tietenkin silloin, jos olet vaikka sopinut hakevasi kaverin autolla, jotta tämä ehtii ajoissa junaan, on ehdottoman tärkeää olla ajoissa.

Vierailija
138/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:28"]

[/quote]

Joo en ymmärrä mitä näille ihmisille on tapahtunut koulu ja työelämässä, että noin kovasti tarttee vapaallakin pipo olla kireänä. Ei ihmiset pahuuttaan myöhästy vaan se on tapa siinä missä muutkin. Kulttuurit voivat olla Suomessakin erilaisia. Ihmettelen vaan miten nämä ihmiset pärjäisivät ulkomaalaisten kanssa tai silloin, kun hommat ei mene täydellisesti...Yleensä nämä tiukkapipot on juuri niitä jäykkiä tyyppejä, jotka ahdistavat muita pingottamisellaan.

[/quote]

Tämä on muuten totta. Ei ole älykkään ihmisen merkki menettää hermojaan tai ajatella kaiken olevan pilalla, jos aikataulu venyy muutamalla minuutilla ystäviä tavatessa. Jatkuva aikatauluttaminen on stressaavaa. Jos kutsut kaverisi kylään, niin etkö avaa ovea jos hän on 10 min myöhässä?

Omituista minusta sopia sellaisia tapaamisia, joissa toisen täytyy esim. odottaa ulkona kylmässä. Tietenkin silloin, jos olet vaikka sopinut hakevasi kaverin autolla, jotta tämä ehtii ajoissa junaan, on ehdottoman tärkeää olla ajoissa.

[/quote]

Eikä älykäs ihminen ole toistuvasti myöhässä. 

Vierailija
139/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotutappa tälläistä tapamyöhästelijää ja saa kuulla kunniasi. Mä odotutin yli 20 minuuttia ja sanoin vaan sori, meikkipussi oli hukassa. Oliko mukava odotella?

Vierailija
140/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:55"]

[/quote]

Niin, tottakai ne suuttuu, koska sä sekoitat teidän valta-asetelman.

Ei niitä saa odotuttaa, koska ne on tärkeämpiä, ja odottajat on niiden alistamia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän