Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?

Vierailija
28.01.2015 |

Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?

Kommentit (250)

Vierailija
81/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä aina välillä myöhästyä, mutta onhan se tosi epäkunnioittavaa tulla aina myöhässä. Yhden ystävän kanssa aloin aina saapua paikalle 30 min myöhemmin kun sovittiin koska se oli muutenkin aina myöhässä. Oli tosi vihanen kun kerran joutui odottamaan mua.

Vierailija
82/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kv-asiantuntija-organisaatiossa töissä. Kaikki työkaverit ja itse korkeasti koulutettuja. Kukaan ei myöhästy oikeastaan koskaan. Tulisi liian kalliiksi odotuttaa ihmisiä etäyhteyksien päässä jne. Kokouksia verten testataan laitteet. Kukaan ei voi joustaa, työ on aikataulutettu tarkkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:52"]

Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms.

[/quote]

Yleensä korkeakoulutetuilla työssään on liukumat eli ei ketään kiinnosta. Esimiehitkin ovat itse aina jäljessä kokousten aikatauluista, joten rentoa on ja silti hommat tulee tehtyä. Kansainvälisessä yhteistyössä aikataulut pissii myös aina, joten tiukkisasenteella ei vaan enää tänä päivänä pärjää.

[/quote]

Olen kokki. Eihän se teitä haittaa kun koulun ruokalassa laitan potut kiehumaan ja jauhelihakastikkeen tulemaan vasta siinä vaiheessa kun porukkaa valuu paikalle ja pitäisi alkaa syömään. Ei mee kuin 40 min. Ottakaa vaan rennosti, eihän teillä voi olla kiire minnekään. Odottaminen on mukavaa.

Vierailija
84/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"]Se, että on aina tai usein myöhässä kertoo siitä, ettei arvosta muita ihmisiä ja väheksyy yhdessä sovittuja tapaamisia. Todella ylimielistä ja muita vähättelevää käytöstä.
[/quote]
Ei.
Mä olen itse tää joka paikasta myöhästelijä. Siis JOKA paikasta. Ei se ole ihmisestä kiinni. Töistäkin myöhästelen ja niiltä treffeiltä.
Mulla on todella huono ajan taju. Kello vilahtaa yhtäkkiä vaikka minne.
Onko se sitten sitä ettei mua huvittais lähtee minnekään? Varmaan.
Mutta välillä tässä elämässä on vaan lähdettävä erinäisiin paikkoihin.
Vasta viime aikoina olen opetellut sitä että ennen lähtöä voi olla mukavaa ja rauhaisaa.
Yleensä vihaan ja stressaan lähtöjä yhtään minnekään. Aina jää jotain. Ehkä se on itseluottamuksen puutteesta alunperin kiinni?

Mulla on kavereita joiden kanssa ollaan yhtä paljon myöhässä eikä kukaan suutu.

Vierailija
85/250 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 22:10"]Miksi edes haluat puolustella omaa huonoa tapaasi sillä, että kaikilla muilla on mukamas pahempia? Sovitusta tapaamisesta myöhästyminen joka kerta on todellakin epäkunnioittavaa. Myöhästytkö myös työhaastatteluista? Vai arvotatko ja ajoitatko aikasi toisella lailla, kun on kyseessä "oikea tapaaminen"? Ystävien näkeminen ei nyt ole niin nuukaa, mutta auta armias kun oletkin myöhässä hakemassa lastasi tarhasta.
[/quote]
Kyllä ainakin täpärästi meinaan myöhästyä työhaastatteluista ja milloin mistäkin. Ei ole ihmisestä kyse.
Tajutkaa nyt saatana.
Myöhästely on kuin sairaus. Se kohdistuu lähinnä myöhästelijään itseen.

Vierailija
86/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikoinani eräs tyyppi oli AINA vähintään puoli tuntia myöhässä niin koulussa kuin muuallakin. Yleensä myöhästyi 1,5-2 tuntia, mutta joskus oli jopa neljäkin tuntia myöhässä. Oli kuulemma jokin diagnoosikin tuohon, mutta en koskaan kehdannut udella että mikä.

Vierailija
87/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnainen myöhästely - ok, sattuu lähes kaikille joskus ja ainahan voi ilmoittaa että hei nyt kestää kyllä, sori ja toivottavasti jaksat odotella. 

Jatkuva myöhästely eikä edes ajatusta että voisi ilmoittaa odottelijalle - ei todellakaan ok eikä mitään rentoa vapaa-ajan viettoa vaan typerää, itsekästä ja minusta jopa loukkaavaa. 

En todellakaan ole mikään tiukkapipoinen suorittaja omassa elämässäni mutta pyrin olemaan paikalla ajoissa kun on sovittua menoa. Kun kerran sovin jonkun ajan niin millä ihmeen logiikalla sitten en pyrkisi siihen aikaan olemaan paikalla?! Eikö se aika juuri sen takia sovita että kaikki osapuolet ois suunnilleen samaan aikaan paikalla eikä kenenkään tarvitsisi odottaa? Ja jos ei niin mikä syy siihen ajan sopimiseen sitten on teidän mielestä joille myöhästely on vain rentouden merkki? 

Olen sitä mieltä että jos ei säännöllisesti pysty pitämään kiinni sovituista ajoista niin ei kannata ehkä koittaakaan sopia mitään, suurinta osaa odottelijoista kyllä ärsyttää ja loukkaa se jos toinen "muuten vaan" myöhästelee eikä edes ilmoita asiasta. Kannattaa varmaan suosia spontaaneja tapaamisia kavereiden kanssa niin ei ainakaan tarvitse odotuttaa toista, onhan se tavattoman epäkohteliasta ajatella että sovin kaverin kanssa että nähdään kolmelta, menen paikalle vasta puoli neljä koska halusin vielä katsoa yhden jakson modernia perhettä ja sitten tuli kiire vaihtaa vaatteet mutta hei, eihän tätä nyt niin vakavasti tarvitse ottaa. Rennosti vaan hei! Luulen että suurella osalla ihmisistä olisi ihan yhtä lailla jotain muuta tekemistä myös kuin odotella kaveria sovittuun tapaamiseen. 

Kummankaan aika siis sinällään ei ole arvokkaampaa kuin toisen mutta eikös se aika tapaamiselle sovita juuri sen vuoksi että säästetään molempien aikaa? Kumpikin osaa sitten suunnitella olemisensa ja menemisensä niin että kummankaan aikaa ei suotta kulu hukkaan. Paitsi että sitten on ne ihmiset jotka eivät osaa ja joiden vuoksi tunnin tapaaminen venyy puoleentoista tuntiin kun muut odottaa häntä paikalle :( Mutta rennosti vaan hei, älä pingota. 

Ja puheet siitä että työelämässä myöhästelyllä ei olisi väliä ja aikataulut joustavia niin huhhuh :D Aika on rahaa ja kukaan pomo ei iloissaan maksa muille palkkaa siitä että he odottavat sitä yhtä jolla vähän aamu venyi kun tukka oli huonosti ja kahvi piti hakea matkalta koska maito oli loppu. 

Vierailija
88/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannekellon hommaaminen muuten itsellä vaikutti parantavasti täsmällisyyteen, suosittelen muillekin. Rannekelloa ei tarvii alkaa kaivamaan laukun pohjalta tai etsimään kämpästä, että mitä se kello nyt olikaan, millon pitikään lähteä.

Vierailija
89/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:17"]Koska se on loukkaavaa. Et arvosta toisten aikaa vaan annat odotuttaa itseäsi.
[/quote]

Vierailija
90/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on eniten ärsyttänyt seuraava kuvio: Sovin kaverin kanssa tapaamisen keskustaan, jonne molemmilla on n. vartin pyöräilymatka. Kaveri soittaa ehkä viisi minuuttia sovitun ajan jälkeen, että myöhästyy ja lähtee vasta sillä hetkellä kotoa. Miksi ei voi ilmoittaa siinä vaiheessa, kun minäkään en ole vielä lähtenyt kotoa ja siirtää tapaamisaikaa? Tuollaisessa tapauksessa sen myöhästymisen kuitenkin itse tietää jo kauan ennen, jos on esim. menossa vasta suihkuun silloin kun pitäisi lähteä.

Vierailija
91/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:21"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:19"]

Koska myöhästyjä ei arvosta ystäviään seisottamalla näitä treffipaikalla turhaan.

[/quote]

Tuo kun on just sitä loukkaantumista ja itseensä ottamista. Eihän myöhästelyllä ole mitään tekemistä ystävän arvostamisen kanssa vaan se on toisille sisäsyntyinen tapa.

[/quote]

Myöhästyt siis joka päivä töistä?

Vierailija
92/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:18"]

No mulla on yks kaveri joka on aina myöhässä. Sen takia koska "laittautuu". Se ihan hyvin tietää että illalla on tapaaminen mutta silti laiskottelee koko päivän ja puolituntia ennen dovittua aikaa ryömii suihkuun...että pistää vihaksi.

[/quote]

Mut se on sen kaverin tapa, voisitko sinä arvostaa häntä ja sopeutua eds vähän hänen luonteeseensa?

[/quote]

Kenenkään ei pidä sopeutua tuollaiseen

Vierailija
93/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:36"]

Miksi myöhästelijä itse suuttuu, jos en ole enää odottamassa, kun hän saapuu? Silloin alkaa puhelin kilistä, että missä olet, miksi et ole täällä, mehän sovittiin. Joo, niin sovittiin, että tapaamme klo 13.00 ja nyt on jo 13.15 ja minä jatkan elämääni. Olisi ollut kiva nähdä, mutta koska sinulla oli muuta tekemistä juuri tapaamisaikaan, niin minä en jäänyt odottelemaan.

[/quote]

Toi nyt on tosi tylyä ja loukkaavaa. Jos pointti oli kaverin tapaaminen, niin ei kai 15 min paljon ole. Pääasia kait kumminkin oli nähdä kaveri eikä itsekkäästi väkisin mieltänsä pahoittaa? Jättäisin tollasen ystävän näkemisen kokonaan, jos noin tiukkaa on.

[/quote]

Ihmisillä on muutakin tekemistä kuin odottaa toista

Vierailija
94/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:09"]

Mua kiinnostaisi teidän tiukkapipoisten mielipide siitä, miten suhtaudutte jos myöhästelijä pahoittelee ja sanoo yleisesti ettei päässyt lähtemään ajoissa tms. syyksi? Mä nimittäin myöhästyn usein paskarallin (=sairaus) vuoksi, mutta se ei ole sellainen asia, josta haluan avautua edes kaikkein lähimmille ystäville.

[/quote]

Tuo on tekosyy. Minullakin on monta tautia mutta se pitää ottaa huomioon. aloitat valmistumisen vaikka tuntia ennemmin kuin nyt niin sitten ehdit

Vierailija
95/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:52"]

Osaatko mennä töihinkään ajallaan? Kyllä se mikä on sovittu ON sovittu ajankohta. Ei myöhästely ole mitenkään ymmärrettävää ellei nyt just sitten ole autosta puhjennu rengas, ajanu kolarin tms.

[/quote]

Yleensä korkeakoulutetuilla työssään on liukumat eli ei ketään kiinnosta. Esimiehitkin ovat itse aina jäljessä kokousten aikatauluista, joten rentoa on ja silti hommat tulee tehtyä. Kansainvälisessä yhteistyössä aikataulut pissii myös aina, joten tiukkisasenteella ei vaan enää tänä päivänä pärjää.

Mun mies on lääkäri. Aika usein se lähtee kotoa siihen aikaan, kun pitäisi ottaa eka potilas vastaan. Korkeakoulutettujen ei tarvitse olla ajoissa. Minä olen LTO enkä koskaan aamulla ajoissa paikalla avaamassa ovia, kyllä ne vanhemmat voi odotella, se 15 min muka vaikuttaa niin, että ne ei ehdi junaan ja bussiin ja töihin. Höh. Junia tulee aina uusia.

[/quote]

Olet selvä provo. Jos lääkäri myöhästyisi noin paljon niin hänellä ei olisi enää työpaikkaa. 

Vierailija
96/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)

[/quote]

Sitten sinulla on ollut onneakin matkassa, etkä voi kaikkea kunniaa itsellesi ottaa. Jos jäät jumiin junaan, niin siinä ei auta mitkään etukäteissunnitelmat tai sään huomioimiset.

En siis yhtään puolustele myöhästyjiä, vaan päinvastoin, mutta VR:n juna voi lyhyelläkin matkalla myöhästyä tunnin. En usko, että joka ikiseen tapaamiseen lähdet tunnin aikaisemmin kuin on tarpeen.

[/quote]

Minä lähden niin että varmasti ehdin 40 minuuttia sovittua aikaa ennen. Näin minulla on se 40 minuuttia pelivaraa ylimääräistä. 

Vierailija
97/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 21:46"]

Mitäs sanotte käytöksestä, kun et ole minuutin yli sovitun ajan paikalla ja näet toiselta puolelta katua, kun toinen lähtee pois tapaamispaikalta?

[/quote]

Minä ainakin lähtisin heti jos toinen ei sovittuna aikana ole paikalla

Vierailija
98/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 02:13"]

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 19:07"]En ole ikinä myöhästynyt myöskään tapaamisista (otan myös kelin/ruuhkan huomioon joka kerta)

[/quote]

Sitten sinulla on ollut onneakin matkassa, etkä voi kaikkea kunniaa itsellesi ottaa. Jos jäät jumiin junaan, niin siinä ei auta mitkään etukäteissunnitelmat tai sään huomioimiset.

En siis yhtään puolustele myöhästyjiä, vaan päinvastoin, mutta VR:n juna voi lyhyelläkin matkalla myöhästyä tunnin. En usko, että joka ikiseen tapaamiseen lähdet tunnin aikaisemmin kuin on tarpeen.

[/quote]

Minä lähden niin että varmasti ehdin 40 minuuttia sovittua aikaa ennen. Näin minulla on se 40 minuuttia pelivaraa ylimääräistä. 

[/quote]

Ja joudut odottamaan sitä toista sen 40 minuuttia, mutta jos se on vartin myöhässä niin se on ajasta pois???

Vierailija
99/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 00:01"]

Opiskeluaikoinani eräs tyyppi oli AINA vähintään puoli tuntia myöhässä niin koulussa kuin muuallakin. Yleensä myöhästyi 1,5-2 tuntia, mutta joskus oli jopa neljäkin tuntia myöhässä. Oli kuulemma jokin diagnoosikin tuohon, mutta en koskaan kehdannut udella että mikä.

[/quote]

Kusipäisyys on diagnoosi. Ikävä kyllä aika yleinen tauti. On yleensä samaan aikaa sosiopatian kanssa samassa ihmisessä

Vierailija
100/250 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 02:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 02:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja joudut odottamaan sitä toista sen 40 minuuttia, mutta jos se on vartin myöhässä niin se on ajasta pois???

[/quote]

Kyllä on ajasta pois. Minä lähden ajoissa koska en halua että toinen joutuu minua odottamaan. Kun olen paikanpäällä voin sitten tehdä mitä huvittaa vaikka selata sitä nettiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän