Miksi ihmiset ottavat myöhästelyn henkilökohtaisesti?
Kun todellisuudessa harvempi tahalleen haluaa olla myöhässä. En ymmärrä miksi jotkut jopa suuttuvat, jos kavereiden tapaamisessa ollaan myöhässä? Miksei vaan vois ottaa vapaa-ajalla rennosti?
Kommentit (250)
Hauska, että monella on aikataulussa varaa olla vaikka 40 min ennen tapaamista odottamassa, mutta kavereiden kanssa tapaamiset on sovittu puolen tunnin, korkeintaan tunnin kestoisiksi, joista viiden minuutin myöhästyminen syö sitten jo ison osan aikaa.
Minä pyrin olemaan täsmällinen, mutta mulla ei ole ikinä kalenterissa löysää noin paljoa, että voisin mennä tapaamisiin tuon 40 min etuajassa. Ja pyrkimykseni onnistuu aina niin, että olen 0-5 minuuttia myöhässä, monesti sen 1-5 ja sen yhden minuutin jälkeen toki soitan. Mutta voisin kuvitella, että nämä, jotka tällaisen takia täällä katkovat ystävyyksiä eivät ole päätyneet minun ystävikseni muutenkaan. Se kireä nuttura näkyy yleensä monessa asiassa, harvalla se liittyy yhteen yksittäiseen asiaan.
Mutta tuli mieleeni, kun joku sanoi, että jokaisella meistä on jotain huonoja tapoja, että tutustuin itsekin harrastuksen kautta "täydelliseen" ihmiseen, jolla on aina varaa sanoa muiden tekemisistä. Parasta tässä on se, että hänellä on myös huonoja tapoja ja hän tekee yhtä paljon virheitä kuin muutkin myös niissä asioissa, joista itse on nostanut/nostaa toisille metelin. Eli hänen virheilleen pitää nauraa, mutta muut ovat sietämättömiä idiootteja, jos tekevät virheitä. Sattuneesta syystä ja tekstin sävyistä päätellen useampi tiukkis tässäkin keskustelussa muistuttaa juuri tätä ihmistä.
152 siis täsmentää ekaa kommenttiaan. Itse en siis koskaan voisi kuvitella, että ystävien tapaamiselle on sovittu myös päättymiskellonaika ja tuollaiset puolen tunnin tai tunnin treffit kuulostaa oudolta, eihän siinä pääse edes kuulumisissa alkuun
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 05:33"]
152 siis täsmentää ekaa kommenttiaan. Itse en siis koskaan voisi kuvitella, että ystävien tapaamiselle on sovittu myös päättymiskellonaika ja tuollaiset puolen tunnin tai tunnin treffit kuulostaa oudolta, eihän siinä pääse edes kuulumisissa alkuun
[/quote]Sorry, tuli yläpeukku, ei ollut tarkoitus, ei tosin alapeukuttaakaan. Minulla on ystäväni kanssa toisinaan lyhyitä lounastreffejä, koska muihin ei tällä erää ole mahdollisuutta kummankin kiireisen elämän vuoksi. Tapaamme päivällä ja aika on sovittu kummankin työn mukaan. Siinä ei ole aikaa tuhrattavaksi odotteluun ja joskus joudummekin peruuttamaan viime tipassa, jos hänen kokouksensa venyy (luultavasti jonkun myöhästelijän takia). Hän ilmoittaa viestillä, jos ei pääsekään ja tämä on minulle aivan ok. Oma aikatauluni on yleensä hieman väljempi, enkä pahastu, jos tapaaminen peruuntuu. Jollemme koittaisi järjestää näitä lyhyitä tapaamisia, emme ehtisi tavata ollenkaan.
Mutta vielä vähemmän sitä voisi kuvitella, että jos tapailee lounaalla, niin toisen tämän ketjun perusteella pystyä keskeyttämään se pomon kanssa suunniteltua pidemmäksi venynyt kehityskeskustelu, jossa tulikin esiin yllättävä ylenemismahdollisuus tms. muuten tekee ystävälle selväksi, että oma aika on paljon tärkeämpää kuin toisen aika ja tarkoitus on loukata ystävää henkilökohtaisesti. Vai miten selität tämän ristiriidan tässä keskustelussa?
Ai niin, kaikkihan pystyvät työkalenteriinsa laittamaan ennen lounastreffejä sen 40 minuuttia tyhjää, jotta on varmasti ajoissa + tietenkin se matkaan ja lähtövalmisteluihin kuluvan ajan
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 06:14"]
Mutta vielä vähemmän sitä voisi kuvitella, että jos tapailee lounaalla, niin toisen tämän ketjun perusteella pystyä keskeyttämään se pomon kanssa suunniteltua pidemmäksi venynyt kehityskeskustelu, jossa tulikin esiin yllättävä ylenemismahdollisuus tms. muuten tekee ystävälle selväksi, että oma aika on paljon tärkeämpää kuin toisen aika ja tarkoitus on loukata ystävää henkilökohtaisesti. Vai miten selität tämän ristiriidan tässä keskustelussa?
Ai niin, kaikkihan pystyvät työkalenteriinsa laittamaan ennen lounastreffejä sen 40 minuuttia tyhjää, jotta on varmasti ajoissa + tietenkin se matkaan ja lähtövalmisteluihin kuluvan ajan
[/quote]Kysyitkö minulta?
-154-
Jos kysyit, niin en ymmärtänyt kysymystäsi. Voisitko muotoilla sen uudelleen?
Kai siksi, kun henkilökohtaisesti odottaa toista ja on henkilökohtaisesti sovittu aika ja paikka...on sovittu.
siksi.
mulla itellä on tapana myöhästellä ja ole alkanut ymmärtää poikiakin. En oleta niin vakavasti...jos siinä on mahdollista vaikka shoppailla .
mutta jos tököttää jossain paikassa, eikö oo mitään tekemistä, niin kyllä se ärsyttää se odottaminen.
treffit vois sopia sellaseen tilaan, missä odottajakin voi tehdä jotain.
onhan se myöhästely epäkohteliasta, ja itsekästä. Ei ne halua tajuta, että toinen oikeesti on. Ja jotkuthan sit lähtee ja eikö tule takasin. On mulle käynyt niin myös.
silloin oli niin mony asiaa elämässäni, etten van pysynyt sovituissa jutuissa. Sovin myös liikaa.
Mä en tykkää odottaa. Olisin ehtinyt vaikka imuroida lattian tai tiskata, jos olisin itsekin lähtenyt varttia myöhemmin. Minä en kyllä varttia pitempään odota, mulla on muutakin tekemistä.
156 lue ketju. Jos ajattelee yhtä mustavalkoisesti kuin pienenkin myöhästelyn vastustajat, niin sitten yhtä mustavalkoisesti kaikki sillä toisella puolella ajattelevat samoin, joten teidän puolellanne ollaan aina 40 min etuajassa jne.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 07:08"]
156 lue ketju. Jos ajattelee yhtä mustavalkoisesti kuin pienenkin myöhästelyn vastustajat, niin sitten yhtä mustavalkoisesti kaikki sillä toisella puolella ajattelevat samoin, joten teidän puolellanne ollaan aina 40 min etuajassa jne.
[/quote]Sorry, en ymmärrä vieläkään, mutta se on oma vikani.
158 lisää. Esimerkki, olen lähdössä reissuun pohjoiseen, pitkähkö matka, talvella. Olen luvannut antaa kyydin kaverilla. On sovittu, että lähdemme puolilta päivin, ettei tarvitse pimeässä ajaa, kumpikin on sopinut työpaikalla, että voi käyttää ylitöitä ja lähteä aikaisemmin (perjantai). Kaveri myöhästyy kaksi tuntia, kun piti siivota ennen lähtöä! Ajetaan sitten suurin osa matkasta pimeässä. Kyseinen kaveri ei tule enää kyytiini. Minä jos haluan olla perillä tiettyyn aikaan, niin tuollainen odottelu on todella rasittavaa. Olin tyhmä kun odotin, kerran mä siinä soitin ja sanoi, että myöhästyy vähän - hänen piti tulla siis työpaikkani luokse, mistä lähtö oli. Minusta kaksi tuntia on aika paljon. Tein kyllä sitten töitä tuon ajan. Työn vuoksi odottelun olisin hyväksynyt, mutta silloinkin olisi pitänyt itse ilmoittaa hyvän tavan mukaisesti ja vielä valmistautua siihen, että minä en ehkä voi odottaa, koska minulla voi olla sovittuja menoja toisessa päässä. Tietty voihan sitä joutua liikenteessä johonkin tilanteeseen, että esim. liikenneonnettomuuden takia voi mennä kiertotietä tai liikenne ei suju jonkin tapahtuman vuoksi, mutta niille ei voi mitään. Mutta nämä myöhästymiset ovat ymmärrettäviä.
Jotenkin huvittavaa. Osa tuntuu olevan kunnon myöhästelijöitä, jotka myöhästelee muutamalla tunnillakin. Toinen puoli taas tuntuu olevan sellainen, jotka ilmestyy väh. 30min etuajassa ja katsovat kelloaan kuin pakkomielteiset, ja kun kello on sekunninkin yli tapaamisajankohdan, niin heti on kilo herneitä nenässä, ja tavarat lentää seinille. Onko kukaan kuullut kultaisesta keskitiestä?
Itse olen aina ajoissa, varaan reilusti aikaa matkoihin ja siispä olen aina ensimmäinen paikalla. Silti en jaksa olla tiukkis: 5-10min myöhässä on mulle ihan ok. Kellotkin on välillä vähän eri ajoissa, joten 5minuutin heitto käy helposti, jos vaikka omani on vähän etuajassa ja toisen kello vähän jättää.
Elämä on liian lyhyt jokaisen minuutin tarkkailuun. Olen reilu muille. En myöskään sovi tapaamisia ajoille, jotka olisivat niin kiireisiä että joka sekunti merkitsee. Ja se muutaman minuutin myöhästys ei vain ole sekoamisen arvoinen.
sitten toinen ääripää on se, kun ollaan pitkiä aikoja myöhässä. Sekään ei mua aina haittaa jos kyseessä on tapaaminen minun kotonani, ja myöhästys jää alle 30min. Jos se on kuitenkin ulkona, ilmoittaminen olisi kiva, muuten lähden. Ja mikä tahansa ei ole kunnon syy, en esimerkiksi hyväksyisi sitä syyksi, että on vain löhöillyt kotona liian pitkään ja suihkuun piti silti päästä, vaikka oli jo myöhässä muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 07:16"]
Jotenkin huvittavaa. Osa tuntuu olevan kunnon myöhästelijöitä, jotka myöhästelee muutamalla tunnillakin. Toinen puoli taas tuntuu olevan sellainen, jotka ilmestyy väh. 30min etuajassa ja katsovat kelloaan kuin pakkomielteiset, ja kun kello on sekunninkin yli tapaamisajankohdan, niin heti on kilo herneitä nenässä, ja tavarat lentää seinille. Onko kukaan kuullut kultaisesta keskitiestä? Itse olen aina ajoissa, varaan reilusti aikaa matkoihin ja siispä olen aina ensimmäinen paikalla. Silti en jaksa olla tiukkis: 5-10min myöhässä on mulle ihan ok. Kellotkin on välillä vähän eri ajoissa, joten 5minuutin heitto käy helposti, jos vaikka omani on vähän etuajassa ja toisen kello vähän jättää. Elämä on liian lyhyt jokaisen minuutin tarkkailuun. Olen reilu muille. En myöskään sovi tapaamisia ajoille, jotka olisivat niin kiireisiä että joka sekunti merkitsee. Ja se muutaman minuutin myöhästys ei vain ole sekoamisen arvoinen. sitten toinen ääripää on se, kun ollaan pitkiä aikoja myöhässä. Sekään ei mua aina haittaa jos kyseessä on tapaaminen minun kotonani, ja myöhästys jää alle 30min. Jos se on kuitenkin ulkona, ilmoittaminen olisi kiva, muuten lähden. Ja mikä tahansa ei ole kunnon syy, en esimerkiksi hyväksyisi sitä syyksi, että on vain löhöillyt kotona liian pitkään ja suihkuun piti silti päästä, vaikka oli jo myöhässä muutenkin.
[/quote]Tässä oli järjen ääntä.
Kukaan myöhästelijä ei ole vielä kertonut miksi he eivät suostu olemaan ajoissa paikalla vaan vaativat muita odottamaan? Eikö sitä voisi lähteä rennosti vaikka kovasti etuajassa eikä aina myöhässä? Ajoissa oleminenhan ei vaadi uskomattomia ponnisteluja ja myöhästyminen on kroonisilla myöhästelijöillä harkittu valinta.
Ärsyttäviä on ne, jotka tulevat kampaajallekin tms. puoli tuntia myöhässä ja sitten kampaaja ottaa sen myöhästelijän, vaikka olisi jo minun aikani. jos olette varanneet ajan klo 12, niin koettakaa tajuta, että se 12.30 aika on jo varattu toiselle. Erässä joukkotutkimuksessa kävin taannoin, olin jo paikalla, kun kulkuyhteyksien vuoksi olin aikaisemmin ja en viitsinyt muuallakaan odottaa kylmässä ilmassa, varsinkin kun siinä lähellä ei ollut mitään kahvilaa. No kenellä oli aika, ei ollut paikalla. Minut otettiin ja sillä aikana oli tullut se, jolla olisi ollut aika paikalle ja alkoi "raivota", kun hänen piti odottaa. No hoitsu sanoi tyynesti, että aika oli 12.15 ja ei näkynyt, vaikka itse olivat jo pari minuuttia myöhässä joten sujuvuuden vuoksi otettiin seuraava. Hoitsu sanoi, että ajat on vartin välein ja jos ei olla ajoissa, sitten otetaan seuraava, että ajat sujuvat joustavasti eikä ajoissa tulevat joudu odottamaan myöhästymisten vuoksi. Eipä tuolla ollut siihen mitään sanomista.
Minulla on ollut myöhästelevä lääkäri. Oli aina myöhässä 15-30 minuuttia, kun itse tuli sovitusti klo 8. Inhotti istua siinä odotushuoneessa ja nähdä kun lääkäri viuhtoo ohi 20 minuuttia myöhässä mutisten jotain metroista, jotka vielä äsken sujui oikein hyvin kun itse saavuin. Sitten vielä 5-10 minuuttia, jotta lääkäri sai takin päälleen ja koneet auki.
Ihan rennostihan se aika tietysti siinä odotushuoneessa sujui mutta kun olin varannut sen päivän ensimmäisen ajan että ehdin klo 8.45 lähtevään bussiin jotta olen töissä klo 9.30 enkä myöhästy ja kun se lääkäri myöhästyi puolisen tuntia, myöhästyin bussistani ja jouduin soittamaan työpaikalleni, jolloin minulle hankittiin sijainen ja menetin päivän palkan, niin en todellakaan ollut kovin rennolla tuulella. Kun kuukaudessa oli näitä päiviä neljä, niin palkkapussi oli huomattavasti kevyempi.
Entä sitten esimieheni, joka joutui hankkimaan sijaisen lyhyellä varoitusajalla? Hän joutui lukemattomat kerrat keskeyttämään palaverin ja muuttamaan aikataulujaan takiani. Sain asiasta jopa varoituksen. Kaikki tämä yhden rennosti ottavan ja itsekeskeisen lääkärin takia.
Vastaanottovirkailija neuvoi sitten, etten itsekään tulisi paikalle ennen klo 8.15 ja että varautuisin etukäteen myöhästelyyn kun kyseinen lääkäri oli aina myöhässä. Yhden kerran tämä lääkäri sitten oli ajoissa ja todellakin kehtasi tiuskaista että myöhästyminen laittaa hänen aikataulunsa sekaisin. Tämän jälkeen meni lääkärikin vaihtoon, vaikka alansa huippuja olikin.
Myöhästelijät ovat itsekeskeisiä ja omaan napaan tuijottelijoita. En puhu satunnaisista myöhästelijöistä, myöhästyn itsekin joskus joko siksi, että liikenne on tukossa tai sitten ihan siksi, etten ole jostain syystä pystynyt pitämään omia aikataulujani kasassa. Näin tapahtuu kuitenkin harvoin. En ole myöskään mikään tiukkapipo siinä mielessä, että jos joku myöhästyy vartin, en vedä hernettä nenään - ellei tämä joku myöhästy vartin lähes aina.
Myöhästely on tosiaan epämukava ja itsekkyydestä kertova tapa, vähän niin kuin julkisesti piereskelykin. Ei sitä kuulu hyväksyä siksi, että se on rentoa eikä tarvitse niitä suolikaasuja pidätellä, koska se aiheuttaa muille huomattavaa epämukavuutta. VAhinkoja toki voi sattua ja ne ovat noloja mutta tapana kyseessä on moukkamainen ja välinpitämätön ihminen, joka ei tajua noudattaa yleisiä normeja vaan aiheuttaa tahallaan ja tietoisesti muille epämukavuutta.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Suomalaiset on muutenkin liian kireitä ja ihan turhaa nipottaa jostakin myöhästymisestä. Sitten voi myöhästyä itsekin eikä tarvitse stressata otsasuoni pinkeenä, että ehtiikö varmasti ajoissa kun tulee näitä force majeure esteitä elämässä. Se on pakko oppia relaamaan kun vaikkapa lasten kanssa yrittää lähteä ja lapselle tulee juur silloin kakkahätä kun pitäisi pukea ulkovaatteet päälle niin pakkohan se on mukula vessaan päästää ja sitten ollaankin jo ainakin vartin myöhässä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:55"]Odotutappa tälläistä tapamyöhästelijää ja saa kuulla kunniasi. Mä odotutin yli 20 minuuttia ja sanoin vaan sori, meikkipussi oli hukassa. Oliko mukava odotella?
[/quote]
Toinen hyvä näpäytys on tilata ravintolassa ruoka. On muutes inhottava tulla kun toiset jo syö. "aaiii te tilasitte jo...".
[/quote]
Muhun tollanen näpäytys ei ainakaan tehois, vaan aattelen ihmisillä olevan omas järkeä ja toivonkin, jos ovat myöhässä, että tilaavat jotain. Eli kaikki voittaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:34"]
En tiedä, onko tämä jo mainittu, mutta myöhästyminen on vallankäytön väline.
Myöhästely on tietoista, tai alitajuista, vallankäyttöä, jolla myöhästelijä näyttää sille odottajalle, että se dominoi.
Ihan perusjuttu, joka löytyy kaikista valtaa käsittelevistä kirjoista, mm. greenen power kirjasta jne.
[/quote]
Nyt se foliohattu pois päästä! :D
[/quote]Ei ole minun kommenttini ja tuota kirjaa en tunne mutta asia on kyllä tosi. Myöhästely VOI olla vallankäyttöväline. Kuten "kiltteys"kin.
[/quote]
Kerro toki lisää näistä mainitsemistasi vallankäytön tavoista. Keventäis kivasti tunnelmaa :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:18"]
Myöhästytkö treffeiltäkin suurimman ihastuksesi kanssa? Töistä? Tuskin.
[/quote]
Niin, tai myöhästytkö junista ja lentokoneista? Tai tuletko häihin ja hautajaisiin myöhässä? Tuskin.
[/quote]
No omiini tulen ajoissa 8===>