Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vela: ajatteletko pilanneesi äitisi elämän?

Vierailija
28.01.2015 |

Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pilannut äitini elämää, koska äitini halusi lapsia. Minä en halua, joten lapsi pilaisi minun elämäni. Mikä tässä mielestäsi on outoa?

Vierailija
2/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut sen olevan outoa. :) Mietin vaan, kun monelle perheelliselle on vaikea tajuta, että kaikki eivät halua lapsia, mutta niin tuntuu monelle velallekin olevan aika ylivoimaista tajuta, että toisten elämää lapset rikastuttavat, eivätkä pilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:00"]

En ole pilannut äitini elämää, koska äitini halusi lapsia. Minä en halua, joten lapsi pilaisi minun elämäni. Mikä tässä mielestäsi on outoa?

[/quote]

Tämä. Aloittaja ymmärtää asian väärin joko tahallaan tai tyhmyyttään.

Vierailija
4/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:02"]

[/quote]

[/quote]

En ole kyllä ymmärtänyt asiaa yhtään mitenkään väärin. Ajattelin vain kysyä asiaa, kun tällä palstalla moni tuntuu olevan sitä mieltä, että lasten saanti aina ja joka tapauksessa pilaa vanhempien elämän. Kai sitä kysyä saa, ei tarvitse heti loukkaantua!

Vierailija
5/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko äitisi sinusta jotenkin kunnianhimoton ja tylsä ihminen? Ei osaa nauttia elämästä?

Vierailija
6/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:03"]

[/quote]

[/quote]

En ole kyllä ymmärtänyt asiaa yhtään mitenkään väärin. Ajattelin vain kysyä asiaa, kun tällä palstalla moni tuntuu olevan sitä mieltä, että lasten saanti aina ja joka tapauksessa pilaa vanhempien elämän. Kai sitä kysyä saa, ei tarvitse heti loukkaantua!

[/quote]

"Moni"?

En ole koskaan kuullut tuollaista ajatusta.

Tosin esimerkiksi se, että tyytyväisyys omaan parisuhteeseen tyypillisesti romahtaa lasten saamisen jälkeen eikä palaa entiselleen, on ihan tutkimuksin vahvistettu tosiasia.

Vierailija
7/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että äitini olisi ollut onnellisempi ilman lapsia. Tuohon aikaan ei vain ollut tapana jäädä lapsettomaksi. Mitään moitittavaa en hänen vanhemmuudestaan kyllä löydä, ja välimme ovat edelleen läheiset.

Vierailija
8/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:06"]

[/quote]

Onko äitisi sinusta jotenkin kunnianhimoton ja tylsä ihminen? Ei osaa nauttia elämästä?

[/quote]

Ei ole, onko sinun? En ymmärrä miten tämä liittyy alkuperäiseen kysymykseen.

Vierailija
9/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hieman medialukutaitoa. Jos täällä anonyymillä trollipalstalla jotain väitetään, niin asia ei välttämättä ole todellakaan niin oikeassa elämässä. Esim. tuo mainitsemasi "lapset pilaavat elämän" on aika klassinen esimerkki provoaloituksesta, jolla halutaan saada vähän liikettä tänne.

Vierailija
10/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vattu mikä aloitus nyt taas. Olen vela, mutta ei liity mitenkään siihen, että ajattelisin lasten pilaavan elämäni. Ei minua kenenkään porsimiset hetkauta, miksi siis niin monia porsivia hetkauttaa toisten lapsettomuus?

Vierailija
11/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:20"]

Voi vattu mikä aloitus nyt taas. Olen vela, mutta ei liity mitenkään siihen, että ajattelisin lasten pilaavan elämäni. Ei minua kenenkään porsimiset hetkauta, miksi siis niin monia porsivia hetkauttaa toisten lapsettomuus?

[/quote]

lapsia hankkivat =emakkoja?

Vierailija
12/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:11"]

Uskon, että äitini olisi ollut onnellisempi ilman lapsia. Tuohon aikaan ei vain ollut tapana jäädä lapsettomaksi. Mitään moitittavaa en hänen vanhemmuudestaan kyllä löydä, ja välimme ovat edelleen läheiset.

[/quote]

olisiko äitisi tälläkin hetkellä onnellisempi ilman sinua?

Vierailija
13/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:20"]Voi vattu mikä aloitus nyt taas. Olen vela, mutta ei liity mitenkään siihen, että ajattelisin lasten pilaavan elämäni. Ei minua kenenkään porsimiset hetkauta, miksi siis niin monia porsivia hetkauttaa toisten lapsettomuus?
[/quote]

Tarkkaan ottaen se menee (oman kokemukseni mukaan) niin, että niiden, jotka kokee itse tehneensä valinnan lapsimäärän suhteen (yleensä vielä standardista 2 lasta poikkeavasti) ja ovat sinut valintansa kanssa, eivätkä ole ylettömän kiinnostuneita siitä montako lasta joku muu meinaa tehdä, vai meinaako ollenkaan. Ite oon suurperheen äiti ja ainoa, joka ei oo kyselly meidän lisääntymissuunnitelmia, eikä selitelly omiaan, on vapaaehtoisesti lapseton. Tosin hän ei ole myöskään rivien välistäkään antanut ymmärtää, että pitäis meidän valintaa jotenkin vääränä tai vastuuttomana, mitä taas täällä moni huutelee.

Vierailija
14/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:32"]

Ite oon suurperheen äiti ja ainoa, joka ei oo kyselly meidän lisääntymissuunnitelmia, eikä selitelly omiaan, on vapaaehtoisesti lapseton. Tosin hän ei ole myöskään rivien välistäkään antanut ymmärtää, että pitäis meidän valintaa jotenkin vääränä tai vastuuttomana, mitä taas täällä moni huutelee.

[/quote]

Ovatko velojen omatkin vanhemmat siis vastuuttomia ja aivottomia yhteiskunnan suorittajia, joiden olisi ollut parempi jättää lapset hankkimatta?

Vierailija
15/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mistä hitosta sen voi tietää? Joko olisi tai ei. Ei tuollaiseen voi kukaan vastata, ei edes äiti itse.

Vierailija
16/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:20"]Voi vattu mikä aloitus nyt taas. Olen vela, mutta ei liity mitenkään siihen, että ajattelisin lasten pilaavan elämäni. Ei minua kenenkään porsimiset hetkauta, miksi siis niin monia porsivia hetkauttaa toisten lapsettomuus?
[/quote]

Siis myös oma äitisi on porsinut = olet sika? Miksi toisten lisääntymisestä ja jälkeläisistä pitää käyttää tällaisia loukkaavia termejä, siinä nostat oman valintasi pikkuisen paremmaksi kuin sen valinnan, joka on halunnut lapsia. Nimittäin tuon porsimis-sanan yhteydessä olen törmännyt myös termiin persehedelmä.

Vierailija
17/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä se on mahdollista. Lapsettomuus antaa niin suuren vapauden, että sen oikein hyödyntämällä voi päästä vaikka minne. Ja ainakin hän olisi kokenut elämässään paljon vähemmän stressiä ja murhetta. En ollut mikään maailman helpoin lapsi. :D

Enkä minä aikuisena enää äidilleni murhetta aiheuta. Kyllä itsekin ottaisin mielelläni oman lapsen, jos sellaisen saisi valmiiksi aikuisena.

Vierailija
18/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:32"]

Ite oon suurperheen äiti ja ainoa, joka ei oo kyselly meidän lisääntymissuunnitelmia, eikä selitelly omiaan, on vapaaehtoisesti lapseton. Tosin hän ei ole myöskään rivien välistäkään antanut ymmärtää, että pitäis meidän valintaa jotenkin vääränä tai vastuuttomana, mitä taas täällä moni huutelee.

[/quote]

Ovatko velojen omatkin vanhemmat siis vastuuttomia ja aivottomia yhteiskunnan suorittajia, joiden olisi ollut parempi jättää lapset hankkimatta?
[/quote]

Anteeksi, en nyt ymmärtäny.. Tai toinen meistä ei ymmärtäny.

Vierailija
19/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:36"]

[/quote]

[/quote]

Mistä hitosta sen voi tietää? Joko olisi tai ei. Ei tuollaiseen voi kukaan vastata, ei edes äiti itse.

[/quote]

Miksei voi? Kai se nyt on aika helppo sanoa tuoko joku tietty ihminen omaan elämään enemmän positiivisia vai negatiivisia asioita.

Vierailija
20/106 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:58"]

Millaiset välit sinulla on äitiisi? Pilasiko syntymäsi hänen elämänsä? Jos lapset kerran elämän pilaavat.

[/quote]

Minulla on erittäin hyvät välit äitiinii, olemme hyvät ystävykset. Nyt kun olen itse jo nelikymppinen, minulla ja äidillä on enemmän kaverisuhde kuin äidin ja tyttären suhde. 

Syntymäni ei varmasti pilannut äitini elämää, sillä hän on niin äitityyppi kuin ihminen vain olla ja voi. Hänen elämänsä täyttymys on ollut perhe ja lapset. Oli kotiäitinäkin kunnes nuorinkin lapsi meni kouluun ja nautti täysillä pullantuoksuisena kotiäitinä olemisesta. Uskon että äitini olisi ollut vaikea olla onnellinen, jos ei olisi saanut lapsia. 

Mutta ihmiset on erilaisia, itse taas olen erakkonörtti, minun elämäni vakimies tai lapset pilaisivat. Useimpien muiden ei. Ja joillekin lapset taas on jopa täyden elämän elämisen tuntemuksen elinehto (joko omat tai adoptoidut, jos ei omia saa).