Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitsut! mikä kellonsoittosyy ärsyttää eniten?

Vierailija
26.01.2015 |

Minua se perinteinen "vaihdatko tämän lämmenneen veden tilalle kylmää vettä"... Siis luoja, sen takia pitää kutsua hoitaja paikalle?! Eikö tuota voi pyytää tekee silloin, kun hoitaja esim. muutenkin kierrolla?? Ymmärtäisin, jos potilas olisi oikeasti todella huonovointinen eikä mikään muu maistuisi kuin jääkylmä vesi, mutta TK:n pitkäaikaisosastolla harvoin on siitä kyse...

Ja sitten ne passuuttajat... Pystyisivät itse vaikka mihin, mutta teettävät kaiken hoitajilla, koska pystyvät -ja kohta ovatkin parin viikon vuoteessa maksamisen jälkeen siinä kunnossa, etteivät oikeasti enää pysty. Nämä lähinnä surettaa...

Kommentit (206)

Vierailija
1/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sektion jälkeen viitsinyt nappia painella kuin kerran, kipulääkettä tarvitsin. Odotin 2h eikä lääkettä tuotu, soitin uudestaan ja meni vielä 1h lisää, tuskat oli aikamoiset kun edellisenä iltana oli leikattu. Pyysin sitten miestäni tuomaan kun oli tulossa sairaalaan meitä katsomaan. Otin jatkossa omasta buranapurkista täydennystä 6h välein ja olo oli kivuton. Onneksi pääsin parin päivän kuluttua jo kotiin vaikka siitäkin rätkättivät ettei yleensä päästetä. Sanoin sit suoraan et eihän täälläkään mitään hoitoa saa vaikka pyytäisi kun pelkkä buranan tuonti vie teiltä 3h, matkaa kansliaan 20m huoneen ovelta. Entäs jos olisikin ollut hätätilanne, haava vaikka revennyt imettäessä tai sellaista? Ei toki ole hoitajien vika jos porukkaa on liian vähän, mut kyllä kellonsoittoon pitää reagoida muutenkin kuin olankohautuksella.

Mä en kyl ymmärrä niitä jotka normaalin ja säännöllisen alatien jälkeen passuuttavat hoitajan hakemaan ruuat ja juomat ja tekemään kaiken puolestaan. Mä hain jo sektioiltaa seuraavana päivänä lounaani ihan itse, hoidin vauvaa ja kävelin osastolla jottei tulisi veritulppia makoilusta. Aamiaisenkin oisin hakenut itse jos en olisi ollut tipassa ja pissakatetrissa kiinni.

Vierailija
2/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:21"]En ole hoitsu enkä tiedä oliko tää ärsyttävää, mutta nuorena jouduin vähän paikattavaksi pienen känniepisodin jälkeen ja jäin sairaalaan yöksi. Vielä kännipäissään painelin sitä hoitsu-nappia ja kun joku hoitaja tuli paikalle, pyysin sitä ottamaan suihin :D   Pari kertaa se kävi, mutta sitten ei enää tullut ketään :DD

Voi helvetti sentään. 

[/quote]

:DdDddDdDddDD

Anteeksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:32"] Mikset hanki esim. ipadia, saisit kirjaukset tehtyä samalla kun olet potilashuoneessa. [/quote] Joo, potilastietojärjestelmä löytyykin iTunesista! Halooo

[/quote]

Itseasiassa appstoresta löytyy vaikka mitä sovelluksia, jotka on kehitetty sairaalakäyttöön lääkäreille ja hoitajille. Mm. Briteissä ipad ei ole harvinainen tuttavuus terveydenhuollossa. Ei ole silti yksittäisen hoitajan päätäntävallassa. Suomessa jostain syystä pyörä on aina keksittävä uusiksi ja kaikki järjestelmät kehitetään terveydenhoidon laskuun, vaikka saman voisi käyttää aivan muuhun kehittämiseen odotellessa, että muut, mm. yksityinen sektori testaavat ja kehittävät tuollaiset järjestelmät toimiviksi.

Vierailija
4/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:44"]

Se, kun potilaan omaiset soittaa kelloa kysyäkseen jotain minkä voisivat ihan hyvin kysyä kansliasta a) tullessaan b) lähtiessään. Tai sitten ne voisivat kysyä sen ihan siltä potilaalta itseltään.

Sitten minä kirjaudun ulos tietokoneelta, juoksen potilashuoneeseen, juoksen takaisin kansliaan, kirjaudun koneelle, katson labrat, kirjaudun ulos koneelta, ja menen sinne potilashuoneeseen kertomaan että joo huomenna otetaan labrat. SITTEN ne kysyy, että koskas se olikaan se neurologin aika. Ja minä juoksen kansliaan, kirjaudun koneelle jne.

[/quote]

Eikö sitä konetta voi lukita (ctrl+alt+delete) siksi aikaa, kun pyörähdät siellä huoneessa? Selostuksessasi kone oli aina vapaa, kun palasit kansilaan :)

Vierailija
5/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin av:ta, niin av:ta. Moneen kertaan, jopa aloitusviestissä, on painotettu, että ärsyttää ne _turhat_ kellojensoitot, ei asialliset avunpyynnöt. Turha kellonsoitto on todellakin se "laita mulle kylmää vettä", kun pyytäjänä on täysin liikkumiskykyinen ja omatoiminen potilas, jonka vesipiste on kahden metrin päässä ja vesilasi yöpöydällä.

Mut ei, täällä ohitetaan täysin suvereenisti tuo kohta, ja aletaan marttyyrisoimaan että "anteeksi että olen elossa ja soitin kelloa kerran kun meinasin kuolla". Siitähän tässä just olikin kyse...

Hoitaja ei ole palvelija, hoitajan tehtävä ei ole tehdä kaikkea potilaan puolesta. Hoitajan tehtävä on tukea potilasta tämän toimissa ja auttaa niissä, joihin hän ei itse kykene. Tässä on vissi ero, jota nähtävästi yksikään av-mamma ei ymmärrä.

Vierailija
6/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:41"]Itse sairaanhoitajana teen potilaille selväksi, että aina saa soittaa kun on asiaa, herkästi vaan. Hoidan sydäninfarktipotilaita ja mua ei haittaa mennä potilaani luokse, kun hän kelloa soittaa. Sitä paitsi olen lähin onnellinen, jos potilas pyytääkin vain vettä, kuin että olisi rintakivuissaan ja tuskissaan vuoteessa. Potilaat on meillä monitorissa kiinni, he eivät pääse vuoteesta kävelylle itse. Ei mua töissä ollessa oikein jaksa harmittaa muut kuin urputtavat työkaverit, jotka jaksavat valittaa milloin mistäkin. En ole mikään marttyyri tai hoida potilaitani itseni kustannuksella, mut mielelläni vastailen potilaiden ja omaisten kysymyksiin ja jopa menen oma-aloitteisesti juttelemaan, jos ei just oo kiire päällä. Potilaiden hoitaminen on mun ykköshommani, siihen kuuluu se kelloonkin vastaaminen. 

Vapaa-ajalla pidän huolta itsestäni, ehkä se auttaa sitten hermoihinkin ja työssäjaksamiseen.

terkuin yhdenlainen sh
[/quote]
Sun potilaat ovatkin vakavasti sairaita ja ovat onnellisia siitä että saavat hoitoa ja ovat hengissä. Pahimpia ovatkin ne joilla tulee aika pitkäksi.

Vierailija
7/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 05:41"]Tää on niin av:ta, niin av:ta. Moneen kertaan, jopa aloitusviestissä, on painotettu, että ärsyttää ne _turhat_ kellojensoitot, ei asialliset avunpyynnöt. Turha kellonsoitto on todellakin se "laita mulle kylmää vettä", kun pyytäjänä on täysin liikkumiskykyinen ja omatoiminen potilas, jonka vesipiste on kahden metrin päässä ja vesilasi yöpöydällä.
[/quote]
Ja se lämmennytkin lasillinen on täysin koskematon. Ei ole edes jano, mutta onhan se kiva että on kylmä lasi koko ajan valmiina, jos vaikka sattuu yhtäkkiä tekemään mieli.

Vierailija
8/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaiset syyt ärsyttää. Yleensä sellaiset, jotka eivät varsinaisesti kuulu minulle.

"Voitko avata jogurtin?" Ihmiseltä, joka syö itse ja lukee lehtiä monta tuntia.

"Tämä lasku pitää maksaa enpä pääse täältä sairaalasta maksamaan, voitko maksaa?". En.

"Mitä teen nyt, kun koira jäi kotiin ja se pitäisi ruokkia?" Eikö kukaan sukulainen voi? "Ei ole, etkö sinä voi?" En.

"Voitko hakea kanttiinista askin tupakkaa?". En.

Vierailija
9/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:16"]

Vauva vaan itkee koko ajan vaikka imetin kolme tuntia sitten? Miksi ihmeessä?

[/quote]

Minä, täysjärkinen ihminen, tein tuon sairaalassa. Olin kipeä, sekaisin synnytyksestä, hemoglobiini alhaalla jne. Katselin hoo moilasena, kun vauva kitisi ja kysyin neuvoa. Ai, niin. Voisi antaa ruokaa.:) Hoitajalta vastaus tuli todellakin tiukaisemalla. Varmaan se oli totuus ja nolottikin, ettei tulut heti mieleen. Mutta jotenkin se tilanne, ensimmäinen lapsi, teki niin hölmöksi.

Vierailija
10/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on palvelutalossa, asuu sellaisessa kahden solussa. Hänen kämppiksensä soittelee kuulemma hoitajia vähän väliä turhaan isäni mielestä. Mutta pari päivää sitten isäni oli kaatunut eikä päässyt itse ylös yöllä, vessaan mennessään. Isällä ei ole turvaranneketta, koska hän on ollut virkeä ja hänen huoneessaan on joku yhteysongelma, joten siihen huoneeseen on sijoitettu sellaisia, joilla ei akuuttia tarvetta yleensä ole; ongelmat ovat liikkumisen puolella ja heikkonäköisyys, miksi ei voi enää asua kotona. Tämä "turhaan soittelija" oli soittanut omaa rannekettaan ja saanut apua. Kiitos siitä, että yöhoitaja meni katsomaan. Joskus kuulemma näitä jatkuvasti soittelijoita ei jakseta kovin nopeasti noteerata. Tässä hätä oli todellnen, vaikka ei soittajalla itsellään. Isä oli saanut avohaavan päähänsä kaatuessaan. 

Vierailija
11/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:42"]Omaiset soittaa ja kirkkain silmin kysyvät mikähän mummolla on kun on niin kiukkuinen. Hööö, minunko se pitäisi tietää mikä mummoa vituttaa? Kysykääpä mummolta.
[/quote]

SINÄKÖ OLET SE JOKA HÖÖ:TTELI SIELLÄ TALOYHTIÖN SAUNAN PUKKARISSA??!!

Vierailija
12/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muakin ihmetyttää, miksi omaiset soittelee kelloa kysyäkseen jotain perusjuttua. En ole hoitaja itse, mutta ollut muutaman kerran sairaalassa potilaana sekä omaisena,  ja jotkut omaiset saattaa tosiaan soittaa kelloa kysyäkseen jotain ihan turhaa. Mikseivät itse kävele sinne lasiluukulle, hyvässä lykyssä, 10 metrin päähän? Ei itselle tulisi mieleenkään soittaa kelloa, että "onkos tää meidän muori nyt syönyt hyvin?". Itse miellän kellon potilaiden käytettäväksija silloinkin ns. hätätapauksiin. Potilaanakin olen kävellyt itse kysymään, jos on jotain triviaalia asiaa ja kunto niin hyvä, että pystyy kävelemään. toki kipulääkkeen pyytäminen, juominen tmv. ovat näitä "hätätapauksia", jos ei pääse liikkeelle, mutta siis muuten tuntuu, että jotkut pitää sitä kelloa sellaisena huvileluna.

Vierailija
13/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:58"]

Peililasit saisi hoitajat viettämään mukavaa rupatteluaikaa niin, ettei muut näe. Huomasin yhdessa vanhusten hoitolaitoksessa, että hoitsut piti yli puolen tunnin kahvitaukoja jutellen omia kuulumisiaan. Ei kaikilla kiire ole. Jos hoitajia palkattaisiin rutkasti lisää, niin ei ne niiden vanhusten kanssa viitsisi aikaa viettää.

[/quote]

eikö hoitajat saa pitää ruokatunteja tai kahvitaukoja niinkuin muissa ammateissa? Tai käsitellä työkaverin kanssa esim sitä että sai taas potilaalta turpaan 10min sitten? Tai raportoida rauhassa. Oletko itse 8tuntia töissä ilman taukoja? Usein meillä ruokatauot pyritään pitämään omaisten vierailuaikana kun silloin vähemmän töitä. Vai pitäisikö hyvää hyvyyttään käyttää nekin paussit potilaiden kanssa seurusteluun, olla vaikka syömättä?
[/quote]

Tai sitten tämä yksi huomasi että pitivät _yli puolen tunnin kahvitaukoja_. Huomaatko eron sinun ja hänen kommentissa?

Vierailija
14/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:44"]

Se, kun potilaan omaiset soittaa kelloa kysyäkseen jotain minkä voisivat ihan hyvin kysyä kansliasta a) tullessaan b) lähtiessään. Tai sitten ne voisivat kysyä sen ihan siltä potilaalta itseltään.

Sitten minä kirjaudun ulos tietokoneelta, juoksen potilashuoneeseen, juoksen takaisin kansliaan, kirjaudun koneelle, katson labrat, kirjaudun ulos koneelta, ja menen sinne potilashuoneeseen kertomaan että joo huomenna otetaan labrat. SITTEN ne kysyy, että koskas se olikaan se neurologin aika. Ja minä juoksen kansliaan, kirjaudun koneelle jne.

[/quote]

mäkin joudun tekemään töitä työpaikallani, mutta en oo tajunnu itkeä siitä kun olen luullut että kuuluu työnkuvan

[/quote]

Aivan samaa mieltä. Yhtä kummalista märinää kuin kassatyöntekijöillä täällä (joutuu tekemään työtä). Hoitajien kannattaisi miettiä miksi heidät on palkattu työhönsä.

Vierailija
15/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:16"]

Vauva vaan itkee koko ajan vaikka imetin kolme tuntia sitten? Miksi ihmeessä?

[/quote]

Minä, täysjärkinen ihminen, tein tuon sairaalassa. Olin kipeä, sekaisin synnytyksestä, hemoglobiini alhaalla jne. Katselin hoo moilasena, kun vauva kitisi ja kysyin neuvoa. Ai, niin. Voisi antaa ruokaa.:) Hoitajalta vastaus tuli todellakin tiukaisemalla. Varmaan se oli totuus ja nolottikin, ettei tulut heti mieleen. Mutta jotenkin se tilanne, ensimmäinen lapsi, teki niin hölmöksi.

[/quote]

Sama kokemus synnyttäneiden vuodeosastolla. Kukaan ei puhunut kanssani mitään. Koitin kovasti olla "häiritsemättä". sairaalat pyörisi vallanmainiosti ilman häiritseviä potilaita.

t. itsekin hoitaja

Vierailija
16/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:58"] Peililasit saisi hoitajat viettämään mukavaa rupatteluaikaa niin, ettei muut näe. Huomasin yhdessa vanhusten hoitolaitoksessa, että hoitsut piti yli puolen tunnin kahvitaukoja jutellen omia kuulumisiaan. Ei kaikilla kiire ole. Jos hoitajia palkattaisiin rutkasti lisää, niin ei ne niiden vanhusten kanssa viitsisi aikaa viettää. [/quote] eikö hoitajat saa pitää ruokatunteja tai kahvitaukoja niinkuin muissa ammateissa? Tai käsitellä työkaverin kanssa esim sitä että sai taas potilaalta turpaan 10min sitten? Tai raportoida rauhassa. Oletko itse 8tuntia töissä ilman taukoja? Usein meillä ruokatauot pyritään pitämään omaisten vierailuaikana kun silloin vähemmän töitä. Vai pitäisikö hyvää hyvyyttään käyttää nekin paussit potilaiden kanssa seurusteluun, olla vaikka syömättä? [/quote] Tai sitten tämä yksi huomasi että pitivät _yli puolen tunnin kahvitaukoja_. Huomaatko eron sinun ja hänen kommentissa?

[/quote]

Tämä on varmasti totta. Monlla hoitajilla on iso asenneongelma. Tehdään "työt" kiireellä, että päästään juoruamaan. Hoitajien lisäys ei siirry asiakkaiden eduksi ennenkuin palveluhenkisyys lisääntyy. Vaikka olisi kuinka paljon hoitajia, ei muistettaisi että ollaan asiakkaita varten.

Vierailija
17/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa turhaa syytä soittaa kelloa. Hoitajasta voi tuntua, että syy on mitätön. Saattaa olla, että asiakkaalla on huolta, epävarmuutta tms, joka ilmenee huomion hakemisena. On hoitajan tehtävä huolehtia myös psyykkisestä hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Aiemmin joku mainitsi mm kotona olevan koiran hoidon. Ilman muuta se on oikea ongelma asiakkaalle ja hoitajan kuuluu auttaa sen ratkaisemisessa. Ottaa eim yhteyttä omaiseen tai jopa eläinsuojeluun

Vierailija
18/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:06"]Itse potilaana ollessa huomasin, että hoitajia ärsytti suunnattomasti kun pyysin kipupiikkiä. Ensimmäisen piikin vaikutus kesti n. 15 min. oli tosi kovat tuskat. Soitin kelloa ja pyysin, että saisin lisää lääkettä. Hoitaja sanoi, että lääkäri määrännyt piikin 2h välein. Ok, eli soittelin sitten kelloa parin tunnin välein sitä piikkiä koska ei sitä pyytämättäkään tullut. Kyllä tuli hoitaja aina niin kyllästyneenä ja ärsyyntyneenä piikittämään että jos en niin heikossa hapessa olisi ollut niin hieman olisin palautetta jakanut. Oli sekin omituista, että lääkitystä ei säädetty vaikka sanoin, että vaikutus kestää vain hetken. Ehkä eivät uskoneet sitä, kun muutenkin hoito oli niin ala-arvoista.
[/quote]

Mulla samanlainen kokemus. Kipu oli niin hirveä etten pystynyt puhumaan tai kunnolla hengittämään... Hoitaja oli sitä mieltä ettei mulla voi olla kipua kun on kerran epiduraali laitettu. Mies kävi pikkuisen juttelemassa siellä kansliassa jonka jälkeen saatiin anestesialääkäri paikalle ja huomattiin että kipupumppu ei ollutkaan paikallaan... Hups! No tämä hoitaja tuli sentään nöyrästi pyytämään anteeksi. Mutta just toi asenne... Kyllä me tiedämme voiko sinulla olla kipua...

Vierailija
19/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:35"]

Vessaanmeno, vaikka yksinki pääsis

[/quote]

Joo, kyllä minä pääsin ihan yksin ja vielä ihmettelin, kun niin jyrkästi kielsitte menemästä. Sehän helpotti teidän työtänne, kun menin ihan itsekseni.

Vielä nyt alusastiaan tekemään siinä sängyssä, olinhan liikkunut sen jalan ja veritulpan kanssa jo viikon ennen kuin edes menin sairaalaan.

Jos tähän ketjuun vastanneissa on oikeita hoitajia, niin toivottavasti sairaanhoitoalalla palautetaan soveltuvuuskokeet.

Vierailija
20/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:30"]

Ei ole olemassa turhaa syytä soittaa kelloa. Hoitajasta voi tuntua, että syy on mitätön. Saattaa olla, että asiakkaalla on huolta, epävarmuutta tms, joka ilmenee huomion hakemisena. On hoitajan tehtävä huolehtia myös psyykkisestä hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Aiemmin joku mainitsi mm kotona olevan koiran hoidon. Ilman muuta se on oikea ongelma asiakkaalle ja hoitajan kuuluu auttaa sen ratkaisemisessa. Ottaa eim yhteyttä omaiseen tai jopa eläinsuojeluun

[/quote]

Vai ei muka ole turhaa syytä. Kyllä varmasti on. älä ole lapsellinen. Ja "asiakas" (miksei voi sanoa potilas?) voi selvittää koiranhoitoaan itsekin puhelimella ellei ole sitten ihan autettavissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi