Hoitsut! mikä kellonsoittosyy ärsyttää eniten?
Minua se perinteinen "vaihdatko tämän lämmenneen veden tilalle kylmää vettä"... Siis luoja, sen takia pitää kutsua hoitaja paikalle?! Eikö tuota voi pyytää tekee silloin, kun hoitaja esim. muutenkin kierrolla?? Ymmärtäisin, jos potilas olisi oikeasti todella huonovointinen eikä mikään muu maistuisi kuin jääkylmä vesi, mutta TK:n pitkäaikaisosastolla harvoin on siitä kyse...
Ja sitten ne passuuttajat... Pystyisivät itse vaikka mihin, mutta teettävät kaiken hoitajilla, koska pystyvät -ja kohta ovatkin parin viikon vuoteessa maksamisen jälkeen siinä kunnossa, etteivät oikeasti enää pysty. Nämä lähinnä surettaa...
Kommentit (206)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:25"]
Minua ärsyttää vain ja ainoastaan tuon "hoitsu"-sanan käyttö. Kaikki muu kuuluu työhön.
Olen sairaanhoitaja!
[/quote]
Kyllä noi vittumaiset muijat on ihan hoitsuja.
Vähän aihetta sivuten; miksi hoitajat eivät tule joskus lainkaan, vaikka potilas kuinka soittelisi kelloa ja olisi avun tarpeessa? Johtuuko se siitä, että liikaa tulee näitä "turhia kutsuja"? Ja eikö kuitenkin olisi parasta tarkistaa mieluummin liikaa kuin liian vähän, koska joku ihan oikeasti voi tarvita apua!?
Isäni sai aikanaan sydänkohtauksen ja joutui sen vuoksi pitkäksi aikaa sairaalaan. Hän soitteli muutamaankin kertaan kelloa kun tuli kipuja tai kun piti päästä vessaan, muttei pystynyt itse pääsemään sängystä ylös. Kertaakaan ei kukaan hoitaja tullut paikalle, vaikka kopissaan kyllä istuivat. Isäni on arka ihminen joka ei todellakaan soittele kelloa turhasta, päinvastoin ei halunnut edes "vaivata" ambulanssimiehiä kohtauksen ollessa pahimmillaan vaan sai oikein patistaa menemään sairaalaan. Eli turhasta soittelusta hänen tapauksessa ei ollut kyse...
Eräs toinen vanhus oli kaatunut vessassa eikä päässyt ylös. Hän soitteli kelloa useita kertoja ilman että kukaan tuli katsomaan. Hoitajat saatiin paikalle vasta, kun vessaan tuli toinen potilas ja näki maassa makaavan, hädissään kelloa soittelevan vanhuksen, joka ei kyennyt edes huutamaan apua.
Mikä tässä on ideana? Itse hoitajana en voi tällaista ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:19"]Mä oon luullu että kellonsoitto on sitä varten, että on asiaa. Ei me omaiset tiedetä sairaalan käytännöistä mitään. Esim. keneltä kysyä tai missä on hoitajat.l Siksi painan kelloa. En ole koskaan hoitanut kuolevaa ihmistä, en osaa. Siksi soitan kelloa ja pyydän apua. En uskalla syöttää jos toinen ei niele. Siksi pyydän apua. En halua jutella käytävällä tai kansliassa jossa paljon ohikulkijoita vaan suljetussa huoneessa rauhassa. Siksi soitan kelloa. Jos joka syyhyn ei saisi soittaa kelloa niin siitä voisi tehdä jonkun ohjeen, että sana pikku hiljaa leviäisi. En ole ajatellutkaan, että hoitajilla olisi muuta tekemistä kuin hoitaa huoneissa potilaita. Eli tulla aina kun kello soi. [/quote] Jos työnkuvaan kuuluisi VAIN parissa huoneessa potilaiden kanssa oleminen, istuisin siellä ja juttelisin heidän kanssaan. Valitettavasti työhön kuuluu muutakin, ja aivan liikaa koneella kirjaamista.
[/quote]
Mikset hanki esim. ipadia, saisit kirjaukset tehtyä samalla kun olet potilashuoneessa.
[/quote]
Joo, potilastietojärjestelmä löytyykin iTunesista! Halooo
[/quote]
Ai, teilläkö se on talletettuna tekstitiedostoksi työpöydälle vain ja ainoastaan siihen yhteen koneeseen?
Serverillän se on. Ja sinne pääsee verkon kautta. Haloooooooo
Minä myös, sairaalassa työskentelevänä, hieman ihmettelen tuota, että hoitajat ovat omineet yksinoikeuden kiireeseen. On totta, että kirjaaminen vie aivan liian aikaa. Kaikkea shaibaa täytyy tarinoida sinne järjestelmään, rakenteellinen kirjaaminen vai mikä se termi nyt onkaan on aivan älytöntä ajanhaaskausta. En tiedä kuka keksinyt, joku hoitotieteilijä?
Mutta meilläkin jutut ovat koko ajan sitä "Kiire kiire, en ehdi, vie nelosen kakkoselle gramman Panadol, mä juoksen äkkiä vessaan kun on ollut niin kiire etten oo koko päivänä ehtinyt käydä". Oikeasti. Jos se suu pysyisi kiinni ja tehtäisiin töitä sen ajan kun tumput suorina päivitellään kuinka on kiire, niin työtahti olisi huomattavasti leppoisampi. Ja kyllä meillä hoitajat esim. syövät valmistavat ja syövät aamiaisen (20-30min) työpaikalla, työaikana (keskussairaalan kirurginen vuodeosasto). Eihän ns. normaalityöpaikoilla noin menetellä, vaan aamupala syödään kotona ja työaika on työaikaa.
Kyllä kiire on usein asenne kysymys. On hoitajilla paljon työtä ja joutuu tarkasti miettimään mitä milloinkin tekee. Pahimmassa kiireessä kannattaa ottaa rauhallisesti, yksi asia kerrallaan. Ei ainakaan asiakkaille saa sitä kiirettä kostaa tai edes näyttää
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 18:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:49"]
Minäpä kerron esimerkin, jossa hoitajaa ei soitettu turhaan.
Olin ollut selkäleikkauksessa. Leikkauksen jälkeisenä aamuna, jolloin olin ollut jo 1,5 vrk ravinnotta, sairaala-apulainen (?) toi aamiaistarjottimen ja länttäsi sen siihen yöpöydän kääntyvälle osalle jättäen sen juuri niin kauas, että en millään ylettynyt siihen. En siis päässyt vielä ylös vuoteesta. Pyysin häntä siirtämään tarjotinta n. 10 cm, jotta ylettyisin siihen. Tähän apulainen tiuskaisi: Soita hoitaja! Eikä siis siirtänyt tarjotinta vaan poistui huoneesta ovi paukkuen.
[/quote]
TÄH? Kai teit valituksen? Tuollainen on niin pelkkää kiusantekoa, että potkut perseelle pitäisi antaa. Mitä helvettiä noihin töihin hakeutuvat ihmiset, jotka selkeästi inhoavat muita ihmisiä??
[/quote]
Ja mistähän tässäkin pitäisi valittaa?? Sairaala-apulaiset eivät todellakaan rupea ketään selkäleikattua omiin nimiinsä nostelemaan ja vielä kesken ruoanjaon. kyllä ne hoitajat tulevat kunhan kerkiävät, monta muutakin autettavaa on nostettava ja syötettävä.
[/quote]
Millä tavalla tarjottimen siirtäminen on potilaan nostelemista?
On kaksi asisa, joita en milloinkaan ole sanonut potilaalle/asiakkaalle:
-Mulla on kiire
-Ei kuulu mun työhöni.
Ne ovat sellaisia sanontoja, joita kammoksun.
Itse olen ollut paljon sairaalassa potilaankin roolissa ja huomannut, että samalla tavalla ajattelevia ja toimivia löytyy kyllä pajon.
Esimerkiksi potilaan pyytäessä vettä lääkäriltä, niin lääkäri sanoi vain että tottakai saat. Ja ajatella, lekuri osasi avata hanan ja ottaa mukiin vettä ja viedä sen naapuripedin mummolle. Aikaakin meni varmaan huimat kymmenen sekuntia!
yleisesti ottaen olen huomannut mieshoitajien osaavan hyvin peitellä tuon kiireen ja luoda sillä rauhallisen ilmapiirin
Tilanteessa, missä potilas pyytää jotain, mikä ei kuulu työtehtäviini, eli en saa sitä tehdä, sanon vain että hoidan asian mahdollisimman pian ja etsin käsiini lääkärin/laitoshuoltajan/fysioterapeutin. Sitten menen kertomaan potilaalle miten asia hoituu ja koska.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:57"]
On kaksi asisa, joita en milloinkaan ole sanonut potilaalle/asiakkaalle:
-Mulla on kiire
-Ei kuulu mun työhöni.
Ne ovat sellaisia sanontoja, joita kammoksun.
Itse olen ollut paljon sairaalassa potilaankin roolissa ja huomannut, että samalla tavalla ajattelevia ja toimivia löytyy kyllä pajon.
Esimerkiksi potilaan pyytäessä vettä lääkäriltä, niin lääkäri sanoi vain että tottakai saat. Ja ajatella, lekuri osasi avata hanan ja ottaa mukiin vettä ja viedä sen naapuripedin mummolle. Aikaakin meni varmaan huimat kymmenen sekuntia!
yleisesti ottaen olen huomannut mieshoitajien osaavan hyvin peitellä tuon kiireen ja luoda sillä rauhallisen ilmapiirin
Tilanteessa, missä potilas pyytää jotain, mikä ei kuulu työtehtäviini, eli en saa sitä tehdä, sanon vain että hoidan asian mahdollisimman pian ja etsin käsiini lääkärin/laitoshuoltajan/fysioterapeutin. Sitten menen kertomaan potilaalle miten asia hoituu ja koska.
[/quote]
Hyvä! Suurin osa varmasti on yhtä hyviä kuin sinä. Kuuluu hyvään ammattitaitoon. Työnkin jaksaa tehdä paremmin kuin ei kokoajan mieti mikä kuuluu minun työhöni. Ei asiakkaille tarvi sanoa, että minä olen tuolla "toisessa päässä" tai minä olen lastenhoitaja, kuten joku tulla kirjoitti
Työhön kuuluu huolehtia asiakkaista.
Jouduin pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa elämässäni sairaalaan ja tippaan. Ensikertalaiselle se tippa vaan oli inhottava, pelkäsin että jos vahingossa se neula tökkää johonkin, niin repii kaikki rikki... Varoin sitä vähän ihan automaattisesti, etten vaan tökkäisi kädenselkää mihinkään. Oliko se joku hoitaja tältä palstalta, joka tiuski pariinkiin kertaan, että "kyllä sinä voit sitä kättä normaalisti käyttää"? En teettänyt hoitajalla mitään ylimääräistä sen takia, vaan esim. vaatteita vaihtaessani ja rintsikoita riisuessani tutkimukseen mennessä varoin kättä. Huomasin, että se ärsyttä hoitajaa. Haloo, olin tipassa ensimäistä kertaa, se nyt vaan oli outo tunne kädessä.
Muutenkin ihmettelen minäkin, että avaudutte tällaisella palstalla. Eivät nämä kommentit ainakaan edesauta luottamuksen syntymisessä, tajuatteko millaisen kuvan tämä antaa? Ihmiset nyt vaan yleistävät mielessään tällaiset kaikkien hoitajien mielipiteeksi. Toivottavasti pysyn terveenä etten vain joudu teitä häiritsemään!
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:42"]Jouduin pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa elämässäni sairaalaan ja tippaan. Ensikertalaiselle se tippa vaan oli inhottava, pelkäsin että jos vahingossa se neula tökkää johonkin, niin repii kaikki rikki... Varoin sitä vähän ihan automaattisesti, etten vaan tökkäisi kädenselkää mihinkään. Oliko se joku hoitaja tältä palstalta, joka tiuski pariinkiin kertaan, että "kyllä sinä voit sitä kättä normaalisti käyttää"? En teettänyt hoitajalla mitään ylimääräistä sen takia, vaan esim. vaatteita vaihtaessani ja rintsikoita riisuessani tutkimukseen mennessä varoin kättä. Huomasin, että se ärsyttä hoitajaa. Haloo, olin tipassa ensimäistä kertaa, se nyt vaan oli outo tunne kädessä.
Muutenkin ihmettelen minäkin, että avaudutte tällaisella palstalla. Eivät nämä kommentit ainakaan edesauta luottamuksen syntymisessä, tajuatteko millaisen kuvan tämä antaa? Ihmiset nyt vaan yleistävät mielessään tällaiset kaikkien hoitajien mielipiteeksi. Toivottavasti pysyn terveenä etten vain joudu teitä häiritsemään!
[/quote]
Kyllä minä autan ihmistä, jolla on tippa kädessä ja muutenkin sairas, parempihan se on auttaa, kun laittaa uusi tippa, jos se viggo irtoaa kädestä Ja niin varmaan auttaa moni muukin hoitaja.Ikävää että jollain on ollut huono päivä töissä.
Luin muuten että tässä tiedusteltiin ärsyttävintä kuolinsyytä. Heh.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 01:59"][quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 09:42"]Jouduin pari vuotta sitten ensimmäistä kertaa elämässäni sairaalaan ja tippaan. Ensikertalaiselle se tippa vaan oli inhottava, pelkäsin että jos vahingossa se neula tökkää johonkin, niin repii kaikki rikki... Varoin sitä vähän ihan automaattisesti, etten vaan tökkäisi kädenselkää mihinkään. Oliko se joku hoitaja tältä palstalta, joka tiuski pariinkiin kertaan, että "kyllä sinä voit sitä kättä normaalisti käyttää"? En teettänyt hoitajalla mitään ylimääräistä sen takia, vaan esim. vaatteita vaihtaessani ja rintsikoita riisuessani tutkimukseen mennessä varoin kättä. Huomasin, että se ärsyttä hoitajaa. Haloo, olin tipassa ensimäistä kertaa, se nyt vaan oli outo tunne kädessä.
[/quote]
Kyllä minä autan ihmistä, jolla on tippa kädessä ja muutenkin sairas, parempihan se on auttaa, kun laittaa uusi tippa, jos se viggo irtoaa kädestä Ja niin varmaan auttaa moni muukin hoitaja.Ikävää että jollain on ollut huono päivä töissä.
[/quote]
Auts, kirjoitin niin kiireellä, että kuulostaa aivan hirveän sekavalta, mutta toivottavasti ymmärsitte :)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:47"]Hoitajat kyllä jaksaa märistä koko ajan. Heitä ei saisi vaivata, he ovat koko ajan kaikessa mielestään paljon monipuolisempia osaajia kuin lääkärit. Voi luoja! Hirveetä porukkaa suurin osa. Onneks muutamia fiksujakin tapauksia jotka ei oo koko huonona kun töissä pitää tehdä jokin tehtävä.
Toinen loputon urputtajaporukka on opettajat, mutta siitä vikinästä saisi tosiaan oman ketjun.
Ja ei,en oo sellainen jonka jalkaa pitää liikuttaa turhaan. En uskaltaisi hoitajia kyllä sairaalassa vaivatakaan vaikka kuolemaa tekisin kun heitähän ei heidän tärkeässä työssään saa häiritä.
[/quote]
Mielensäpahoittaja
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:44"]
Se, kun potilaan omaiset soittaa kelloa kysyäkseen jotain minkä voisivat ihan hyvin kysyä kansliasta a) tullessaan b) lähtiessään. Tai sitten ne voisivat kysyä sen ihan siltä potilaalta itseltään.
Sitten minä kirjaudun ulos tietokoneelta, juoksen potilashuoneeseen, juoksen takaisin kansliaan, kirjaudun koneelle, katson labrat, kirjaudun ulos koneelta, ja menen sinne potilashuoneeseen kertomaan että joo huomenna otetaan labrat. SITTEN ne kysyy, että koskas se olikaan se neurologin aika. Ja minä juoksen kansliaan, kirjaudun koneelle jne.
[/quote]
Ehkä tällaisessa tilanteessa omaiset eivät hoksaa että sinulle olisi helpompaa että he kysyisivät nämä jutut tullessaan tai pois lähtiessään. Ehkä myös luulevat että tiedot potilaan hoidosta löytyy jostain siitä potilaan sängyn luota. Itsekin saattaisin kysyä jotain tuollaista kun en tajuaisi että sellaiset tiedot ovat vain käytävän päässä tietokoneella.
[/quote]
No en minä oletakaan omaisten sitä tajuavan. Ärsytys ei siis kohdistu heihin, vaan se tilanne ylipäätään on rasittava. Ehkä vähän sama, kuin jos ajaisi työkseen ja joutuisi ruuhkaan -ei sitä silloinkaan ajattelisi, että tyhmiä nuo muut kun tulevat tänne tähän aikaan, vaan ärsyttäisi vaan se kun joutui itsekin sinne.
Vauva vaan itkee koko ajan vaikka imetin kolme tuntia sitten? Miksi ihmeessä?
"siirrä mun kättä" tai "siirrä muun tyynyä/peittoa/jalkaa yms..." No tämä hoitaja kyllä käskee hymyssäsuin siirtämään itse. Joku raja ääliömäisillä vaatimuksilla.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:16"]
Vauva vaan itkee koko ajan vaikka imetin kolme tuntia sitten? Miksi ihmeessä?
[/quote]
No se nyt on sinun työtäsi kertoa, että miksi ihmeessä. Väsyneelle hormonipöllyssä olevalle tuoreelle äidille se kolme tuntia voi tuntua lyhyeltä ajalta, varsinkin jos se vauva on ruokaillut pitkät tovit. Siksihän sinä siellä olet kertomassa ja opastamassa, korjaamassa imuotetta ja auttamassa ja vastailemassa kysymyksiin.
Hei, jos olet normaalilla älyllä ja tunne-elämällä varustettu henkilö ja sairaalassa ollessasi olet soittanut kelloa vain oikeaan tarpeeseen ja joskus et silloinkaan, todennäköisesti et ole ärsyttänyt ketään eikä sinusta tässä keskustelussa puhuta. Sinun voi jopa olla vaikea ymmärtää, miksi jotkut soittaisivat kelloa vain ärsyttääkseen, kun itsellesi sellainen ei tulisi mieleenkään vaan mieluummin kärsit turhaankin kivuista.
Mutta hei, jos olet joskus tavannut muussa elämässäsi jonkun kusipään, tiedä, että jos se kusipää on joskus sairaalassa potilaana, se voi olla kusipäinen kiusaaja sielläkin.
Ikävää tietysti jos on joutunut huonon kohtelun uhriksi. Valitettavasti niitä kusipäitä löytyy myös hoitajista.