Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alaikäinen maksaa vuokraa- onko ok?

Vierailija
04.01.2015 |

Kyse on siis poikaystävästäni (17v.), joka on lukiossa ja tekee samalla kaupassa työtä, josta tienaa n. 600-800 euroa kuukaudessa. Asuvat kahdestaan ja maksaa vuokraa 350 euroa kuussa, joka sisältää ruuan ja puhelinlaskun. Vaatteet, bussikortin ja kaikki muut menot maksaa itse. Äiti alkoi perimään maksua, kun menetti asumistuen pojan työtulojen takia poikaystävän ollessa 16v. Äiti on itse pienituloinen. 

Poikaystäväni puhui äidilleen, että muuttaisi pois kotoa, kun saisi asua soluasunnossa halvemmalla kun äidin luona ja saisi vielä opintotukea päälle. Äiti suuttui, koska joutuisi itse muuttamaan pienempään asuntoon. Mitä mieltä?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vaatia maksua, mutta ei saa suuttua siitä jos poika haluaa muuttaa pois. Nii makaa kuin petaa.

Vierailija
2/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tollasia ole olemassa, tää on provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen iso teinipoika syö kyllä paljon, joten ymmärrän täysin ettei pienituloisella äidillä ole varaa. Varsinkin jos asuu vielä isossa asunnossa.

Vierailija
4/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oli pojan vika, että äidin asumistuki poistui, vuokra on mun mielestä kohtuullista. Koska äiti ja poika ovat näinollen vuokramarkkinoilla, saa poika päättää missä asuu.

Vierailija
5/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä mä alkaisin poikaystävänä etsiä sitä solukämppää. Mun mielestä on törkeää odottaa, että alaikäinen lapsi elättäisi äitinsä.

Toisaalta kannattaa muistaa, että vuokrasopimuksiin saattaa tarvita huoltajan allekirjoituksen alaikäisenä. Milloin poikaystäväsi täyttää 18?

Vierailija
6/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Vanhemmalla on elatusvelvollisuus alaikäisestä lapsesta.

Vierailija
7/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on peruja siitä, kun vanhemmat sisarukset asui vielä kotona (iso kolmio). Asuneet siinä jotain 20 vuotta. Vuokra-asunto kyseessä. 

Vierailija
8/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

350 euroa kuussa vuokraa, joka sisältää ruuan ja puhelinlaskun. Sehän on ihan kohtuullista, oikeastaan halpaakin.

Vierailija
9/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaalta en ymmärrä, koska äiti saa tuon ikäisestä vielä lapsilisää! Summakin on sitä paitsi aika iso.  

Vierailija
10/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo onhan tuo 350 halpaa, mutta kyse on alaikäisestä. Haloo ?!

Vierailija
11/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:52"]

Ei ole ok. Vanhemmalla on elatusvelvollisuus alaikäisestä lapsesta.

[/quote]

Miten määräytyy elatusapu?
Elatusavun määräytymisestä säädetään lapsen elatuksesta annetussa laissa.  Elatuslain mukaan vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan. Vanhempien elatuskykyä arvioitaessa otetaan huomioon heidän ikänsä, työkykynsä ja mahdollisuutensa osallistua ansiotyöhön, käytettävissä olevien varojen määrä sekä heidän lakiin perustuva muu elatusvastuunsa. Vanhempien elatusvastuun laajuutta arvioitaessa otetaan huomioon myös lapsen kyky ja mahdollisuudet itse vastata elatuksestaan.

http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/lastenvalvojilta-usein-kysyttya

Vierailija
12/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:50"]

Tuollainen iso teinipoika syö kyllä paljon, joten ymmärrän täysin ettei pienituloisella äidillä ole varaa. Varsinkin jos asuu vielä isossa asunnossa.

[/quote]Lisään vielä, että poikaystävä syö päivällä koulussa joten syö siellä ja iltaisin usein töissä jolloin ostaa itse kaupasta jonkun välipalan. Eli ei syö mitenkään erityisesti äidin ruokia, eikä äiti edes laita lämmintä ruokaa kuin suunnilleen kerran viikossa. 

Vierailija
13/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sopii sitten ihan kaikkien teinien olla linjoilla. Miettikääpä kaksi kertaa, mitä alatte opiskella, ettei teille käy kuten tarinan äidille. Jos haluatte tietynlaista elintasoa ja miellyttävän kokoisen asunnon, kannattaa tehdä koulussa muutakin kuin imuttaa Jenskan kaulaa.

Vierailija
14/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin kuuluisi ostaa ne vaatteet ja bussikortitkin. Ja lapsi on 16 v asti joutunut itsensä elättämään. Sairasta.

Vierailija
15/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä näitä, että opiskeleva nuori maksaa vanhemmalleen kodista! Vanhempien tehtävä on saattaa lapsensa elämän alkuun, ei vaikeuttaa sitä! Poika voisi hyvin laittaa vuokrasummansa säästöön jatko-opintoja ajatellen... Haukkukaa vaan kultaperseeksi, tää vaan on mun mielipide

Vierailija
16/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on täysin kohtuullista, että töissäkäyvä poika maksaa vuokraa, jos kerran pienituloisen äidin asumistuki pienenee pojan tulojen vuoksi. Tässähän on KELAkin pienentänyt asumistukea nimenomaan sillä perusteella, että se olettaa pojan osallistuvan vuokranmaksuun. Ihmettelen myös, miten poika pystyisi asumaan halvemmalla soluasunnossa. Vuokra olisi varmasti kyllä halvempi, mutta siihen tulisivat päälle ruokakulut, joista tulee helposti 200 eur / kk paljon syövälle teini-ikäiselle pojalle.

Pojalla pitäisi kuitenkin olla tässä tilanteessa oikeus muuttaa soluasuntoon, jos katsoo sen edullisemmaksi. Suosittelen ensin laskemaan tarkasti kustannukset. Veikkan, että pojalla ei ole kunnolla hajua siitä, miten paljon hänen ruokansa tulee maksamaan.

Vierailija
17/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen tekee, niin silloin sitoutuu sen 18-vuotiaaksi asti elättämään. Ihan sama, vaikka lapsi voittaisi lotossa tai perisi miljoonia.

Vierailija
18/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vaatia vuokraa. Vanhemmalla on elatusvastuu, eikä siihen vaikuta vanhemman saituus tai mukavuudenhalu. Jos äidillä on rahaongelmia, ei se ole sen lapsen vastuulla niitä ruveta paikkaamaan työnteolla.

350 on hemmetisti rahaa yhdestä huoneesta, varsinkin kotona asumisesta.

Vierailija
19/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:51"]

Kylä mä alkaisin poikaystävänä etsiä sitä solukämppää. Mun mielestä on törkeää odottaa, että alaikäinen lapsi elättäisi äitinsä. Toisaalta kannattaa muistaa, että vuokrasopimuksiin saattaa tarvita huoltajan allekirjoituksen alaikäisenä. Milloin poikaystäväsi täyttää 18?

[/quote]Syksyllä täyttää 18v. Ja poikaystävän äiti on itse kyllä opiskellut itsekin, mutta on huonossa työssä. Muuten kuitenkin hyvä ja välittävä äiti. Ap.

Vierailija
20/67 |
04.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 12:58"]

Minusta on täysin kohtuullista, että töissäkäyvä poika maksaa vuokraa, jos kerran pienituloisen äidin asumistuki pienenee pojan tulojen vuoksi. Tässähän on KELAkin pienentänyt asumistukea nimenomaan sillä perusteella, että se olettaa pojan osallistuvan vuokranmaksuun. Ihmettelen myös, miten poika pystyisi asumaan halvemmalla soluasunnossa. Vuokra olisi varmasti kyllä halvempi, mutta siihen tulisivat päälle ruokakulut, joista tulee helposti 200 eur / kk paljon syövälle teini-ikäiselle pojalle.

Pojalla pitäisi kuitenkin olla tässä tilanteessa oikeus muuttaa soluasuntoon, jos katsoo sen edullisemmaksi. Suosittelen ensin laskemaan tarkasti kustannukset. Veikkan, että pojalla ei ole kunnolla hajua siitä, miten paljon hänen ruokansa tulee maksamaan.

[/quote]

Soluasuntoon poika saisi noilla tuloilla asumislisän, mikä kattaa yleensä suurimman osan vuokrasta.