Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitsut! mikä kellonsoittosyy ärsyttää eniten?

Vierailija
26.01.2015 |

Minua se perinteinen "vaihdatko tämän lämmenneen veden tilalle kylmää vettä"... Siis luoja, sen takia pitää kutsua hoitaja paikalle?! Eikö tuota voi pyytää tekee silloin, kun hoitaja esim. muutenkin kierrolla?? Ymmärtäisin, jos potilas olisi oikeasti todella huonovointinen eikä mikään muu maistuisi kuin jääkylmä vesi, mutta TK:n pitkäaikaisosastolla harvoin on siitä kyse...

Ja sitten ne passuuttajat... Pystyisivät itse vaikka mihin, mutta teettävät kaiken hoitajilla, koska pystyvät -ja kohta ovatkin parin viikon vuoteessa maksamisen jälkeen siinä kunnossa, etteivät oikeasti enää pysty. Nämä lähinnä surettaa...

Kommentit (206)

Vierailija
21/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:59"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:35"]

Vessaanmeno, vaikka yksinki pääsis

[/quote]

Joo, kyllä minä pääsin ihan yksin ja vielä ihmettelin, kun niin jyrkästi kielsitte menemästä. Sehän helpotti teidän työtänne, kun menin ihan itsekseni.

Vielä nyt alusastiaan tekemään siinä sängyssä, olinhan liikkunut sen jalan ja veritulpan kanssa jo viikon ennen kuin edes menin sairaalaan.

Jos tähän ketjuun vastanneissa on oikeita hoitajia, niin toivottavasti sairaanhoitoalalla palautetaan soveltuvuuskokeet.

[/quote]

No voi marttyyriparka, mitenkähän hoitaja osaisi sinua miellyttää? Menet itse vessaan vaikka on kielletty ja jupiset kun itse pitää vessaankin mennä.

Vierailija
22/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:58"] Peililasit saisi hoitajat viettämään mukavaa rupatteluaikaa niin, ettei muut näe. Huomasin yhdessa vanhusten hoitolaitoksessa, että hoitsut piti yli puolen tunnin kahvitaukoja jutellen omia kuulumisiaan. Ei kaikilla kiire ole. Jos hoitajia palkattaisiin rutkasti lisää, niin ei ne niiden vanhusten kanssa viitsisi aikaa viettää.

[/quote]

Eräässä hoitolaitoksessa oli kanslian ovessa lappu "olemme raportilla " = kahvilla 1, 5 (puolitoista) tuntia päivittäin, lukitun oven takana ja dementikot keskenään. Tämä joka päivä, osastolla 12 potilasta, eli ei millään voinut ymmärtää, mitä raportoitavaa samoissa asukkaissa joka päiväksi riitti.

Soittokelloja sillä osastolla ei edes ollut, mutta kun oveen koputettiin, tuli vihainen tiuskaisu "olemme nyt raportilla, meitä ei saa häiritä". Oveen koputettiin mm. kun asukas halusi vessaan, oli kovasti nälkäinen tai joku oli kaatunut eikä päässyt itse ulos. Erityisen tylysti kohdeltiin lapsia, jotka olivat katsomassa mummoaan / vaariaan ja menivät sanomaan kaatuneesta vieraasta potilaasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:35"]

Vessaanmeno, vaikka yksinki pääsis

[/quote]

Joo, kyllä minä pääsin ihan yksin ja vielä ihmettelin, kun niin jyrkästi kielsitte menemästä. Sehän helpotti teidän työtänne, kun menin ihan itsekseni.

Vielä nyt alusastiaan tekemään siinä sängyssä, olinhan liikkunut sen jalan ja veritulpan kanssa jo viikon ennen kuin edes menin sairaalaan.

Jos tähän ketjuun vastanneissa on oikeita hoitajia, niin toivottavasti sairaanhoitoalalla palautetaan soveltuvuuskokeet.

[/quote]

No voi marttyyriparka, mitenkähän hoitaja osaisi sinua miellyttää? Menet itse vessaan vaikka on kielletty ja jupiset kun itse pitää vessaankin mennä.

[/quote]

Toivottavasti sinä et ole ainakaan hoitaja! Ei se minusta marttyyriä tehnyt, että tuntui inhottavalta myös sitä viereisessä sängyssä makaavaa ajatellen - hoitajaa unohtamatta - että olisi ähistellyt sängyssä enkä käynyt salaa yksin vessassa.

Minä en ollut se, joka "valitti" yksin vessaan menosta vaan se hoitaja, joka tuolla aiemmin piti vessassa käynnin takia kellon soittamista turhana. Vaikka yksinkin pääsisi - mutta kun pelotti että kuitenkin kaatuu siinä vessareissulla.

Vierailija
24/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy saako käydä kanttiinissa :D olin naistentautien polilla, ja nuori tyttö oli menossa tekemään raskauden keskeytystä (puhui kaverilleen puhelimessa, siitä tiesin) istui aulassa ja keksi mennä vessaan ja painoi sitä nappia jolloin hoitaja tuli paikalle. :D ei sitten voinut vaaan mennä tai käydä kysymässä siitä kansliasta tms xD

Vierailija
25/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:49"]Eniten ärsytti potilaat, jotka meni kirjaimellisesti kädettömiks sen jälkeen kun tippa oli väkerretty käteen..kyllä sitä kättä voi edelleen käyttää samalla tavalla kun toistakin :) Ja sitten nämä, jotka soitti että ei pääse vessaan, koska tippateline..oho,kappas vaan telineessä onkin pyörät! :o huoh..
[/quote]
Ehkä se tipan laittaja voisi neuvoa potilasta, monille se voi olla eka kerta
[/quote]

Täytyy varmaan tätä kautta pyytää anteeksi typeryyttäni, olin 23 vuotiaana ensimmäistä kertaa sairaalassa antibioottitipassa ja kutsuin hoitajan kysyäkseni saanko liikkua tämän letkun kanssa. En olisi kysynyt jos olisin tiennyt kuinka paljon se hoitajan työtä häiritsee.

Vierailija
26/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:44"]

Se, kun potilaan omaiset soittaa kelloa kysyäkseen jotain minkä voisivat ihan hyvin kysyä kansliasta a) tullessaan b) lähtiessään. Tai sitten ne voisivat kysyä sen ihan siltä potilaalta itseltään.

Sitten minä kirjaudun ulos tietokoneelta, juoksen potilashuoneeseen, juoksen takaisin kansliaan, kirjaudun koneelle, katson labrat, kirjaudun ulos koneelta, ja menen sinne potilashuoneeseen kertomaan että joo huomenna otetaan labrat. SITTEN ne kysyy, että koskas se olikaan se neurologin aika. Ja minä juoksen kansliaan, kirjaudun koneelle jne.

Tuota etkö osaa sanoa omaisille että katsotaan ne asiat sitten kun olette lähdössä. Minä en ainakaan juoksisi edestakaisin tuollaisten asioiden takia. 

[/quote]

Vierailija
27/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:55"]

Meillä olisi tuhansia vuodevihanneksia enemmän lojumassa laitoksissa jos me hoitajat suostuisimme kaikkeen mitä potilaat pyytää.

[/quote]

Toisaalta teillä on tuhansia vuodevihanneksia varsinkin vanhusten osastoilla siksi, kun teidän ammatti-identiteettinne on nimenomaan hoitaa. Hyväkuntoinen dementikko on useimmille paljon hankalampi hoidettava kuin sängyssä makaava vihannes, joka ei pyri koskaan vessaan, ei pyydä juomaa eikä ruokaa, ei tarvitse apua pukeutumiseen ja mikä tärkeintä, hoidetaan tietyn aikataulun mukaan eikä haahuile häiritsemässä taukojanne.

Tässäkin koulutus ja ammattitaito auttaa. Kun oppii ymmärtämään dementikon ajatusmaailmaa ja mm. sen, että yksi osaava hoitaja saa ystävällisellä käytöksellä enemmän aikaan kuin kaksi päällekäyvää ja kiireistä, työ helpottuu kovasti.

Vierailija
28/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:39"]

Se, kun potilaan omaiset soittaa kelloa kysyäkseen jotain minkä voisivat ihan hyvin kysyä kansliasta a) tullessaan b) lähtiessään. Tai sitten ne voisivat kysyä sen ihan siltä potilaalta itseltään.

Sitten minä kirjaudun ulos tietokoneelta, juoksen potilashuoneeseen, juoksen takaisin kansliaan, kirjaudun koneelle, katson labrat, kirjaudun ulos koneelta, ja menen sinne potilashuoneeseen kertomaan että joo huomenna otetaan labrat. SITTEN ne kysyy, että koskas se olikaan se neurologin aika. Ja minä juoksen kansliaan, kirjaudun koneelle jne.

[/quote]

Eikö sitä konetta voi lukita (ctrl+alt+delete) siksi aikaa, kun pyörähdät siellä huoneessa? Selostuksessasi kone oli aina vapaa, kun palasit kansilaan :)

[/quote] Ei voi. Koneita on yleensä kanslioissa liian vähän, eli vaikka olisikin yksi hoitajaa kohden (mikä ei yleensä valitettavasti pidä paikkaansa), osaston lääkärit ja osastolla konsultoivaan lääkärit sekä mm.sosiaalityöntekijät käyttävät samoja koneita. Jos kone tököttää lukittuna sillä aikaa kun joku juttelee omaisten kanssa, saattaa toisen hoito esim. sairauskohtauksesta viivästyä, kun hänen teksteihinsä ei pääse.

Vierailija
29/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:30"]

Ei ole olemassa turhaa syytä soittaa kelloa. Hoitajasta voi tuntua, että syy on mitätön. Saattaa olla, että asiakkaalla on huolta, epävarmuutta tms, joka ilmenee huomion hakemisena. On hoitajan tehtävä huolehtia myös psyykkisestä hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Aiemmin joku mainitsi mm kotona olevan koiran hoidon. Ilman muuta se on oikea ongelma asiakkaalle ja hoitajan kuuluu auttaa sen ratkaisemisessa. Ottaa eim yhteyttä omaiseen tai jopa eläinsuojeluun

[/quote]

Vai ei muka ole turhaa syytä. Kyllä varmasti on. älä ole lapsellinen. Ja "asiakas" (miksei voi sanoa potilas?) voi selvittää koiranhoitoaan itsekin puhelimella ellei ole sitten ihan autettavissa.

[/quote]

Potilas on asiakas. Mutta kaikki hoidettavana olevat ei ole potilaita. Vai mitä?

Vierailija
30/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduimme 3 vuotiaan kanssa lastenklinikalla eristyshuoneeseen tartunta-epäilyn takia. Emme siis saaneet liikkua omatoimisesti käytävillä. Sovimme, että hoitaja tuo lounaan heti kun tulemme operaatiosta n. klo 12 aikaan. Hoitaja kyllä näki kun tulimme takaisin huoneeseen, no odottelin puoli tuntia ja sitten soitin kelloa. Hoitaja tuli luoksemme klo 14!!! Voi vain arvata kuinka väsynyt ja nälkäinen lapsi mulla oli siinä kohtaa!

Vierailija
31/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:22"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:16"]

Vauva vaan itkee koko ajan vaikka imetin kolme tuntia sitten? Miksi ihmeessä?

[/quote]

Minä, täysjärkinen ihminen, tein tuon sairaalassa. Olin kipeä, sekaisin synnytyksestä, hemoglobiini alhaalla jne. Katselin hoo moilasena, kun vauva kitisi ja kysyin neuvoa. Ai, niin. Voisi antaa ruokaa.:) Hoitajalta vastaus tuli todellakin tiukaisemalla. Varmaan se oli totuus ja nolottikin, ettei tulut heti mieleen. Mutta jotenkin se tilanne, ensimmäinen lapsi, teki niin hölmöksi.

[/quote]

Sama kokemus synnyttäneiden vuodeosastolla. Kukaan ei puhunut kanssani mitään. Koitin kovasti olla "häiritsemättä". sairaalat pyörisi vallanmainiosti ilman häiritseviä potilaita.

t. itsekin hoitaja

[/quote]

Lisään vielä. Menin molemmilla kerroilla synnyttämään vasta klo 7 jälkeen, etten vaan häiritse liikaa..

Vierailija
32/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs hoitaja hermostui aikoinaan minuun, kun soitin kelloa saadakseni jonkun viemään minut vessaan " tuossa tippatelineessä on pyörät, meillä on kuule vähän kiireitä täällä".. on pyörät juu, mutta kun ongelma oli huimaus! no, läksin sitten raahustamaan käytävään tämän tylyn hoitajan suostuessa sentään pitämään ovea auki.. ja seuraavaksi tajusin makaavani lattialla kaikkini tippahärveleineni ja pissat housussa.

mutta toki yritän ensi kerrallakin itse vessaan ja anteeksi kun häiritsin !

Vierailija
33/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 23:58"] Peililasit saisi hoitajat viettämään mukavaa rupatteluaikaa niin, ettei muut näe. Huomasin yhdessa vanhusten hoitolaitoksessa, että hoitsut piti yli puolen tunnin kahvitaukoja jutellen omia kuulumisiaan. Ei kaikilla kiire ole. Jos hoitajia palkattaisiin rutkasti lisää, niin ei ne niiden vanhusten kanssa viitsisi aikaa viettää.

[/quote]

Eräässä hoitolaitoksessa oli kanslian ovessa lappu "olemme raportilla " = kahvilla 1, 5 (puolitoista) tuntia päivittäin, lukitun oven takana ja dementikot keskenään. Tämä joka päivä, osastolla 12 potilasta, eli ei millään voinut ymmärtää, mitä raportoitavaa samoissa asukkaissa joka päiväksi riitti.

Soittokelloja sillä osastolla ei edes ollut, mutta kun oveen koputettiin, tuli vihainen tiuskaisu "olemme nyt raportilla, meitä ei saa häiritä". Oveen koputettiin mm. kun asukas halusi vessaan, oli kovasti nälkäinen tai joku oli kaatunut eikä päässyt itse ulos. Erityisen tylysti kohdeltiin lapsia, jotka olivat katsomassa mummoaan / vaariaan ja menivät sanomaan kaatuneesta vieraasta potilaasta.

[/quote]

Erittäin hyvä kysymys. Tätä tapahtuu edelleen luvattoman paljon

Vierailija
34/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa turhaa syytä soittaa kelloa. Hoitajasta voi tuntua, että syy on mitätön. Saattaa olla, että asiakkaalla on huolta, epävarmuutta tms, joka ilmenee huomion hakemisena. On hoitajan tehtävä huolehtia myös psyykkisestä hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Aiemmin joku mainitsi mm kotona olevan koiran hoidon. Ilman muuta se on oikea ongelma asiakkaalle ja hoitajan kuuluu auttaa sen ratkaisemisessa. Ottaa eim yhteyttä omaiseen tai jopa eläinsuojeluun

[/quote]

Sinunlaisia hoitajia tarvitaan lisää! On niin väärin, että alalle hakeutuu nykyään vaikka ei olisikaan "kutsumusammatti"

En ole itse hoitoalalla, mutta olen aina toivonut hoitajille enemmän palkkaa kun tekevät arvokasta työtä, puollustanut palkankorotuksia.

Nyt kuitenkin kun äitini oli pitkän ajan hoidossa terveyskeskuksessa ja sairaalassa (eri osastoilla) ja näin kuinka hoitajat siellä kohtelee potilaitaan, niin tuntuu että jokainen penni mikä hoitajille maksetaan on liikaa! Anteeksi vaan, muuta kyllä huomaa että nuorilla hoitajilla on asennevamma! Vanhat hoitajat (siis  40+) osaavat suhtautua työhönsä niin paljon kunnioittavammin kuin nuoremmat. Nuorien hoitajien takia äitini joutui monta viikkoa kärsimään akuuttiosastolla kipeänä!

Vierailija
35/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:21"]En ole hoitsu enkä tiedä oliko tää ärsyttävää, mutta nuorena jouduin vähän paikattavaksi pienen känniepisodin jälkeen ja jäin sairaalaan yöksi. Vielä kännipäissään painelin sitä hoitsu-nappia ja kun joku hoitaja tuli paikalle, pyysin sitä ottamaan suihin :D   Pari kertaa se kävi, mutta sitten ei enää tullut ketään :DD Voi helvetti sentään.    [/quote] Kävi pari kertaa ottamassa suihin

[/quote]

Niin siis ei tietenkään käynyt ottamassa suihin, vaan katsomassa, että mikä on :D

-4-

[/quote]

Miksi ihmeessä tuo alkuperäinen viesti on poistettu??? Sehän on hauska juttu, jossa ei mitään bloggaajista, julkkiksista, pedoista jne.? Ylläpito taas vauhdissa!?

Vierailija
36/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 02:39"]

[/quote]

Eikö sitä konetta voi lukita (ctrl+alt+delete) siksi aikaa, kun pyörähdät siellä huoneessa? Selostuksessasi kone oli aina vapaa, kun palasit kansilaan :)

[/quote] Ei voi. Koneita on yleensä kanslioissa liian vähän, eli vaikka olisikin yksi hoitajaa kohden (mikä ei yleensä valitettavasti pidä paikkaansa), osaston lääkärit ja osastolla konsultoivaan lääkärit sekä mm.sosiaalityöntekijät käyttävät samoja koneita. Jos kone tököttää lukittuna sillä aikaa kun joku juttelee omaisten kanssa, saattaa toisen hoito esim. sairauskohtauksesta viivästyä, kun hänen teksteihinsä ei pääse.

[/quote]

Kyllä ainakin meidän koneilla pääsee kirjautumaan omilla tunnuksilla potilastietojärjestelmään vaikka kone olisikin kiinnittynyt verkkoon jonkun toisen hoitajan tunnuksilla. Ja näin meillä tekee  esim. lääkärit kun tulevat osastolle poilaita hoitamaan. Ja hätätapauksessa, ihan varmasti teilläkin, potilaan tiedot kaivetaan sen tunnuksilla joilla ne nopeiten saa :-)

Vierailija
37/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kellensoitot vaan se jos ne kellot eivät toimi. Ärsyttää suunnattomasti potilaiden puolesta jos he eivät pääse sängystä ylös ja kellot on rikki. Sitten soittelua ja korjaajien metsästystä. Olen hoitaja, en sähkäri joten en lähde itse niitä kelloja vaihtelemaan tai virittelemään. 

Vierailija
38/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:49"]

Eniten ärsytti potilaat, jotka meni kirjaimellisesti kädettömiks sen jälkeen kun tippa oli väkerretty käteen..kyllä sitä kättä voi edelleen käyttää samalla tavalla kun toistakin :) Ja sitten nämä, jotka soitti että ei pääse vessaan, koska tippateline..oho,kappas vaan telineessä onkin pyörät! :o huoh..

[/quote]

Pitäisikö opastaa ja neuvoa ? Ei luulisi olevan niin vaikeaa.

Vierailija
39/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 22:35"]Vessaanmeno, vaikka yksinki pääsis
[/quote]
Tehän sen ilmeisesti tiedätte potilasta paremmin. Äiti 64 v oli sairaalassa 2 vkoa ja kaatui pahasti kahdella eri vessareissulla, koska hoitaja ei auttanut pyynnöistä huolimatta. Kun potilas ei ole vanhus, voi ulkonäkö pettää luulemaan voinnista parempaa. Teki tosi pahaa, että kuoleva kivulias ihminen joutui vielä kokemaan turhaan nuokin kaatumiset. Mutta ei sitä itsekään voinut päivystää sairaalassa 24/7.

Vierailija
40/206 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyih. Onneksi en tee ällöttävää osastotyötä, vaan olen leikkaussalissa haastavassa työssä, jota saan tehdä yhdessä ammattitaitoisten työtovereiden ja lääkäreiden kanssa. Leikkaussalissa on ihanaa, potilaat nukkuu eikä kutsukellot soi. Me täällä työskentelevät olemme kyllä aivan eri levelillä vain osastolla märisevien hoitajien rinnalla. Eihän siellä tarvitse edes ammattitaitoa, se työn oppis apinakin. No näkyyhän se työn palkkauksessakin vaativuustason mukaan, joka osastotyössä on nolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän