Kuinka monta A4 sivua sinun CV on?
Kommentit (589)
Mikä on CV…
Puhumalla sitä on aina ennenkin töihin päästy.
Paras yleensä pitää yhdessä, max kahdessa, sivussa. Selkeyden vuoksi. Onneksi on linkedin ja sellaiset, joihin voi linkata katsomaan tarkempia tietoja.
Lyhensin kahteen sivuun. CV:ni on mallia paljon melua tyhjästä - yhtä sillisalaattia, josta on vaikea saada muotoiltua jotain yhdenmukaista "tarinaa".
CV
Perus koulu 3 vuota
Elämäm kolu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin näkisin, että CV:n pituus on yksi sivu. Se on se sinun tilaisuutesi esitellä, mitä relevanttia olet saanut elämässäsi aikaan sillä saralla, minne olet pyrkimässä. Jos se on pidempi, saa äkkiä kuvan että et oikein ymmärrä mikä on olennaista.
Sieltä tippuvat ensimmäisenä pois nämä:
”TET-harjoittelu Spar-kaupassa 7. luokalla”
”Ylioppilaskirjoitusten arvosanat: Reaali L, Ruotsi E…”
”Osaaminen: Word, Excel, Powerpoint…”
”Harrastukset: Kävely, lukeminen”Loppupäässä uraa CV on enemmän tätä:
”Xyz Oy:n johtoryhmän jäsen 2009-”
”Karvaperän kunnan luottamuselinten jäsenyyksiä 1990-2018”
”Valtioneuvoston kanslian elämäntyöpalkinto yhteiskunnallisista ansioista 2014”
”18 ohjattua väitöskirjaa”
”Kolme laajalevikkisintä itsenäistä teosta: A., B., C.”Ilmeisesti vain ne saavat hakea töitä, jotka ovat uransa loppupuolella.
Epäselväksi vain jäi, miten sinne pääsee, jos koskaan CV ei saa olla tuota jälkimmäistä esimerkkiä huonompi.
Ilmeisesti ja ilmeisesti. Jos cv:tä pyydetään huoltomiehen työpaikkaa hakevalta siinä kuin yliopistolehtorin paikkaa hakevaltakin, niin kai niissä kirjoitetuissa cv:issä väistämättä tiettyjä eroavaisuuksia sisällöllisesti on.
Loppujen lopuksi tuo cv-vaatimus on aika älytön muissa kuin juuri näissä vaativamman tason tehtävissä. Milloin cv-vaatimus on työpaikkailmoituksiin tullut, siis joka sortin tehtäviin? Ihan äskettäin? Ja todennäköisesti sitä myötä että työhönotto on annettu konsulttien eli rekrytoimistojen tehtäväksi. Ennen tavallisiin suorittaviin töihin riitti hakemusteksti, jossa yleensä koulutus- ja työhistoriaakin tulee mainittua, jos aihetta niin niitä vapaa-ajan tärkeitä luottamustoimia ja harrastussaavutuksiakin. Monessa paikassa aivan turhaa cv:ilyä. Monta muutakin kummallisuutta, kysytään työnhakulomakkeessa jopa 'onko sinulla henkilöllisyystodistus'.... Rekrytoimistoissa, jopa työnantajan omissa, näperrellään kun ei kai oikeita töitä ole tehtäväksi riittävässä määrin. "Haetaan eteenpäin pyrkivää" kun työtehtävä on rutiinityötä, kouluttautuvaa, uudistusmieluatä ja mitä milloinkin. Eduksi yliopistotutkinto työssä kuin työsdä, saahan työnantaja silloin toki ylpeillä maisteritason työntekijäkaartillaan.
Kyllä jo 90-luvulla tuskailin sen kanssa, että cv-ohjeissa käskettiin tiivistämään cv yhteen sivuun. Älyttömiä ohjeita. Jos on paljon työkokemusta niin osaa kyllä tehdä cv:n. Vaikeampaa on saada se yksi harjoittelupaikka venytettyä sivun mittaiseksi. Tämä on ihan oikea este työuran alkuun pääsemiseksi, jos cv:tä vaaditaan. Tosin en tiedä vaaditaanko enää nykyään, vai onko yleisemmin se niin että pitää tehdä video.
Ei ensimmäistäkään,en oikein edes tiedä mikä se on. Olen 46v ja ollut 30 vuotta samassa työpaikassa,aloitin heti peruskoulun jälkeen enkä ole käynyt muuta kouluja.
Minulla on A3 jotta erottuisin paremmin.
Minun VC:ssä ei ole ainakaan yhtään A4:sta, vain vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka jätätte työpaikkoja pois. Ymmärrän, ettei johonkin työpaikkaan ole merkityksellistä, jos olet ollut kaupan kassana pari vuotta, mutta onko aukko cv:ssä parempi kuin tuollainen työpätkä?
Omani on 2 sivua. Olen 32.
Ne mitä minä olen jättänyt pois ovat lyhyitä ja merkityksettömiä keikka- ym. töitä opiskeluaikana tai muun työn sivussa. Nyt kun päälle 3-kymppisenä haen koulutusta vastaavia töitä, joku joulupostin lajittelu vuosina 2008 ja 2009 on irrelevanttia. Ei ei aukkoja, mutta turhat silput pois.
Jokainen ymmärtää, että tuo onnistuu, jos silpputyötä ei ole parempien työpaikkojen lomassa, mutta mikä on neuvosi, jos kahden hyvän työn välissä on viisi vuotta silpputyötä? Miten silloin merkitset työpaikat ilman aukkoja?
Yleensä pyrin siihen, että vain yksi sivu. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja työuraa takana noin 20 vuotta usealla eri työnantajalla. Mutta muokkailen CV:tä aina haettavan tehtävän mukaan, joten epäolennaisimmat jutut jätän pois. Jokaista alkupään työtehtävää ei ole enää tarpeen mainita, vaan niitä voi myös niputtaa tyyliin "kesätyöt mm. kaupassa ja puutarhalla".
En tiedä, kun en ole koskaan tuollaista kirjoittanut.
Yksi sivu. Olin melkein 30v. samalla työpaikalla. Plus koulutus. Lopetin sen sairauden takia. Haen nyt kevyempää työtä.
No ei mulla ole varsinaisesti cv:tä. Jos haen jotain työpaikkaa niin kirjoitan lyhyen hakemuksen max. A4 sivun puoleenväliin asti. Nykyisen vakituisen osa-aikatyöni sain soittamalla ja tapaamalla kasvotusten työnantajan eli ei tarvinu hakemusta kirjoittaa. Edellisen kokoaikaisen työpaikan aikoinaan sain kaverin kautta. Yhtäkään työpaikkaa en ole saanut hakemuksella.
2 sivua, noin 5 työpaikkaa. Niitä on pakko avata tarkasti, kun ei ne muuten sano kellekään mitään.
Juuri keväällä onnistuin kovalla väännöllä yhdelle sivulle mahduttamaan, mutta nyt jos pitäisi tehdä, niin luovuttaisin ja tekisin kaksisivuisen.
Joskus olen ollut myös CV:tä lukemassa ollut osapuoli ja voin kertoa, että kun vastaan tulee 10 sivun CV tiukkaa tekstiä koko sivun leveydeltä, niin lukematta jää.
2 sivua. Työuraa takana yli 35 vuotta.
Valikoin sisältöjä sen mukaan, mihin tarkoitukseen CV:tä käytän. Ei kaikkea tarvi laittaa joka paikkaan. En tiedä, vaihdanko enää työpaikkaa, ikää kohta 60 v. Vaikka mistä sen tietää, jos jotain mielenkiintoisempaa ilmaantuu, viimeksi vaihdoin 2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, jotka jätätte työpaikkoja pois. Ymmärrän, ettei johonkin työpaikkaan ole merkityksellistä, jos olet ollut kaupan kassana pari vuotta, mutta onko aukko cv:ssä parempi kuin tuollainen työpätkä?
Omani on 2 sivua. Olen 32.
Ne mitä minä olen jättänyt pois ovat lyhyitä ja merkityksettömiä keikka- ym. töitä opiskeluaikana tai muun työn sivussa. Nyt kun päälle 3-kymppisenä haen koulutusta vastaavia töitä, joku joulupostin lajittelu vuosina 2008 ja 2009 on irrelevanttia. Ei ei aukkoja, mutta turhat silput pois.
Jokainen ymmärtää, että tuo onnistuu, jos silpputyötä ei ole parempien työpaikkojen lomassa, mutta mikä on neuvosi, jos kahden hyvän työn välissä on viisi vuotta silpputyötä? Miten silloin merkitset työpaikat ilman aukkoja?
Ei kannata jättää viiden vuoden aukkoa. Niputa silpputyöt yhden otsikon alle. Jos niillä ei ole suurta merkitystä nykyisten tehtävien kannalta, niin niistä riittää ihan lyhyt maininta. Jos olet tehnyt esim. asiakaspalvelutyötä, se kannattaa aina mainita.
Mulla mahtuu yhdelle sivulle. Kesätyöt samassa paikassa 14 vuotiaasta lukioon. Armeijassa vuosi ja opiskelemaan, ekana kesänä pääsiin isoon firmaan kesätöihin sen jälkeen ollut 12 vuotta saman työnantajan palveluksessa, vaikkakin eri tehtävissä.
En tiedä olisiko pitänyt vaihdella enemmän työpaikkoja?
Sulla ei tosin taida olla kauheasti kokemusta nykyajan työnhausta 😅 mihin edes olet tarvinnut cv:tä?