Kuinka monta A4 sivua sinun CV on?
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Ellei se cv mahdu yhdelle sivulle, sitä pitää tiivistää niin, että se mahtuu yhdelle cv:lle. Ei pidä esim. luetella kaikkia työpaikkojaan, vaan ne, mitkä ovat hakemansa toimen kannalta merkittävimmät.
Työhönottajalle voi tulla satoja/tuhansia hakemuksia, eikä häntä kiinnosta hakijoiden koko elämänhistoria.
Haastattelussa voi kertoa lisää, jos kysytään, tai siltä tuntuu.
Ei pidä paikkaansa. Merkitystä on cv:n vapaamuotoisella introlla. Jos se saa kiinnostumaan tyypistä, niin cv luetaan vaikka se olisi 5 sivua pitkä.
Cv on muutakin, kuin luettelo.
Virkaa jos hakee, niin toki ensin karsitaan pois ne, joilla muodollista pätevyyttä ei ole. Vasta sen jälkeen cv:llä on mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sivu; tiivis, selkeä, persoonallinen. Muistakaa että cv:itä saattaa tulla satoja ja yhden "käsittelyyn" alkukarsinnassa käytetään muutamia kymmeniä sekunteja - max minuutti. Pitempiä kuin 1 sivu ei jaksa, jouda eikä viitsi lukea.
t: rekrytoija
Luetko edes hakemuksia? Ensimmäinen silmäiltävä on kai hakemus. Tai yleensäkin ensimmäinen, mitä saapuneille hakemuksille liitteineen tehdään, on silmäily.
Et jaksa katsoa hakemuksia läpi. No, saattapa mennä paljon hyvää hukkaan, ja se joka osaa kikkailla, pääsee läpi. Et jaksa! Mitä sinä työssäsi sitten jaksat? Jos minä sanon työtehtävässäni etten jaksa purkaa kuormaa, niin huonosti taitaisi käydä. En jaksa!Yllättävää kyllä, monesti ensimmäinen silmäiltävä on cv. Jos siinä ominaisuudet kohtaa, edetään hakemukseen.
Pääsääntöisesti kokemus on osoittanut, että mitä pätevämpi ja sopivampi hakija, sen lyhempi ja täsmällisempi cv+hakemus. Mitä vähemmän on relevanttia osaamista, sen enemmän jaaritellaan tyhjänpäiväisiä, keksimällä keksitään työkokemusta jne jne.
Mitä tulee ajankäyttööni, kutsun sitä tehokkuudeksi. Tyhjästä tempaistua liirumlaarum-hakemustekstiä ei kannata paria silmäystä pitempään katsella. Kokenut silmä näkee onko sitä osaamista vai ei.
-Rekrytoija-
Ps. tarkennuksena mainittakoon että koskee yksityistä sektoria. Julkisen/akateemisen puolen ansio- ja julkaisuluetteloissa eri tilanne.
-Sama-
Nämä on niin näitä mielipiteitä. Joskus sanotaan, että kannattaa jaaritella monipuolisesti, kun se niin avartaa näkemystä - hoh hoijaa.
Joskus vaaditaan valokuva hakemukseen. Kai sillä halutaan nähdä, että lestadiolaiset eivät vahingossa pyydä syntistä haastatteluun - sillä voi olla korvakorut ja värjätty tukka!
Toisaalta myös joskus olen saanut vinkin laittaa hameen päälle haastatteluun - koska tyyppi kuulemma valitsee työntekijät nättien säärten perusteella. Lieneekö itsekehua, mutta sain paikan.
Enempi on kiinni tähtien asennosta se, millä mielin haastateltavat valitaan.
Yllättävää kyllä ja niin edes päin....
Et kyllä vakuuta rekrytoijana edelleenkään.
Kukaan ei cv:hen keksimällä keksi mitään.
Ainoa mitä tässä tulee mieleen, että sinä keksit itsellesi nyt rekrytoijan roolin...
Siksi toisekseen, mitenkähän se lyhyt ja ytimekäs cv on laadittu, kun se suoraan - pelkillä sanoilla - kertoo hakijan osaamisen, ja vieläpä mahdollisimman lyhyin sanoin.
Runoilepa lisää!
1 sivu, 10 työpaikkaa (osa päällekkäisiä), 30v. kokemus ja ilman ikää.
Mahdollisimman tiivis paketti, missä vain olennainen. Yleensä kysyn, haluaako pitkän vai lyhyen. Pitkä on 2 sivua ja siinä on eritelty työkuvaukset kaikista työpaikoista.
CVstä löytyy esittelyteksti, työpaikat, koulutus, kielitaito, ohjelmat, suositukset, kuva, yhteystiedot, kuka olen ja mitä harrastan. Jos pitkä niin 2. sivulla on työpaikat avattuna tehtäväkuvauksilla eikä muuta.
Tämän lisäksi aina hakemuskirje tehtävää varten räätälöitynä.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää kyllä ja niin edes päin....
Et kyllä vakuuta rekrytoijana edelleenkään.
Kukaan ei cv:hen keksimällä keksi mitään.
Ainoa mitä tässä tulee mieleen, että sinä keksit itsellesi nyt rekrytoijan roolin...
Siksi toisekseen, mitenkähän se lyhyt ja ytimekäs cv on laadittu, kun se suoraan - pelkillä sanoilla - kertoo hakijan osaamisen, ja vieläpä mahdollisimman lyhyin sanoin.
Runoilepa lisää!
Oho, tätä kommenttia ei näköjään liitetty sen ihmisen kommenttiin johon se oli tarkoitettu. Takuulla tämän niin kirjoitin, että se siihen oli tarkoitettu.
No, hahaha, rekrytoija rupeaa valitsemaan niitä henkilöitä jotka saavat hänelle kommentoida.
Nyt mä nauran!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sivu; tiivis, selkeä, persoonallinen. Muistakaa että cv:itä saattaa tulla satoja ja yhden "käsittelyyn" alkukarsinnassa käytetään muutamia kymmeniä sekunteja - max minuutti. Pitempiä kuin 1 sivu ei jaksa, jouda eikä viitsi lukea.
t: rekrytoija
Luetko edes hakemuksia? Ensimmäinen silmäiltävä on kai hakemus. Tai yleensäkin ensimmäinen, mitä saapuneille hakemuksille liitteineen tehdään, on silmäily.
Et jaksa katsoa hakemuksia läpi. No, saattapa mennä paljon hyvää hukkaan, ja se joka osaa kikkailla, pääsee läpi. Et jaksa! Mitä sinä työssäsi sitten jaksat? Jos minä sanon työtehtävässäni etten jaksa purkaa kuormaa, niin huonosti taitaisi käydä. En jaksa!Yllättävää kyllä, monesti ensimmäinen silmäiltävä on cv. Jos siinä ominaisuudet kohtaa, edetään hakemukseen.
Pääsääntöisesti kokemus on osoittanut, että mitä pätevämpi ja sopivampi hakija, sen lyhempi ja täsmällisempi cv+hakemus. Mitä vähemmän on relevanttia osaamista, sen enemmän jaaritellaan tyhjänpäiväisiä, keksimällä keksitään työkokemusta jne jne.
Mitä tulee ajankäyttööni, kutsun sitä tehokkuudeksi. Tyhjästä tempaistua liirumlaarum-hakemustekstiä ei kannata paria silmäystä pitempään katsella. Kokenut silmä näkee onko sitä osaamista vai ei.
-Rekrytoija-
Ps. tarkennuksena mainittakoon että koskee yksityistä sektoria. Julkisen/akateemisen puolen ansio- ja julkaisuluetteloissa eri tilanne.
-Sama-
Nämä on niin näitä mielipiteitä. Joskus sanotaan, että kannattaa jaaritella monipuolisesti, kun se niin avartaa näkemystä - hoh hoijaa.
Joskus vaaditaan valokuva hakemukseen. Kai sillä halutaan nähdä, että lestadiolaiset eivät vahingossa pyydä syntistä haastatteluun - sillä voi olla korvakorut ja värjätty tukka!
Toisaalta myös joskus olen saanut vinkin laittaa hameen päälle haastatteluun - koska tyyppi kuulemma valitsee työntekijät nättien säärten perusteella. Lieneekö itsekehua, mutta sain paikan.
Enempi on kiinni tähtien asennosta se, millä mielin haastateltavat valitaan.
Hain työpaikkaa kesällä rekryfirman kautta. Olisi pitänyt olla valokuva ja suosittelijat. En laittanut kumpaakaan. Sain silti kutsun videohaastatteluun. Sen jälkeen firman pomo soitti ja neuvoteltiin palkasta. Sitten oli taas videohaastattelu, psykologinen testi ja soveltuvuustesti. Ja sen jälkeen vielä videohaastattelu.
CV oli vähän toista sivua, toisella sivulla oli lueteltu luottamustoimet, joista yksi tukee vahvasti työtehtävääni.
Kaikissa videohaastatteluissa olin pöydän takana joten ei näkynyt vaikka olisin ollut ilman housuja. Viimeisessä haastattelussa minulla vielä pärähti kännykkä soimaan.
Sain paikan. Olen 58v ja läski mutta olin sopiva siihen paikkaan. Olen ollut siellä nyt 2½kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin näkisin, että CV:n pituus on yksi sivu. Se on se sinun tilaisuutesi esitellä, mitä relevanttia olet saanut elämässäsi aikaan sillä saralla, minne olet pyrkimässä. Jos se on pidempi, saa äkkiä kuvan että et oikein ymmärrä mikä on olennaista.
Sieltä tippuvat ensimmäisenä pois nämä:
”TET-harjoittelu Spar-kaupassa 7. luokalla”
”Ylioppilaskirjoitusten arvosanat: Reaali L, Ruotsi E…”
”Osaaminen: Word, Excel, Powerpoint…”
”Harrastukset: Kävely, lukeminen”Loppupäässä uraa CV on enemmän tätä:
”Xyz Oy:n johtoryhmän jäsen 2009-”
”Karvaperän kunnan luottamuselinten jäsenyyksiä 1990-2018”
”Valtioneuvoston kanslian elämäntyöpalkinto yhteiskunnallisista ansioista 2014”
”18 ohjattua väitöskirjaa”
”Kolme laajalevikkisintä itsenäistä teosta: A., B., C.”Kyllä noiden Office-työkalujen osaaminen on nykyaikana aika oleellista, ainakin toimihenkilöhommissa. Esimerkiksi juuri Excel, Word ja Powerpoint, jos tehtävä sisältää minkäänlaista raportointia.
No eikös noi kuulu jo tavis lukiolaisen osaamiseen?
Jo pelkästään julkaisuluetteloni on sivun. Jos sisällytän sen cv:hen, niin on yhteensä 3 sivua.
Vierailija kirjoitti:
Ellei se cv mahdu yhdelle sivulle, sitä pitää tiivistää niin, että se mahtuu yhdelle cv:lle. Ei pidä esim. luetella kaikkia työpaikkojaan, vaan ne, mitkä ovat hakemansa toimen kannalta merkittävimmät.
Työhönottajalle voi tulla satoja/tuhansia hakemuksia, eikä häntä kiinnosta hakijoiden koko elämänhistoria.
Haastattelussa voi kertoa lisää, jos kysytään, tai siltä tuntuu.
CV on niin pitkä kuin on tarpeen. Tämä on nykyohje.
Yhdelle sivulle on mahduttava, piste. Omassa CV:ssäni on vain uusimmat 3 oman alan työpaikkaa. Nuoruuden kuriositeetit puhelinmyynnistä siivoukseen ei liity millään tasoa sellaisiin työpaikkoihin, jota nykyään haen.
Yhden sivun ohje koskee itse hakemusta. Se on suositus.
CV on niin pitkä kuin tarpeen on.
Näin neuvottiin kurssilla.
Hah. Omalla alallani jo cv ohje (pakollinen cv muoto, jota on noudatettava) on 4 sivun mittainen. Onneksi kukaan ei kirjaa kaikkia ohjeeen kohtia, koska kaikilla ei ole sen kaikkiin kohtiin mitään laitettavaa ja toisilla taas on jotain niin näyttävää laitettavaa, että pienempiä saavutuksia ei kannata laittaa. Mutta cv:n ohjemitta alallani on 2 sivua.
Oma mielipiteeni ja toimiva ratkaisu kokemusten perusteella työhakemukseen on tämä:
CV
Yksi sivu. Räätälöity haettavan työpaikan mukaan, ainoastaan relevantit työpaikat listataan ja ehkä avataan niitä eri tavalla riippuen siitä millaiseen toimeen haetaan. Ja aina tietysti viimeisin työpaikka.
Ketään ei tosiaan kiinnosta joku postinlajittelun kuukauden jouluapulaisduuni 15 vuoden takaa. ELLEI haettava työ liippaa läheltä tai työkokemusta ei muuten ole paljon.
Tämä tietysti riippuu vähän alasta ja hommista, mutta nykypäivänä CV:n pitäisi olla visuaalisesti ja asettelultaan kiinnostavampi kuin perus wordilla samaan pohjaan tehty. Netistä saa ilmaiseksi paljon valmiita pohjia mitä pystyy taitto-ohjelmilla muokkaamaan. Ja hyvännäköinen visuaalisesti hieno CV erottuu mustavalkoisista heti.
Oma vinkkini on, että CV:hen oma kasvokuva, niin se erottuu heti jo selkeämmin ja antaa kirjaimellisesti kasvot hakijalle. Ja mieluiten mahdollisimman hyvä, ammattilaisen ottama potrettikuva, ei passikuvaa tai itse otettua huonoa selfietä.
CV:n reunaan on hyvä myös laittaa tarkemmin listaa osaamisesta, eli kielet, eri ohjelmat yms. Ja parilla lauseella kertoa itsestään, tiivistää kuka on, millainen on ja millaista työtä ja kokemusta hakemassa.
Ja tottakai yläreunaan nimi, osoite ja kaikki perustiedot.
Tämä nykypäivänä ehdoton, Linkediniin listataan kaikki työpaikat ja mahdolliset projektit tai järjestöhommat missä ollut mukana. Nykyään monia työpaikkoja hakiessa Linkedin-linkki on pakollinen. Ja sielläkin headhuntataan porukkaa. Ja tietysti sama ammattimainen profiilikuva tänne mikä CV:ssäkin.
COVER LETTER/HAKEMUS
Sitten itse hakemus myös yhdelle sivulle, ja samalla visuaalisella tyylillä kuin CV, eli käytetään samaa fonttia ja otsikkoja, värejä jne. Tarpeeksi isolla fontilla, siististi jäsennettynä. Tähän kannattaa panostaa, lue huolellisesti läpi ja tee muutoksia, nuku yön yli ja lue uudestaan seuraavana päivänä.
PORTFOLIO
Riippuu taas työpaikasta ja alasta, mutta mukaan aina joko pdf-versio portfoliosta jossa omia töitä, tai linkki nettisivuille tai muuhun paikkaan missä näkee kätevästi hakijan työt samassa paikassa.
Ja ylempään vielä lisäys, CV ja hakemuskirje ehdottomasti A4-koossa. Nykyään näkee että jotkut lähtevät revittelemään ja lähettävät jotain A3 kokoisia CV:itä. Tää on siinä mielessä huono juttu, kun monet rekryäjät vielä printtaavat CV:t paperille, niin joku tuollainen erikoiskoko on vähän huono siinä mielessä.
Minulla on kaksi versiota: lyhyt (1 sivu) ja pitkä (2 sivua). Työnantajilta tulleen palautteen mukaan 2 sivun versio oli parempi, koska siinä oli avattu tehtävien sisältöä ja osaamista yksityiskohtaisemmin.
Tekstin asettelu myös vaikuttaa CV:n pituuteen. Mielestäni hyvä luettavuus on tärkeämpää kuin se, saako kaikkea tekstiä tiettyyn sivumäärään.
Vähemmän relevantin työkokemuksen olen tiivistänyt yhteen lauseeseen "Lisäksi olen tehnyt...".
0... Hupsista. Tai on mulla joku 10v sitten tehty yksisivuinen CV, jossa on jotain TET-paikkoja, kielet ja harrastukset. Eipä siihen paljoa lisättävää tai muutettavaa ole tullut tässä 10v aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin näkisin, että CV:n pituus on yksi sivu. Se on se sinun tilaisuutesi esitellä, mitä relevanttia olet saanut elämässäsi aikaan sillä saralla, minne olet pyrkimässä. Jos se on pidempi, saa äkkiä kuvan että et oikein ymmärrä mikä on olennaista.
Sieltä tippuvat ensimmäisenä pois nämä:
”TET-harjoittelu Spar-kaupassa 7. luokalla”
”Ylioppilaskirjoitusten arvosanat: Reaali L, Ruotsi E…”
”Osaaminen: Word, Excel, Powerpoint…”
”Harrastukset: Kävely, lukeminen”Loppupäässä uraa CV on enemmän tätä:
”Xyz Oy:n johtoryhmän jäsen 2009-”
”Karvaperän kunnan luottamuselinten jäsenyyksiä 1990-2018”
”Valtioneuvoston kanslian elämäntyöpalkinto yhteiskunnallisista ansioista 2014”
”18 ohjattua väitöskirjaa”
”Kolme laajalevikkisintä itsenäistä teosta: A., B., C.”Kyllä noiden Office-työkalujen osaaminen on nykyaikana aika oleellista, ainakin toimihenkilöhommissa. Esimerkiksi juuri Excel, Word ja Powerpoint, jos tehtävä sisältää minkäänlaista raportointia.
No eikös noi kuulu jo tavis lukiolaisen osaamiseen?
Voi olla, itsellä ei kuulunut, kun vuonna 2003 pääsin ylioppilaaksi.
Yhdelle sivulle ne pitää mahduttaa. Viimeisimmät ja muuten merkittävät näkyviin, loput vaikka luettelona. Ketään ei kiinnosta työn kannalta merkityksetön työkokemus.
No lastenteko olisikin aika vaikeaa, jos ei olisi yhtään aukkoa.