Oon maannut sängyssä vajaa tunnin, syke 92, mistä johtuu?
Olen siis juuri täysi-ikäistynyt, perusterve, e-pillereitä ainoana reseptilääkkeenä syövä tyttö. Harrastuksiin kuuluu koiran kanssa lenkkeily ja tavoitteellinen kuntosali 4-5 kertaa viikossa. Juoksulenkkeily olisi tarkoitus aloittaa kunhan ilmat lämpenevät. Ongelma on siis se, että jo ennen kesää huomasin että mun sykkeet on tosi koholla, eikä ne laske edes levossa. Ei tarvitse kuin istuaaltaan nousta seisomaan kun huomaa pulssin kohoavan. Tulin äsken salilta kotiin, kävin suihkussa ja sen jälkeen olen makoillut tässä sängyllä n.45min. Tuntuu kokoajan hengästyneeltä, ja sekuntikellon kanssa mittasin pulssin. 92 lyöntiä minuutissa. Välillä salitreenin aikana pidän sykemittaria, pidän pitkät toistot taukojen välissä, mutta mittari mittaa keskisykkeeksi päälle 120. Muistan viime kesänä juokseneeni cooper-testin, jonka alussa multa loppui henki. Siis ensin tietenkin alkoi hengästyttää, joka on täysin normaalia, mutta sitten iski tavallaan kohtaus, jonka aikana en saanut happea. Kohtaus meni ohi, kun pysähdyin ja istuuduin. Lääkärissä todettiin sen olevan jotakin rasitusastman ja siitepölyallergian väliltä. N. vuosi sitten lääkäri sanoi kilpirauhasarvojeni viittaavan alkavaan vajaatoimintaan, mutta asia jätettiin sikseensä. Mietin olisiko siinä nyt jotain häikkää, mutta eikös vajaatoiminta hidasta sydämen sykettä..? Osaako kukaan sanoa mistä voisi olla kyse
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:45"]Onko sulla muita liikatoiminnan oireita: mm. lämmin (helposti hiki, kuumat kädet), juot paljon, ruoka maistuu, vessaan asiaa usein, voimat loppuilee vai viittaisiko johonkin muuhun kuitenkin.
Joskus sydän voi jäädä jumiin väärään rytmiin. Tiedän tapauksia, joissa se silloin huitelee 150-200 lyönnissä. En tiedä voiko jäädä jumiin myös noin 'alhaiseen' lukemaan. Tällöin sydän pysäytetään hetkeksi ja sähkövirta sydämessä palautuu normaaliksi.
[/quote]
Mä oon melkein aina kylmissäni, ja kädet on aina jääkylmät. Tästä oon saanut usein huomautuksiakin, ja on kamalaa kätellä ihmisiä kun kädet tuntuu siltä kun oisin upottanut ne tunniksi lumihankeen:D juon kyllä paljon, mutta välillä on päiviä, kun mikään ruoka ei maistu. Hui, kuulostaa pelottavalta tuo sydämenpysäytys! En tosiaankaan tiedä mistä tässä on kyse, sillä tein tämän keskustelun jos saisi vinkkejä
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:39"]Kankkunen?
[/quote]
Noo, kesästä asti oon juonut alkoholia kolmesti, synttärit oli ainoat jolloin olin melko kännissä, mutta silti muistan koko illan tapahtumat eikä ollut huono olo tmv. En siis usko että on krapulaa
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:50"]Mulla oli jatkuvaan leposyke 100 kunnes jätin maitotuotteet pois kun maitoallergia todettiin. Voisiko olla sinullakin joku ruoka-aineallergia?
[/quote]
Tätä en ole ollenkaan ajatellut. Mitään ruoka-aineallergiaa ei ole todettu, kannattaisikohan kokeilla lopettaa maitotuotteet tmv..? kuulostaa hankalalta
Mulla oli kilpirauhasen liikatoiminnassa leposyke 100, silmät pullotti päässä ja paino putosi. Kädet tärisi niin etten osunu täyttämään litran vesikannua kraanan alla ja olin kuulema kiukkuinen, väsynyt ja äkkipikainen.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:59"]Mulla oli kilpirauhasen liikatoiminnassa leposyke 100, silmät pullotti päässä ja paino putosi. Kädet tärisi niin etten osunu täyttämään litran vesikannua kraanan alla ja olin kuulema kiukkuinen, väsynyt ja äkkipikainen.
[/quote]
Ohhoh. Mulla ei kyllä silmät pullota eikä paino putoa, onneksi. Kädetkään ei mulla kyllä tärise. Mäkin saatan kyllä olla tosi äkkipikainen, mutta toi väsymys! Ihan sama nukunko 6 vai 11 tuntia, aina väsyttää. Sehän voi kyllä olla anemiankin oire?
Kyllä se kilpparin vajaatoiminta voi aiheuttaa sellaisiakin oireita, joita luulisi liikatoiminnasta johtuviksi. Esimerkiksi minä kävin henkisesti ylikierroksilla, hermostuin vähäisestäkin ja hikoilin kuin sika. Toki niitä perinteisiäkin oireita oli, kuten hiustenlähtö ja ummetus.
Käy ap uudelleen siellä kilpirauhashormonitestissä. Vajaatoiminta tosiaan oirehtii sykkeen harvenemisella, mutta käy silti. Pyydä tarkistamaan myös hemoglobiini, koska anemia aiheuttaa nopeaa leposykettä.
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/mista_leposykkeen_nousu_voi_johtua
Sinulla ilmeisesti siis EI ole aina ollut nopea syke...? Se on osin perinnöllinen juttu, esim. itselläni ja äidilläni on nopea leposyke, on aina ollut urheilusta huolimatta (hereillä ollessa noin 75-85, nukkuessa 65).
Pyydä Holter-tutkimusta. Siinä kannat vuorokauden ajan pientä laitetta, joka tallentaa sydämen toimintaa.
Ylikunto
Sydämen vajaatoiminta tai muu sydänperäinen tauti
Kilpirauhasen liikatoiminta
Stressi
Alkava flunssa
Aiempi rasitus
Verenpaineongelmat
Käypä lääkärissä jos on jatkuvaa, parempi tutkia kuin jättää tutkimatta jos itseäsi mietityttää.
29, ap:lla on ollut tuota jo kuukausia, ei voi olla alkava flunssa, ylikunto, aiempi rasitus. Sydämen vajaatoiminta tosiaan voi sekin oirehtia nopeutuneena sykkeenä.
Kiitos vastauksista.. Pitää varmaankin soitella lääkärille.. Sitä vielä kysyn, että eikös ole aivan normaalia, että välillä tuntuu siltä kuin sydän pysähtyisi, jonka jälkeen se ikään kuin pyrähtää takaisin käyntiin? Kuulostaa pelottavalta näin kirjoitettuna, muttei tunnu kuin ehkä helpottavalta ja vähän ilkeältä, en osaa kuvailla:D Yhtäkkiä sydän siis "ilmoittaa olemassaolostaan" ja sen tuntee, kun sydän hypähtää ja ikään kuin olisi pausella hetken. Sitten lyö pari kertaa hidastetusti ja kovaa, jonka jälkeen jatkaa normaalisti? Onko noi yleisiä, mulle tulee välillä parin viikon välein.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:10"]Pyydä Holter-tutkimusta. Siinä kannat vuorokauden ajan pientä laitetta, joka tallentaa sydämen toimintaa.
[/quote]
Mitä tuo holter mittaa? Luin, että jotain sydämen rytmihäiriöitä/eteisjuttuja. Onko mun syytä epäillä sellaista..?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"]
Kiitos vastauksista.. Pitää varmaankin soitella lääkärille.. Sitä vielä kysyn, että eikös ole aivan normaalia, että välillä tuntuu siltä kuin sydän pysähtyisi, jonka jälkeen se ikään kuin pyrähtää takaisin käyntiin? Kuulostaa pelottavalta näin kirjoitettuna, muttei tunnu kuin ehkä helpottavalta ja vähän ilkeältä, en osaa kuvailla:D Yhtäkkiä sydän siis "ilmoittaa olemassaolostaan" ja sen tuntee, kun sydän hypähtää ja ikään kuin olisi pausella hetken. Sitten lyö pari kertaa hidastetusti ja kovaa, jonka jälkeen jatkaa normaalisti? Onko noi yleisiä, mulle tulee välillä parin viikon välein.
[/quote]
Ei se kyllä ihan normaalia taida olla vaan rytmihäiriöstä kyse mikä pitää aina tutkia. Suurin osa on haitattomia mutta osa voi vaatia jopa leikkauksella asennettavaa tahdistinta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"]
[/quote]
Ei se kyllä ihan normaalia taida olla vaan rytmihäiriöstä kyse mikä pitää aina tutkia. Suurin osa on haitattomia mutta osa voi vaatia jopa leikkauksella asennettavaa tahdistinta.
[/quote]
Ai, mä olen jostain saanut käsityksen että nuo ovat aivan "normaaleja", mutta tavallaan harvinaisia..
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:07"]Ylikunto
[/quote]
Hmm, oon aatellut että ylikunto ois enemmänkin silloin, kun harrastaa kestävyysurheilua, siis juoksua sun muuta..? Mä pidin pari kk sitten melkein kuukauden tauon urheilusta (lukuunottamatta rauhallisia kävelylenkkejä) sairastelun takia, eikä tilassa näkynyt muutosta.
Mulla oli jatkuvaan leposyke 100 kunnes jätin maitotuotteet pois kun maitoallergia todettiin. Voisiko olla sinullakin joku ruoka-aineallergia?