Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon maannut sängyssä vajaa tunnin, syke 92, mistä johtuu?

Vierailija
26.01.2015 |

Olen siis juuri täysi-ikäistynyt, perusterve, e-pillereitä ainoana reseptilääkkeenä syövä tyttö. Harrastuksiin kuuluu koiran kanssa lenkkeily ja tavoitteellinen kuntosali 4-5 kertaa viikossa. Juoksulenkkeily olisi tarkoitus aloittaa kunhan ilmat lämpenevät. Ongelma on siis se, että jo ennen kesää huomasin että mun sykkeet on tosi koholla, eikä ne laske edes levossa. Ei tarvitse kuin istuaaltaan nousta seisomaan kun huomaa pulssin kohoavan. Tulin äsken salilta kotiin, kävin suihkussa ja sen jälkeen olen makoillut tässä sängyllä n.45min. Tuntuu kokoajan hengästyneeltä, ja sekuntikellon kanssa mittasin pulssin. 92 lyöntiä minuutissa. Välillä salitreenin aikana pidän sykemittaria, pidän pitkät toistot taukojen välissä, mutta mittari mittaa keskisykkeeksi päälle 120. Muistan viime kesänä juokseneeni cooper-testin, jonka alussa multa loppui henki. Siis ensin tietenkin alkoi hengästyttää, joka on täysin normaalia, mutta sitten iski tavallaan kohtaus, jonka aikana en saanut happea. Kohtaus meni ohi, kun pysähdyin ja istuuduin. Lääkärissä todettiin sen olevan jotakin rasitusastman ja siitepölyallergian väliltä. N. vuosi sitten lääkäri sanoi kilpirauhasarvojeni viittaavan alkavaan vajaatoimintaan, mutta asia jätettiin sikseensä. Mietin olisiko siinä nyt jotain häikkää, mutta eikös vajaatoiminta hidasta sydämen sykettä..? Osaako kukaan sanoa mistä voisi olla kyse

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:09"]Ylikunto tai paniikki.
[/quote]

mitä tarkoitat tuolla paniikilla?:) en kai mä omalla sängyllä ole paniikissa?;D

Vierailija
22/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mulla kilpirauhasen liikatoiminta (ihan huomattava sellainen) sai sykkeen tikkaamaan kovaa ja nousemaan ihan pienestäkin rasituksesta sinne 170-210 hujakoille. Lisäksi välillä makuulle mennessä syke lähti nousemaan jne. Keittiössä puuhastellessa oli 100-120 kieppeillä. Ei taida kuitenkaan täsmätä sinun oireisiisi?

Vierailija
24/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:15"]Anemia
[/quote]

Mulla itseasiassa on ollut monta rautakuuria, kun anemiaa on ollut. Nyt en ole hetkeen lisärautaa ottanut, mutta kesällä oli pitkä kuuri..

Vierailija
25/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemia on minunkin ehdotukseni. Aiheuttaa minulle myös todella levottomat jalat ja kädetkin öisin, jos hb on tosia matala. Korjaantuu Obsidanilla.

rva 44

Vierailija
26/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:09"]Ylikunto tai paniikki. [/quote] mitä tarkoitat tuolla paniikilla?:) en kai mä omalla sängyllä ole paniikissa?;D

[/quote]

Paniikkioire voi iskeä ihan missä vain, ei siihen tarvita ihmisjoukkoja. Paniikkioireita on niitä helposti saavilla myös pelkän krapulan takia. rva 44

Vierailija
27/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:18"]No siis mulla kilpirauhasen liikatoiminta (ihan huomattava sellainen) sai sykkeen tikkaamaan kovaa ja nousemaan ihan pienestäkin rasituksesta sinne 170-210 hujakoille. Lisäksi välillä makuulle mennessä syke lähti nousemaan jne. Keittiössä puuhastellessa oli 100-120 kieppeillä. Ei taida kuitenkaan täsmätä sinun oireisiisi?
[/quote]

Mulla on melkein samanlaista. Ihmetyttää vaan, kun jos on epäilty vajaatoimintaa, kuinka voi olla liikatoiminnan oireet:D

Vierailija
28/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kunnolla? Juotko riittävästi vettä (ja saatko suoloja, kaliumia ja natriumia??)

Vierailija
29/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:23"]Syötkö kunnolla? Juotko riittävästi vettä (ja saatko suoloja, kaliumia ja natriumia??)
[/quote]

Suolaa syön varmaan liikaakin, verenpaineet koholla. Vettä kuluu pelkän treenin aikana 1.5l, mutta toki kulutankin sitä kun hikoilen. Koitan juoda pelkkää vettä 2l päivässä. Ruokailuista en oikein osaa sanoa.. Syön kunnon aamupalan, kouluruokaa parhaani mukaan, välipalan, illalla kunnon ruoan ja iltapalan. Plus proteiinijuomasta lisäproteiinia 30g. Välillä tosin saattaa olla päivä jolloin ei tee mitään mieli, ja syön vähän jotain lihaa ja leipää

Vierailija
30/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko lokakuussa samankaltaiset oireet. Eli sydän alkaa ihan äkillisesti hakkamaan tosi kovaa vauhtia, vaikka vain makaisin tai istuisin. Terkassa kävin marraskuun alussa, sydänfilmi ok, pulssi huiteli 122-130. Lääkäri määräsi propralia, ja totesi että johtuu varmaan stressistä, vaikka en todellakaan ollut stressaantunut tms. Varuiksi laitto lähetteen kilppareihin, se oli ok. Silti edelleen saattaa sydän alkaa pomppimaan ja muljahtelemaan yhtäkkisesti. Pitäisi varmaan käydä uudelleen lekurilla kun sais aikaseks.. :|
N20

Vierailija
31/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:33"]Mulla alko lokakuussa samankaltaiset oireet. Eli sydän alkaa ihan äkillisesti hakkamaan tosi kovaa vauhtia, vaikka vain makaisin tai istuisin. Terkassa kävin marraskuun alussa, sydänfilmi ok, pulssi huiteli 122-130. Lääkäri määräsi propralia, ja totesi että johtuu varmaan stressistä, vaikka en todellakaan ollut stressaantunut tms. Varuiksi laitto lähetteen kilppareihin, se oli ok. Silti edelleen saattaa sydän alkaa pomppimaan ja muljahtelemaan yhtäkkisesti. Pitäisi varmaan käydä uudelleen lekurilla kun sais aikaseks.. :|
N20
[/quote]

Aika kumma. Mulla tuo ei ole äkkinäistä, vaan syke ei laske ollenkaan sinne 80 alle:/ Laskeeko sulla välillä "normaaleihin" lukemiin?

Vierailija
32/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankkunen?

Vierailija
33/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muita liikatoiminnan oireita: mm. lämmin (helposti hiki, kuumat kädet), juot paljon, ruoka maistuu, vessaan asiaa usein, voimat loppuilee vai viittaisiko johonkin muuhun kuitenkin.

Joskus sydän voi jäädä jumiin väärään rytmiin. Tiedän tapauksia, joissa se silloin huitelee 150-200 lyönnissä. En tiedä voiko jäädä jumiin myös noin 'alhaiseen' lukemaan. Tällöin sydän pysäytetään hetkeksi ja sähkövirta sydämessä palautuu normaaliksi. 

Vierailija
34/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:31"] Kiitos vastauksista.. Pitää varmaankin soitella lääkärille.. Sitä vielä kysyn, että eikös ole aivan normaalia, että välillä tuntuu siltä kuin sydän pysähtyisi, jonka jälkeen se ikään kuin pyrähtää takaisin käyntiin? Kuulostaa pelottavalta näin kirjoitettuna, muttei tunnu kuin ehkä helpottavalta ja vähän ilkeältä, en osaa kuvailla:D Yhtäkkiä sydän siis "ilmoittaa olemassaolostaan" ja sen tuntee, kun sydän hypähtää ja ikään kuin olisi pausella hetken. Sitten lyö pari kertaa hidastetusti ja kovaa, jonka jälkeen jatkaa normaalisti? Onko noi yleisiä, mulle tulee välillä parin viikon välein. [/quote] Ei se kyllä ihan normaalia taida olla vaan rytmihäiriöstä kyse mikä pitää aina tutkia. Suurin osa on haitattomia mutta osa voi vaatia jopa leikkauksella asennettavaa tahdistinta. [/quote] Ai, mä olen jostain saanut käsityksen että nuo ovat aivan "normaaleja", mutta tavallaan harvinaisia..

[/quote]

Sydänoireet eivät ole koskaan normaaleja mikäli niitä ei lääkäri ole ensin tutkinut vaarattomiksi. Itselläni on hyvälaatuisia rytmihäiriöitä, mutta aina kun ilmenee poikkeavan voimakas kohtaus tai uusia oireita on mentävä ensiapuun tutkittavaksi (verikoe, ekg). Jos jää vain sänkyyn makaamaan ja odottamaan niin voi olla elämän viimeinen päivä. Sydänoireet pitää ottaa aina vakavasti. Omasta suvustani moni on menehtynyt yllätyksenä, kun ovat jääneet kotiin "kattelemaan oireita kun eihän tässä mitään ole". Isoisäni viimeisimpänä vuosi sitten.