Seksismi: päivänsäde ja menninkäinen
Muistelen tätä ala-asteelta tuttua laulua. Eikö ole aika selvää, että päivänsäde on nainen/tyttö ja menninkäinen poika/mies. Laittakaapa Googlen kuvahakuun nuo sanat ja löytyy erilaisia piirroksia, joista tämä käy myös ilmi. Tässä laulussa selvästi imarrellaan päivänsädettä (naista) suorastaan oksettavan imelästi, kertomalla miten päivänsäde on upeimman näköinen asia maailmassa, mutta menninkäistä ei imarrella juuri ollenkaan. Lähellä loppua päivänsäde tosin käyttää menninkäisestä 'kulta' nimitystä, mutta ei mitenkään kuvaile menninkäisen ominaisuuksia vastaavilla ylisanoilla.
Tästä lapset siis saavat käyttäytymismalleja ja ajatusmalleja; tyttö on eteerinen satuolento ja poika petolinnun perseeltä näyttävä ihailija, jonka pitää ihailla tyttöä.
Tuleeko muille samoja fiiliksiä?
Kommentit (19)
Aurinko kun päätti retken,
siskoistaan jäi jälkeen hetken
päivänsäde viimeinen.
Hämärä jo mailleen hiipi,
päivänsäde kultasiipi
aikoi juuri lentää eestä sen,
Vaan menninkäisen pienen näki vastaan tulevan;
se juuri oli noussut luolastaan.
Kas, menninkäinen ennen päivän laskua ei voi
milloinkaan elää päällä maan.
He katselivat toisiansa
menninkäinen rinnassansa
tunsi kuumaa leiskuntaa.
Sanoi: "Poltat silmiäni,
mutten ole eläissäni
nähnyt mitään yhtä ihanaa!
Ei haittaa vaikka loisteesi mun sokeaksi saa
on pimeässä helppo vaeltaa.
Käy kanssani, niin kotiluolaan näytän sulle tien
ja sinut armaakseni vien!"
Mut säde vastas: "Peikko kulta,
pimeys vie hengen multa,
enkä toivo kuolemaa.
Pois mun täytyy heti mennä,
ellen kohta valoon lennä
niin en hetkeäkään elää saa!"
Ja niin lähti kaunis päivänsäde, mutta vieläkin
kun menninkäinen yksin tallustaa,
hän miettii miksi toinen täällä valon lapsi on
ja toinen yötä rakastaa.
Read more: http://artists.letssingit.com/yo-lyrics-paivansade-ja-menninkainen-2ftk8wf#ixzz3M6d22DXO
LetsSingIt - Your favorite Music Community
jos jää jälkeen siskoistaan eikä sisaruksistaan saati veljistään niin onhan se tyttö
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 01:20"]
jos jää jälkeen siskoistaan eikä sisaruksistaan saati veljistään niin onhan se tyttö
[/quote]
Kieliopillisesti päivänsäde kyllä voisi olla myös mies, jolla vain sattuu olemaan kaikki sisarukset naisia eli siskoksia. Vai oletko sä veljellesi "sisko" vai "sisarus"? Tämän kummemmin asiaan kantaa ottamatta.
Ihan kuin menninkäinen olisi esitetty tässä jotenkin huonossa valossa?
Ite näkisin että nämä eivät ole mitään elävää vaan eloton pimeys ja päivänsäde. Eli yö tulee päivän yli
Sehän on vanha lesbosatu.
Menninkäinen rekka.
Mä näin menninkäisen ja pimeyden päihteenä ja päivänsäteen riippuvuudesta eroon pyristelevänä "narkkina":
"Peikkokulta, pimeys vie hengen multa...Jos en kohta valoon lennä, niin en hetkeäkään elää saa".
Tuon mielikuvan jälkeen tuntui pahalta laulaa tuutulauluksi lapselle vaikka tuo oli ainut laulu, johon nukahti.
Tämä sattuu olemaan tuutulaulu lapselleni. Oli vain ensimmäinen laulu, jonka osasin ulkomuistista ja se on jäänyt tavaksi.
Olen paljon pohdiskellut kyseistä laulua, enkä voi suoralta kädeltä olla samaa mieltä ap:n kanssa, vaikka laulun sanottaja on varmasti ajatellut "perinteiset" sukupuoliroolit laulun hahmoille. Sen verran olen kuitenkin nähnyt maailmaa, ettei tämän tarvitse olla sukupuolisidonnainen laulu ollenkaan.
Kokeilkaapa laulaa vaihtaen päivänsäde miesääneksi ja menninkäinen naisääneksi. Tuo lisää ulottuvuutta ja pohdintaa lauluun. Tuossa biisissä on niin paljon ulottuvuuksia, kun vaan jaksaa miettiä. Ja minä olen miettinyt, koska olen kyllästymiseen saakka laulanut tätä laulua. Ja tulen vielä jonkin aikaan laulamaan, ellei lapsi itse toivo uutta tuutulaulua.
Epäilen, että päivänsäde on r-a-s-i-s-t-i. Ja lisäksi inhorealisti. Eikö muka olisi ihanaa kuolla rakkauden vuoksi? Melkoinen vihapuhelaulu.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vanha lesbosatu.
Menninkäinen rekka.
Saara ja Meri
Päivänsädehän voi olla vaikka mies ja päinvastoin.
Jos toinen on kaunis, toinen ruma, riippuu ihan siitä.
Sori, en ymmärrä näitä sanoituksia. Jos tuo on rakkauslaulu, en ymmärrä sanoituksia. Voivat olla kauniita, mutta eivät kosketa lainkaan tunnetasolla.
Päivänsäde on iloinen, positiivinen, viaton, hyväosainen ja menninkäinen syrjäytynyt, elämänhallintaongelmainen, melankolinen ja kovia kokenut.
Ei tosta kyllä käy ilmi noitten sukupuolet.
Mun veljellä on kaksi siskoa eli hän voisi jäädä siskoistaan jälkeen, mutta siskoni jäisi sisaruksistaa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mieskin voi jäädä siskoistaan jälkeen, jos hänellä on esim. kaksi siskoa muttei yhtään veljeä. Jos on sisko ja veli sitten jää jälkeen sisaruksistaan.
Eihän siitä sanota kumpi on nainen mutta toki toksinen feministi keksii kulttuurimme hienoimmista saduista ilkeän sovinistitarinan.
Siihen aikaan, kun tämä sanoitus on tehty, ei ole ollut hajuakaan tämän päivän vihapuheista, muunsukupuolisista tms. Oli vai tyttö/nainen ja poika/mies. Peikko/keijukainen
Analysointi menee joskus liian pitkälle.
Itse pohdin asiaa siltä kantilta, että miksi toinen valonlapsi on ja toinen yötä rakastaa. Eli mietin siinä aina nk.kadotettuja, elämättömiä elämiä, jotka synkkyydessä vaeltaa. Toiset taas vaan menevät elämänsä läpi ilon ja positiivisuuden kautta vaikka mitä tulisi eteen. Itselleni päivänsäde ja menninkäinen eivät edusta sukupuolta vaan enemmänkin persoonaa ja kysymystä siitä, miten persoona syntyy ja onko se meillä jo geeneissä syntyessämme?
Matkahuollon mainoksessa päivänsäde oli mies/poika.