Miksi köyhien pitäisi saada mitään luxusta
En ymmärrä miksi toimeentulotuella olevien kuuluisi saada mitään luxusta elämäänsä. Jos ei saa aikaiseksi mennä töihin tms. Niin on aivan turha siitä vinkua. Riittää ku on soppaa pöyräs ja sänky missä nukkua.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin tänään tt-tukirahoistani 2,50€ uuteen kynsilakkaan ja olen suorastaan hävyttömän iloinen siitä luksus-hankinnasta. Harmittaako ap?
No jo oli lapsellinen heitto. En esimerkiksi itse voi sietää sitä, että tt tuella ja yhteiskunnan varassa elävä ruikuttaa kun ei saa uusimpia puhelimia, matkoja ja että aina pitää ostaa halvinta. Ruikutetaan ettei koskaan pääse linnanmäelle perheen kanssa (lapsia 7) jne. Tämä on sellasta ihan överiä, mitä ei todellakaan yhteiskunnan kuulu kustantaa. Jos joutuu turvautumaan yhteiskuntaan niin silloin minimi saa riittää.
Minkä takia pitäisi olla kurja lapsuus?
Joskus on päästävä huvipuistoon.
Köyhyys koettu kun ei mihinkään päässyt, ihmiset vain olivat muka myötätuntoisia mutta kun ittellä oli hyvin se riitti.
Ei se lapselle kivaa olekkaan, mutta heidän lapsuutensa on vanhempien vastuulla, ei yhteiskunnan.
Jospa yhteiskunta tarvitsee aikanaan heistä hyviä veronmaksajia?
Ei tule. Jos kaikki annetaan, opitaan ettei mitään tarvitse tehdä. Jos on tarpeeksi kurjaa ja jää asioista, paitsi, ainakin puolet noista tekee asian eteen jotain. Tätähän on myös laajasti tutkittu, että elämäntapa-työttömyys periytyy ja sitä nähdään suomessa jo monessa polvessa.
Kerron taas saman tarinan kuin joitain kertoja aiemmin. Lapsena siinä seitsemän yhdeksän ikävuoden paikkeilla kiersin ovelta ovelle myymässä aurauspalveluita kun muut lapset tekivät jotain kivaa. Sain idean ihan itse. Työllistin myös yhden toisen lapsen. Nyt olen peruskoulun käynyt, useilla tavoilla sairas kolmekymppinen mies joka ei tapaa ketään, joka ei käy missään ja elää toimeentulotuella jota sitäkin aina välillä leikellään. Se mitä tässä näiden vuosien välissä tapahtui on jotain mitä en toivoisi kenellekkään, mutta toive on turha sillä ette te muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni minulla on oikeus esim. harrastaa ratsastusta (noin 7000 euroa/vuosi), käydä matkoilla missä haluan (tosin en korona-aikana), suunnitella kasvojen kohotusta ja jopa käydä raflassa syömässä, jos haluan (harvoin), koska omilla rahoillani sen maksan.
En hyväksy sitä, että köyhällä pitäisi olla samat oikeudet. En halua verorahoillani maksaa työttömän ratsastusta. Itse minäkin teen pitkää päivää.
Niin, ja yrittäjä olen. En ole senttiäkään hakenut tukea suunnasta tai toisesta korona-aikanakaan.
F, asianajaja
Hei asianajaja. Mitäs jos hoitaisit työsi ja hankkisit minulle korvaukset kaikilta niiltä jotka ovat minua lakikirjan mukaan vastaan rikkoneet aiheuttaen toimillaan sen etten kykene elättämään itse itseäni tässä yhteiskunnassa jota sinä kumppaneinesi oikeusvaltioksi kutsutte? Turha jeesustella siellä yhtään perhanan kermaperse.
Hei,
valitettavasti en voi näin vauvapalstan kautta ottaa asiaanne hoitaakseni. En voi julkisella sivustolla pyytää teitä kertomaan tarkemmin teitä kohdanneista vastoinkäymisistä (potilasvahinko? rikosasia?).
Viestistänne päätellen oletan, että tulonne ovat matalat. Kehoitan teitä joko kääntymään oikeusaputoimiston puoleen tai ottamaan yhteyttä yksityiseen avustajaan. Näin selvitetään, onko mitään tehtävissä ja onko mahdollista saada maksutonta oikeusapua. Kerätkää tapaamista varten kaikki asiakirjat kasaan (mukaanlukien lääkärinlausunnot), jotta asia saadaan etenemään pikaisesti.
Totean vielä lisäksi, että en koe olevani "kermaperse", sillä ihan opiskelemalla ja työnteolla olen yritykseni ja asemani saavuttanut.
Teillä on tietenkin oikeus omaan mielipiteeseenne, mutta suosittelen vahvasti, että jos käännytte juristin puoleen asianne hoitamiseksi, niin jätätte "kermaperse" -ajatuksenne omaksi tiedoksenne. Sen julkituominen ei välttämättä auta asianne hoitamista.
Yhteistyöterveisin,
Fatalji, asianajaja, yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa kirppikseltä, kun kaupasta saa samaan hintaan? Kirppikset on aika kalliita nykyään ja tarkoitettu joillekin hifistelijöille.
ilmaston lämpeneminen, ympäristön kuormittaminen, saastuminen jne jne jne. Nyt kun sulla on aikaa, kerran ei töitä ole niin sivistäppäs itseäsi tuosta vaateteollisuudesta. Jos on yhtään järkeä päässä, alat sinäkin ostaa käytettyä, etkä tue enää eurollakaan niitä hikipajoja, jotka riistää lapsia ja naisia.
Miksi just köyhän pitäisi tota ajatella kun ei ole sitä aiheuttaneetkaan. Te luksuselämää viettävät voisitte vähän kantaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyväksy sitä, että köyhällä pitäisi olla samat oikeudet. En halua verorahoillani maksaa työttömän ratsastusta. Itse minäkin teen pitkää päivää.
Olet kyllä juttujesi perusteella harvinaisen elitistinen tyyppi jolla ei ole mitään käsitystä siitä millaisia huolia pienituloisilla on. He eivät todellakaan ole huolissaan ratsastustunneista eikä heillä sellaisiin ole varaa.
Oletko lukenut tätä palstaa aiemmin???
Täällähän valitetaan sitä, että ei lapset pääse harrastamaan, mitä haluavat; ei päästä mökkilomalle; ei ole varaa ostaa uusinta puhelinta.....
Pahoittelen suuresti. Oletin, että lukijat ovat olleet palstalla jo aiemmin ja nähneet näitä ketjuja.
Oma viestini tarkoituksella kärjistetty.
Elitistisenä viestini saattoi vaikuttaa, jos ei ole aikaisempia ketjuja lukenut. Ystäväni on töissä sosiaalitoimistossa eikä ole kuulemma yksi tai kaksi hakemusta, joissa haetaan tukea lasten ratsastusharrastukseen.... Toinen suosittu hakemus on kylpylälomat. Näitä molempia jopa joskus myönnetään...
F, asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa kirppikseltä, kun kaupasta saa samaan hintaan? Kirppikset on aika kalliita nykyään ja tarkoitettu joillekin hifistelijöille.
ilmaston lämpeneminen, ympäristön kuormittaminen, saastuminen jne jne jne. Nyt kun sulla on aikaa, kerran ei töitä ole niin sivistäppäs itseäsi tuosta vaateteollisuudesta. Jos on yhtään järkeä päässä, alat sinäkin ostaa käytettyä, etkä tue enää eurollakaan niitä hikipajoja, jotka riistää lapsia ja naisia.
Miksi just köyhän pitäisi tota ajatella kun ei ole sitä aiheuttaneetkaan. Te luksuselämää viettävät voisitte vähän kantaa vastuuta.
Jep köyhällä ei edes usein ole varaa matkustella tai omistaa autoa yms. Ne on jo egotekoja
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työnvieroksujat vaativat pysymään kehityksen mukana ja saamaan kaiken saman perusoikeuden kuin ne jotka ovat niskalimassa tehneet hyvinvointinsa eteen hommia.
Köyhällä ei nimenomaan ole mitään niitä asioita joita sinä pidät perusoikeuksina. Hänellä on niukka perustoimeentulo johon ei kuulu mitään ylimääräistä. Toimeentulotukea saavalta esimerkiksi vähennetään tuen määrästä saatu rahasumma jos ylittää 50 euroa.
Kun tuossa asianajaja kertoi että hän käyttää ratsastusharrastukseensa 7000 euroa vuodessa niin se on tuhat euroa enemmän kuin mitä on yksinasuvan vuotuinen perustoimeentulo joka kattaa bussimaksut, ruoan, vaatteet ja kaiken mitä nyt peruselämiseen kuuluu. Sitä ovat nämä ruhtinaalliset tuet.
Että älkää huoliko, kyllä te olette elämässänne hyvin etuoikeutetussa ja hyvinvoivassa asemassa ilman että heitä joilla menee heikosti tarvitsee enää enempää päähän potkia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset ja rikkaatkin unohtavat herkästi, että yhteiskunta tukee heitäkin monin tavoin. Monia firmoja ja elinkeinoaloja tuetaan verohelpotuksin tai tukipaketein yms. Yllättävän moni työpaikka ja yritys porskuttaa, koska saa tukea yhteiskunnalta. Miljardööri Antti Herlin saa joka vuosi satojatuhansia euroja maataloustukea.
Ehkä jo siltä pohjalta voidaan sallia kaikille joitain ylellisyyksiä - eivät ne ole keltään pois.
Juuri tämä.... Kaikki me yrittäjät ollaan Antti Herlineitä....
Eiköhän suurin osa yrittäjistä ole pienyrittäjiä, jotka työllistävät ainoastaan itsensä ja mahdollisesti 1-2 muuta. On se vaan kumma, kun yrittäjistä puhutaan, niin ihmisten mielissä se on Antti Herlin, tai yrityksistä vaikka Kone, Fortum, Musti Group....
Itsellä oma yritys 2006 lähtien ja työntekijöitä on tasan tarkkaan 1 = minä. Starttirahaa sain 2006 - 2007. Siinä on minun tuet.
Ei me Herlineitä olla. Tehdään pitkää päivää ja maksetaan pirusti veroja. Pienyrittäjä on Suomessa suossa verojen ja maksujen kanssa. Ei edes tukien piirissä.
F, asianajaja (ei Herlin -sukua)
Asianajaja
Ei nämä ymmärrä sitä asiaa (eivät halua ymmärtää) vaikka vääntäisit sen rautalangasta. Rahaahan tulee automaatista ja pankissakin se on vain numeroita.
Nuo numerot tarkoittavat meille yrittäjille sitä että ne pitää kuun aikana kuitata maksetuiksi jotta teillä olisi huvituksia sen soffalla makoilun lisäksi.
Minulle saa olla kateellinen. On isoo taloo, kaksi käyttöautoa, veneet ja muut lelut. Mun lapsetkin joutuvat kuitenkin ansaitsemaan ylimääräisen ettei heistä kasvaisi… anteeksi ettei heidän perseisiinsä kasvaisi soffa niin kuin toisilla on tapana.
AP
Ps: olen kanssa pienyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tarvitsee paikan asua (ei kaupunkia) ja puurolatasen eteensä sekä vaatekerran päällensä. Köyhä ei tarvitse muuta. Muut asiat on hankittava itse.
Totta, huomenna menen ostamaan sorkkaraudan. Sillä saa kätevästi tavaroita hankittua.
t. köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin tänään tt-tukirahoistani 2,50€ uuteen kynsilakkaan ja olen suorastaan hävyttömän iloinen siitä luksus-hankinnasta. Harmittaako ap?
No jo oli lapsellinen heitto. En esimerkiksi itse voi sietää sitä, että tt tuella ja yhteiskunnan varassa elävä ruikuttaa kun ei saa uusimpia puhelimia, matkoja ja että aina pitää ostaa halvinta. Ruikutetaan ettei koskaan pääse linnanmäelle perheen kanssa (lapsia 7) jne. Tämä on sellasta ihan överiä, mitä ei todellakaan yhteiskunnan kuulu kustantaa. Jos joutuu turvautumaan yhteiskuntaan niin silloin minimi saa riittää.
Köyhyys koettu kun ei mihinkään päässyt, ihmiset vain olivat muka myötätuntoisia mutta kun ittellä oli hyvin se riitti.
Ei se lapselle kivaa olekkaan, mutta heidän lapsuutensa on vanhempien vastuulla, ei yhteiskunnan.
Ei se ole minun lapseni vika, että minä olen köyhä ja työtön. Kyllä lapsi silti tarvitsee kivoja asioita, kuten huvipuistoreissuja ja hyvän puhelimen, että tuntee kuuluvansa joukkoon eikä aina tunne itseään muita huonommaksi.
Se on lapselle hyväksi oppia ettei seuraa vanhempiensa jalanjälkiä tuossa tilanteessa. Itse olen lama-ajan lapsi ja näin köyhyyden jonka johdosta opin tekemään asiat hieman paremmin. Aina ei olisi huvittanut, jaksanut ja välillä vähän masentikin, mutta eteenpäin mentäessä oppii paljon uutta.
Ei ole lapsienkaan perusoikeus saada huvipuistokäyntejä, kännyköitä yms.
Rikas on se joka saa enemmän kuin kuluttaa, köyhä se jonka menot ovat tuloja suuremmat. (La Bruyère)
Työttömänä toimeentulotuella eläjänä en ymmärrä täällä esitettyjä väitteitä luksuksesta. Nykyiset tuet eivät mahdollista työttömälle ihmisarvoista elämää. Työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea tulisi nostaa, jotta työttömän rahat riittäisivät ihmisarvoiseen elämään. Työtönkin tarvitsee kunnolliset vaatteet, kunnollisen puhelimen yms., että kehtaa edes hakea töitä. Joskus on hyvä päästä myös konserttiin, teatteriin tai vaikkapa kylpylään, ettei elämä tunnu liian ankealta. Elämänsisällön nimissä kyllä työttömälle kuuluu myös oikeus harrastaa jotain ihan siinä missä työssäkäyvällekin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä toimeentulotuella eläjänä en ymmärrä täällä esitettyjä väitteitä luksuksesta. Nykyiset tuet eivät mahdollista työttömälle ihmisarvoista elämää. Työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea tulisi nostaa, jotta työttömän rahat riittäisivät ihmisarvoiseen elämään. Työtönkin tarvitsee kunnolliset vaatteet, kunnollisen puhelimen yms., että kehtaa edes hakea töitä. Joskus on hyvä päästä myös konserttiin, teatteriin tai vaikkapa kylpylään, ettei elämä tunnu liian ankealta. Elämänsisällön nimissä kyllä työttömälle kuuluu myös oikeus harrastaa jotain ihan siinä missä työssäkäyvällekin.
Tämä on kiusaajien palsta, joista monella varmaan oman mielenterveyden kanssa haasteita. Älä välitä, tai älä ainakaan pahoita mieltäsi. Asiallista keskustelua on parempi yrittää käydä muualla.
En minä toimeentulolla luksusta hanki vaan käyn rikkailta hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole minun lapseni vika, että minä olen köyhä ja työtön. Kyllä lapsi silti tarvitsee kivoja asioita, kuten huvipuistoreissuja ja hyvän puhelimen, että tuntee kuuluvansa joukkoon eikä aina tunne itseään muita huonommaksi.
Sellaista se on aina ollut köyhien lapsilla. Oppivat joko säälimään vanhempaansa tai vihaamaan. Vanhempihan sen heidän köyhän lapsuutensa valinnoillaan tarjoaa.
Itse olen osa-aikatyössä joka toinen viikko 11h eli 22h kuussa ja saan sen lisäksi liitolta soviteltua päivärahaa ja Kelasta toimeentulotukea lasten takia sekä asumistukea. Kela maksaa vielä erikseen sähkölaskut ja 3kk välein tulevan vesilaskun.
Auto löytyy, lokakuussa powerista tilattu ps5 odottaa joulua kaapissa, voi nostaa herkkuja silloin kun siltä tuntuu jne.
Kaikkea niitä luxuksia löytyy mitä haluankin ja arvostan. Eikä se tilanne tule muuttumaan vaikka kuinka jotkut asiasta vinkuu. Ottaako päähän? 🤭 Tänäänkin kun mennen ruokakauppaan niin ei mun tarvitse laskea mitä ostan. Ostan mitä mieli tekee :)
Ei köyhän tatvikaan saada, mutta miksi pitäisi rikkaankaan? Lämpö ja soppa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus täällä joku kertoi, että euron mikropopparipussi on turhuutta eikä köyhällä ole oikeutta sellaista ostaa edes lapsilleen.
Keskituloinen ostaa tavallisia popparinjyviä 1,15 eurolla ja paahtaa ne kattilassa. Pussillisesta saa lapsille monta kattilallista.
Tässä on se "köyhän" ja keskituloisen ero ajattelutavassa. Toinen saa samalla rahalla 10x määrän:D
Niin varmasti ostaa. Tai sitten ei. Mä en tiedä miksi lasten pitäisi saada niitä poppareita niin usein, että senkin pitäisi olla joku sentin viilaamisen kohde.
Ollaan keskituloisia ja vakavaraisia. Popparit ei tosiaan ole meille se säästökohde.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikatyössä joka toinen viikko 11h eli 22h kuussa ja saan sen lisäksi liitolta soviteltua päivärahaa ja Kelasta toimeentulotukea lasten takia sekä asumistukea. Kela maksaa vielä erikseen sähkölaskut ja 3kk välein tulevan vesilaskun.
Auto löytyy, lokakuussa powerista tilattu ps5 odottaa joulua kaapissa, voi nostaa herkkuja silloin kun siltä tuntuu jne.
Kaikkea niitä luxuksia löytyy mitä haluankin ja arvostan. Eikä se tilanne tule muuttumaan vaikka kuinka jotkut asiasta vinkuu. Ottaako päähän? 🤭 Tänäänkin kun mennen ruokakauppaan niin ei mun tarvitse laskea mitä ostan. Ostan mitä mieli tekee :)
Lisään että apsilla on leluja, puhelimet ym. mitään
ei heiltåkään puutu eikä tule puuttumaan :) Kohta ostan heille uudet puhelimet enkä osta mitään halpoja puhelimia.
Jos ei olisi köyhiä niin ei olisi rikkaita. Köyhät kyykkyyn!