Miksi köyhien pitäisi saada mitään luxusta
En ymmärrä miksi toimeentulotuella olevien kuuluisi saada mitään luxusta elämäänsä. Jos ei saa aikaiseksi mennä töihin tms. Niin on aivan turha siitä vinkua. Riittää ku on soppaa pöyräs ja sänky missä nukkua.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa kirppikseltä, kun kaupasta saa samaan hintaan? Kirppikset on aika kalliita nykyään ja tarkoitettu joillekin hifistelijöille.
ilmaston lämpeneminen, ympäristön kuormittaminen, saastuminen jne jne jne. Nyt kun sulla on aikaa, kerran ei töitä ole niin sivistäppäs itseäsi tuosta vaateteollisuudesta. Jos on yhtään järkeä päässä, alat sinäkin ostaa käytettyä, etkä tue enää eurollakaan niitä hikipajoja, jotka riistää lapsia ja naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin tänään tt-tukirahoistani 2,50€ uuteen kynsilakkaan ja olen suorastaan hävyttömän iloinen siitä luksus-hankinnasta. Harmittaako ap?
No jo oli lapsellinen heitto. En esimerkiksi itse voi sietää sitä, että tt tuella ja yhteiskunnan varassa elävä ruikuttaa kun ei saa uusimpia puhelimia, matkoja ja että aina pitää ostaa halvinta. Ruikutetaan ettei koskaan pääse linnanmäelle perheen kanssa (lapsia 7) jne. Tämä on sellasta ihan överiä, mitä ei todellakaan yhteiskunnan kuulu kustantaa. Jos joutuu turvautumaan yhteiskuntaan niin silloin minimi saa riittää.
Minkä takia pitäisi olla kurja lapsuus?
Joskus on päästävä huvipuistoon.
Köyhyys koettu kun ei mihinkään päässyt, ihmiset vain olivat muka myötätuntoisia mutta kun ittellä oli hyvin se riitti.
Ei se lapselle kivaa olekkaan, mutta heidän lapsuutensa on vanhempien vastuulla, ei yhteiskunnan.
Hyvätuloiset ja rikkaatkin unohtavat herkästi, että yhteiskunta tukee heitäkin monin tavoin. Monia firmoja ja elinkeinoaloja tuetaan verohelpotuksin tai tukipaketein yms. Yllättävän moni työpaikka ja yritys porskuttaa, koska saa tukea yhteiskunnalta. Miljardööri Antti Herlin saa joka vuosi satojatuhansia euroja maataloustukea.
Ehkä jo siltä pohjalta voidaan sallia kaikille joitain ylellisyyksiä - eivät ne ole keltään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ostaa kirppikseltä, kun kaupasta saa samaan hintaan? Kirppikset on aika kalliita nykyään ja tarkoitettu joillekin hifistelijöille.
ilmaston lämpeneminen, ympäristön kuormittaminen, saastuminen jne jne jne. Nyt kun sulla on aikaa, kerran ei töitä ole niin sivistäppäs itseäsi tuosta vaateteollisuudesta. Jos on yhtään järkeä päässä, alat sinäkin ostaa käytettyä, etkä tue enää eurollakaan niitä hikipajoja, jotka riistää lapsia ja naisia.
Ei ole aikaa. Enkä halua muuttua tuommoiseksi hihhuliksi joka matkustelee pääkaupunkiin tukkimaan kulkuväyliä. Eikä olisi aikaakaan kaikilta töiltä.
Ei joka paikkakunnalla oli lukuisia kirppiksiä mistä löytää koko vaatekertansa. Täälläkin on yksi kirppis enkä ole koskaan sieltä löytänyt itselle vaatteita. Facen kirppiksen kautta olen jotakin löytänyt.
Pienikin "luksus" tekee köyhän harmaasta arjesta juhlaa. Aaro Hellaakoski sen jo aikoinaan oivalsi:
"Ei raha rikkaiden juhlaa valkaista voi, mut köyhä kun tuhlaa, niin taivaatkin soi."
Mielestäni minulla on oikeus esim. harrastaa ratsastusta (noin 7000 euroa/vuosi), käydä matkoilla missä haluan (tosin en korona-aikana), suunnitella kasvojen kohotusta ja jopa käydä raflassa syömässä, jos haluan (harvoin), koska omilla rahoillani sen maksan.
En hyväksy sitä, että köyhällä pitäisi olla samat oikeudet. En halua verorahoillani maksaa työttömän ratsastusta. Itse minäkin teen pitkää päivää.
Niin, ja yrittäjä olen. En ole senttiäkään hakenut tukea suunnasta tai toisesta korona-aikanakaan.
F, asianajaja
Ostin juuri tukirahoilla parin sadan talvikengät. Ne kaikkein kauneimmat. Nyt saa talvi tulla. Ne oikeasti kalliit kengät jätän mielelläni rikkaiden ostettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin tänään tt-tukirahoistani 2,50€ uuteen kynsilakkaan ja olen suorastaan hävyttömän iloinen siitä luksus-hankinnasta. Harmittaako ap?
No jo oli lapsellinen heitto. En esimerkiksi itse voi sietää sitä, että tt tuella ja yhteiskunnan varassa elävä ruikuttaa kun ei saa uusimpia puhelimia, matkoja ja että aina pitää ostaa halvinta. Ruikutetaan ettei koskaan pääse linnanmäelle perheen kanssa (lapsia 7) jne. Tämä on sellasta ihan överiä, mitä ei todellakaan yhteiskunnan kuulu kustantaa. Jos joutuu turvautumaan yhteiskuntaan niin silloin minimi saa riittää.
En ole ikinä ruikuttanut tuollaisista. En ruikuta edes siitä etten ole edes kolmeakymmentä ja minulla ei kohta ole enää hampaita. Pitäisi ilmeisesti ruikuttaa kun se tuottaa monille tulosta.
" mut en mää" taas se henkinen köyhyys paistaa sielläkin. Vaikka sinä et ruikuttaisi, moni ruikuttaa ja esim. media ja yle on täynnä näitä, jotka juuri näistä asioista valittaa. Siitähän tämä aloitus lähti ja tästä ilmiöstä oli tarkoitus puhua.
Niin? Niinhän minä sanoin että pitäisi ilmeisesti ruikuttaa kun se tuottaa monille tulosta. Miksi tulet sönköttämään sitten sitä mitä sönkötit? Ymmärrätkö lukemaasi vai käytkö vain ylikierroksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys koettu kun ei mihinkään päässyt, ihmiset vain olivat muka myötätuntoisia mutta kun ittellä oli hyvin se riitti.
Ei se lapselle kivaa olekkaan, mutta heidän lapsuutensa on vanhempien vastuulla, ei yhteiskunnan.
Jospa yhteiskunta tarvitsee aikanaan heistä hyviä veronmaksajia?
Ei monikaan saa toimeentulotukea ,tukia..ite jos ei pärjää ei pärjää.Henkinen köyhyys mikä täälläkin saitilla näkyy,huolestuttavampaa kuin materiaalinen.Mitä sinä teet kaikella turhalla roinalla.Ruokaan asumiseen kuluineen uppoaa paljon ja kaikki itelles!!!elä itselle,älä muille!Kun omat asiansa tietää,eikä muiden.Kyllä meistä moni huolestunut tästä menosta ,lapsiperheet erit.ihan unohdettu,ja heikommat.Mutta älkää vajotko säälin.Onni on niin pienestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa yhteiskunta tarvitsee aikanaan heistä hyviä veronmaksajia?
Ei tule. Jos kaikki annetaan, opitaan ettei mitään tarvitse tehdä. Jos on tarpeeksi kurjaa ja jää asioista, paitsi, ainakin puolet noista tekee asian eteen jotain. Tätähän on myös laajasti tutkittu, että elämäntapa-työttömyys periytyy ja sitä nähdään suomessa jo monessa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni minulla on oikeus esim. harrastaa ratsastusta (noin 7000 euroa/vuosi), käydä matkoilla missä haluan (tosin en korona-aikana), suunnitella kasvojen kohotusta ja jopa käydä raflassa syömässä, jos haluan (harvoin), koska omilla rahoillani sen maksan.
En hyväksy sitä, että köyhällä pitäisi olla samat oikeudet. En halua verorahoillani maksaa työttömän ratsastusta. Itse minäkin teen pitkää päivää.
Niin, ja yrittäjä olen. En ole senttiäkään hakenut tukea suunnasta tai toisesta korona-aikanakaan.
F, asianajaja
Hei asianajaja. Mitäs jos hoitaisit työsi ja hankkisit minulle korvaukset kaikilta niiltä jotka ovat minua lakikirjan mukaan vastaan rikkoneet aiheuttaen toimillaan sen etten kykene elättämään itse itseäni tässä yhteiskunnassa jota sinä kumppaneinesi oikeusvaltioksi kutsutte? Turha jeesustella siellä yhtään perhanan kermaperse.
Onko joku puolue sitten luvannut köyhälle luksusta, vai mistä tällainen aloitus tuli? Nyt toimeentulotuki ei nimittäin todellakaan mahdollista luksusta, eikä välttämättä edes perustarpeita. Jotkut joutuvat hakemaan täydentävää toimeentulotukea ihan vaan perustarpeisiin, ei mihinkään ylimääräiseen huvitteluun yms. Siitähän Suomea on moitittukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus täällä joku kertoi, että euron mikropopparipussi on turhuutta eikä köyhällä ole oikeutta sellaista ostaa edes lapsilleen.
Keskituloinen ostaa tavallisia popparinjyviä 1,15 eurolla ja paahtaa ne kattilassa. Pussillisesta saa lapsille monta kattilallista.
Tässä on se "köyhän" ja keskituloisen ero ajattelutavassa. Toinen saa samalla rahalla 10x määrän:D
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja ostan valmiin popcorn-pussin noin eurolla. En ala mikrossa tekemään tai jyviä paahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää miettimään tunnetteko tai edes tiedättekö yhtään yhteiskunnan tuilla elävää henkilökohtaisesti?
Missä te kuulette tätä ruikutusta? Vai onko mielikuva saatu keskustelupalstoilta?
Ehkä näistä työttömien ja tukien varassa elävien haukkumisketjuista?
Olkaapa nyt rehellisiä.
Minä kuulun kyllä siihen ryhmään, jolla riittää empatiaa vähäosaisia varten, koska olen itsekin omalla tavallani sellainen (en taloudellisesti vaan muutoin). Mutta tiedän henkilökohtaisesti yhden sellaisen, joka elää ns loisena (tämä ei tarkoita että haukkuisin muita loisiksi - en tee niin!). Hän on ollut viimeksi työelämässä yli 30 vuotta sitten, eikä ole halujakaan tehdä töitä. Hän elää sekä yhteiskunnan että sukulaistensa kustantamana, eikä mitenkään järkevästi. Kyllähän minäkin mielelläni asuisin omakotitalossa valtavalla tontilla, mutta kun pitää elää varojensa mukaan niin ei tuo ole minulle mahdollista. Hänellä taas homma menee niin että maksattaa itselleen viimeisimmät kodinkoneet, talon rempat ja huollot ja itse ei laita tikkua ristiin yhtään minkään eteen - ei hoida taloa vaikka hänellä ei ole mitään muuta kuin aikaa. Se, että hän on vastuuton pissapää, ei tarkoita että muut jotka tarvitsevat apua ahdinkoonsa, olisivat samanlaisia mulkkuja.
Kyllä menee huonosti, jos pitää poppareistakin olla kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä juttujesi perusteella harvinaisen elitistinen tyyppi jolla ei ole mitään käsitystä siitä millaisia huolia pienituloisilla on. He eivät todellakaan ole huolissaan ratsastustunneista eikä heillä sellaisiin ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole minun lapseni vika, että minä olen köyhä ja työtön. Kyllä lapsi silti tarvitsee kivoja asioita, kuten huvipuistoreissuja ja hyvän puhelimen, että tuntee kuuluvansa joukkoon eikä aina tunne itseään muita huonommaksi.