Miksi köyhien pitäisi saada mitään luxusta
En ymmärrä miksi toimeentulotuella olevien kuuluisi saada mitään luxusta elämäänsä. Jos ei saa aikaiseksi mennä töihin tms. Niin on aivan turha siitä vinkua. Riittää ku on soppaa pöyräs ja sänky missä nukkua.
Kommentit (292)
Vaikka käyn työssä en koskaan ajattele noin. Se on niin pienestä kiinni se ero, tänään olen töissä ja muutaman hetken päästä joku kasvottoman pääoman vasalli kapitalisti jonka suurin murhe tällä hetkellä on kun tiedotusvälineet kaivavat heidän massinsa esiin kertoo ettei minua enää tarvita ja saan lähteä köyhien joukkoon miettimään leipäjonossa noita aloittajan "viisauksia" ja osa joutuu jonottelemaan vaikka olisi töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin tänään tt-tukirahoistani 2,50€ uuteen kynsilakkaan ja olen suorastaan hävyttömän iloinen siitä luksus-hankinnasta. Harmittaako ap?
Mua harmittaa, että törsäät huonolaatuisiin lakkoihin. Ellet ole lopettanut suihkussa käybtiä ja ruoanlaittoa, se ei kestä logkeilematta päivää kauempaa.
Miksi yhtään kenenkään pitäisi saada luksusta, kun välttämättömällä pärjää?????
Mulle olis luksusta se, että sais nukkua pari vuorokautta ihan niin paljon kuin itseä huvittais ja olla vaan tekemättä yhtään mitään. Eikä maiksaiskaan mitään, olis ihan ilmaista. 🤗
Ihana kun ehti pitkän työuran aikana ostella paljon luksusta. Nyt on loppuelämäksi vaatteita, koruja, kodinkoneita, huonekaluja, asuntoja, auto jne.
Pitäisikö minun lahjoittaa nämä nyt ap:lle, ettei hänellä tule paha mieli kun kuljen häntä vastaan kauniissa vaatteissa ja fiksatuissa kasvoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on luksusta?
Kaikki se, mikä ei ole välttämätöntä.
Eli sänkykin luxusta, patja tai joku riepu lattialla kelpaa nukkumiseen. Myöskään sohvaa ei tarvita, tuota samaa patjaa voi käyttää sohvana.
Vierailija kirjoitti:
Jos on köyhä on jo esim. koko lapsuuden saanut tyytyä aina johonkin sisarusten vanhoihin, väärän kokoisiin, kuluneisiin ym. nukkavieruihin vaatteisiin ja tavaroihin ja kirppiskamoihin ja nyt aikuisena ostaa RUIKUTTAMATTA ale-myynneistä uutena(kin) vaatteita ja tavaroita, nii npitää tulla moralisoimaan mitne "henkisesti"köyhä on?! Sä et tiedä kuuel elämästäni hevonvittua, että moralisoi vaan kuspää itseäsi ja leiju henkisesti muiden yläpuolella ihan rauhassa kirppiskuteissasi...
Toimeentulotuki ei todellakaan riitä mihinkään telkkuun, autoihin jne. hankintoihin, kuka köyhä tässä on sellaisia pyytänytkään tässäkään ketjussa,itselläsi taitaa löytyä näitä kuitenkin?! Itse voin vai nhaaveilla vaikka ajokortista ja autosta, mutta elänpähän siinä edes ekologisemmin, kun luksusköyhä kehtaanki nostaa alemyyneistä uusia vaatteita peräti;) T
arkoitus oli kritisoida/puolustautua köyhien vaolntoja kyttääviä ja arvostelevia parempiosaisia vastaan joilla ei ole haisuakaan millä kaikella pienelläkin ns. arjen luksuksella köyhä voi yrittää ostaa itselleen esim. elämänhalua taas yhdeksi päiväksi! Ja joojoo, tavarat eivät tuo onnea jne., mutta ihan turha tätä on yrittää selittää edes parempiosaisille joilla on varaa leuhottaa olevansa niin henkistynyt ja hyvä ihminen, kun itse hyväosaisena peräti käyttää kirppareitakin! Voi jumalauta...
Tämä palsta on kyllä syöpä oikeasti, ei pitäisi käydä täällä ikinä ,ku nverenpaine nousee takuulla kaksiataa pykälää ylöspäin kuspäiden kanssa väitellessä ja ei halua astua poterostana enää ikinä ulos vaarana törmätä tämän palstan ylimielisiin kuspäihin jossakin reaalielämässä! Hyvästit siis, ei täällä kestä (nykyään)olla.
Se on kyllä "kiva" kun hyväosainen käy tyhjentämässä palkallaan kirppareita niin köyhän pitää ostaa vaatteensa uutena. Itse sain juuri töitä ja nyt menee kaikki vaaterahat laskuihin yms. ja kierrätyksestä en edes odota löytäväni mitään.
Pakko ostaa uutena pskaa laatua ja katsoa kun saumat repsottaa taas kuukaudessa kun joku hyvän mielen hölmöläinen on taas pelastanut maapallon puolestani.
Osaako kukaan sanoa miksi köyhälle töissä käymättömälle henkilölle KUULUISI mitään ylimääräistä kuin ruoka, vaatteet päälle ja katto pään päälle.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa miksi köyhälle töissä käymättömälle henkilölle KUULUISI mitään ylimääräistä kuin ruoka, vaatteet päälle ja katto pään päälle.
Ei joka maassa kuulukaan. Meillä kuuluu koska asumme hyvinvointivaltiossa.
Eikä enää ( oletettavasti myös sinun onneksesi) eletä aikaa jolloin ihmisillä oli valtion määräämä velvote majoittaa köyhiä, kodittomia kotiinsa.
Miksi varakkaita saisi hakata sairaalaan? Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Niin jos niitä töitä kaikille olisi, palkalla siis jolla tulee toimeen. Yli puolella miljoonalla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi varakkaiden sairaalakuluja pitäisi maksaa verorahoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siinä onkin kun te ette ymmärrä että varakkaat ja ylipäätänsä töissä kävijät ne maksaa. He maksaa myös köyhien kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus täällä joku kertoi, että euron mikropopparipussi on turhuutta eikä köyhällä ole oikeutta sellaista ostaa edes lapsilleen.
Keskituloinen ostaa tavallisia popparinjyviä 1,15 eurolla ja paahtaa ne kattilassa. Pussillisesta saa lapsille monta kattilallista.
Tässä on se "köyhän" ja keskituloisen ero ajattelutavassa. Toinen saa samalla rahalla 10x määrän:D
Niin varmasti ostaa. Tai sitten ei. Mä en tiedä miksi lasten pitäisi saada niitä poppareita niin usein, että senkin pitäisi olla joku sentin viilaamisen kohde.
Ollaan keskituloisia ja vakavaraisia. Popparit ei tosiaan ole meille se säästökohde.
Ei niiden tarvi saada yhtään useammin kuin sen verrokkiperheen. Eihän se nyt tähän liity
kuinka usein poppareita syödään..
Mut joo, tuo nyt oli esimerkki mikä meni sulta ohi, että huis vaan heilahti
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se siinä onkin kun te ette ymmärrä että varakkaat ja ylipäätänsä töissä kävijät ne maksaa. He maksaa myös köyhien kulut.
Niin mitä sitten? Maailmasta on tehty tällainen. Paska.
Vierailija kirjoitti:
Voin puhua vain omasta puolestani. Veitte terveyteni. Te, ihmiset, laumana hyökkäsitte kimppuuni. Siksi sinä kustannat elämäni ja itket siitä nyt kuten minä aikoinaan itkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikatyössä joka toinen viikko 11h eli 22h kuussa ja saan sen lisäksi liitolta soviteltua päivärahaa ja Kelasta toimeentulotukea lasten takia sekä asumistukea. Kela maksaa vielä erikseen sähkölaskut ja 3kk välein tulevan vesilaskun.
Auto löytyy, lokakuussa powerista tilattu ps5 odottaa joulua kaapissa, voi nostaa herkkuja silloin kun siltä tuntuu jne.
Kaikkea niitä luxuksia löytyy mitä haluankin ja arvostan. Eikä se tilanne tule muuttumaan vaikka kuinka jotkut asiasta vinkuu. Ottaako päähän? 🤭 Tänäänkin kun mennen ruokakauppaan niin ei mun tarvitse laskea mitä ostan. Ostan mitä mieli tekee :)
Lisään että apsilla on leluja, puhelimet ym. mitään
ei heiltåkään puutu eikä tule puuttumaan :) Kohta ostan heille uudet puhelimet enkä osta mitään halpoja puhelimia.
On järjen köyhyyttä laittaa rahaa kalliisiin puhelimiin, jos on vähävarainen. Itse laittaisin saman rahan johonkin sellaiseen asiaan joka tuottaisi henkistä hyvinvointia tai josta olisi pidempiaikaista iloa kuin max 1-2vuotta.
Ennenkuinn ap moista möläyttää, voisi perehtyä syihin, jotka köyhyyttä aiheuttavaa, kuten vakava sairastuminen (esim vuosi pois töistä sairauspäivärahalla syövän takia + sairauskulut maksettavana), konkurssi, työttömäksi joutuminen ilman omaa syytä (esim. yritys lopettaa, vähentää työntekijöitä, koronan tms vuoksi lomauttaa...), avioero,...
Terveisiä keskiluokkaiselta alueelta pk-seudun kupeesta. Täällä me kannatellaan yhteiskuntaa keskitasoa paremmilla paikoillamme ja silti lapsilla on kunnon vaatteet ja varusteet.
En sano pahalla, mutta pienipalkkainen duunari tuskin on avaintekijä yhteiskunnan kannattelussa. Mutta nostan hattua ja kunnioita jokaista pienipalkkaista, joka valitsee töiden teon makoilun sijaan. Se makoilu on tehty Suomessa vähän liiankin helpoksi.