Olen työhöni kyllästynyt LTO. Kysy.
Jos siis on kysyttävää.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:16"]
Mikset vaihda alaa, jos kyllästyttää?
[/quote]
Mietippä kun kaikki joilla kyllästyttää esim palkkaukseen vaativat ja työn vaativuuteen liittyvät asiat, vaihtaisivat alaa? Palkka ja alan arvostus ei ikinä nousisi - koska taistelijoita sen puolesta ei olisi. Sinunkaan lapsellasi ei tulisi olemaan todennäköisesti opettajakoulutuksen käynyttä lastentarhaopettajaa. Ja se on voivoi, jos lapsesi kuuluisikin niihin jotka tarvitsevat erityistä tukea, ja ei käytännössä saisi asianmukaisen koulutuksen käynyttä henkilöä tarkkailemaan hänen kielenkehitystä, sosiaalisia taitoja, motorista kehitystä jne jatkuvasti lapsiryhmässä. Erityislastentarhaopet ovat kiven alla, ja käytännössä tapaavat lasta max tunnin ajan viikossa Sosionomit (joista koostuu tälläkin hetkellä iso osa lto:ista, koska yliopiston käyneet saavat paremman palkankin töitä) käyvät sosiaalialan koulutuksen -heidän varhaiskasvatukseen perehtyminen perustuu työharjoitteluun lähinnä. Siellä ei opiskella kehityspsykologiaa, didaktiikkaa, kielenkehitystä, musiikkikasvatusta, liikuntakasvatusta, leikin merkitystä lapsen kehitykselle jne. Jotkut sosionomit tekevät kyllä todella hyvää työtä koulutustaustaansa nähden, varsinkin jos on halua ottaa itse selvää monista asioista ja opiskella lisää omalla ajalla - en siis todellakaan väheksy heitä, mutta voidaan miettiä mitä on pielessä maamme varhaiskasvatuksessa, jos oikean opettajakoulutuksen käyneet eivät halua tehdä töitä lastentarhaopettajana.
Ja tähänkin te vanhemmat voisitte vaikuttaa, jos oikeasti mielessänne tunnustaisitte lastentarhaopettajan tärkeän roolin päiväkodissa - tai edes tiedostaisitte mikä työ on vasuissa, erityisen tuen tarpeen arvioinneissa, pedagogisissa suunnitelmissa ym. Erityislapset ovat lisääntyneet todella paljon, kuten myös lasten väkivalta. Miettikääpä jos normaalikokoiseen (yli 20lasta) tulee parikin erityislasta, ja ryhmässä on käytännössä vain yksi lto, joka tekee yksin kaikkien lasten paperityöt, suunnittelee ja pitää tuokiot, pyrkii havainnoimaan lapsia (on paljon joiden käytöstä esim muiden lasten kanssa pitää tarkkailla), ja jonka odotetaan vielä tekevän samaa hoitotyötä kuin hoitajien, koska onhan se niin väärin ja eriarvoista, jos lastentarhaopettaja ei tee lastenhoitajan kanssa samaa työtä. Kuinkahan hyvin se erityislapsi ja hänen tarpeensa voidaan ottaa huomioon pedagogisesti? Ja sitten kun näistä avautuu, niin ensimmäinen reaktio on, että jos et tykkää työskennellä lasten kanssa niin vaihda alaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"]
Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee.
Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä.
[/quote]Säälin ryhmäsi lapsia. =(
[/quote]
Hänhän sanoo keskittyvänsä lapsiin työpäivän ajan.
Tehkää nyt herranen aika itsellenne jotakin te ammattiinsa kyllästyneet. Ihan jo teidän itsenne vuoksi, mutta myös noiden lasten ja perheiden vuoksi, sillä kyllä teidän väsymyksenne ja kyllästymisenne heijastuu lasten/vanhempien kohteluun, vaikka sitä kuinka yritätte peittää ja ystävällistä teeskennellä!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"]
Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee.
Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä.
[/quote]Säälin ryhmäsi lapsia. =(
[/quote]
sääli ei auta mitään. Maksakaa parempaa palkkaa niin keskustellaan sitten työmäärän lisäämisestä.
viestissäni sanoin kyllä että keskityn lapsiin, joten ei kannata nyt kärvistellä siellä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"] Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee. Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä. [/quote]Säälin ryhmäsi lapsia. =( [/quote] Hänhän sanoo keskittyvänsä lapsiin työpäivän ajan.
[/quote]Keskittyvänsä lapsiin? Mitä se sitten tarkoittaa? Jos jättää ne lippulaput täyttämättä, niin vanhemmat maksavat väärin hoidosta, lasten tiedot eivät siirry neuvoloille ja muille tarvittaville tahoille, lapset eivät saa tarvitsemaansa erityistä tukea jne. Jos ei suunnittele ja valmistele toimintaa, toiminta on mitä sattuu "pidäntässäpiirin, kukatietäämikäpäiväon" paskaa ilman mitään pedagogista merkitystä, kannustavuutta, mielekkyyttä... joo. Tosi kiva varmaan olla siinä ryhmässä.
Mä vasta opiskelen lto:ksi, mutta tiedän, että en sitä työtä halua tehdä. Unelmani olisi olla luokanopettaja. Sinne hainkin, en päässyt, joten päädyin lastentarhanopeksi. Aion kyllä valmistuttuani jatkaa opiskeluja niin että olen vielä joskus luokanope.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:59"]
Tehkää nyt herranen aika itsellenne jotakin te ammattiinsa kyllästyneet. Ihan jo teidän itsenne vuoksi, mutta myös noiden lasten ja perheiden vuoksi, sillä kyllä teidän väsymyksenne ja kyllästymisenne heijastuu lasten/vanhempien kohteluun, vaikka sitä kuinka yritätte peittää ja ystävällistä teeskennellä!
[/quote]
Mietippä kun siellä päiväkodissa on käytännössä suurin osa sellaisia, jotka ovat työhönsä kyllästyneitä. Ketä jää jäljelle, kun kaikki nämä vaihtavat alaa? Eiköhän olisi jo aika alkaa tekemään töitä niiden työolosuhteiden eteen, esim ryhmäkoon, resurssien ja palkkauksen suhteen. Se maksaa rahaa, mutta käytännössä maksaa itsensä takaisin, kun voidaan jo esikoulu-ja päiväkotiajalla paneutua sellaisiin lapsiin, jotka tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta.
[/quote]
eiköhän suurin osa lastenhoidon ja muun hoitoalan ihmisistä ala olemaan aika kyllästyneitä näiden säästöjen ja vaatimusten kourissa. jos jokainen saisi töitä muualta, niin äkkiä alkaisi olla uupelo hoitopaikoista. tai sitten ne olisivat täynnä epäpätevää henkilöstöä, joita ei vittuakaan työn tulos kiinnostaisi
ja anteeksi, näppis on rikki, en saa isoa kirjainta alkuun
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"] Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee. Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä. [/quote]Säälin ryhmäsi lapsia. =( [/quote] Hänhän sanoo keskittyvänsä lapsiin työpäivän ajan.
[/quote]Keskittyvänsä lapsiin? Mitä se sitten tarkoittaa? Jos jättää ne lippulaput täyttämättä, niin vanhemmat maksavat väärin hoidosta, lasten tiedot eivät siirry neuvoloille ja muille tarvittaville tahoille, lapset eivät saa tarvitsemaansa erityistä tukea jne. Jos ei suunnittele ja valmistele toimintaa, toiminta on mitä sattuu "pidäntässäpiirin, kukatietäämikäpäiväon" paskaa ilman mitään pedagogista merkitystä, kannustavuutta, mielekkyyttä... joo. Tosi kiva varmaan olla siinä ryhmässä.
[/quote]
Anteeksi vain, mutta verrattuna yhden lapsen päivähoidon todelliseen hintaan, ja vanhempien maksamiin päiväkotimaksuihin, niin suurin osa vanhemmista ei todellakaan maksa saamastaan palvelusta. Sitten kun on vielä jätetty lapsi kasvattamatta kotona, ja oletetaan että päiväkoti opettaa lapselle ettei esim saa lyödä, niin kyllä on naurettavaa jo puhua siitä, että sillä muutamalla satasella kuussa pitäisi saada lto, joka tekee omallakin ajalla ilmaiseksi vasut, suunnitelmat sun muut. Ja käytännössähän ne eivät jää tekemättä keltään, koska ne on pakko tehdä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:34"]
Pelletouhua. Luuletteko tosiaan että ne harvat miespuoliset ltot ottavat paineita työstään? Kilttien tyttöjen syndroomaa sairastavat kaikki ltot, jotka eivät uskalla höllätä vähän. Pitää olla niin etevää ja pätevää, että!
[/quote]No mitenkäs höllään? Mitä jätän tekemättä? Jos en tee kirjallisia hommiani, tulee sanomista pomolta. Jos en hoida kunnolla pedagogista vastuutani, tulee sanomista pomolta, vanhemmilta ja niiltä tahoilta joihin ryhmäni lapset siirtyvät. Mitä jätän tekemättä? ap
[/quote]
tarvitaan Katsos oikea asenne. Pitää myös osata puhua ja perustella oma valinta olla nyt puuttumatta, kirjaamatta, suunnittelematta jne PEDAGOGISESTI. Pitää myös tietää mistä puhuu. Aito läsnäolo, vapaus ja vuotovaikutus syntyvät kiireettömyydestä, Katsos. Johan lapset menevät sekaisin ja kokevat turvattomuutta kun aikuiset juoksevat peräsuoli pitkällä. Tämä toimii myös eskarissa hyvin. Vähemmän on enemmän ja ei se määrä vaan laatu ja jaadijaadijaadi... Toiminut minulla joka kerran! Olet vaan vakuuttava että tiedät kyllä mitä teet, niin kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:04"]
[/quote]
lippu sinne, lappu tänne. Kuka noita viitsii laskea! No, toki erityisen tuen päätös jne. Silloinkin voi hyvin sysätä asioita sinne erityisopelle, kun tää ei ihan ole Katsos minun erikoisosaamista jne. Tekee pakolliset vasurilla. Luuletko tosiaan että niitä lippuja kukaan edes lukee sen jälkeen?! Voin vakuuttaa, että harvemmin.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:58"]
[/quote]
Niin, onhan täysin henkilöstä kiinni mitä lapsiin keskittyminen tarkoittaa. Itse kokisin sen niin, että olisi upeaa jos päiväkodin aikuiset saisivat -ja tunnustaisivat keskittyvänsä vain lapsiin. :)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:58"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:10"] Palkka on paska, työtä on helvetisti. Kukaan ei arvosta työtäsi tai edes tajua mitä se on. Jatkuvasti uusia vaatimuksia, lippuja ja lappuja. Ei kunnollista suunnitteluaikaa jne. Lopetin itse yli-inhimillisen suorittamisen ja völjyilen nykyään vakipaikassa ilman pelkoa poispotkimisesta. Olen vain paikalla ja keskityn lapsiin sen hetken minkä työpäivä kestää. En tee mitään ylimääräistä. Katsos kun tonnilla ei vaan saa mersua, niin se menee. Lopeta sinäkin ap naurettavat vaatimukset itseäsi kohtaan ja ota antaamennä asenne. Jos olet oikeasti pätevä, saat VARMASTI töitä. [/quote]Säälin ryhmäsi lapsia. =( [/quote] Hänhän sanoo keskittyvänsä lapsiin työpäivän ajan. [/quote]Keskittyvänsä lapsiin? Mitä se sitten tarkoittaa? Jos jättää ne lippulaput täyttämättä, niin vanhemmat maksavat väärin hoidosta, lasten tiedot eivät siirry neuvoloille ja muille tarvittaville tahoille, lapset eivät saa tarvitsemaansa erityistä tukea jne. Jos ei suunnittele ja valmistele toimintaa, toiminta on mitä sattuu "pidäntässäpiirin, kukatietäämikäpäiväon" paskaa ilman mitään pedagogista merkitystä, kannustavuutta, mielekkyyttä... joo. Tosi kiva varmaan olla siinä ryhmässä. [/quote] Niin, onhan täysin henkilöstä kiinni mitä lapsiin keskittyminen tarkoittaa. Itse kokisin sen niin, että olisi upeaa jos päiväkodin aikuiset saisivat -ja tunnustaisivat keskittyvänsä vain lapsiin. :)
[/quote]Ok. Mutta se sitten tarkoittaisi sitä, että olisi vain puuhailua lasten kanssa, ei mitään pedagogista, ei yhteistyötä koulujen kanssa, lasten tietoja ei siirrettäisi minnekään, ei osallistuttaisi lasten asioista käytäviin palavereihin puheterapeuttien, psykologien, sosiaalityöntekijöiden jne kanssa... jokainen vanhempi maksaisi joka kuukausi täydestä kuusta, koska läsnöoloja ei voisi seurata, ei retkiä, piirtelyä monimutkaisempia askarteluja, ei leipomista, hiihtämistä, luistelua... ei mitään mikä vaatisi mitään valmistelua, suunnittelua tai järjestelyä. Sopii minulle. Sopiiko vanhemmille?
Mielenkiintoinen ketju. Mun haaveammatti olisi LTO, ja haluaisin nimenomaan olla niiden ihan pikkuisten lasten kanssa 1-3 v., mutta tuota just pelkään, että sitä hoitotyötä ei sitten ehdi tehdäkään! Tällä hetkellä olen hyväpalkkaisessa toimistotyössä toisella alalla, paperin pyöritys tuntuu vaan niin turhalta. Olisi ihana hoitaa lapsia työkseen, vaan onko LTOkin byrokratiaa ja hirveetä stressiä :(. Tsemppiä LTOt arvostan suuresti työtänne!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:05"]
[/quote]
Mietippä kun siellä päiväkodissa on käytännössä suurin osa sellaisia, jotka ovat työhönsä kyllästyneitä. Ketä jää jäljelle, kun kaikki nämä vaihtavat alaa? Eiköhän olisi jo aika alkaa tekemään töitä niiden työolosuhteiden eteen, esim ryhmäkoon, resurssien ja palkkauksen suhteen. Se maksaa rahaa, mutta käytännössä maksaa itsensä takaisin, kun voidaan jo esikoulu-ja päiväkotiajalla paneutua sellaisiin lapsiin, jotka tarvitsevat erityistä tukea ja ohjausta.
[/quote]
Se on helppo kieriä itsesälissä ulkoistaa kunnalle oma ammatillinen tyytymättömyys. Joskus ammatissa viihtyminen on asennekysymys.
Ihme valitusta. Tee jotain niille työoloilles, kai sullakin joku esimies on, kenelle voit avautua? Keskustele epäreilujen vanhempien kanssa, vaihda työpaikkaa tms...
Katsokaas kun sillä tonnilla ei saa enempää kun tonnilla saa. Jos joku lupaa tehdä keittiöremontin sinulle LVI suunnitteluineen tonnilla, voit olla varma että jossain oikaistaan.
ja läsnäolo on ainoa millä on merkitystä. Jos et tunne lapsia, ymmärrä heidän lähtökohtiaan, liputlaput ovat aivan turhia. Ei opettajuus ole lappuja. Se on laajemman kokonaisuuden ymmärrystä kuin yksittäisten tuokioiden suunnittelua, joista lapset eivät edes saa mitään irti. On tunnettava ryhmä ja sen dynamiikka ja vaikutettava siihen tietoisesti. Se taito tulee työtä tehdessä. Nuoret ja lahjattomat ovat kiinni papereissa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 12:16"]
Mikset vaihda alaa, jos kyllästyttää?
[/quote]
Sosionomit (joista koostuu tälläkin hetkellä iso osa lto:ista, koska yliopiston käyneet saavat paremman palkankin töitä) käyvät sosiaalialan koulutuksen -heidän varhaiskasvatukseen perehtyminen perustuu työharjoitteluun lähinnä. Siellä ei opiskella kehityspsykologiaa, didaktiikkaa, kielenkehitystä, musiikkikasvatusta, liikuntakasvatusta, leikin merkitystä lapsen kehitykselle jne. Jotkut sosionomit tekevät kyllä todella hyvää työtä koulutustaustaansa nähden, varsinkin jos on halua ottaa itse selvää monista asioista ja opiskella lisää omalla ajalla - en siis todellakaan väheksy heitä, mutta voidaan miettiä mitä on pielessä maamme varhaiskasvatuksessa, jos oikean opettajakoulutuksen käyneet eivät halua tehdä töitä lastentarhaopettajana.
[/quote]
Miten niin ei opiskella? Millä opinnoilla kuvittelet LTO-kelpoisuuden omaavien sosionomien keränneen ne vähintään 60 op varhaiskasvatuksesta?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:31"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:05"]
[/quote]
[/quote]
Se on helppo kieriä itsesälissä ulkoistaa kunnalle oma ammatillinen tyytymättömyys. Joskus ammatissa viihtyminen on asennekysymys.
[/quote]
Ei ole tarvinnut kieriä itsesäälissä, kun teen erilaista kasvatusalan työtä, saan parempaa palkkaa ja keskittyä työhöni rauhassa. Näin tekee myös iso osa lastentarhaopettajakoulutuksen käyneistä. Harva haluaa heittää hukkaan oman koulutuksen työskentelmällä päiväkodissa, kun sitä koulutusta ja työtä ei arvosteta, ei vanhempien eikä päättäjien suunnalta. Suuresti nostan hattua niille, jotka sitä tekevät jatkuvasta työn aliarvostamisesta huolimatta, ja toivon koko sydämestäni että nyt aktiiviset työntekijät ja opiskelijat saavat varhaiskasvatuslakiin ajettua isoja muutoksia. Tässä ei ole kyse pelkästään hoitajien ja opettajien työolosuhteista - vaan myös lasten oloista päiväkodissa. On oikeasti raskasta katsoa päivästä toiseen tuen laiminlyöntiä, koska henkilökunta ei vain yksinkertaisesti riitä. Sinulla ei taida olla hajuakaan ryhmäkoista ja nykylasten tilanteesta. Jos yhteen lapseen keskityt täydellisesti, niin 20 muuta jäävät vaille pahasti jotain olennaista.
Itse viisi vuotta työskennellyt päiväkodissa lastentarhanopettajana. Pohjalla sosionomi-lastentarhanopettajan koulutus. Koko aika haaveillut muusta ammatista. Olen harkinnut ylempää amk tutkintoa jotta voisi hakea esimerkiksi varhaiskasvatusjohtajan tai tai jotain muuta esimies työtä. Yrittäjäksin harkinnut. Työ on todella uuvuttavaa ja stressaavaa. Pakko vaan vielä jaksaa.