Olen työhöni kyllästynyt LTO. Kysy.
Kommentit (150)
Työ päiväkodissa on erittäin vaativaa ja raskasta. Lapsiryhmien suuruus on iso osatekijä. Jos lapsia on vähemmän, on ilmapiiri heti rauhallisempi ja henkilökunnalla aikaa syventyä lasten tarpeisiin ja toiveisiin. Kaikkien ollessa paikalla päivät ovat aivan toisenlaisia.
Itseäni hämmästyttää, miten lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat suostuvat tekemään töitä em. olosuhteissa ja todella vaatimattomalla palkalla. Toisaalta jokunen tuttavani on sanonut, että olisi valmis vaikka lakkoilemaan, jos joku sellaisen organisoisi! Miten muuten palkan ja työmäärän epäsuhta koskaan muuttuu? Eräskin tuttuni on maailman tunnollisin lto ja suunnittelee iltakaudet omalla ajallaan kaikkea kivaa ryhmänsä lapsille. Jos miehet tekisivät vastaavalla lailla sitovaa työtä, alkaisi palkka varmasti nelosella! Nyt KVTESin mukainen alkupalkka lienee jotain 2300e...
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:07"]
Itseäni hämmästyttää, miten lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat suostuvat tekemään töitä em. olosuhteissa ja todella vaatimattomalla palkalla. Toisaalta jokunen tuttavani on sanonut, että olisi valmis vaikka lakkoilemaan, jos joku sellaisen organisoisi! [/quote]
On sitä tässä maassa turhemmastakin lakkoiltu.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:07"]
Nyt KVTESin mukainen alkupalkka lienee jotain 2300e...
[/quote]
Jopa alle tuon...
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:53"]
Lapsiaines, vanhemmat, se ettei tukitoimia saa vaikka palaveria pidettäis kuinka, asioiden pyörittely ja erityislasten määrän lisääntyminen sekä se ettei ongelmia myönnetä eikä tukitoimia ole riittävästi. Myös huono palkka! Siinä aluksi!
[/quote]
onko erityislapsia suhteellisesti/absoluuttisesti enemmän mamuissa kuin kantaväestössä
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 22:23"]Tätä ketjua lukiessa kiitän onneani siitä, että lapseni ryhmän lto on nuori, varmaan aika lailla juuri valmistunut. Suhtauduin häneen ikänsä vuoksi hieman epäillen, mutta selvästi kokemattomuus onkin hyvä asia, ei ole varmaankaan vielä tympiintynyt työhönsä.
[/quote] mun työkaveri on valmistunut vuosi sitten ja nyt jo päättänyt ettei maisteriksi valmistuttuaan jatka päiväkodissa.
Monta vuotta ehdin olla töissä, kunnes huomasit kyllästyneesi?
t. 30 vuotta työskennellyt hoitaja, joka on umpikyllästynyt sanahelinän ja todellisuuden ristiriitaan
Sama vika, olen äärimmäisen rasittavan ryhmän LTO ja saat täyden tukeni. Mietin juuri mitä voisin tehdä..., tätä ei jaksa "Erkkikään". Täällä anonyyminä helppo tunnistaa.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:43"]
t. 30 vuotta työskennellyt hoitaja, joka on umpikyllästynyt sanahelinän ja todellisuuden ristiriitaan
[/quote]Olen työskennellyt lastentarhanopettajana vuodesta -99. Turhautumisen ja kyllästymisen tunteita on ollut useita vuosia. ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:43"]
[/quote]Olen työskennellyt lastentarhanopettajana vuodesta -99. Turhautumisen ja kyllästymisen tunteita on ollut useita vuosia. ap
[/quote]
Hui, sinulla on vielä pitkä ura edessä.
t. se hoitaja, joka on tehnyt töitä 30v ja on umpikyllästynyt ja miettii vain, että miten pääsisi eläkkeelle mahdollisimman aikaisin
No mikä teitä eniten riepoo? T. Pph
Lapsiaines, vanhemmat, se ettei tukitoimia saa vaikka palaveria pidettäis kuinka, asioiden pyörittely ja erityislasten määrän lisääntyminen sekä se ettei ongelmia myönnetä eikä tukitoimia ole riittävästi. Myös huono palkka! Siinä aluksi!
Minkälaista työ on - mitä huonoja ja mitä hyviä puolia? Sosionomin tutkinto mielessä ja siihenhän voi liittää tuon LTO:n. Mietin kannattaako edes haaveilla..
Ihmettelen miten kukaan täysijärkinen edes haluaa lastentarhanopettajaksi, saatika lastenhoitajaksi.
Mitä tukitoimia? Paljonko saat palkkaa? Mikä lapsiaines? En nyt oikeen päässyt sisälle vastaukseesi...
Minä valmistuin v.1999 lastentarhanopettajaksi. Tein töitä n. 10 vuotta, kunnes vaihdoin suuntaa. Nyt "harrastan" osakkeilla. Enää en päiväkotiin mene, vaikka lapsia kaipaan. Vanhemmatkin olivat suurimmaksi osaksi mukavia. Henkilökunta usein ihan perseestä...vaihda alaa hyvä ihminen!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 11:53"]
[/quote]
Tämä ei ole kyllä minun ketju, mutta purkaudun samoista asioista. Eli olen kyllästynyt siihen, että haastava aines lisääntyy, väkivalta ja väkivallan pelko. Palavereita pidetään, mutta mitään ei tapahdu ja tuurilla mennään. Jos kyseenalaistaa työntekijöiden turvallisuuden, saa vastaukseksi, että mitä teit, jotta provosoit tilanteen siihen, että sinua pahoinpideltiin.
En ole kuullut mistään muusta ammatista, missä oletetaan, että työntekijän velvollisuuksiin kuuluu turpiinottaminen ja senkin jälkeen vain sanoja pyöritellään ja asetetaan sellaiset paperit eteen, että tämä nyt vain ei ole mahdollista. No minä varmaan kuvittelen mustelmani.
Se kyllästynyt hoitaja
Olen ollut lastenhoitajana 5 vuotta ja olen nyt ihan piipussa! Sitä varsinaista lasten kanssa tehtävää työtä ei kerkeä tehdä. Resurssit on niin huonoja ettei sijaisia saa. Palavereja ja muita kissaristiäisiä on liikaa! Tietokonehommia sitäkin enemmän. Saisipa joskus keskittyä VAAN lapsiin! Pelata heidän kanssaan tai leikkiä yms.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:05"]
Luulo ettei lastentarhanopettajilla ole yhtä hyvää lasten kohtaamisen taitoa kuin lastenhoitajilla ja että he ovat liian teoreettisesti koulutettuja on väärä, sillä tutkimukset osoittavat, että parhaiten lasten tarpeita ja aloitteita huomioivia ovat nimenomaan lastentarhanopettajat. Ero muihin päiväkodin ammattiryhmiin on merkitsevä. Koska tutkimus tarkastelee keskimääräisyyksiä, tarkoittaaa se että tietenkin sensitiivisyydessä on yksilökohtaisia eroja, on äärettömän taitavia lastenhoitajia, mutta ikävä kyllä on myös niitä, joita työ ei motivoi eikä ole kykyä asettua lapsen asemaan. Kaikkia ammattiryhmiä tarvitaan, mutta koska kyse varnaiskasvatuksessa on nimenomaan oppimisessa ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa havaitsemisessa ja niiden pedagogisessa kuntoutuksessa, pitää päiväkodeissa olla riittävästi opettajia, joilla on laajin ja syvällisin koulutus ja osaainen näihin tehtäviin.
[/quote]
Alle kolmevuotiaiden ryhmissä on läheisen jatkuvan vuorovaikutuksen rakentaminen lapseen olellisin lapsen kasvua tukeva ja ongelmia ennaltaehkäisevä työ. Läheisen suhteen rakentaminen ja ylläpitäminen on asia johon vaikuttavat monet tekijät. Sen ymmärtäminen ja tunteminen että pieni lapsi tarvitsee turvallisen jatkuvan suhteen aikuiseen ollessaan erossa vanhemmista tämän seikan ymmärtäminen ei edellytä koulutusta. Asia erikseen onkin sitten miten tavoitteellisesti tähän asianoloon päiväkotiryhmässä panostetaan ja miten hyvin ymmärretään oma rooli pienen lapsen ja lapsi-vanhempisuhteen tukijana. Lapsen kehitysvaiheen sisällön ymmärtäminen tukee tätä työtä ja parhaimmillaan lto pystyy vahvistamaan ja integroimaan tietoa käytäntöihin yhdessä ryhmän kasvattajien kanssa. Ymmärrys pienen lapsen tilanteesta ja tarpeista pitäisi olla kaikkien käytäntöjen ytimessä.
Tässä tutkimuksessa johon niin moni lto viittaa, miten pitkään tässä seurattiin kasvattajien vuorovaikutusta lasten kanssa? Mikä kaikkein tärkeintä kiinnitettiinkö huomiota vuorovaikutussuhteiden olemassaoloon ja syvyyteen?