Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työhöni kyllästynyt LTO. Kysy.

Vierailija
24.01.2015 |

Jos siis on kysyttävää.

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

C´mooon, mikä siinä nyt on  niin vaikeaa muka leikkiä lasten kanssa päivät pitkät...?

Vierailija
122/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:59"]

Aina valitetaan hankalista vanhemmista, niin tuli mieleeni, että minkä verran LTO:t opiskelevat asiakastyötä ja vanhempien kohtaamista? Perhetyöntekijänä minulla ainakin on sellainen kokemus, että "hankalastakin" vanhemmasta saa oikeanlaisella otteella ja kohtaamisella kelvollisen ja yhteistyökykyisen asiakkaan.

[/quote]

Voisivatko alapeukuttajat ja muut eri mieltä olevat vastata, minkä verran te noita em. taitoja opiskelette?

[/quote]

En ole alapeukuttaja, mutta jotkut vanhemmat on "kuuroja" myös oikeanlaiselle puheelle, jotkut vanhemmat on oikeasti päästään vialla, itse osaan käsitellä ihmisiä hyvin, kunhan on kunnoittava niin pääsee pitkälle ja puhuu aina nostamatta itseään jalustalle tai vähättelemättä vanhempaa. Mutta kyllä niitä oikeasti vähän pöpejäkin vanhempia löytyy, narsisteja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]

3. Lastenhoitajien ON otettava enemmän vastuuta perushoidosta kuin lastentarhanopettajien. Ehdotan, että lastentarhanopettajat eivät esim. osallistuisi päiväuniin lainkaan vaan käyttäisivät tuon ajan joka päivä suunnitteluun.

[/quote]

Ja sitten se perushoito jää tekemättä... Koko jaottelu "opettajiin" ja "hoitajiin" on päiväkotien todellisuudessa keinotekoinen ja typerä. Alalle tulisi olla vain yksi koulutus (esim. 3 vuotta pitkä joka keskittyisi puhtaasti päivähoitoon, eikä siinä sivussa kaikkeen muuhun kuten nykyään) ja ryhmien kasvatusvastuulliselle henkilöstölle vain yksi työnimike.

Jotain erillistä "opettajan" vakanssia voidaan harkita siinä vaiheessa, kun joka ryhmässä on avustaja huolehtimassa perushoidosta (eli ei koskaan).

[/quote]

En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla avustaja joka huolehtii perushoidosta, kun meillä on olemassa lastenhoitajan nimike? Minun mielestä on tosi tärkeä, että on eriksene opettajia, jotka voivat keksittyä lasten kehityksen tarkkailuun. Eihän ltot penkittämällä niitä lapsia opeta, vaan tukevat kehitystä esim leikin avulla ja tarkkailevat kielellisiä yms tarpeita. Minä en ainakaan osaa arvioida esim maahanmuuttajalapsien kielen tuen tarvetta, tai tarkastella 5-vuotiaan hienomotoriikka. Olen siis lastenhoitaja, ja tosi ylpeä ammatistani. Tunnustun todellakin lastentarhaopettajian tarpeen, varsinkin nykymaailmassa. Enkä koe, että pk:ssa olisi joku hierarkia, vaan erilaiset vastuualueet. Jokainen kun saisi keskittyä hommaansa, niin meillä olisi paljon paremmin voivat lapset. Lapset viettävät iso osa pk:ssa kuitenkin sen 8h, se on tosi paljon. Sitten kuitenkin iso osa tarvitsee apua sosiaalisten taitojen oppimiseen, joita esim lto voi koulutuksensa puolesta arvioda. Me lastenhoitajatkin tietenki osallistumme kasvattamiseen. Minulla ei ainakaan hävetä olla "vain" lastenhoitaja, olen mielestäni myös todella tärkeässä roolissa pk:ssa, aivan niin kuin lto:kin. Eihän lähes missään työpaikassa ole vain yhden ammattikunnan edustajia, ja hyvä vain, niin saadaan terveitä näkökulmaeroja maailmaan.

Vierailija
124/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:29"]

C´mooon, mikä siinä nyt on  niin vaikeaa muka leikkiä lasten kanssa päivät pitkät...?

[/quote]AAAAAAAARRRRRGGGHHHH! Taisin saada aivoihini aneurysman tämän kommentin takia. ;) LTO

Vierailija
125/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:29"]C´mooon, mikä siinä nyt on  niin vaikeaa muka leikkiä lasten kanssa päivät pitkät...?
[/quote]

Oletko alalla? ;)

Vierailija
126/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Lastenhoitajien ON otettava enemmän vastuuta perushoidosta kuin lastentarhanopettajien. Ehdotan, että lastentarhanopettajat eivät esim. osallistuisi päiväuniin lainkaan vaan käyttäisivät tuon ajan joka päivä suunnitteluun.

Tämä tulee kaatumaan jo siihen, että nykypäivänä on paljon lto:lle kuuluvia hommia sysätty lastenhoitajille, kuten mm. vasujen pitämiset, neuvolakaavakkeiden täyttämiset yms. Myös toiminnan suunnittelu omalle pienryhmälle alkaa olemaan arkipäivää.

Lastenhoitajien työssä ei ole minkäänlaista suunnitteluaikaa. Eli niinä harvoina hetkinä kun lastenhoitajalla ei ole nukkarivuoroa, hän pystyy tekemään juoksevat hommat, kuten suunnittelun ja vasujen puhtaaksi kirjoittamisen.

Jos lastenhoitajat on aina nukkarivuorossa, tämä vaikuttaa myös työvuorosuunnitteluun. Aamuvuorot pidentyy -> iltavuoroon tullaan siten myöhemmin -> pienryhmätoiminta/esikoulu ei voi alkaa ajallaan.

Pedagoginenvastuu ei koskaan ole lastenhoitajalla, mutta tänä päivänä on menty siihen että lastenhoitajakaan ei voi tehdä juuri sitä työtä mihin hänet on koulutettu. Muut hommat vie paljon aikaa lasten perushoidosta.

Vierailija
127/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:00"]

[/quote]

Ja sitten se perushoito jää tekemättä... Koko jaottelu "opettajiin" ja "hoitajiin" on päiväkotien todellisuudessa keinotekoinen ja typerä. Alalle tulisi olla vain yksi koulutus (esim. 3 vuotta pitkä joka keskittyisi puhtaasti päivähoitoon, eikä siinä sivussa kaikkeen muuhun kuten nykyään) ja ryhmien kasvatusvastuulliselle henkilöstölle vain yksi työnimike.

Jotain erillistä "opettajan" vakanssia voidaan harkita siinä vaiheessa, kun joka ryhmässä on avustaja huolehtimassa perushoidosta (eli ei koskaan).

[/quote]

En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla avustaja joka huolehtii perushoidosta, kun meillä on olemassa lastenhoitajan nimike? Minun mielestä on tosi tärkeä, että on eriksene opettajia, jotka voivat keksittyä lasten kehityksen tarkkailuun. Eihän ltot penkittämällä niitä lapsia opeta, vaan tukevat kehitystä esim leikin avulla ja tarkkailevat kielellisiä yms tarpeita. Minä en ainakaan osaa arvioida esim maahanmuuttajalapsien kielen tuen tarvetta, tai tarkastella 5-vuotiaan hienomotoriikka. Olen siis lastenhoitaja, ja tosi ylpeä ammatistani. Tunnustun todellakin lastentarhaopettajian tarpeen, varsinkin nykymaailmassa. Enkä koe, että pk:ssa olisi joku hierarkia, vaan erilaiset vastuualueet. Jokainen kun saisi keskittyä hommaansa, niin meillä olisi paljon paremmin voivat lapset. Lapset viettävät iso osa pk:ssa kuitenkin sen 8h, se on tosi paljon. Sitten kuitenkin iso osa tarvitsee apua sosiaalisten taitojen oppimiseen, joita esim lto voi koulutuksensa puolesta arvioda. Me lastenhoitajatkin tietenki osallistumme kasvattamiseen. Minulla ei ainakaan hävetä olla "vain" lastenhoitaja, olen mielestäni myös todella tärkeässä roolissa pk:ssa, aivan niin kuin lto:kin. Eihän lähes missään työpaikassa ole vain yhden ammattikunnan edustajia, ja hyvä vain, niin saadaan terveitä näkökulmaeroja maailmaan.

[/quote]Tulisitko tiimikaverikseni? Olisi ilo ja kunnia työskennellä kanssasi. =) ap

Vierailija
128/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No siksi pitäisi olla avustaja, että jos ryhmässä on kolme työntekijää ja näistä 1-2 on lastenhoitajia, niin sen perushoidon (joka kuitenkin on sitä kaikkein tärkeintä) hoitamiseen eivät riitä resurssit jos lto:t eivät sitä enää nykymitassa tee.

Sinäkin voisit osata arvioida maahanmuuttajalasten kielen tuen tarvetta ja 5-vuotiaan hienomotoriikkaa jos sitä olisi sinulle koulussa opetettu. Mutta kun lähihoitajakoulutuksessa suuri osa ajasta menee vaikka vammaistenhoidon, ensihoidon tai teini-ikäisten kanssa toimimisen opetteluun niin lastenhoitajilta puuttuu tämä taito. Kun päivähoidon henkilöstöntarve on niin suuri niin on jokseenkin älytöntä, ettei alalle ole olemassa muuta "täsmäkoulutusta" kuin yliopisto-lto.

Vierailija
129/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:05"]

Mä vasta opiskelen lto:ksi, mutta tiedän, että en sitä työtä halua tehdä. Unelmani olisi olla luokanopettaja. Sinne hainkin, en päässyt, joten päädyin lastentarhanopeksi. Aion kyllä valmistuttuani jatkaa opiskeluja niin että olen vielä joskus luokanope.

[/quote]

Ihan kiva, mutta älä kuvittele liikoja siitäkään hommasta. Samat ongelmat ovat vastassa peruskoulussakin. Kannttaa jo henkisesti varautua siihen, että myös luokanopettajan työ vie paljon omaa vapaa-aikaa, jos sen tekee kunnolla ja ns. virallisten normien mukaan. Ne erityislapset ovat siellä sinun luokallasi, hyvällä tuurilla on joku avustamassa, mutta päävastuu on kuitenkin sinulla. Vanhemmat ottavat jatkuvasti yhteyttä, kenties jopa enemmän kuin päiväkodeissa. Byrokratian määrä on vähintään yhtä suurta.

En ole Lto, enkä opettaja, olen huolestunut vanhempi kansalainen. Olen huolissani siitä, että niin päiväkodeissa kuin peruskouluissakin nämä integroidut erityislapset vievät liikaa oppimiseen käytössä olevaa aikaa. Kärsijöinä  ovat henkilökunnan lisäksi muut lapset. Kärsijänä voi olla myös tulevaisuuden yhteiskunta, kun lahjakkaampien lasten oppimista ei tueta, vaan keskitytään niihin heikkoihin.

Kenen etuja tämä integroiminen palvelee?

[/quote]Mitä ajattelit, että näille erityislapsille tehdään? Minä itse kannatan integraatiota. Tekee hyvää sille erityislapsille nähdä hyvää mallia ja tekee hyvää ns. "tavallisille" lapsille (mitä se sitten tarkoittakaan) nähdä kuinka erilaisia me ihmiset olemmekaan. Mutta kunnollinen integraatio taroittaa myös riittäviä resurssien lisäyksiä. Pienemmät ryhmät. Enemmän avustajia. Enemmän erityisosaamista. Tuo riittävien resurssien puute on se syy miksi ryhmät ovat retuperällä. Se ei ole kenenkään lapsen syy. Jokaisella on oikeus olla se ihminen kuka on. ap
[/quote]Tavalliselle lapselle tekisi hyvää rauhallinen työnteolle omistautunut ilmapiiri. Jos integroitu oppilas on aina se, joka on keskiössä ja jonka ympärillä joudutaan hääräämään, ei työnteosta usein tule mitään. Peruskoulu on vähemmistön oikeuksien diktatuuri! Tästä seuraa vielä paljon: peristetaan lisää yksityiskouluja niille jotka haluaa opiskella eikä selviytyä hengissä koulussa. Myös opettajat alkaa myydä osaamistaan yksityisesti jos kuntatyönantaja lyö vaan kuraa silmille. Ihmisarvoinen työympäristö koskee jokaikistä koulussa olevaa ei vaan häiriköitä joita passataan ja joiden ympärillä pompitaan kuin vieteriukot.

Vierailija
130/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:36"]

Pedagoginenvastuu ei koskaan ole lastenhoitajalla, mutta tänä päivänä on menty siihen että lastenhoitajakaan ei voi tehdä juuri sitä työtä mihin hänet on koulutettu. Muut hommat vie paljon aikaa lasten perushoidosta.

[/quote]

Lastenhoitajalla ei ole pedagogista vastuuta mutta hänellä on kasvatusvastuu. Mielenkiintoista tämä terminologia. :)

Vierailija
131/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:06"] [quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 13:05"] Mä vasta opiskelen lto:ksi, mutta tiedän, että en sitä työtä halua tehdä. Unelmani olisi olla luokanopettaja. Sinne hainkin, en päässyt, joten päädyin lastentarhanopeksi. Aion kyllä valmistuttuani jatkaa opiskeluja niin että olen vielä joskus luokanope. [/quote]   Ihan kiva, mutta älä kuvittele liikoja siitäkään hommasta. Samat ongelmat ovat vastassa peruskoulussakin. Kannttaa jo henkisesti varautua siihen, että myös luokanopettajan työ vie paljon omaa vapaa-aikaa, jos sen tekee kunnolla ja ns. virallisten normien mukaan. Ne erityislapset ovat siellä sinun luokallasi, hyvällä tuurilla on joku avustamassa, mutta päävastuu on kuitenkin sinulla. Vanhemmat ottavat jatkuvasti yhteyttä, kenties jopa enemmän kuin päiväkodeissa. Byrokratian määrä on vähintään yhtä suurta. En ole Lto, enkä opettaja, olen huolestunut vanhempi kansalainen. Olen huolissani siitä, että niin päiväkodeissa kuin peruskouluissakin nämä integroidut erityislapset vievät liikaa oppimiseen käytössä olevaa aikaa. Kärsijöinä  ovat henkilökunnan lisäksi muut lapset. Kärsijänä voi olla myös tulevaisuuden yhteiskunta, kun lahjakkaampien lasten oppimista ei tueta, vaan keskitytään niihin heikkoihin. Kenen etuja tämä integroiminen palvelee? [/quote]Mitä ajattelit, että näille erityislapsille tehdään? Minä itse kannatan integraatiota. Tekee hyvää sille erityislapsille nähdä hyvää mallia ja tekee hyvää ns. "tavallisille" lapsille (mitä se sitten tarkoittakaan) nähdä kuinka erilaisia me ihmiset olemmekaan. Mutta kunnollinen integraatio taroittaa myös riittäviä resurssien lisäyksiä. Pienemmät ryhmät. Enemmän avustajia. Enemmän erityisosaamista. Tuo riittävien resurssien puute on se syy miksi ryhmät ovat retuperällä. Se ei ole kenenkään lapsen syy. Jokaisella on oikeus olla se ihminen kuka on. ap [/quote]Tavalliselle lapselle tekisi hyvää rauhallinen työnteolle omistautunut ilmapiiri. Jos integroitu oppilas on aina se, joka on keskiössä ja jonka ympärillä joudutaan hääräämään, ei työnteosta usein tule mitään. Peruskoulu on vähemmistön oikeuksien diktatuuri! Tästä seuraa vielä paljon: peristetaan lisää yksityiskouluja niille jotka haluaa opiskella eikä selviytyä hengissä koulussa. Myös opettajat alkaa myydä osaamistaan yksityisesti jos kuntatyönantaja lyö vaan kuraa silmille. Ihmisarvoinen työympäristö koskee jokaikistä koulussa olevaa ei vaan häiriköitä joita passataan ja joiden ympärillä pompitaan kuin vieteriukot.

[/quote]Et vastannut kysymykseen. Mitä tahdot, että erityislapsille tehdään?

Vierailija
132/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen etuja tämä integroiminen palvelee?

[/quote]Mitä ajattelit, että näille erityislapsille tehdään? Minä itse kannatan integraatiota. Tekee hyvää sille erityislapsille nähdä hyvää mallia ja tekee hyvää ns. "tavallisille" lapsille (mitä se sitten tarkoittakaan) nähdä kuinka erilaisia me ihmiset olemmekaan. Mutta kunnollinen integraatio taroittaa myös riittäviä resurssien lisäyksiä. Pienemmät ryhmät. Enemmän avustajia. Enemmän erityisosaamista. Tuo riittävien resurssien puute on se syy miksi ryhmät ovat retuperällä. Se ei ole kenenkään lapsen syy. Jokaisella on oikeus olla se ihminen kuka on. ap

[/quote]

Olen osittain samaa mieltä kanssasi, siksi tutustutin omat lapseni aikoinaan mm. kehitysvammaisiin lapsiin. En siis tarkoita, että nämä erityislapset tulisi "eristää" muista, mutta realistina pidän mahdottomana tavoitettasi pienemmistä ryhmistä ja paremmista resursseista. Valtion ja kuntien talouden elpyminen tapahtuu hyvin hitaasti, jos ylipäätään lainkaan. Pelkäänpä, että joudumme vielä tilanteeseen, jossa ryhmäkokoja kasvatetaan entisestäänkin.

Olen myös huolissani opettajien ja lastentarhanopettajien ammatillisen arvostuksen laskusta. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että jatkossa emme välttämättä saa näille aloille parhaita mahdollisia opiskelijoita. Tällä on yhteiskunnallisesti vakavat seuraukset.

Olen vakaasti sitä mieltä, että monessa tapauksessa omat ryhmät ja luokat erityislapsille palvelisivat myös heidän tarpeitaan paremmin ja sinne voitaisiin suunnata vapautuvia resursseja. Jos tämä toteutettaisiin samoissa tiloissa muiden kanssa, voisi joitakin toimintoja toki mielellään yhdistääkin.

Vierailija
133/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:42"]

[/quote]

No siksi pitäisi olla avustaja, että jos ryhmässä on kolme työntekijää ja näistä 1-2 on lastenhoitajia, niin sen perushoidon (joka kuitenkin on sitä kaikkein tärkeintä) hoitamiseen eivät riitä resurssit jos lto:t eivät sitä enää nykymitassa tee.

Sinäkin voisit osata arvioida maahanmuuttajalasten kielen tuen tarvetta ja 5-vuotiaan hienomotoriikkaa jos sitä olisi sinulle koulussa opetettu. Mutta kun lähihoitajakoulutuksessa suuri osa ajasta menee vaikka vammaistenhoidon, ensihoidon tai teini-ikäisten kanssa toimimisen opetteluun niin lastenhoitajilta puuttuu tämä taito. Kun päivähoidon henkilöstöntarve on niin suuri niin on jokseenkin älytöntä, ettei alalle ole olemassa muuta "täsmäkoulutusta" kuin yliopisto-lto.

[/quote]

Mutta jos haluaisin tehdä sellaista työtä ylipäätään, niin enköhän olisi kouluttautunut lto:ksi, ja sinähän puhut nyt siitä, että kaikilla päiväkodin työntekijöillä pitäisi olla suurin piirtein sama koulutus kuin lto:lla. Kolme vuotta sekin kestää, vaikka on korkeakoulututkinto. 

Minun mielestä tuo on vain kiertelyä ja kaartelua. Suurin ongelma tällä hetkellä on resurssipula; lastentarhaopettajista on oikeasti pulaa, ja ryhmäkoot on kaavoitettu liian isoiksi. Sekä lastenhoitajia että lto:ita pitäisi palkata enemmän, ja vastuu jakaa paremmin. Esim minä en halua pitää vasuja, minä haluan hoitaa lapsia. Ei me hoitajatkaan olla mitään reppanoita, jotka ovat tyytyneet osaamme, vaan iso osa oikeasti haluaa tehdä tätä työtä. Ja oman lähihoitajakoulun koin hyödylliseksi. Mielestäni ideasi on suorastaan järjetön, ja ongelmaan olisi todella helppo ratkaisu: enemmän työntekijöitä ja selvemmät vastuualueet. Jos joku lastenhoitaja oikeasti haluaa tehdä niitä lto:n töitä, niin lisäkouluttautua voi kyllä. Meillä on parikin tehnyt tämän ratkaisun. Avustajiakin tarvitaan, mutta usein ryhmissä jossa on paljon erityislapsia.

Vierailija
134/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:55"]

Mutta jos haluaisin tehdä sellaista työtä ylipäätään, niin enköhän olisi kouluttautunut lto:ksi, ja sinähän puhut nyt siitä, että kaikilla päiväkodin työntekijöillä pitäisi olla suurin piirtein sama koulutus kuin lto:lla. Kolme vuotta sekin kestää, vaikka on korkeakoulututkinto. 

Minun mielestä tuo on vain kiertelyä ja kaartelua. Suurin ongelma tällä hetkellä on resurssipula; lastentarhaopettajista on oikeasti pulaa, ja ryhmäkoot on kaavoitettu liian isoiksi. Sekä lastenhoitajia että lto:ita pitäisi palkata enemmän, ja vastuu jakaa paremmin. Esim minä en halua pitää vasuja, minä haluan hoitaa lapsia. Ei me hoitajatkaan olla mitään reppanoita, jotka ovat tyytyneet osaamme, vaan iso osa oikeasti haluaa tehdä tätä työtä. Ja oman lähihoitajakoulun koin hyödylliseksi. Mielestäni ideasi on suorastaan järjetön, ja ongelmaan olisi todella helppo ratkaisu: enemmän työntekijöitä ja selvemmät vastuualueet. Jos joku lastenhoitaja oikeasti haluaa tehdä niitä lto:n töitä, niin lisäkouluttautua voi kyllä. Meillä on parikin tehnyt tämän ratkaisun. Avustajiakin tarvitaan, mutta usein ryhmissä jossa on paljon erityislapsia.

[/quote]

Ei sellaista aikaa ole tulossa, jossa ryhmien henkilökunnan minimimääritystä olennaisesti lisättäisiin nykyisestä (esim. viisi yli 3-vuotiasta per lh/lto). Maksaa aivan liikaa, varsinkin huomioiden lh:n ja lto:n avustajia suuremman palkan.

Tästä johtuvan pakon määrittelemänä sekä lh- että lto-henkilöstön työnkuva on käytännössä hyvin samanlainen, vaikka koulutusten kirjo on todella erilainen. Tämä ei ole järkevä tilanne.

Esimerkiksi sosionomin päivähoitopätevyyden ehtisi opiskella kolmevuotisen yleisen päivähoitotutkinnon aikana. Erityistarpeita varten päiväkodeissa voisi olla enemmän yliopiston maisteritaustan omaavia erityisopettajia, jotka kuten nykyään eivät pääasiassa osallistuisi käytännön hoitotyöhön.

Vierailija
135/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 14:55"]

[/quote]

Ei sellaista aikaa ole tulossa, jossa ryhmien henkilökunnan minimimääritystä olennaisesti lisättäisiin nykyisestä (esim. viisi yli 3-vuotiasta per lh/lto). Maksaa aivan liikaa, varsinkin huomioiden lh:n ja lto:n avustajia suuremman palkan.

Tästä johtuvan pakon määrittelemänä sekä lh- että lto-henkilöstön työnkuva on käytännössä hyvin samanlainen, vaikka koulutusten kirjo on todella erilainen. Tämä ei ole järkevä tilanne.

Esimerkiksi sosionomin päivähoitopätevyyden ehtisi opiskella kolmevuotisen yleisen päivähoitotutkinnon aikana. Erityistarpeita varten päiväkodeissa voisi olla enemmän yliopiston maisteritaustan omaavia erityisopettajia, jotka kuten nykyään eivät pääasiassa osallistuisi käytännön hoitotyöhön.

[/quote]

Niin yhteiskunnallakin on valintakysymyksiä. Laitetaanko varhaiskasvatukseen rahaa vai ei, sinun kantasi on että mahdollisimman vähän. Et näe tarpeelliseksi, että lasten arjessa on mukana opettajakoulutuksen käynyt ihminen, ja valitettavasti et ole yksin ajatuksinesi, ja juuri näiden ajatuksien vuoksi tilanne on järjetön: selkeitä vastuualueita ei monissa päiväkodeissa ole.

Suomi on tällä hetkellä EU:n häntäpäässä varhaiskasvatuksen laadukkuudessa. Tällä hetkellä joka kahdeksas peruskoulun päättänyt poika ei osaa lukea. Erityislasten määrä on kasvussa, sekä väkivallan käyttö kouluissa ja päiväkodeissa on lisääntynyt huomattavasti. En ole koskaan enemmän nähnyt suurempaa tilausta varhaiskasvatuksen laadun parantamiselle. Jos et ymmärrä, mikä merkitys varhaisvuosilla on tulevalle koulu-uralle ja aikuisuudelle, niin sille ei mahda mitään. Valitettavasti laadun parantaminen ei tule onnistumaan niin kauan kuin lastentarhaopettajan tutkintoa ei arvosteta - ja kuvitellaan että kuka tahansa voi toimia lto:na. Juuri sitä sinun ajattelukantasi edistaa, ja juuri sellainen ajattelu on syynä sille, että aikamoinen pommi on saapumassa peruskouluihin (ja on jo saapunut) peruskouluihin.

PS. Erityislastentarhaopettajat käyvät myös lastentarhaopettajien koulutuksen, ja näitä on aivan tajuttoman vähän maassamme. Miten voidaan lisätä erityislastentarhaopettajien määrää, lisäämättä lto:iden määrää? Ja miten kuvittelet, että erityislastentarhaopettaja voi havainnoida lapsia, osallistumatta lasten arkeen? Tällähän hetkellä elto konsultoi jatkuvasti lto:n kanssa erityislapsesta, ja lto tekee ison osan havannoista, koska eltolla ei ole aikaa. 

Vierailija
136/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo hemmetin lässyttäminen haastavista asioista. Miksei saa sanoa suoraan, että vaikea on.

Vierailija
137/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsittääkseni nimenomaan lto-opinnot käyneet unohtavat tunnetaitojen, sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen ohjauksen merkityksen. Syöksytään suoraan sinne akateemisemmalle puolelle vaikkei ihmisen perusta ole valmis. Tämä lienee koulutukseen jotenkin liittyvä seikka?

Vierailija
138/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, opettaja on opettaja ja hoitaja on hoitaja. Opettajalle maksetaan opettamisesta ja hoitajalle hoitamisesta. Ei ollenkaan monimutkaista.

Vierailija
139/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:34"]

Minun käsittääkseni nimenomaan lto-opinnot käyneet unohtavat tunnetaitojen, sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen ohjauksen merkityksen. Syöksytään suoraan sinne akateemisemmalle puolelle vaikkei ihmisen perusta ole valmis. Tämä lienee koulutukseen jotenkin liittyvä seikka?

[/quote]

kateutta ilmassa kun noin veistelet?

okl opinnot ovat jotain aivan muuta kuin AMK sosionomiopinnot, ei niitä voi verrata. Opettajankoulutuslaitoksella tehdään aivan eritavalla töitä norssin kanssa ja keskitytään opettajan didaktisiin menetelmiin, sekä tottakai aivan aineopintoja. Esim. Biologia, äidinkieli, matematiikka, liikunta, lasten kirjallisuus,kasvatusfilosofia, esi- ja alkuopetus, kasvatuksen historiallista taustaa, pienten lasten pedagogiikka jne. Koko tutkinto koostuu näistä. Ei opiskella vanhustenhuoltoa, päihdehuoltoa, sosiaalityötä. AINOASTAAN OPETTAJAN DIDAKTISIA OPINTOJA.lastentarhanopettajana voi toimia myös kelpoisuutensa puolesta sosionomi, mikäli on suorittanut siihen vaadittavia lisäopintoja, jotka eivät ole yliopisto-opintoja. Yksin esiopetusryhmässä sosionomi ei laillisesti voi toimia, ilman että okl:stä valmistunut kandi olisi työparina. Sosionomi on epäpätevä opettaja.

Vierailija
140/150 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 16:34"]

[/quote]

kateutta ilmassa kun noin veistelet?

okl opinnot ovat jotain aivan muuta kuin AMK sosionomiopinnot, ei niitä voi verrata. Opettajankoulutuslaitoksella tehdään aivan eritavalla töitä norssin kanssa ja keskitytään opettajan didaktisiin menetelmiin, sekä tottakai aivan aineopintoja. Esim. Biologia, äidinkieli, matematiikka, liikunta, lasten kirjallisuus,kasvatusfilosofia, esi- ja alkuopetus, kasvatuksen historiallista taustaa, pienten lasten pedagogiikka jne. Koko tutkinto koostuu näistä. Ei opiskella vanhustenhuoltoa, päihdehuoltoa, sosiaalityötä. AINOASTAAN OPETTAJAN DIDAKTISIA OPINTOJA.lastentarhanopettajana voi toimia myös kelpoisuutensa puolesta sosionomi, mikäli on suorittanut siihen vaadittavia lisäopintoja, jotka eivät ole yliopisto-opintoja. Yksin esiopetusryhmässä sosionomi ei laillisesti voi toimia, ilman että okl:stä valmistunut kandi olisi työparina. Sosionomi on epäpätevä opettaja.

[/quote]

Tälläisten kommenttien jälkeen en yhtään ihmettele miksi monessa päivähoidonyksikössä on huono työilmapiiri. Tälläinen turhanpäiväinen nokittelu, toisen tutkinnon arvostelu ja nälviminen.

Päivähoidossa tarvitaan useamman ammattiryhmän ammattitaitoa, niin (e) lto:n, sosionomin kuin lastenhoitajienkin.

Jokainen noista koulutuksista on tarpeellinen päivähoidossa. Varsinaista työnkuvaa ja työnjakoa tarvittaisiin tänä päivänä selventää enemmän.